verkering met een topsporter

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 20 okt 2004 15:23

Flappie schreef:Gaat dat niet over al getrouwde stellen of beter gezegd stellen die al bij elkaar zijn waarvan de ene dan gelovig word?
Volgens mij kun je daar niet vanuit gaan dat de partner in jou geheiligd word als je vantevoren al weet dat de ander niet gelovig is, voor het bijelkaar zijn dus. Of ik begrijp dat bijbel gedeelte natuurlijk niet.

Gaat volgens mij inderdaad over getrouwde stellen. Dus is eigenlijk niet zo van toepassing op deze situatie. Je moet het niet van tevoren al gaan omdraaien.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Gerjanne

Berichtdoor Gerjanne » 20 okt 2004 18:02

wozz schreef:Ik ben nooit in jouw situatie geweest en daar ben ik ook wel blij om want het lijkt me niet eenvoudig. Toch denk ik dat je het jezelf niet moeilijk moet maken door met hem door te gaan. Natuurlijk kan hij door jou nader tot God komen, maar het kan ook andersom werken. Namelijk dat hij jou bij God vandaan trekt.

Ik weet het, het is makkelijk praten voor mij. Ik wens je heel veel sterkte bij het nemen van een goede beslissing. :|

Ik denk niet dat ik bang hoef te zijn dat hij mij van het geloof afhoudt, bewust of onbewust. ik heb eerlijk gezegd al heel vaak gedacht of het geloof nu echt wel wat betekende en ik niet 'gewoon onkerkelijk' zou worden. maar dit kan ik echt niet, omdat ik weet dat het geloof waar is.

toch vind ik het nog steeds moeilijk, want het is niet zo dat hij tegen het geloof is, en misschien gaat hij wel eens mee naar de kerk als we wel een relatie zouden hebben.. maar toch wil ik eigenlijk niet op deze basis een relatie aangaan. kweet niet..lijkt me niet verstandig, maar we houden zoveel van elkaar, en dan is het zo moeilijk

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 okt 2004 18:23

Ik vind dat je een beetje in een eng (lees nauw ) wereldje leeft als je alleen een vriend mag hebben van je eigen geloof.
Wie weet gaat die jongen door jou wel dingen zien waardoor hij wel tot geloof komt, later?
Ik zou, als het mijn kinderen zijn, er totaal geen moeite mee hebben als ze een partner hebben van een ander geloof. Hebben ze ook.
Liever een man van een ander of geen geloof die hartstikke lief is, dan een sukkel en egoist van mijn eigen geloof.

Gerjanne

Berichtdoor Gerjanne » 20 okt 2004 18:26

Mariamagdalena schreef:Ik vind dat je een beetje in een eng (lees nauw ) wereldje leeft als je alleen een vriend mag hebben van je eigen geloof.
Wie weet gaat die jongen door jou wel dingen zien waardoor hij wel tot geloof komt, later?
Ik zou, als het mijn kinderen zijn, er totaal geen moeite mee hebben als ze een partner hebben van een ander geloof. Hebben ze ook.
Liever een man van een ander of geen geloof die hartstikke lief is, dan een sukkel en egoist van mijn eigen geloof.

ja er zit wel wat in. Maar toch zal het denk ik later wel conflicten geven, vooral bij de opvoeding van evt. kinderen. want zeg nou zelf: ik zou graag willen dat ze mee gingen naar de kerk, maar ze gaan natuurlijk veel liever naar een hardloop- of schaatswedstrijd van papa kijken....

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 okt 2004 18:56

Maar daar kan je toch vantevoren in je verkeringstijd over praten?
Want daar is verkering voor. Een soort verkenning.
Natuurlijk zal je problemen krijgen, maar dat krijg je ook met een partner met hetzelfde geloof.
Omdat je 2 verschillende mensen bent, krijg je altijd wel problemen, maar die zijn er om opgelost te worden.

Gerjanne

Berichtdoor Gerjanne » 20 okt 2004 19:00

Mariamagdalena schreef:Maar daar kan je toch vantevoren in je verkeringstijd over praten?
Want daar is verkering voor. Een soort verkenning.
Natuurlijk zal je problemen krijgen, maar dat krijg je ook met een partner met hetzelfde geloof.
Omdat je 2 verschillende mensen bent, krijg je altijd wel problemen, maar die zijn er om opgelost te worden.

ja daar ben ik het wel mee eens hoor, maar ik denk dat de problemen bij een relatie met een niet-kerkelijke toch wel groter zijn dan wanneer je partner van hetzelfde geloof is.
kheb er al zoveel over nagedacht, maar ik weet het nog steeds niet.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 20 okt 2004 19:03

Gerjanne schreef:want zeg nou zelf: ik zou graag willen dat ze mee gingen naar de kerk, maar ze gaan natuurlijk veel liever naar een hardloop- of schaatswedstrijd van papa kijken....
En hoe zou je het zelf vinden als jij in de kerk zit terwijl je man aan een wedstrijd deelneemt?
Je noemt conflicten bij de opvoeding van kinderen, maar als hij zo af en toe met jou meegaat naar de kerk, is het niet onbegrijpelijk dat hij ook van jou verwacht dat je (ook op zondag) meegaat naar wedstrijden...
Kún je dat? Wíl je dat?

Als ik zo het topic doorlees, krijg ik de indruk dat je het op basis van je geloof eigenlijk niet vind kunnen. Mag ik het zo vragen: Kun je aan God om een zegen vragen over deze relatie?
Indien niet, kan ik je maar één advies geven: stoppen. En hoe eerder hoe beter (hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt)

Dit klinkt best wel bot, ik weet het. Maar ik heb het zelf ook een keer gehad. Ik begon aan een relatie (waarin we btw ook nog heel goed over het geloof konden praten), maar ik kon die relatie niet kwijt in mn gebed. Steeds als die relatie in mn gebed 'aan de orde' kwam, voelde ik weerstand (en dat hadden we allebei). Dat heb ik een tijd genegeerd en we zijn doorgegaan met die relatie.
Uiteindelijk ging het toch uit. Er waren gewoon redenen dat het niet kón, ook al hielden we nog zo veel van elkaar.
Achteraf zeg ik: had ik de knoop maar eerder doorgehakt. Ik wist allang dat het moest stoppen, maar bleef eigenwijs...
en om heel eerlijk te zijn, ik dacht dat het mn ware liefde was. we hielden ontzettend veel van elkaar. toch kijk ik daar ondertussen ook weer anders tegen aan

Ik heb de indruk dat jij min of meer met hetzelfde probleem zit als ik toen: je weet het antwoord wel, maar wilt er niet aan.
Daarom, vraag Hem om wijsheid. Hij kan je helpen! ook bij moeilijke beslissingen, waarbij je soms jezelf aan de kant moet zetten.

Veel sterkte met je beslissing!

PS. Sorry als ik hard overkom, maar ik probeer eerlijk te zijn

Gerjanne

Berichtdoor Gerjanne » 20 okt 2004 19:09

PS. Sorry als ik hard overkom, maar ik probeer eerlijk te zijn[/quote]

je komt niet hard over hoor. ik vind het fijn dat je eerlijk zegt wat je denkt.
Ik kan de situatie wel een plaats geven in mijn gebed.
als ik erover nadenk, dan denk ik dat ik er wel een zegen over kan vragen. tenminste.. wel of God onze relatie zou willen zegenen.

Ik vraag me ook zo vaak af wat Gods bedoeling met deze situatie is. Hij heeft er toch niet voor niets voor gezorgd dat wij van elkaar zijn gaan houden?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 20 okt 2004 19:10

*goede reactie Hobbyist* *respect!!!*

Gerjanne

Berichtdoor Gerjanne » 20 okt 2004 19:14

Ik ben heel blij met je eerlijke reactie! ik denk dat je misschien ook wel gelijk hebt dat ik wel weet welke beslissing ik moet nemen, maar er niet aan wil geloven.
De beslissing heb ik al eerder genomen, samen met hem. maar toen we elkaar na een paar maand weer spraken, (gister) toen bleek dat het voor ons allebei nog zo moeilijk was, en we er zo eigenlijk ook niet uitkwamen.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 20 okt 2004 19:36

Heel herkenbaar!
In mijn geval spraken we elkaar ook nog een keer, een tijdje nadat de knoop was doorgehakt. Ik kan me voorstellen hoe je het voelde. Waarschijnlijk dacht je iets van "het voelt zo goed, zo vertrouwd, wáárom kán het niet????"

