Halloween

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 13 okt 2004 18:43

HereIam schreef:Een demonisch "feest" is het, wat hoort bij het oude heidendom!
Alleen zijn mensen tegenwoordig zo ver van Gods waarheid afgedwaald dat ze licht en duister niet meer van elkaar kunnen onderscheiden.
HW is niet grappig, als je weet dat de duivel en zijn trawanten werkelijk bestaan.

Welaan, het is bar en boos!

Maar vertel, hoe ben jij zo zeker van het bestaan van de duivel en zijn maten?

caprice

Berichtdoor caprice » 13 okt 2004 21:51

Occult en heidens. Houdt u daar verre van.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2004 21:53

caprice schreef:Occult en heidens. Houdt u daar verre van.

Commercieel en seculier. Houdt u daar verre van. 8)

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 14 okt 2004 01:29

Heb weinig verstand van Halloween, maar het kan in Amerika bijv. een soort traditioneel feest zijn, maar in Nederland een andere vorm aannemen. Een wat meer serieuzere bijv. waar idd occultisme mee is gemoeid.
Zelf zou ik nooit Halloween gaan vieren, heb al genoeg feestdagen te vieren en die zijn bovendien veel waardevoller van betekenis voor mij!

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 14 okt 2004 02:52

Halloween is een Canadees / Amerikaans feest waarbij de kinderen zich verkleden als heks, spook, geraamte e.d. en de deuren langsgaan voor snoepgoed. Trick or Treat. Oftewel of we nemen je te pakken of je geeft wat. Halloween is eigenlijk Hallow Eve. Wat dus de avond voor allerheiligen betekend. In Canada kan je van alles kopen rondom Halloween zoals pompoenen, vogelverschrikkers, kostuums e.d. Als klein kind vond ik het wel spannend als er aan te bel werd getrokken 's avonds en moch ik ook wat geven.

Ik vind niet van dat christenen hier aan mee mogen doen. Vooral ook vanwege de oculte lading erbij. Bovendien hebben wij iets veel beters te herdenken op die avond.

De laatse jaren worden er steeds meer amerikaanse gebruiken naar nederland geimporteerd. Valentijn bijvoorbeeld.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 okt 2004 10:34

De vroege oorsprong van Halloween komt uit Europa en niet uit Amerika/Canada. Het gebruik is daarheen overgewaaid, en nu waait het weer terug.

Het is de vraag in hoeverre je kunt zeggen dat aan Halloween meedoen voor een christen onverantwoordelijk is. Kun je het afwijzen omdat het vroeger een occulte lading had, terwijl dat tegenwoordig niet meer zo is (langs huizen gaan voor snoep lijkt me niet echt occult)?

Als je dan consequent bent moet je ook je kinderen maar verbieden om piraatje te spelen. Piraten waren vroeger verschrikkelijke mensen, die weerloze mensen vermoordden om geld en goud.
O, en Sinterklaas, al even verderfelijk. Als gereformeerde kun je natuurlijk niet aan een rooms feest meedoen. Erger nog: een aantal sinterklaastradities voeren terug op heidense (Germaanse) tradities!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 okt 2004 12:54

Occulte bagger.
..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 okt 2004 13:03

Pretentieus gebazel.

Sorry hoor, maar discussiëren is iets meer dan het leveren van tweewoordige autoriteitsargumenten...

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 okt 2004 13:25

De vraag was: wat vinden jullie van Halloween.

Ik ben vrij daar mijn antwoord op te geven.

Dank u.
..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 okt 2004 13:59

Invincible schreef:De vraag was: wat vinden jullie van Halloween.

Ik ben vrij daar mijn antwoord op te geven.

Dank u.

U hebt helemaal gelijk!

Iemand vraagt mij: "Heeft u een mening over de huidige politiek?"
"Ja!" is mijn antwoord, en ik loop verder.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 okt 2004 14:47

:wink:
..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 okt 2004 14:57

:mrgreen:

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 14 okt 2004 18:38

HereIam schreef:Een demonisch "feest" is het, wat hoort bij het oude heidendom!
Alleen zijn mensen tegenwoordig zo ver van Gods waarheid afgedwaald dat ze licht en duister niet meer van elkaar kunnen onderscheiden.
HW is niet grappig, als je weet dat de duivel en zijn trawanten werkelijk bestaan.

Halloween is geweldig, lachuh... waarom moet iedereen gelijk weer zo moeilijk doen en zover door denken.
En wij zijn toch heidenen, dus waarom niet...

HW is wel grappig en ik en vele met mij asocieren het niet met de duivel....

caprice schreef:Occult en heidens. Houdt u daar verre van.

Vind dit echt weer zo'n bekrompen gedachtengang.
Heb je je er wel in verdiept, weet je wat het inhoudt? Voordat je WEER met een oordeel komt.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 14 okt 2004 20:57

Mijn gemeente heeft een keer een brief gestuurd naar een organisatie die ter ere van halloween een feest hield met geestoproepen enz. ze vroegen of ze het alsjeblieft niet door wilde laten gaan, de reactie daarop had niet echt iets weg van een onschuldige of grappige viering :!: als alle vervloekingen uit waren gekomen... :cry:

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 15 okt 2004 17:54

marcel081276 schreef:Mijn gemeente heeft een keer een brief gestuurd naar een organisatie die ter ere van halloween een feest hield met geestoproepen enz. ze vroegen of ze het alsjeblieft niet door wilde laten gaan, de reactie daarop had niet echt iets weg van een onschuldige of grappige viering :!: als alle vervloekingen uit waren gekomen... :cry:

Ja en.... er zijn zoveel gekken die ter ere van iets of iemand iets doen.

Terug naar “Archief”