Doop minimale voorwaarde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 nov 2004 22:57

Marnix schreef:Inderdaad... alsof je, als je gedoopt bent, ergens op kan pleiten... en als je niet gedoopt bent je dat niet zou kunnen. Pleiten doe je bij een advocaat/rechter... Pleiten doe je bij Jezus en bij God vanwege Hem.

Je kunt m.i. wel degelijk op de doop pleiten, want:

in de doop kom je, zoals men dat pleegt te zeggen, te staan in de uitwendige vorm van het genadeverbond, je staat dus in een bijzondere plaats voor de Heere. Op die plaats roept God je toe: wend u naar Mij toe, en wordt behouden! Wanneer die bekering dan plaatsheeft, dan sta je in de inwendige vorm van het genadeverbond.

Je kunt dus, gedoopt, zeggen tegen de Heere: U hebt mij in de doop geroepen, en belooft me nooit af te zullen wijzen, dat hebt U toen speciaal tegen mij gezegd...
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 nov 2004 23:24

alex leusink schreef:
Marnix schreef:Inderdaad... alsof je, als je gedoopt bent, ergens op kan pleiten... en als je niet gedoopt bent je dat niet zou kunnen. Pleiten doe je bij een advocaat/rechter... Pleiten doe je bij Jezus en bij God vanwege Hem.

Je kunt m.i. wel degelijk op de doop pleiten, want:

in de doop kom je, zoals men dat pleegt te zeggen, te staan in de uitwendige vorm van het genadeverbond, je staat dus in een bijzondere plaats voor de Heere. Op die plaats roept God je toe: wend u naar Mij toe, en wordt behouden! Wanneer die bekering dan plaatsheeft, dan sta je in de inwendige vorm van het genadeverbond.

Je kunt dus, gedoopt, zeggen tegen de Heere: U hebt mij in de doop geroepen, en belooft me nooit af te zullen wijzen, dat hebt U toen speciaal tegen mij gezegd...

Dit klinkt natuurlijk allemaal leuk (en dat bedoel ik serieus), maar hiermee zeg je dus eigenlijk dat niet-gedoopten minder snel verhoord worden. Want zij staan dan niet in de uitwendige vorm van het genadeverbond en ook niet in een bijzonder plaats voor God. Dat lijkt me niet geheel conform de boodschap van Jezus waarbij er voor iedereen genoeg en evenveel ruimte is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 00:55

Precies, daar ging het mij om... de bijbel zegt dat God ieder die naar Hem roept verhoort en ieder die op het vertrouwt niet beschaamd zal laten uitkomen. Hier lees ik niets over gedoopt of niet gedoopt zijn hoor. In beide gevallen hoort God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 02 nov 2004 22:36

jezus laat zich door johannes dopen. mensen zagen daarin een voorbeeld en een teken van vernieuwing in het verbond met God.

'bekeerd u en laat u dopen' staat in de bijbel toch echt duidelijk te lezen.

dat is btw nog steeds iets anders dan de kinderdoop.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 02 nov 2004 22:47

alex leusink schreef:in de doop kom je, zoals men dat pleegt te zeggen, te staan in de uitwendige vorm van het genadeverbond, je staat dus in een bijzondere plaats voor de Heere. Op die plaats roept God je toe: wend u naar Mij toe, en wordt behouden! Wanneer die bekering dan plaatsheeft, dan sta je in de inwendige vorm van het genadeverbond.

Waar vind ik dat in de Bijbel?

De enige voorwaarde voor de doop die mij bekend is, is het volgende: geloof.
De Ethiopiër vroeg aan Filippus: ''Heeft Jesaja het hier over zichzelf of over iemand anders?'' Filippus antwoorde dat Jesaja over de Christus prak. Hij vertelde hem dat Jezus de Christus is, waarbij hij uitging van wat zij zojuist hadden gelezen.
Op een gegeven ogenblik reden zij langs een water. "Kijk'', zei de Ethiopiër, ''daar is water. Wat is erop tegen mij te dopen?''
Filippus antwoordde: ''Als u met uw hele hart in Jezus gelooft, is er niets op tegen.'' Hij zei daarop: ''Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.''
Handelingen 8:34-38, Het Boek (helaas geen andere vertaling bij de hand).

In Deuteronomium 6:5 lezen we: "Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht". Jezus haalt dit woord van Mozes aan (Mattheüs 22:37): "Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand".

Ik kan geloven en dopen echt niet los van elkaar zien. Wat kan bijvoorbeeld een reden zijn voor een gelovige om zich niet te laten dopen? Dopen lijkt me geen voorwaarde, maar een gevolg van geloof.

EQ.
Laatst gewijzigd door Equilibrist op 02 nov 2004 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 02 nov 2004 23:06

dus eerst laat je je dopen en dan bekeer je je?

of begrijp ik het nu verkeerd? :|

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2004 12:44

Andersom dus... dan begrijp je het goed ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 06 nov 2004 16:14

Als je tot geloof komt, wil je gedoopt worden
dit is iid een gevolg van de bekering.
Maar dat wil dus niet zeggen dat een ongedoopte niet in de hemel kan komen.

En iedereen die de kinderdoop heeft ontvangen, heeft een voorrecht, waar je God heel dankbaar voor moet zijn.
Want waar heb je het aan verdient dat je als baby gedoopt bent? Echt niet aan jezelf of aan je ouders, dit heeft God je gegeven.
Doe daar dan ook iets mee!
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 10 nov 2004 06:35

Het is m.i. wel significant dat Jesjoea o.a. het dopen prominent noemde bij de opdracht die Hij aan Zijn gezanten gaf, vlak voor Zijn hemelvaart. Behoud wordt daarbij in Markus aan geloof en doop gekoppeld. Zoals ik reeds noemde: Markus spreekt van A. geloven, B. dopen. Indien men niet gelooft (A). komt dopen (B) dus ook niet meer ter sprake. Geloven van het individu gaat dus het dopen vooraf, maar maakt het niet overbodig.
Mocht voorstaande tekst omstreden zijn, in de 1e brief van Kefas wordt gezegd:
Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt (1 Petr.3:21)
Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Terug naar “Archief”