Uitverkiezingprediking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 03 jan 2003 21:07

surfer schreef:Mijn mening: de mens is altijd al uitverkoren geweest, al door de schepping :)

Allen die geloven zullen zalig worden.


Het gaat hier geloof ik over de uitverkiezing van de gelovigen (selectie)
uit de mensheid. Dus niet dat de mensheid uitverkoren is maar dat de gelvige uitverkoren is. Waarvoor is de mensheid uitverkoren surfer?

Gebruikersavatar
butterfly
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:43

Berichtdoor butterfly » 04 jan 2003 10:04

mmm Surfer zou je eigen mening willen toelichten... volg het niet helemaal geloof ik :mrgreen: Het gaat om de eerste zin ;-) in de quote die Jonagold geeft...
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Gebruikersavatar
elis000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2002 16:19

Berichtdoor elis000 » 04 jan 2003 16:56

ha joepie,

Jij zegt dat God bij de doop laat zien dat Hij je heeft uitverkoren. dat vind ik een onbijbelse gedachte. De doop is een teken en zegel van het genadeverbond. als je gedoopt bent, ben je niet zomaar uitverkoren!!!! strijd om in te gaan, staat er. ik lees nergens in mijn bijbel dat je uitverkoren bent als je gedoopt bent!! waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?

groetjes :D[/quote]

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1628
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 04 jan 2003 17:18

Ik lees hier zeer behartenswaardige visies op de uitverkiezing. Calvin heeft m.i. gelijk als hij zegt dat Spurgeon nogal ondergewaardeerd wordt. Ook met NieuweReformator ben ik het eens als hij zegt dat de uitverkiezing vaak verwordt tot een knellende traditie. Ik zou zelfs een stapje verder willen gaan: er zijn gemeenten waar de uitverkiezing op een volstrekt onbijbelse wijze wordt misbruikt om gemeenteleden in het gareel te houden.

Dat er sprake is van een uitverkiezing (God heeft zich van eeuwigheid een volk verkoren) kan en wil ik niet ontkennen. Voorbeelden genoeg in de Bijbel. Maar dat mag geen dreigement zijn, maar moet juist tot troost wezen. Zonder die uitverkiezing zou niemand zalig kunnen worden. Met die uitverkiezing belooft God dat hij Zijn volk (de gelovigen) voor eeuwig zal zalig maken. Wie denkt dat hier sprake is van een willekeurige selectie, zoals wel eens wordt beweerd, doet daarmee God groot onrecht aan.
Laatst gewijzigd door Omega op 13 jan 2003 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 04 jan 2003 21:50

Ik ben het met jullie allemaal eens, maar waar zijn dan de mensen die het wel anders zien?? Komen die hier niet?

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1628
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 05 jan 2003 20:39

Die hebben (nog) geen internet ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
steven30
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 nov 2002 15:41
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Berichtdoor steven30 » 05 jan 2003 21:40

Je kan en je mag niet lijdzaam afwachten met als excuus de uitverkiezing. Er wordt heel duidelijk gezegd in de Bijbel dat je God moet zoeken.

Alleen kan je niet behouden worden door het "aannemen" van God. Je kan je niet zelf bekeren, dit moet door God gewerkt worden.

Er is wel de tekst: die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen, maar je komt niet uit eigen beweging tot God want de mens is van nature niet geneigd om God te zoeken, hier moet echt de werking Gods bijkomen.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 05 jan 2003 23:35

Steven30:
Je kan en je mag niet lijdzaam afwachten met als excuus de uitverkiezing. Er wordt heel duidelijk gezegd in de Bijbel dat je God moet zoeken.


Er staat ook dat je je moet bekeren (en niet 'wordt bekeerd').
Ook staat er dat je moet geloven (en niet enkel vragen omgeloof).

Wie God zoekt zal Hem vinden, dat is waar. Maar God zoeken is wel wat meer dan elke zondag braaf naar de kerk...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 06 jan 2003 04:43

surfer schreef:
Mijn mening: de mens is altijd al uitverkoren geweest, al door de schepping

Allen die geloven zullen zalig worden.


Het gaat hier geloof ik over de uitverkiezing van de gelovigen (selectie)
uit de mensheid. Dus niet dat de mensheid uitverkoren is maar dat de gelvige uitverkoren is. Waarvoor is de mensheid uitverkoren surfer?
door geschapen te worden.

Gebruikersavatar
Niet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 nov 2002 09:23
Locatie: In the middle of nowhere.....

Berichtdoor Niet » 06 jan 2003 13:53

Er is naar mijn idee ook wel een uitverkiezing..... Er staat nu toch al vast wie de gelovigen/bekeerden zullen zijn...... God weet het allemaal al, maar dat is inderdaad geen excuus om maar af te wachten. Zoekt, en gij zult vinden, maar dan moet je wel eerst zoeken, en dus niet afwachten.
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

MissAnnie

Berichtdoor MissAnnie » 06 jan 2003 14:48

Ik denk dat over de uitverkiezing discussieren niet zo heel veel zin heeft omdat we het gewoon voor een deel niet kunnen begrijpen. We moeten als kleine mensen ook niet alles van God willen begrijpen.


Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Ik geloof ook zeker wel in de uitverkiezing maar God is ook een genadig God. We mogen dus inderdaad niet maar zitten en afwachten maar we mogen, denk ik, niet zeggen wie wel of niet uitverkoren zijn, hoe God denkt en handelt kunnen wij met ons verstand toch niet begrijpen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 06 jan 2003 15:10

Klaas schreef:Er staat ook dat je je moet bekeren (en niet 'wordt bekeerd').


Hoi,

in een van de psalmen bidt de dichter: "Bekeer me, zo zal ik bekeerd zijn"

Is in tegenspraak met jouw stelling, het komt beide dus voor.

God werkt door onze wil heen. We moeten niet afwachten of we wel mogen zoeken, of God ons het 'seintje' geeft om hem te zoeken. Nee, God werkt door ons zoeken heen! (ik kan de tekst niet vinden: werkt uzelfs zaligheid...)

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 06 jan 2003 15:20

TheKeimpe schreef:(ik kan de tekst niet vinden: werkt uzelfs zaligheid...)



Filipp. 2:12-13: Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; want het is God die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 17:02

God werkt door onze wil heen.
Nee, de keuze is denk ik uiteindelijk aan jezelf. God verlicht de geest van mensen, maar de 1 verhard zich er tegen en de ander laat zich erdoor leiden.
Als God mensen zou dwingen om in Hem te geloven, dan zou het geloof nog maar zo weinig waarde hebben. Het gaat echt om een positieve, vrijwillge keuze.
Als een jongen verliefd is op een meisje (of andersom) dan wil die toch ook dat ze voor hem kiest om hemzelf. Wat heeft een relatie waarin de ander gedwongen wordt voor waarde?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 jan 2003 17:07

de keuze wordt door God gewerkt. Als God een mens overgiet met Zijn liefde, dan kan de mens niet anders dan zich bekeren. Zo geweldig is de liefde van de Heere.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten