goddelijke roeping en het krijgen van kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 18 dec 2002 20:35

Alsof wij alles moeten kopieren van het volk Israel en toe moeten passen op onze gewoontes. Waar komt dat idee eigenlijk vandaan?
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2002 12:46

En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Genesis 1:28)

PS. ik heb niemand persoonlijk bedoelt met mijn eerdere opmerking

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 19 dec 2002 12:48

TheKeimpe schreef:
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Genesis 1:28)

Inderdaad, maar het lijkt me dat de aarde inmiddels wel vervuld is en daarom denk ik dat die opdracht van vermenigvuldigen wel klaar is.
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2002 13:33

Om de bevolking in stand te houden moeten de voortplanting toch zijn voortgang hebben.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2002 14:41

TheKeimpe schreef:Om de bevolking in stand te houden moeten de voortplanting toch zijn voortgang hebben.

Het aantal mensen stijgt nog steeds, althans, het aantal mensen op de hele wereld. In Europa is het aan het afnemen (als ik het goed begrepen heb). Straks zitten we met allemaal oudjes en als wij oud zijn is er van de AOW nix meer over. Dus... toch maar veel kindertjes voor de oudedagsvoorziening? Moeten ze dat natuurlijk wel willen. Wie weet is het tegen die tijd heel normaal om je ouders een spuit te geven als ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.

ik denk weer eens hardop, dus neem me niet altijd te serieus he ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2002 15:13

Lalage, dat is niet tegen die tijd, dat is al de praktijk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2002 15:36

TheKeimpe schreef:Lalage, dat is niet tegen die tijd, dat is al de praktijk.

waar doel je precies op?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2002 15:36

hierop:

Wie weet is het tegen die tijd heel normaal om je ouders een spuit te geven als ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 dec 2002 20:26

Als enige tekst in de bijbel over kinderen krijgen heb ik het volgende gevonden: Gen1: 28. Maar die was al genoemd.
Maar dat wil niet zeggen dat je dus als vrouw heel veel kinderen moet krijgen.
Ik heb eens een dominee daarover horen preken en die had uitgezocht dat ook in de bijbel maar 1 iemand was (vrouw) die veel kinderen had gekregen en dat waren er wel 8!
Verder waren er wel mannen met meer kinderen maar dat was dan bij meerdere vrouwen.
In de begintijd van de aarde moest die ook bevolkt worden, en dat is zeker niet aan de orde meer. Eerder andersom.
Maar wat is nu verantwoordt kinderen krijgen.
Ik denk dat het voor ieder getrouwd stel weer anders is.
Wat zijn je motieven om te wachten, voor, tussen, of na de komst van een kind.
Zijn het egoistische redenen of doe je daar samen een verantwoorde keus in. Om rekening te houden met het feit dat er ook echtparen zijn die graag kinderen zouden krijgen en ze niet krijgen vind ik onzin. Je hebt ieder te maken met je eigen situatie.
Maar dat je kinderen van God krijgt blijft een feit, want je kunt nog zo je best doen, er is er maar 1 die ze kan laten groeien.

Voor mij maakt het niet uit of je nu wacht om een studie af te maken met het krijgen van je eerste kind, of dat je nu stopt na je vierde kind.
Ik ga er vanuit dat je dat wachten of stoppen doet in overleg met God. Samen daar over praat en samen kijkt of je motieven verantwoordt zijn, en dat Biddend bij God brengt.

Ik mag wel hopen dat jullie er dan wel vanuit gaan dat je gewoon voorbehoedsmiddelen mag gebruiken, anders lukt het wachten vast slecht.

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 08 jan 2003 16:27

Ik het het idee, als je niet meer kinderen wilt hebben, dat je een soort God gaat spelen. Ik wil niet meer kinderen, dus daar doe ik dan wat aan..... Als God niet wil dat je meer kinderen zult krijgen, dan zal die dat toch ook wel doen???????
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 jan 2003 17:12

Ja als je zo redeneerd dan kun je ook wel gewoon de straat over lopen zonder uit te kijken. Als God niet wil dat je aangereden wordt gebeurt dat ook niet tenslotte.
Dat is natuurlijk niet waar. Je hebt een eigen verantwoordelijkheid gekregen. En dat maakt dat je er goed over na moet denken wat nu wel en niet verantwoord is. Zo ook in het geval van kinderen krijgen.

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 09 jan 2003 10:37

joepie schreef:Ja als je zo redeneerd dan kun je ook wel gewoon de straat over lopen zonder uit te kijken. Als God niet wil dat je aangereden wordt gebeurt dat ook niet tenslotte.
Dat is natuurlijk niet waar. Je hebt een eigen verantwoordelijkheid gekregen. En dat maakt dat je er goed over na moet denken wat nu wel en niet verantwoord is. Zo ook in het geval van kinderen krijgen.

Nou heb je het toch wel over heeeeeel iets anders, in dit geval gaat het om je leven! En kinderen krijgen, gaat niet echt direct over je leven, het is juist 1 van de mooiste dingen die je kunt krijgen.....
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jan 2003 10:47

Zelden zo een onzin gehoord!
Die kinderen zijn een Godsgeschenk waar je goed voor moet zorgen!
En het gaat dus wel degelijk over leven!
Zoals jij praat is het dus inderdaad zo dat je wel 20 kinderen kunt krijgen.
Maar je bent voor een nieuw leven net zo verantwoordelijk als dat je bent voor je eigen leven, als je zonder te kijken de straat over steekt.
En juist omdat kinderen iets heel moois is, moet je er welbesuat mee omgaan. Want je moet ze wel allemaal kunnen opvoeden tot eer van God.
En ik vraag me af of je dat nog kunt als je kind op kind krijgt.
Wie voed wie dan op?
De kinderen elkaar?
En is dat wat God bedoelt?
Geloof er niks van.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 09 jan 2003 12:37

over dat er in de bijbel geen vrouw meer dan 8 kinderen had.. klopt ten dele ik hoorde het ook eens. Maar bij die 8 kinderen werden alleen de jongens gerekend en niet de meiden. (zei men)
en ip logisch dat het er nooit heel erg veel kunnen zijn. Om de 3/4 jaar een kind, is dan toch 25/30 jaar verder.
Time flies when you have none!

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jan 2003 13:21

Nee met de meisjes meegerekend, klopt dus helemaal.

En als er maar eens in de 3/4 jaar een kind kwam is dat dan ook een opdracht voor ons? Dus gezinnen die elk jaar een kind krijgen klopt dan in ieder geval al niet.

Terug naar “Archief”