Frans schreef:columbus schreef:de bijbel is het belangrijkste, buiten twijfel.
toch is de catechismus een heel goed hulpmiddel bij vragen over het geloof.
ik heb de heidelberger catechismus met bijbelteksten erachter zodat je het niet op hoef te zoeken( want daar ben ik vaak te lui voor) en zo zie je hoe de auteurs van de catechismus aan hun aantwoorden gekomen zijn.bij sommige teksten denk ik wel eens van tja, knap dat ze het eruit kunnen halen, ik zie dat niet, maar bij de meeste teksten is het zeker herkenbaar.
voor mij is de catechismus een belangrijk hulpmiddel om de bijbel beter te begrijpen
Als je zelf niet gaat lezen in de Bijbel voor antwoorden, dan zul je ten eerste nooit de bijbel goed leren kennen.
Omdat bijv over de doop teksten er bij worden gehaald die van toepassingz zijn op de leer van de schrijver. Andere teksten worden er niet bijgehaald of anders geinterpreteerd. En de context is niet direct duidelijk.
(ik zeg niet dat het geen handig hulpmiddel kan zijn hoor, maar je kan het niet citereren en dan zeggen zie het staat in de HB dus het is waar)
het is niet zo dat ik de Bijbel niet leest, ik gaf aan dat he HB een belangrijk hulpmiddel kan zijn.
dat van interpretatie door de schrijver ben ik wel met je eens, daarom zet ik ook wel eens een vraag bij een bepaalde tekst, zeker als je de context leest waar de tekst in geplaatst is.
toch vind ik de HB wel heel duidelijk en kan me er goed in vinden ook al zullen er best mensen zijn die dat niet vinden.