Verschillende kerkverbanden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 18:28

Ik vraag me af of het succesvol zal zijn. Neem nu de PKN. Een actueel voorbeeld. Omdat er veel mensen om principiële redenen niet mee konden gaan met de PKN, is er nu weer een nieuw kerkverband, Hersteld Hervormde Kerk.

Ik denk dat het een ilusie is te denken dat er mogelijkheden zijn om tot één kerk te komen.

Klinkt pessimistisch. Dat ben ik niet hoor!

geloof ik...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 okt 2004 18:29

PeterD schreef:Opbouwend of niet, het feit is er :oops:

Jezus vraagt ons om 1 te zijn, zoals Hij en zijn Vader 1 is. En jij zegt dat het onmogelijk is. Geloof je niet dat God almachtig is? geloof je niet in Gods beloftes?

God zegt: Als je bid naar Mijn wil dan zal Ik jou verhoren. God wil eenheid, dus het is mogelijk! Alle dingen zijn mogelijk bij God (toch).
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 18:39

Kan je even aanwijzen voor me waar ik het woord "onmogelijk" gebruikte?

Ik kan het even niet meer vinden...

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 18:45

PeterD schreef:Ik vraag me af of het succesvol zal zijn. Neem nu de PKN. Een actueel voorbeeld. Omdat er veel mensen om principiële redenen niet mee konden gaan met de PKN, is er nu weer een nieuw kerkverband, Hersteld Hervormde Kerk.

Ik denk dat het een ilusie is te denken dat er mogelijkheden zijn om tot één kerk te komen.

Klinkt pessimistisch. Dat ben ik niet hoor!

geloof ik...
de inzet ging misschien om God en geloof. De uitwerking niet.

We moetne ook geen kerk gaan verzinnen. maar het geloof verspreiden en God loven en prijzen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 okt 2004 19:38

PeterD schreef:Kan je even aanwijzen voor me waar ik het woord "onmogelijk" gebruikte?

Ik kan het even niet meer vinden...

sorry, ik ben blij dat je dan ook geloofd dat het mogelijk is.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 19:43

Ik geloof dat het mogelijk is. Maar er zal echt een heel groot wonder moeten gebeuren wil het ook echt daadwerkelijk gebeuren!

Zoveel mensen, zoveel kerken, zoveel andere gedachten...

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 19:51

PeterD schreef:Ik geloof dat het mogelijk is. Maar er zal echt een heel groot wonder moeten gebeuren wil het ook echt daadwerkelijk gebeuren!

Zoveel mensen, zoveel kerken, zoveel andere gedachten...
beetje geloof en overgave is er nodig. niet veel meer.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 19:59

Overgave om over verschilpunten heen te stappen? Ik denk dat dan juist het punt geloof in de verdrukking komt!

Ik denk serieus dat het mogelijk is. Maar alleen als God de gedachten van alle mensen in die richting laat denken die Hij bedoeld. Dan hebben we in ieder geval geen intepretatie verschillen meer. Heerlijk!

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 20:09

PeterD schreef:Overgave om over verschilpunten heen te stappen? Ik denk dat dan juist het punt geloof in de verdrukking komt!

Ik denk serieus dat het mogelijk is. Maar alleen als God de gedachten van alle mensen in die richting laat denken die Hij bedoeld. Dan hebben we in ieder geval geen intepretatie verschillen meer. Heerlijk!
dan moeten de mensen eerst daarvoor kiezen.(remonstrant!) God gaat niet aan een dood paard trekken. Of is dat weer oneerbiedig? mijn excuses.
Als wij willen dat dat wat God wil gebeurt, dan zullen we ons daaraan moeten overgeven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 20:16

joris schreef:dan moeten de mensen eerst daarvoor kiezen.(remonstrant!) God gaat niet aan een dood paard trekken. Of is dat weer oneerbiedig? mijn excuses.
Als wij willen dat dat wat God wil gebeurt, dan zullen we ons daaraan moeten overgeven.

Ben het helemaal met je eens (!) dat als God wil dat wij in één kerk zitten, het zal gebeuren. Als God dat wil, zullen we het nog eens zijn ook!

Enne, remonstrants, dat houden we voor een ander topic :lol:

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 20:21

PeterD schreef:
joris schreef:dan moeten de mensen eerst daarvoor kiezen.(remonstrant!) God gaat niet aan een dood paard trekken. Of is dat weer oneerbiedig? mijn excuses.

Ben het helemaal met je eens (!) dat als God wil dat wij in één kerk zitten, het zal gebeuren. Als God dat wil, zullen we het nog eens zijn ook!

Enne, remonstrants, dat houden we voor een ander topic :lol:
zo hoort het.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 23:28

PeterD schreef:Overgave om over verschilpunten heen te stappen? Ik denk dat dan juist het punt geloof in de verdrukking komt!

Misschien verliezen we dan de kern van het evangelie uit het oog... die bindt ons samen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 09:50

Sabra schreef:Helaas wordt de broederband die wij als gelovigen hebben wreed doorbroken door de tradities.

Als wij alle menselijke en onbijbelse tradities zouden laten varen, zou er makkelijk een kerk kunnen zijn.

Tradities zijn allemaal van mensen, maar daaro hoeft dat nog niet verkeerd te zijn. Laat alle tradities vallen, en je zult zien wat een puinhoop het wordt, dan kun je wel een zijn misschien, maar is het dan een oprechte vrede? En trouwens, oprechte vrede zul je hier op aarde toch nooit vinden, daar moeten we gewoon eerlijk in zijn.

Sabra, nog even dit: Wat weerhoudt jou er van om een broederband te hebben met andere gelovigen? Mijn tradities niet, want die weerhouden jou toch nergens van? Ik kan me in ieder geval niet indenken dat iemand om mijn tradities geen broederband zou kunnen hebben.

Ik hoop en bid dat nog eens bij elkaar mag komen wat ook werkelijk bij elkaar hoort, dat we nog een keer weer het reformatorisch kerkzijn van de 17e eeuw mogen beleven, want toen was er pas geestelijke bloei. Alleen het kerkzijn dan he, voor jullie weer begint met dat we nu in een andere tijd leven.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

joris

Berichtdoor joris » 06 okt 2004 10:53

een traditie wordt snel een geloofsovertuiging. Denk maar aan het zingen van psalmen>we denken dat het een traditie is, totdat je er iets inwilt gaan veranderen. Dan wordt duidelijk dat het zingenvan psalmen onderdeel is van je geloofsovertuiging.

Tradities zijn soms fijn als je er bewust voor kiest. Een structuur of systeem is werkbaarder.

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 07 okt 2004 17:47

alex leusink schreef:Ik hoop en bid dat nog eens bij elkaar mag komen wat ook werkelijk bij elkaar hoort, dat we nog een keer weer het reformatorisch kerkzijn van de 17e eeuw mogen beleven, want toen was er pas geestelijke bloei.

Ja heerlijk met z'n allen monnicken vermoorden... Wat een geestelijke bloei!!!?

Terug naar “Archief”