Vervolging.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 okt 2004 20:42

johannes1 schreef:sporen van inbraak, ze zochten naar de sleutel van de kluis, nee dat is een kwajongensstreek :mrgreen:

Haha, toen ik het schreef dacht ik al van: is het nu crimineel of een kwajongensstreek. Het zoeken naar de kluis lijkt me crimineel, maar de hakenkruisen en beledigende teksten lijken mij geen doelgerichte actie tegen christenen en dus wel een kwajongensstreek.

(Ik zei toch ook dat hij enorm uit de hand gelopen was? :mrgreen: )

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 13 okt 2004 23:32

Ik denk dat christenen in Nederland teveel onzichtbaar zijn. We gaan op in de massa, zijn net zo post-modern als de rest. Daarom merken we eigenlijk weinig van vervolging, we zijn 'te lief' voor elkaar, we durven de waarheid niet meer absoluut te noemen. Om maar iets bij de kop te pakken: een homohuwelijk moet op bijbelse gronden zonde genoemd worden, waarom wordt het in de kerkorde van het grootste kerkverband van Nederland dan gelegaliseerd? Is dat consequent christen zijn? Nee, dat is water bij de wijn doen, dat is postmodernisme met een christelijk sausje, dat is een houten pop met laagje goudverf, een 'witgepleisterd graf'. De christen kan niet post-modern zijn! Een christen zou er niet mee moeten kunnen leven dat iedereen zijn eigen waarheid heeft! Er is slechts één waarheid, de bijbelse, en die moet uigedragen worden! Dat levert wel vervolging op of in ieder geval veel spot en ongenoegen. Ga in de Nederlandse samenleving maar eens zeggen dat homofiele praktijken zondig zijn, of dat abortus moord is, of dat euthanasie het recht in eigen hand nemen is, dan heb je de poppen aan het dansen. Dan is de tolerantie weg, alle meningen zijn geoorloofd behalve de Christelijke waarheid. De Christelijke waarheid is namelijk NIET één van de vele waarheden, één van de vele wegen die naar Rome leiden, één van de vele manieren waarop je dezelfde God kunt dienen! De christelijke waarheid tolereert geen 'een ieder heeft zijn eigen waarheid'!

Mijn stelling is: de Christen moet herkenbaar zijn! Je wordt in Nederland niet vervolgd in letterlijke zin, maar je wordt wel als achterlijk gezien als je gelooft in DE waarheid (dat is ook: niet in meerdere). Dat moet je er dus maar voor over hebben, anders verdwijn je als grijze muis in een grijze massa van een nietszeggende wirwar van opzichstaande 'waarheden' die in feite niets meer zijn dan illusies.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 13 okt 2004 23:49

Ik ben van mening dat wij hier DE waarheid nooit zullen kennen omdat wij daar als mensen te onkundig voor zijn. Daarom zijn er verschillende opvattingen tussen christenen, die zijn er altijd al geweest, en dat kan je post-modern noemen of niet, dat is al duizenden jaren hetzelfde. Ik denk dat het een winstpunt is dat we 'post-modern als we zijn' meer respect kunnen opbrengen voor andersdenkenen, en ons meer bewust zijn van de relativiteit van onze definitie -en kennis- van de absolute waarheid.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 14 okt 2004 00:13

Ik had het overigens voornamelijk over verschillen tussen christenen en niet-christenen

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 okt 2004 00:21

Cavecracker schreef:Ik had het overigens voornamelijk over verschillen tussen christenen en niet-christenen

Dat begrijp ik, maar de essentie is hetzelfde denk ik? Ook tegenover niet-christenen werkt 'zo is het en daarmee uit' denk ik minder goed dan 'dit is wat ik geloof, en dit is waaróm ik dit zo geloof, misschien heb ik het wel mis, maar ik ben er zo van overtuigd dat het waar is omdat ik dit en dat heb meegemaakt, dat ik je kan aanraden je er ook in te verdiepen.'

Het heeft er wellicht ook mee te maken met het feit dat niet-christenen meer open staan dan vroeger voor religeuze vragen en zingeving. Als je ze dan uitdaagt je beweegredenen te volgen bereik je denk ik meer dan ze een kant en klaar pakket dogma's voor te schotelen.

Maar goed, misschien wijk ik een beetje af van het hele verhaal :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Terug naar “Archief”