Ik heb ook het EH-basisjaar gedaan! Afgelopen jaar zelfs.
Of ik het zou aanraden?
Ja.
Ik denk dat het heel goed is voor veel mensen om een jaar lang op een andere manier bezig te zijn dan je op de middelbare school of hogeschool bezig bent. Je doet tijdens het Basisjaar veel aan geloofsontwikkeling, persoonlijkheidsontwikkeling, je krijgt college over maatschappij, cultuur en vooral hoe we als christenen kunnen leven tot Gods eer in onze maatschappij.
Je krijgt een sterke persoonlijke begeleiding die je helpt om zelfstandig te studeren en samen in groepen opdrachten te maken die helpen bij het verwerken van de verschillende thema's.
Ik weet niet of op de EH-site (
www.eh.nl) gegevens staan over de opbouw van het jaar, maar goed: het eerste blok gaat geheel over de Bijbel, een belangrijk fundament voor het jaar. Het tweede blok gaat over onze maatschappij. Het derde blok over verschillende studierichtingen en het vierde blok is een project waarin je een onderwerp bestudeert dat binnen je studiekeuze ligt.
Door het jaar heen krijg je 'persoonlijke ontwikkeling', creatieve vakken, communicatie en apologetiek. De sfeer op de EH is heel goed, met veel verschillende christenen vorm je een echte eenheid. De EH is noch evangelisch, noch gereformeerd. Men laat elkaar enorm in hun waarde.
Ik zou aanraden gewoon een dagje te gaan kijken, veel te praten met studenten en docenten. Voor iedereen die dit jaar overweegt, veel succes! Het is echt de moeite waard.