Orgel spelen in andere gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 07 okt 2004 08:13

trijntjejohanna schreef:er kunnen toch meerderen in een keer organist zijn van die kerk?? dan hoeft die ene toch niet altijd te spelen... hier hebben we ongeveer 5 organisten....... of is dat bij jullie ook zo caprice?

Ja, we hebben 5 of 6 organisten.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 07 okt 2004 08:44

joepie schreef:Of wat daht je van acapella? Deden ze in de eerste gemeentes ook.
Niks mis mee.

Maar toen zaten ze nog niet met 1500 of 2000 bij elkaar... En toen dat wél gebeurde (na de reformatie, toen men het orgel niet wilde gebruiken) werd het een grote chaos.

Het is puur om praktische redenen dat men het orgel gebruikt: geen enkel ander instrument is in staat om in z'n eentje de zang van zoveel mensen in goede banen te leiden.
Een orkest zou prachtig zijn, maar da's zo omslachtig, met zoveel musici. Het orgel is een soort éénmans-orkest: heel praktisch...
~~Soli Deo Gloria~~

joepie

Berichtdoor joepie » 07 okt 2004 09:04

SDG schreef:
joepie schreef:Of wat daht je van acapella? Deden ze in de eerste gemeentes ook.
Niks mis mee.

Maar toen zaten ze nog niet met 1500 of 2000 bij elkaar... En toen dat wél gebeurde (na de reformatie, toen men het orgel niet wilde gebruiken) werd het een grote chaos.

Het is puur om praktische redenen dat men het orgel gebruikt: geen enkel ander instrument is in staat om in z'n eentje de zang van zoveel mensen in goede banen te leiden.
Een orkest zou prachtig zijn, maar da's zo omslachtig, met zoveel musici. Het orgel is een soort éénmans-orkest: heel praktisch...

Kan me niet voorstellen dat er in een gemeente van zoveel zielen niet een enkele is die op het orgel kan spelen.
Daarbij zou je met zoveel zielen ook makkelijk een orkest kunnen vormen ;-)
Waar hier over gesproken wordt is toch over kleine gemeentes waar dus geen organist is. Die kunnen dus makkelijk wel acapella zingen of met een ander instrument.
Heb trouwens ook eens een dienst begeleid met de trompet.
Lukt prima om dan een hele kerk te leiden in het zingen.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 okt 2004 09:06

joepie schreef:Heb trouwens ook eens een dienst begeleid met de trompet.

Zal best, maar een doorsnee orgel heeft tientallen meer registers dan trompet. :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 07 okt 2004 09:17

caprice schreef:
joepie schreef:Heb trouwens ook eens een dienst begeleid met de trompet.

Zal best, maar een doorsnee orgel heeft tientallen meer registers dan trompet. :wink:

En daardoor dus tientallen malen te veel herrie? ;-)
Waar het mij om gaat is dat het orgel helemaal niet noodzakelijk is voor de zangkwaliteiten van een gemeente.
Het gaat erom dat de gemeente zingt, en al te vaak gaan we denken dat het de bedoeling dat het orgel speelt en de gemeente ook nog ergens mee mag doen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2004 09:26

Veel gemeenten hebben nou eenmaal graag een organist. En ik vind het bijzonder zinvol om eens elders te spelen, dat houdt je geloofsleven scherp.

Bovendien, als alleen in je eigen gemeente precies datgene wordt vermeld waarmee jij het eens bent, is het bewijs geleverd dat je niet nadenkt (wie de schoen past, trekke hem aan) maar slaafs de dienstdoent dominee volgt - en dat is gevaarlijk.

Verder vind ik de Oud-Katholieke liturigie vele malen interessanter en interactiever dan onze eigen protestantse liturgie die stiekem best wel veel te kaal is. Daar leer je pas echt orgelspelen en je niet alleen te beperken tot de psalmberijming van lang geleden of (zoals in onze gemeente) het liedboek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 07 okt 2004 09:30

joepie schreef:Waar hier over gesproken wordt is toch over kleine gemeentes waar dus geen organist is. Die kunnen dus makkelijk wel acapella zingen of met een ander instrument.

