Hebreeënbrief wel of niet van Paulus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24410
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 01:00

Nope Invincible :)

God bewijst zich door de bijbel... en je hele leven... daardoor geloof ik dat Hij bestaat... (het geloof is de zekerheid van wat je hoopt en het BEWIJS van wat je niet ziet)

:)

Er staat niet: Het geloof is de zekerheid van wat niet boven de brief staat en het bewijs van wat je daar niet ziet (naam auteur);)

Jas schreef:Ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik dacht dat het hierdoor kwam. Het opschrift wordt gezien als onderdeel van de canon zelf. Het zou dus wezenlijk tot de Bijbel behoren. Als je die visie consequent volhoudt, betekent het dat wanneer je erkent dat het opschrift onjuist is, je daarmee toegeeft dat de Bijbel feilbaar is, en dus niet volledig Gods Woord kan zijn. Dat waren dacht ik de moverende reden.


Van de Hebreeen-brief is helemaal geen opschrift bekend dus ik snap dan niet hoe dit van toepassing kan zijn... Als er bij deze brief een opschrift boven had gestaan in het origineel was er ook geen discussie geweest over wie de auteur zou zijn... kortom, ben ik nou dom of snap ik het gewoon niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 19 okt 2004 11:56

Ik krijg het vage vermoeden dat jij het niet helemaal met mij eens bent :mrgreen:


Edit: inmiddels is de 3dubbele post van Marnix in orde gemaakt :)
Laatst gewijzigd door Invincible op 21 okt 2004 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
..

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2425
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 okt 2004 16:05

dat vermoeden krijg ik ook Eric :mrgreen:

maar als het er niet instaat in Hebreeen wat maakt het dan uit wie die brief geschreven heeft? maakt mij niks uit of Paulus die geschreven heeft of pakweg JOhannes. :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24410
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 17:01

Of Petrus... dat schijn ook nog goed mogelijk te kunnen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3163
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2004 18:55

of kan het zijn dat ik gelijk heb?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 20:40

johannes1 schreef:ik denk dat de hebreen brief wel degelijk van paulus is. we lezen in hebreën 13 vers 23: weet, dat de broeder timotheüs losgelaten is, met welken (zo hij haast komt) ik u zal zien. en dan bladeren we terug naar de 2 brieven die paulus aan timotheüs schreef en dan pakken we de 2de brief daarvan het 4de hoofdstuk vers 9: benaarstig u haastelijk tot mij te komen. we zien dus dat paulus timotheus verzoekt naar de hebreen komen. tevens schrijft hij zijn komst naar de hebreen.
johannes1 schreef:of kan het zijn dat ik gelijk heb?

Het is wellicht niet toevallig dat je met een brief aan Timotheüs komt. Ook bij deze brief, samen met de andere brief aan Timotheüs, en de brief aan Titus, wordt vaak getwijfeld of hij geschreven is door Paulus. Wetenschappers zien ze, op grond van wetenschappelijke argumenten die ik niet ken (en wellicht niet zou begrijpen), zelfs als 100% niet van Paulus.

Maar ook als je het puur theologisch bekijkt kun je zien dat er verschillen zijn tussen de pastorale brieven, zoals Timotheüs 1&2 + Titus worden genoemd, en de 'gemeentelijke' brieven. In laatstgenoemden is de ontwikkeling van de christengemeenten duidelijk een stuk minder. De laatste 'echte' Paulusbrief wordt gedateerd op 62 nC en de brieven aan Timotheüs en Titus alle drie op ca. 120 nC.
Ook wordt er gezegd dat er verschillen zijn in stijl, woordkeuze, zinsopbouw etc. zijn.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3163
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2004 20:48

aan de hebreen schrijft hij dat hij met thimotheus komt, en aan thimotheus schrijft hij kom over. kan je hier niet uit concluderen dat ze van dezelfde schrijver zijn
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 okt 2004 21:13

johannes1 schreef:aan de hebreen schrijft hij dat hij met thimotheus komt, en aan thimotheus schrijft hij kom over. kan je hier niet uit concluderen dat ze van dezelfde schrijver zijn

Misschien dezelfde schrijver maar waarschijnlijk is die schrijver geen Paulus.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2425
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 okt 2004 21:56

johannes1 schreef:of kan het zijn dat ik gelijk heb?



gaat het je alleen om je gelijk? 8)

Waarom gissen naar de schrijver als de Heilige Geest het niet vermeld?

