de kracht van gebed!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 20:02

caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:Als ik het gebed krijg mag ik bidden.

Wil je dat uitleggen?

Als de Heere het gebed geeft.

Begrijp ik goed dat je alleen bid wanneer God je ingeeft te bidden?

Nee. Dat God de woorden voor het gebed geeft en het bidden vanzelf gaat. Dat je mag weten dat je een Hoorder hebt. Maar het gebeurt helaas zo weinig.
Al het andere bidden haalt het daar niet bij.

Caprice, ik ben het met je eens! :mrgreen: Dat is het mooiste bidden.
Maar het worstelend menselijke bidden is ook bidden hoor. Alleen jij denkt dat het niet verhoort wordt, maar God hoort het wel hoor!

Dat gebed kan ook goed zijn, maar met dat 'andere' bedoel ik het eigen biddeloze bidden.

Het uitvloeien van je hart...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 okt 2004 21:15

Vroeger heb ik een periode gehad dat ik veel meer bad. op de fiets vooral. Dan verlangde ik er echt naar om te bidden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 00:06

Mis je het stiekum niet een beetje?

Caprice... wat jij schetst klinkt een beetje als buikspreken.... God fluistert in: Zeg maar: Ik hou van U... en vervolgens zeg je braaf: Ik hou van U... Doet me denken aan een pop die mijn zusje vroeger had... als je op een knopje drukte zei de pop: I love you. Ik heb me nooit aan de indruk kunnen onttrekken dat de pop niet meende wat ze zei. Bidden is samenzijn, praten, luisteren, genieten... tussen God en jou... en niet tussen God en God die jou als spreekbuis gebruikt.

Stel dat je een relatie hebt en je moet je vrouw eerst een commando geven voor zegt dat ze van je houdt.... zou je dat dan zo fantastisch om te horen vinden als ze het niet zegt zonder dat je het influistert?

Volgens mij zijn we met onze met Jezus opgestane nieuwe mens daartoe wel in staat.

Maar misschien begrijp ik verkeerd wat je bedoelt... als ik speciaal samen met iemand voor diegene bidt kan het wel mooi zijn als je de woorden zo ingegeven krijgt.. Maar meestal wil God via jou dan iets aan die persoon vertellen... en niet aan zichzelf... Dan moet je luisteren en het doorgeven, of als het voor jezelf is ook luisteren... en er wat mee doen... Wel geloof ik dat de Geest je kan helpen bij het bidden.... De bijbel zegt namelijk dat Hij voor ons bijde Vader pleit, op die manier wordt de zwakte in ons gebed door de Geest sterk gemaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 okt 2004 00:19

boekentip voor zowel de evo als de refo en iedereen die ik ff vergeet.. :wink:

Het gebed- Ole Kristian Hallesby (uitg.Kok)

prachtig boek over het gebed! leerzaam en een eyeopener voor veel mensen

dan nu on-topic, het is handig om goed te beseffen wat je gebeden en gevraagt heb aan God. hoe vaak schenkt Hij het ons niet? we danken vaak voor ons dagelijks brood maar vergeten heel vaak de andere dingen waar we voor gebeden en gekregen hebben, het is vaak zo 'gewoon'.
over de kracht van het gebed, ik heb meerdere malen gemerkt dat God mn gebeden verhoorde. ongetwijfeld zullen er veel meer mensen zijn die dat ervaren maar ik ben soms nog steeds verbaasd en stil dat God zo duidelijk het gebed verhoorde, echt wonderlijk!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 okt 2004 05:58

Marnix schreef:Caprice... wat jij schetst klinkt een beetje als buikspreken.... God fluistert in: Zeg maar: Ik hou van U... en vervolgens zeg je braaf: Ik hou van U... Doet me denken aan een pop die mijn zusje vroeger had... als je op een knopje drukte zei de pop: I love you. Ik heb me nooit aan de indruk kunnen onttrekken dat de pop niet meende wat ze zei. Bidden is samenzijn, praten, luisteren, genieten... tussen God en jou... en niet tussen God en God die jou als spreekbuis gebruikt.

Stel dat je een relatie hebt en je moet je vrouw eerst een commando geven voor zegt dat ze van je houdt.... zou je dat dan zo fantastisch om te horen vinden als ze het niet zegt zonder dat je het influistert?

Volgens mij zijn we met onze met Jezus opgestane nieuwe mens daartoe wel in staat.

