joepie schreef:Dus het feit waar jij geroepen wordt toets je aan gelang jij denkt dat je goed kunt doen? Dus hiermee bedoel ik: omdat je daar als organist kunt spelen en denkt dat je daar nodig bent is het God die je daar roept?
Als de dominee of pastoor van een bepaalde gemeente of parochie belt of ik misschien tijd en zin heb om te spelen, kun je dat inderdaad als zodanig opvatten ja. En soms zit ik gewoon hier in Berkenwoude in de PKN-gemeente lekker op een stoel te luisteren zonder op toetsen te duwen. Ik speel gelukkig niet elke week twee keer.
joepie schreef:Op die manier maken we God tot iemand die afhankelijk is van ons. Terwijl het zo is dat wij afhankelijk zijn van Hem.
En als Hij in de kerk waar jij lid van bent een kerkenraad heeft aangesteld dan roept die namens Hem jou daar. En niet ergens anders. Al zou je dat wel denken.
Waar haal je dat nou weer vandaan? De kerkenraad heeft nooit aangegeven dat ik niet ook elders zou spelen - sterker nog, ze heeft het zelfs aangemoedigd om ook elders ervaring op te doen.
joepie schreef:Hiermee zeg ik niet dat God gebonden is aan een bepaald kerkgenootschap om je al dan niet te roepen. Maar jij hebt je blijkbaar gebonden aan dat kerkgenootschap. En daardoor onder de opzicht en tucht van dat kerkgenootschap gesteld.
Ik heb mij gebonden aan de voormalige Hervormde en thans PKN-Gemeente Berkenwoude, maar ik heb niet gezegd dat ik dus geen andere kerken meer zou bezoeken. Als die clausule wel had gegolden, was ik nooit van mijn leven lid geworden van die gemeente. Tenslotte maak ik toch echt zelf uit welke kerk ik bezoek en niet de kerkenraad. In de vakanties in het buitenland bezoek ik ook niet mijn eigen gemeente (ik blijd daar heen en weer reizen zeg, dank je stichtelijk).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.