Hobbyist
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 mei 2004 08:12
Locatie: Nederland

Berichtdoor Hobbyist » 19 okt 2004 22:15

vorig jaar heeft hierover een stuk gestaan in Standvastig (van de GBS). Ik zal eens kijken of ik die artikelen nog kan bemachtigen. Daarin werd de stelling dat de Hebreenbrief niet van Paulus zijn behoorlijk ontkracht kan ik me herinneren.
maar ik ga het opzoeken...

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 okt 2004 22:24

johannes1 schreef:aan de hebreen schrijft hij dat hij met thimotheus komt, en aan thimotheus schrijft hij kom over. kan je hier niet uit concluderen dat ze van dezelfde schrijver zijn

Nee, dat kun je daaruit niet concluderen. Tenzij je het onmogelijk acht dat de schrijver meer dan 1 vriend of kennis waarmee hij wel eens reisde. Blijft het feit dat schrijfstijl geheel anders is dan de andere brieven die wel zeker van Paulus zijn. Behalve het slot, waarvan aangenomen wordt dat het een begeleidend schrijven is wat bij de eigenlijke brief hoort, en wat wel van Paulus zou kunnen zijn. De eigenlijke brief is eigenlijk ook geen brief, maar een preek. Lees maar eens goed.
Laatst gewijzigd door jas op 20 okt 2004 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24410
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 01:19

hm alweer dubbel, sorry mod ;)
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 okt 2004 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24410
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 01:22

johannes1 schreef:of kan het zijn dat ik gelijk heb?


Het zou kunnen... het zou ook niet kunnen... daarom kun je het misschien beter in het midden laten... je kunt niet met zekerheid zeggen wie de schrijver is dus waarom dan dat doen?

En wat Jas schrijft zou ook inderdaad kunnen... dat Paulus er aan heeft bijgedragen... maar de brief niet zelf heeft geschreven... of maar een gedeelte ervan... Misschien hebben ze de brief wel met meerderen geschreven... dat kan ook een reden zijn waarom er geen naam boven de brief staat.

Yael schreef:Waarom gissen naar de schrijver als de Heilige Geest het niet vermeld?


Precies... als het echt cruciaal zou zijn voor de leer van de zaligheid zou het er wel bij hebben gestaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 20 okt 2004 07:33

Collateral schreef:
johannes1 schreef:ik denk dat de hebreen brief wel degelijk van paulus is. we lezen in hebreën 13 vers 23: weet, dat de broeder timotheüs losgelaten is, met welken (zo hij haast komt) ik u zal zien. en dan bladeren we terug naar de 2 brieven die paulus aan timotheüs schreef en dan pakken we de 2de brief daarvan het 4de hoofdstuk vers 9: benaarstig u haastelijk tot mij te komen. we zien dus dat paulus timotheus verzoekt naar de hebreen komen. tevens schrijft hij zijn komst naar de hebreen.
johannes1 schreef:of kan het zijn dat ik gelijk heb?

Het is wellicht niet toevallig dat je met een brief aan Timotheüs komt. Ook bij deze brief, samen met de andere brief aan Timotheüs, en de brief aan Titus, wordt vaak getwijfeld of hij geschreven is door Paulus. Wetenschappers zien ze, op grond van wetenschappelijke argumenten die ik niet ken (en wellicht niet zou begrijpen), zelfs als 100% niet van Paulus.