Het voorbehoud dat het hier zou gaan om kleine gemeentes, heb ik nergens gelezen.
En ik ken wel degelijk situaties waar grote gemeenten schreeuwend verlegen zitten om organisten - maar er is niemand in de eigen gemeente die orgel speelt.
Nee, Joepie, zo simpel is 't allemaal niet...

joepie schreef:Het gaat erom dat de gemeente zingt, en al te vaak gaan we denken dat het de bedoeling dat het orgel speelt en de gemeente ook nog ergens mee mag doen.

Nounou, niet zo generaliseren... "Al te vaak gaan we denken..." - het gebeurt helaas wel, maar - niet overdrijven hoor :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

joepie

Berichtdoor joepie » 07 okt 2004 09:35

Tja, ik overdrijf nu eenmaal graag, maar daarin bevind ik mij in goed gezelschap hier toch? ;-)
In onze gemeente zijn vijf organisten waarvan er drie zijn die zichzelf erg graag horen. En hele concerten gaan zitten geven als voorspel of naspel.
En ik kom zelf uit het wereldje van organisten dus wat dat betrefd blijf ik ook wel bij "eigen" volk als ik me daar wat overtrokken over uitlaat.

Wat betrefd achter de Ds aanlopen. Dat doe ik in het geheel niet.
Maar ben wel trouw aan de kerk waar ik lid van ben geworden.
Daarbij wordt ik zondags in mijn eigen gemeente genodigd door de kerkenraad en niet in een andere gemeente. Dat is nog steeds mijn stellige overtuiging.
Ondanks de hele topic die hier al over is. ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2004 09:43

joepie schreef:Tja, ik overdrijf nu eenmaal graag, maar daarin bevind ik mij in goed gezelschap hier toch? ;-)
In onze gemeente zijn vijf organisten waarvan er drie zijn die zichzelf erg graag horen. En hele concerten gaan zitten geven als voorspel of naspel.
En ik kom zelf uit het wereldje van organisten dus wat dat betrefd blijf ik ook wel bij "eigen" volk als ik me daar wat overtrokken over uitlaat.

Er is helemaal niets mis met een mooi voor-, tussen- en naspel, zeker niet als de dienst anderhalf uur moet duren en voornamelijk gevuld wordt door een dominee die zichzelf graag hoort preken. Die zijn er helaas ook.

joepie schreef:Wat betrefd achter de Ds aanlopen. Dat doe ik in het geheel niet.
Maar ben wel trouw aan de kerk waar ik lid van ben geworden.
Daarbij wordt ik zondags in mijn eigen gemeente genodigd door de kerkenraad en niet in een andere gemeente. Dat is nog steeds mijn stellige overtuiging.
Ondanks de hele topic die hier al over is. ;-)

Ik word niet door de kerkenraad maar door de Heer genodigd. En dan kan in de "eigen" gemeente zijn, maar ook in andere gemeenten en parochies, net waar ik blijkbaar "nodig" ben. En soms rij je dan een uurtje door de Lopikerwaard, op weg naar Culemborg. Ik ben blij dat ik als organist in andere delen van Gods wijngaard word ingezet.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 okt 2004 09:50

Dus het feit waar jij geroepen wordt toets je aan gelang jij denkt dat je goed kunt doen? Dus hiermee bedoel ik: omdat je daar als organist kunt spelen en denkt dat je daar nodig bent is het God die je daar roept?
Op die manier maken we God tot iemand die afhankelijk is van ons. Terwijl het zo is dat wij afhankelijk zijn van Hem.
En als Hij in de kerk waar jij lid van bent een kerkenraad heeft aangesteld dan roept die namens Hem jou daar. En niet ergens anders. Al zou je dat wel denken.
Hiermee zeg ik niet dat God gebonden is aan een bepaald kerkgenootschap om je al dan niet te roepen. Maar jij hebt je blijkbaar gebonden aan dat kerkgenootschap. En daardoor onder de opzicht en tucht van dat kerkgenootschap gesteld.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2004 10:00

joepie schreef:Dus het feit waar jij geroepen wordt toets je aan gelang jij denkt dat je goed kunt doen? Dus hiermee bedoel ik: omdat je daar als organist kunt spelen en denkt dat je daar nodig bent is het God die je daar roept?