Ik dank God dat Hij mij(/ons) toen de kracht heeft gegeven om bij ons standpunt te blijven.
(Acire, dank voor je compliment, maar de eer komt Hem alleen toe)

Ik kan me je vraag heel goed indenken ('Hij heeft er toch niet voor niets voor gezorgd...'). Daarbij moet je je denk ik als eerste afvragen óf Hij het is die ervoor gezorgd heeft. De duivel is machtig en God laat hem veel toe (denk maar aan Job). En nu ik Job noem, ook dat was niet voor niets...
Het kan namelijk (in mijn ogen) net zo goed zijn dat Hij jou iets wil leren. (in plaats van je vriend).

In dergelijke situaties is het een heel bekend argument dat er gezegd wordt: zijn we niet bij elkaar gekomen zodat de ongelovige ook gelovig wordt? Daar wil ik enkele opmerkingen over maken:
- Het kan ook andersom (dat de gelovige ongelovig wordt), hoewel dat alleen maar gebeurt als het geen waar geloof is (ik geloof niet in afval der heiligen)
- Wat is de praktijk? Ik heb geen statistieken, maar ik durf wel aan te nemen dat het percentage 'gemengde huwelijken' (om het zo maar te noemen) zeker niet in 50% van de gevallen tot bekering van de ongelovige heeft geleid (en ik vrees dat het percentage 'afgevallen gelovigen' hoger is dan dat van 'bekeerde ongelovigen' in dergelijke situaties)
- Dat jullie bij elkaar gekomen zijn kan ook als doel hebben om jouw relatie met God te verbeteren (en daarvoor kan het juist nodig zijn dat je uit elkaar gaat).

Mijn advies: vraag aan God, met een oprecht hart: Wat wilt Gij dat ik doen zal?
Je hoeft dan niet letterlijk een antwoord te verwachten. Ik heb een sterk vermoeden dat je het antwoord weet op het moment dat je die vraag (eerlijk!) stelt.

Je zult misschien denken 'maar we kúnnen niet loskomen van elkaar'.
In eigen kracht kan dat inderdaad niet. Die illusie moet je niet hebben.
Maar met Gods hulp is het mogelijk (Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur, Psalm 18:30)

Nogmaals: veel sterkte!

(dat je nu Zijn wegen niet begrijpt kan ik me best voorstellen. Maar toch geloof ik dat je een keer terugkijkt en zegt: Zijn wegen waren goed)

Gerjanne

Berichtdoor Gerjanne » 20 okt 2004 19:38

dankje wel!!!

meer kan k op dit moment niet zeggen. maar heel erg bedankt voor je fijne reactie!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 20 okt 2004 22:41

Gerjanne schreef:Hij is hardloper op de korte afstanden, schaatst en doet wielrennen...dus niet 1 sport maar 3 tegelijk...

Hoi Silvie! (neej geintje ;))

Wat is topsporter? Verdient hij z'n geld met sporten of traint hij gewoon veel? (hehe, dan ben ik ook topsporter ;))

Maar bijzonder lastig probleem eerlijk gezegd. Ik ga je dan ook geen hard advies geven. Persoonlijk heb ik het nooit bij de hand gehad, maar ik denk dat ik het niet vol zou kunnen houden met een niet-christen. Niet dat ik zelf zo goed ben ofzo, integendeel, maar je komt straks voor behoorlijke dillema's te staan (opvoeding kinderen enzo). Veel sterkte iig!!

Gerjanne

Berichtdoor Gerjanne » 21 okt 2004 08:37

Cybercurse schreef:
Gerjanne schreef:Hij is hardloper op de korte afstanden, schaatst en doet wielrennen...dus niet 1 sport maar 3 tegelijk...

Hoi Silvie! (neej geintje ;))

Wat is topsporter? Verdient hij z'n geld met sporten of traint hij gewoon veel? (hehe, dan ben ik ook topsporter ;))

Maar bijzonder lastig probleem eerlijk gezegd. Ik ga je dan ook geen hard advies geven. Persoonlijk heb ik het nooit bij de hand gehad, maar ik denk dat ik het niet vol zou kunnen houden met een niet-christen. Niet dat ik zelf zo goed ben ofzo, integendeel, maar je komt straks voor behoorlijke dillema's te staan (opvoeding kinderen enzo). Veel sterkte iig!!

Hij verdient ook geld. en traint 3 uur per dag, 7 dagen in de week.

Terug naar “Archief”