Maar ook als je het puur theologisch bekijkt kun je zien dat er verschillen zijn tussen de pastorale brieven, zoals Timotheüs 1&2 + Titus worden genoemd, en de 'gemeentelijke' brieven. In laatstgenoemden is de ontwikkeling van de christengemeenten duidelijk een stuk minder. De laatste 'echte' Paulusbrief wordt gedateerd op 62 nC en de brieven aan Timotheüs en Titus alle drie op ca. 120 nC.
Ook wordt er gezegd dat er verschillen zijn in stijl, woordkeuze, zinsopbouw etc. zijn.


Hier wordt heel verschillend over gedacht. Taalkundig is er veel overeenkomst tussen de brief van Barnabas en de brief aan de Hebreeen. (hoewel veel overeenkomst niet statistisch gekwantificeerd is) Er zijn sterke argumenten om de brieven aan Timotheus wel aan Paulus toe te schrijven. Denk aan het vermelden van de auteur (waarom niet vertrouwen?) Verder lijken opmerkingen als vragen om het meenemen van een mantel niet thuis te horen in een brief die je op een foute naam zet. Er ligt wel een heel grote aanname achter het concluderen op grond van de kerkstructuur? Volgens mij is men er niet zo zeker van hoe de kerkstructuur zich ontwikkeld heeft. Bij Ignatius was de structuur al behoorlijk hoogkerkelijk, en die stierf als martelaar ergens rond het jaar 100, daarvoor was hij bisschop.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

PeterD

Berichtdoor PeterD » 20 okt 2004 08:50

In Engelse vertalingen vinden we in het opschrift van de Hebreeenbrief nog vaak Paulus vermeld. Maar, ook veel gesuggereerde namen zijn: Lucas, Barnabas, Apollos en Clemens. Ook is er nog een andere, minder gehoorde, theorie: de brief zou in het Hebreeuws zijn opgesteld door Paulus, maar daarna in het Grieks zijn vertaald door Lucas. Bewijzen hiervoor ontbreken.

Argumenten in de discussie (met name van tegenstanders van Paulus als schrijver):
De "stijl van schrijven is niet de stijl van Paulus". Dit is de zogeheten 'literaire kritiek'.
de schrijver schaart zichzelf (Hebr. 2:3) tussen hen die de openbaringen van de Heere gehoord hebben van "hen die met Hem waren" terwijl Paulus zelf meerdere malen heeft gezegd dat het Evangelie door de Heere rechtstreeks aan hem geopenbaard is.
Vooral het laatste punt wordt als 'zwaarwegend' gezien door 'deskundigen'.

Vanwaar altijd maar weer de discussie over de auteur? Kunnen we niet gewoon stellen dat het niet belangrijk is wie de brief geschreven heeft, aangezien alle Schrift immers Goddelijk geinspireerd is? En daarom nuttig om te onderwijzen?

2 Tim. 3:16:
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;


Hier zit nu juist het knelpunt! Vanaf het begin heeft de Rooms Katholieke Kerk de Hebreen-brief als zijnde 'verdacht' aangemerkt, dwz: de autoriteit ervan werd in twijfel getrokken, aangezien het 'onduidelijk' was wie de brief geschreven heeft.

De reden hiervoor is zonder twijfel terug te voeren op de inhoud van de brief: de schrijver legt een grote nadruk op het Verbondsvolk Israel en de leerstellige inhoud is daarmee sterk afwijkend van de gangbare RK opvattingen hieromtrent. De RKK was in die tijd van des-integratie (uiteenvallen van Romeinse Rijk) een van de weinige machtsfactoren of wellicht de énige echte machtsfactor. Als zijnde de 'zichtbare vertegenwoordiging van Het Koninkrijk' wat 'in plaats van Israel' was gekomen was erkenning van de Hebreen-brief een ontkenning van de eigen leer! Dat was natuurlijk ongewenst, met name het 'heikele punt' van de vervanginsleer.

Dit is dan ook een van de belangrijkste redenen waarom de RKK altijd het auteurschap oftewel de 'canoniciteit' van de Hebreen-brief in twijfel heeft getrokken, zoals later ook de kerk van de Reformatie deed! Immers, deze heeft op dit punt de RK leerstellingen overgenomen: de hoogkerkelijke gedachte, vervangingsleer, etc.