Als de dominee of pastoor van een bepaalde gemeente of parochie belt of ik misschien tijd en zin heb om te spelen, kun je dat inderdaad als zodanig opvatten ja. En soms zit ik gewoon hier in Berkenwoude in de PKN-gemeente lekker op een stoel te luisteren zonder op toetsen te duwen. Ik speel gelukkig niet elke week twee keer.

joepie schreef:Op die manier maken we God tot iemand die afhankelijk is van ons. Terwijl het zo is dat wij afhankelijk zijn van Hem.
En als Hij in de kerk waar jij lid van bent een kerkenraad heeft aangesteld dan roept die namens Hem jou daar. En niet ergens anders. Al zou je dat wel denken.

Waar haal je dat nou weer vandaan? De kerkenraad heeft nooit aangegeven dat ik niet ook elders zou spelen - sterker nog, ze heeft het zelfs aangemoedigd om ook elders ervaring op te doen.

joepie schreef:Hiermee zeg ik niet dat God gebonden is aan een bepaald kerkgenootschap om je al dan niet te roepen. Maar jij hebt je blijkbaar gebonden aan dat kerkgenootschap. En daardoor onder de opzicht en tucht van dat kerkgenootschap gesteld.

Ik heb mij gebonden aan de voormalige Hervormde en thans PKN-Gemeente Berkenwoude, maar ik heb niet gezegd dat ik dus geen andere kerken meer zou bezoeken. Als die clausule wel had gegolden, was ik nooit van mijn leven lid geworden van die gemeente. Tenslotte maak ik toch echt zelf uit welke kerk ik bezoek en niet de kerkenraad. In de vakanties in het buitenland bezoek ik ook niet mijn eigen gemeente (ik blijd daar heen en weer reizen zeg, dank je stichtelijk).

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 07 okt 2004 20:13

Optimatus schreef:Als de dominee of pastoor van een bepaalde gemeente of parochie belt of ik misschien tijd en zin heb om te spelen, kun je dat inderdaad als zodanig opvatten ja. En soms zit ik gewoon hier in Berkenwoude in de PKN-gemeente lekker op een stoel te luisteren zonder op toetsen te duwen. Ik speel gelukkig niet elke week twee keer.

Tussen dominee en pastoor, misschien zin om te spelen op hervormings-
dag in de parochie

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 07 okt 2004 20:32

Je hebt wel humor hè.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 07 okt 2004 21:06

wh schreef:
Optimatus schreef:Als de dominee of pastoor van een bepaalde gemeente of parochie belt of ik misschien tijd en zin heb om te spelen, kun je dat inderdaad als zodanig opvatten ja. En soms zit ik gewoon hier in Berkenwoude in de PKN-gemeente lekker op een stoel te luisteren zonder op toetsen te duwen. Ik speel gelukkig niet elke week twee keer.

Tussen dominee en pastoor, misschien zin om te spelen op hervormings-
dag in de parochie

Ach, Optimatus heeft 't over een oud-katholieke pastoor, da's totaal anders. [Die van Culemborg is zelfs van gereformeerde afkomst, maar dat terzijde]
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2004 22:36

Hee, hoe weet jij dat van Pastoor Spaans? *geïnteresseerd afwacht*

Tja, Oud-Katholieken... Rooms-Katholieken roepen altijd dat Oud-Katholieken misvierende protestanten zijn. Met dien verstande dat Oud-Katholieken het steeds weer opnieuw slachten van het Lam Gods een gruwelijke afgoderij vinden (net als protestanten).

En laat ik nou net ingeroosterd zijn om op 31 oktober de dienst in Schoonhoven te begeleiden, waarbij allerheiligen en allerzielen gevierd worden. Schitterend toch, die in elkaar overlopende kerkelijke tradities. Want ook hervormingsdag zal - op mijn verzoek - door de dienstdoend pastoor ruime aandacht krijgen (onder andere met het Lutherlied).

Terug naar “Archief”