Maar misschien begrijp ik verkeerd wat je bedoelt... als ik speciaal samen met iemand voor diegene bidt kan het wel mooi zijn als je de woorden zo ingegeven krijgt.. Maar meestal wil God via jou dan iets aan die persoon vertellen... en niet aan zichzelf... Dan moet je luisteren en het doorgeven, of als het voor jezelf is ook luisteren... en er wat mee doen... Wel geloof ik dat de Geest je kan helpen bij het bidden.... De bijbel zegt namelijk dat Hij voor ons bijde Vader pleit, op die manier wordt de zwakte in ons gebed door de Geest sterk gemaakt.

Ja, je begrijpt het totaal verkeerd. Ik vind het wat moeilijk om uit te leggen met meer woorden dan dat ik al gezegd heb. Weet iemand anders er wat meer over te zeggen?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 05 okt 2004 07:09

Sinds ik weer ben begonnen met bidden, is het bij mij ook niet aan vaste plaats of tijd begonnen. Wel voor mn eten enzo. Maar vaker doe ik het gewoon tussendoor. Eigenlijk gaat dat vanzelf.

Als je moeilijke dingen tegenkomt, als je het echt even helemaal gehad hebt, als je een geweldig mooie lucht ziet, enz. Dan komt er meestal spontaan wel een gebedachtig iets.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 11:14

;) Toppie JK!

Caprice... ik weet niet zeker of ik het begrijp... Je bedoelt dus niet dat God je woorden ingeeft die je vervolgens weer tegen Hem zegt... Mijn punt was in ieder geval dat dat me ook een beetje vreemd zou lijken... en dat als God tot je spreekt het woorden van Hem voor jou zijn of misschien voor een ander...

Maar als je bidt kan het wel zijn dat het inderdaad heel lekker loopt... ik denk dat dat het werk van de Heilige Geest die in je woont is.. misschien bedoel je dat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 05 okt 2004 13:10

de laatste tijd heb ik erg moeite met bidden :(
gelukkig zijn er wel veel mensen die voor mij bidden.

kheb ook een tijd gehad dat ik idd een beetje de hele dag door bad. op de fiets, of in de trein of waar dan ook. vaste gebedstijden waren dan net als Marnix bij het eten en 's avonds.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 okt 2004 13:13

ik denk dat caprice wil zeggen. dat we veel gewoon een gebedje opprevelen (zeg ik het goed) zonder er bij na te denken. maar als de Heere ons het gebed geven dan bidden we met het hart. of bedoelde je het anders, caprice?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 13:32

aha... ok... tja een gebed opratelen is niet goed... ik denk dat God daar niet op zit te wachten... vroeger toen het allemaal niet zo leefde voor mij raffelde is inderdaad vaak wat standaardzinnetjes af en dat was het.... Gelukkig heeft God me veranderd en weet ik nu wat bidden echt is :)

André

Berichtdoor André » 05 okt 2004 15:28

Wat mij opvalt is, dat er in de vragen rubriek op de homepage van Refoweb, nauwelijks vragen staan over bidden.
Je zou bijna denken dat niemand daar moeite mee heeft, of vragen over heeft.
M.i. kan dat haast niet waar zijn........
Zijn er helemaal ging dingen die ons gebed in de weg kunnen staan?
Hebben wij ook maar enig idee "hoe" God gebeden hoort/verhoort?
Wat zou jij er van denken dat er iedere dag hetzelfde aan je wordt gevraagt? (b.v. vergeef ons onze zonden)
Waarom knopen wij ons gebed aan een maaltijd vast?

Etc.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 16:42

Weten die predikanten die antwoorden dan wel allemaal? ;)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 okt 2004 19:04

Voor zieke mensen bid ik ook altijd.
Meestal zeg ik ook: ik zal voor je bidden, maar dat kun je niet altijd zeggen.

Wat zou je doen? Ik heb een voorbeeld ( wat nu speelt ):
Iemand heeft kanker, en je houd van die persoon, maar ze wil niks van God weten en is ongelovig. Bewust ongelovig, echt antie.
Ik durfde niet te zeggen: ik zal voor je bidden, toch bid ik wel voor haar.
Zou jij dan wel tegen die persoon zeggen dat je voor haar bidt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 19:28

Ik zou het vragen... Vind je het goed als ik voor je bid?

Mensen die niks met God hebben vinden het vaak niet erg als je dat doet... ze denken dan: Baat het niet, dan schaadt het niet...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 okt 2004 19:53

Marnix schreef:Ik zou het vragen... Vind je het goed als ik voor je bid?

Mensen die niks met God hebben vinden het vaak niet erg als je dat doet... ze denken dan: Baat het niet, dan schaadt het niet...

Ja, dat vind ik heel tof dat je dat zegt.
Dat ga ik morgen vragen.
En als ze nee zegt, doe ik het toch maar, want ik heb de Here zo lief.... maar misschien, gebeurt er wel een wondertje en zegt ze ja...... :D

Terug naar “Archief”