Sir Robert Anderson scheef eens:
"Dat de Kerk de 'ware wijnstok' is, dat is de gedurfde en duivelachtige leugen van de afvallige RK kerk. Dat de Kerk 'de olijfboom' is, is het zelfbedrog waaraan de grote massa van de Reformatische kerken lijd, de Schriften leren zeer expliciet dat Christus Zelf de ware wijnstok is en Israel de Olijfboom"


Zach 10:6
En Ik zal het huis van Juda versterken, en het huis van Jozef zal Ik behouden, en Ik zal hen weder inzetten; want Ik heb Mij hunner ontfermd, en zij zullen wezen, alsof Ik hen niet verstoten had; want Ik ben de HEERE, hun God, en Ik zal ze verhoren.


Romeinen 11:1
Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israëliet, uit het zaad Abrahams, van den stam Benjamin.


Daarmee is feitelijk de vraag van het auteurschap van de brief beantwoord. Immers; de brief mag dan qua 'literaire stijl' niet lijken op andere brieven van Paulus, hij schreef de brief dan ook aan een ander gehoor, inhoudelijk komt de brief volstrekt overeen met wat Paulus in andere brieven leerde! Dit zullen we dan hierna ook gaan zien.

Meer bewijzen…
Hebreen 1:1
God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;

Wanneer we naar dit vers kijken, valt op dat Paulus hier spreekt over 'ons'. Wie wordt bedoeld met dat 'ons'? Veel gelovigen hangen aan één woord hele theorieën op….

We kunnen nooit zomaar een gedeelte van de Bijbel op de tegenwoordige gemeente van toepassing verklaren. Het andere uiterste is nagenoeg alles 'niet van toepassing' te verklaren. Belangrijk is, nogmaals: Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid! Dat is dus onafhankelijk van de vraag of het "wel voor de gemeente bedoeld is".

Paulus refereert hier in dit eerste vers aan 'de vaderen'. Met aandere woorden: Israël. En vervolgens aan 'ons'.

Wanneer Paulus naar een plaats ging om het Evangelie te verkondigen ging hij, hoewel hij de Apostel van de Heidenen was, altijd eerst naar de synagoge of, zoals in het geval van zijn gevangenschap in Rome, liet de Joodse leiders bij zich komen.

Hand. 28:16-22
16 En toen wij te Rome gekomen waren, gaf de hoofdman de gevangenen over aan den overste des legers; maar aan Paulus werd toegelaten op zichzelven te wonen met den krijgsknecht, die hem bewaarde.
17 En het geschiedde na drie dagen dat Paulus samenriep degenen, die de voornaamsten der Joden waren. En als zij samengekomen waren, zeide hij tot hen: Mannen broeders, ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de vaderlijke gewoonten, ben gebonden uit Jeruzalem overgeleverd in de handen der Romeinen;
18 Dewelken, mij onderzocht hebbende, wilden mij loslaten, omdat geen schuld des doods in mij was.
19 Maar als de Joden zulks tegenspraken, werd ik genoodzaakt mij op den keizer te beroepen; doch niet, alsof ik iets had, mijn volk te beschuldigen.
20 Om deze oorzaak dan heb ik u bij mij geroepen, om u te zien en aan te spreken; want vanwege de hope Israëls ben ik met deze keten omvangen.
21 Maar zij zeiden tot hem: Wij hebben noch brieven u aangaande van Judea ontvangen; noch iemand van de broeders, hier gekomen zijnde, heeft van u iets kwaads geboodschapt of gesproken.
22 Maar wij begeren wel van u te horen, wat gij gevoelt; want wat deze sekte aangaat, ons is bekend, dat zij overal tegengesproken wordt.


Let wel: Paulus riep ze bij zich. Dit moet wel gebaseerd zijn op zijn (leer)gezag als Schriftgeleerde. Wanneer zouden anders de voormannen van de Joodse gemeenschap zich laten ontbieden bij een gevangene?

