EH basisjaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 okt 2004 20:09

joris schreef:
kabouter schreef:
joris schreef:
MAAR: wel de waarschuwing::: als je in een traditionele kerk zit, krijg je het moeilijk!!!![/url]

Ja, dat dacht ik al. Bijna iedereen is evangelisch, of niet?
nee hoor,helemaalniet. De meeste docenten ookniet volgens mij. Tenminste, toen niet.
je krijgt het moelijk omdat je gaat ontdekken dat God veel groter is dan je altijd geleerd is. En je gaat pijn lijden als je ziet dat anderen op zo'n vrolijke en doorleefde manier met God kunnen leven.
Het moeilijke is de strijd die je zelf gaat voelen, eventueel zelfs in je gezin. Van de kerk zal je geen moeite krijgen, want die begrijpen je niet.

Kortom: doen!

hmm, je hebt het niet zo op de kerk geloof ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 07 okt 2004 20:48

parsifal schreef:
joris schreef:
kabouter schreef:
joris schreef:
MAAR: wel de waarschuwing::: als je in een traditionele kerk zit, krijg je het moeilijk!!!![/url]

Ja, dat dacht ik al. Bijna iedereen is evangelisch, of niet?
nee hoor,helemaalniet. De meeste docenten ookniet volgens mij. Tenminste, toen niet.
je krijgt het moelijk omdat je gaat ontdekken dat God veel groter is dan je altijd geleerd is. En je gaat pijn lijden als je ziet dat anderen op zo'n vrolijke en doorleefde manier met God kunnen leven.
Het moeilijke is de strijd die je zelf gaat voelen, eventueel zelfs in je gezin. Van de kerk zal je geen moeite krijgen, want die begrijpen je niet.

Kortom: doen!
nee als ze te kort doet aan God net nee. En mensen voor de gek houdt. Ik heb het over de gemeente waar ik uit kom. En bovenstaandeis mijn ervaring, dus dat zegt misschien niets over jouw kerk.

hmm, je hebt het niet zo op de kerk geloof ik.

Hiedeen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiedeen » 08 okt 2004 18:24

Ik heb ook het EH-basisjaar gedaan! Afgelopen jaar zelfs.

Of ik het zou aanraden?
Ja.

Ik denk dat het heel goed is voor veel mensen om een jaar lang op een andere manier bezig te zijn dan je op de middelbare school of hogeschool bezig bent. Je doet tijdens het Basisjaar veel aan geloofsontwikkeling, persoonlijkheidsontwikkeling, je krijgt college over maatschappij, cultuur en vooral hoe we als christenen kunnen leven tot Gods eer in onze maatschappij.
Je krijgt een sterke persoonlijke begeleiding die je helpt om zelfstandig te studeren en samen in groepen opdrachten te maken die helpen bij het verwerken van de verschillende thema's.

Ik weet niet of op de EH-site (www.eh.nl) gegevens staan over de opbouw van het jaar, maar goed: het eerste blok gaat geheel over de Bijbel, een belangrijk fundament voor het jaar. Het tweede blok gaat over onze maatschappij. Het derde blok over verschillende studierichtingen en het vierde blok is een project waarin je een onderwerp bestudeert dat binnen je studiekeuze ligt.

Door het jaar heen krijg je 'persoonlijke ontwikkeling', creatieve vakken, communicatie en apologetiek. De sfeer op de EH is heel goed, met veel verschillende christenen vorm je een echte eenheid. De EH is noch evangelisch, noch gereformeerd. Men laat elkaar enorm in hun waarde.

Ik zou aanraden gewoon een dagje te gaan kijken, veel te praten met studenten en docenten. Voor iedereen die dit jaar overweegt, veel succes! Het is echt de moeite waard.

LegoDoos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LegoDoos » 18 okt 2004 13:34

Ik doe op het moment het Basisjaar en het bevalt me best goed eigenlijk.. :) Hiedeen hierboven heeft het allemaal wel goed verwoord.

Ik zou zeggen dat je gewoon een keertje langs moet komen als je erover denkt om dit te gaan doen.. Op 5 november is er een voorlichtingsavond en op 18 november is er open collegedag.

En kijk op http://www.eh.nl voor meer informatie. Verder is http://www.eh28.tk de site van het jaar dat nu bezig is.

kabouter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kabouter » 19 okt 2004 12:18

Iedereen bedankt!

Ik ga zeker naar die voorlichtingsavond, zodat ik zelf de sfeer een beetje kan proeven.

En legodoos, bedankt voor die 2e site!

Terug naar “Archief”