Maar, zoals gezegd: Paulus richtte zich altijd eerst tot de Joden! Hij was een Jood. Hij stond in de Joodse traditie. Hij was de Messiaanse getuige en richtte zich altijd eerst tot Israel. Wanneer hij in vers 1 dan ook refereert aan "ons" heeft hij het over het spreken van God, door Jezus de Messias, tot Israel. Zoals Jezus ook zijn Discipelen uitzond tot Israel (Mt. 10:5).

Mattheüs 15:21-28
21 En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon.
22 En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
23 Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na.
24 Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.
25 En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!
26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.
27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel hunner heren.
28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.


Maar, het openbaar worden van Christus was niet exclusief voor Israel. Het "brood" was voor Israel, de "kruimels" voor de "honden". En zo, in dezelfde traditie, sprak Paulus altijd eerst tot de Joden en pas dan tot de heidenen. Laten we ons als "bekeerde Heidenen" dan ook vooral niets inbeelden! Vandaar dus het "ons": er was gesproken tot Israel. Niet tot de heidenen! Wil dit dan zeggen, zoals sommigen op basis van dit ene vers claimen, dat de Hebreen-brief "niet voor de Gemeente bedoeld is" ? Dat is natuurlijk onzin ! Hoewel de brief verder blijft spreken over "wij", kunnen we gezien de inhoud van de brief niet anders concluderen dat de brief aan gelovigen uit de Joden is geschreven. Maar ook dit is en mag geen aanleiding zijn om daarmee de brief als zijnde "niet voor de (heiden)gemeente" terzijde te leggen. Immers: als wij de Gemeente, het Lichaam van Christus, gaan delen in een "Messiaans" en "Heidens" deel, dan begaan wij dezelfde fout als de Gemeente in Korinthe deed: 1 Kor. 1:12, 13, 24!

Terzijde: de Kananese vrouw over "de kruimels die van de tafel van hun meesters vallen". Niet alleen was haar geloof groot, waarvoor de Heere haar beloonde, ook gaf zij blijk kennis te hebben van de Schriften hiermee - vergelijk Gen. 9:25! - immers: zij noemt Israel hier als zijnde haar meesters! Oftewel, zij erkent dat zij, als zijnde een Kananese, een knecht van Israel is.

1 Kor 1:24
Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.


Er is geen onderscheid in de Gemeente. De gemeente kan niet gedeeld worden. En daarom ook kan deze brief niet als 'uitsluitend' voor de 'joodse gelovigen' worden bestempeld, of erger nog: voor een "joodse gemeente" welke in de toekomst pas gevormd zou worden, integendeel. De brief is aan de gelovigen. Daar komt bij dat de factor tijd een rol speelt. In de tijd dat Paulus de brief schreef bestond de gemeente nog steeds voor een zeer groot deel uit Joden. Vandaar, nogmaals, het "ons" en "wij". Waarom zou Paulus aan "ons" en "wij" schrijven waneer dit een gemeente betreft die, bijvoorbeeld, pas in de grote verdrukking zou ontstaan -- zoals sommigen willen beweren ? Is het niet zo dat wij, als "evangelischen" daarmee hetzelfde doen als de RKK en de kerken van de Reformatie vóór ons? Het gezag van de brief en erkenning van dit gezag ondermijnen! Immers; wanneer de brief geen gezag heeft voor ons dan behoeven wij ook niet gelovig te aanvaarden wat deze brief ons leert!

De Hebreenbrief toont ons het ware geloof, in tegenstelling tot de valse religie. Religie is het samenstelsel van regels, rechten & plichten, riten en gewoonten, welke vaak op een lijn worden gesteld met geloof. De judaistische religie en de christelijke religie hebben beiden niets van doen met geloof. Het zijn stelsels van religieuze regels waaraan mensen zich houden. Besnijdenis of doop, het naar de synagoge of kerk gaan. Het baat de mens niet, wanneer er geen sprake is van waar geloof. Hebr. 10:38 v.v.

Paulus schrijft in hoofdstuk 2:3:
Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? dewelke, begonnen zijnde verkondigd te worden door de Heere, aan ons bevestigd is geworden van degenen, die Hem gehoord hebben;

Dit komt overeen met zijn prediking in Hand. 13:26-33 waarin hij tot de Joden spreekt en zich volledig baseert op het getuigenis van de Apostelen die dit meegemaakt hebben.

Paulus heeft de Heere niet gezien zoals de discipelen Hem hebben gezien! Hij heeft de lessen die de Heere aan hen heeft gegeven daarom uit de "overlevering" van de discipelen moeten vernemen evenals de verhalen over de opstanding. Hij wist dat op basis van twee of drie getuigen een zaak vaststond! (vgl. Dt 17:6, Dt 19:15, Mt 18: 16, 2 Kor 13:1, 1 Tim 5:19) Daarom verkondigde hij wat de Apostelen hadden gezien; immers: dat waren meer dan 2 of drie getuigen en wist ook dat de Joden op basis van hun eigen wet dit Evangelie feitelijk zouden moeten erkennen… Het evangelie wat hij aan de Heidenen verkondigde heeft hij echter rechtstreeks van de Heere ontvangen, wat hem wel degelijk tot een Apostel maakte.

Oftewel, degeen die op basis van Hebr. 2:3 probeert het auteurschap van Paulus te ontkennen lijkt een sterke troef te hebben, maar bij diepergaande bestudering van de feiten blijkt dat het gewoon een goedkope smoes is om de autoriteit van de brief, en feitelijk van de Schrift zelf, te ontkennen.

De "uitsmijter" op dit punt is wel wat de Apostel Petrus schrijft. De 2e brief van Petrus wordt, en dit is algemeen aanvaard, als brief aan de (verstrooide) gelovigen uit de Joden gezien. Zoals ook algemeen aanvaard is, en zoals we ook hebben gezien in het voorgaande, is de Hebreen-brief aan dezelfde gelovigen uit de Joden geschreven. En wat zegt nu de Apostel Petrus hierover?

2 Petrus 3:15, 16
15 En acht de lankmoedigheid onzes Heeren voor zaligheid; gelijkerwijs ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, ulieden geschreven heeft;
16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.


Met andere woorden: de Apostel Petrus verklaart hier dat Paulus een brief aan de gelovigen uit de Joden heeft geschreven. Aangezien al zijn andere brieven aan "heidengemeenten" zijn geschreven, kan het niet anders dan dat de Hebreen-brief, zoals overigens ook de 'kerkvaders' van de eerste drie eeuwen geloofden, door Paulus is geschreven!

Samenvattend
De hele discussie over het auteurschap is terug te leiden tot één centrale vraag: erkennen wij het gezag van de Schrift of proberen wij hier onder uit te komen? De redenen waarom Christenen, oftewel de christelijke religie in Roomse, Reformatorische of Evangelische variant, proberen onder de autoriteit van de brief, als zijnde van Paulus, uit proberen te komen mogen duidelijk zijn:

de brief gaat in tegen de vervangingsleer;
het geeft Israel de plaats die het toekomt;
het bestrijd de religeuze systemen, immers: "alleen het geloof" en Christus (en niet een religieuze leider of systeem) centraal!

Dit zijn zaken welke, ten diepste, het religieuze systeem niet smaken. Omdat deze dingen het religieuze systeem "omverwerpen"! Een menselijk, religieus, systeem heeft geen Verlosser of Middelaar nodig maar wil, ten diepste, zelf de plaats van de verlosser innemen! Daarom ook dat mensen zich in religieuze systemen prettig voelen, het vraagt geen keuze, het vraagt gehoorzaamheid aan een systeem: voldoen aan de regeltjes. Op zondag je gezicht laten zien in de kerk of gemeente. En het is voor de mens nog altijd een stuk eenvoudiger om gehoorzaam te zijn aan een systeem, Rooms, Reformatorisch of Evangelisch, het maakt niet uit, dan aan de Heere Jezus Christus, de Verlosser.

Deze lap tekst heb ik niet van mezelf, maar gekopieerd van onze wereld-weide


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten