oorzaak van secularisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 16:17

caprice schreef:We hebben het veel te goed in Nederland. We kunnen het door de welvaart wel zonder God, en hebben Hem niet meer nodig.

Nou zijn veel mensen niet met je eens :wink: zie de demonstratie van zaterdag in Amsterdam. :mrgreen:
Maar denk je dat als er armoede zou heersen ipv de rijkdom die we nu hebben we God wel weer nodig zouden hebben?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 17:51

als het ons goed gaat hoeven we toch niks te vragen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 17:56

johannes1 schreef:als het ons goed gaat hoeven we toch niks te vragen?

Nee? denk je dat? kijk wat een rotzooi de kerken zijn, wat een puinzooi Nederland is, wat een puinzooi de wereld is... het gaat helemaal niet goed.
er is genoeg om voor de bidden.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 17:57

Yael schreef:
caprice schreef:We hebben het veel te goed in Nederland. We kunnen het door de welvaart wel zonder God, en hebben Hem niet meer nodig.

Nou zijn veel mensen niet met je eens :wink: zie de demonstratie van zaterdag in Amsterdam. :mrgreen:
Maar denk je dat als er armoede zou heersen ipv de rijkdom die we nu hebben we God wel weer nodig zouden hebben?

Ze hebben het nog niet slecht genoeg om uitgedreven te worden tot God.
Zij gaan eerst hun betrouwen nog op prinsen vesten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 17:57

het gaat over je eigen, yael. als het jou goed gaat dan heb je toch niks om voor te bidden. maar als het jou slecht gaat dan ga je bidden. en zo is het ook met de kerk. als we Hem nodig hebben gaan we naar de kerk, maar als je Hem niet nodig hebt dan blijf je weg
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 18:00

als het met jezelf goed gaat blijft er nog genoeg over om voor te bidden, voor de wereld enzovoort. er is altijd wel stof tot bidden.
als het goed gaat kun je altijd vragen of het zo mag blijven :mrgreen: wel relax als je geen tegenslagen hebt.
persoonlijk ga altijd naar de kerk of het nu slecht gaat of goed. als het slecht gaat heb ik eerder de neiging thuis te blijven eerlijkgezegt.
Laatst gewijzigd door Yael op 04 okt 2004 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 18:02

caprice schreef:Ze hebben het nog niet slecht genoeg om uitgedreven te worden tot God.

Dat blijkt wel, maar het is toch eigelijk vreemd dat je pas tot God vlucht als het slecht met je gaat.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 18:02

als het met jezelf goed gaat blijft er nog genoeg over om voor te bidden, voor de wereld enzovoort

in een maatschappij waar het motto: ikke, ikke, ikke de rest kan stikken is.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 18:03

Yael schreef:
caprice schreef:Ze hebben het nog niet slecht genoeg om uitgedreven te worden tot God.

Dat blijkt wel, maar het is toch eigelijk vreemd dat je pas tot God vlucht als het slecht met je gaat.

Dat is de mens nu eenmaal. :|
Hoogmoed. Dat was al de oorzaak van de eerste zonde.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 18:13

johannes1 schreef:
als het met jezelf goed gaat blijft er nog genoeg over om voor te bidden, voor de wereld enzovoort

in een maatschappij waar het motto: ikke, ikke, ikke de rest kan stikken is.

tjaa jij moet zelf weten waarvoor je bid :mrgreen:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2004 18:14

caprice schreef:
Dat is de mens nu eenmaal. :|
Hoogmoed. Dat was al de oorzaak van de eerste zonde.

toch als God willen zijn was de oorzaak van de zondeval?
dat de mens zo is is al iets om je diep voor te schamen dat God je misschien soms wel naar Zich toe moet slaan omdat je anders niet tot Hem komt.

kurtyo

Re: oorzaak van secularisatie

Berichtdoor kurtyo » 05 okt 2004 15:21

Bezai schreef:Hoi Iedereen,

Wat is volgens jou de oorzaak dat jongeren de kerk meer en sneller verlaten dan vroeger?
Wat is hier tegen te doen naast het gebed?
Effectief communiceren? Multimedia gebruiken? Alles een beetje aantrekkelijker maken voor de jeugd?

Ik hoor graag veel reacties.

Groetjes,
Bezai

Wat is secularisatie? Als je bedoeldt dat mensen de God van de bijbel verloochenen of afstand nemen van hem: gedeeltelijk waar. Bedoel je dat mensen zonder god kunnen en willen leven e.d.: dat kan ik niet onderschrijven. Kijk om je heen. Er is een enorme interesse voor 'het hogere', voor goddelijke zaken en spiritualiteit.

Secularisatie is mijns inziens een gevolg van de kerk. De kerk als in de clubjes mensen zorgen voor een enorme secularisatie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 16:43

Gedeeltelijk heb je in ieder geval gelijk....

Ga maar eens op straat vragen wat mensen van de kerk vinden...

Vraag eens welke woorden in hun opkomen als je zegt: Kerk...

Zal ff schrikken zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 05 okt 2004 17:13

Marnix schreef:Hm opvallend is wel dat niet gelovigen veel makkelijker naar een jeugddienst gaan dan naar een echte kerkdienst... en jongeren nodigen ongelovigen ook makkelijker uit voor een jeugddienst dan voor een kerkdienst.

Hoe kan dat?

Evangeliseren met woorden heeft in veel gevallen geen zin... als je negatief bevooroordeeld bent luister je namelijk niet goed... We moeten eerst eens gaan evangeliseren door onze daden, onze houding... op die manier kun je vooroordelen bij mensen laten verdwijnen (lees wat Jezus in Mattheus 5 zegt over lichtend licht en zoutend zout... en wat het tot gevolg heeft als we echt lichtend licht zijn...)

Als mensen daardoor hun vooroordelen kwijt raken zullen ze eerder naar je luisteren en meer open staat voor wat je hun kunt vertellen. Als ze geen beeld meer hebben dat de kerk saai en vervelend is zullen ze ook eerder meegaan als je ze uitnodigt om een keer mee te komen.

En Joris, je hebt gelijk... maar mensen willen er wel wat voor over hebben om beter te worden... Overigens houdt het evangelie dit ook in... zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft... over ergens beter van worden gesproken... Laat ze maar naar de kerk komen voor hun zoektocht om zelf beter te worden... beter dan dat ze niet komen... en als ze horen dat God ze dat uit liefde en genade wil geven kunnen ze, als ze dat aannemen, ook van Hem gaan houden.

We gaan hier toch hoop ik niet WEER reclame maken voor bepaalde kerken, want dan zijn we weer bezig met het 'kerkje spelen'. Wat mij benauwd als het gaat om secularisatie is dat iedereen er de mond vol van heeft, en iedereen probeert de diensten vol te proppen met allerlei vernieuwingen en bijkomstigheden die de aandacht van de prediking afleidt, en dat moet dan de kerk zijn.

Nederland bidt!!! Hierbij zou ik heel Nederland toe willen roepen om in de 'binnenkamer' te gaan en te smeken, te roepen of God het naderend onheil (Want dat is het wel in feite, die leegloop) nog wil afwenden. En als kerken hebben we er gewoon een potje van gemaakt. Laten we onze schuld als christenen in Nederland erkennen.

'Mijn tranen zijn mij tot spijze, dag en nacht, omdat zij (de tegenstanders) de ganse dag tot mij zeggen: 'waar is uw God'? Ik gedenk daaraan en stort mijn ziel uit in mij, omdat ik (wel) placht heen te gaan onder de schare, en met hen te treden naar Gods Huis, met een stem van vreugdegezang en lof, onder de feesthoudende menigte.'
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2004 19:38

Bidden is goed... maar niet bidden en vervolgens zelf met de armen over elkaar gaan zitten... Dan kun je bidden wat je wil.... maar vergeten we dat God door mensen heen wil werken.

Wat reclame maken betreft, heb ik dat gedaan? Was neit mijn bedoeling, lijkt me ook sterk aangezien mijn kerk helemaal niet vooruitstrevend is en vol met nieuwe snufjes zou zitten, integendeel :)

Toch denk ik dat het niet verkeerd zou zijn... Wat doen we als kerk naar de buitenwereld toe? We maken ons druk over dingen in de eigen gemeente.... En doen niks met al die mensen die op straat lopen zonder dat ze God kennen. We sluiten ons op in ons eigen wereldje en de rest van de wereld laten we doodbloeden... En dan maar afvragen hoe het komt dat het zo slecht gaat in Nederland en hard bidden of het allemaal goed mag komen? Dat mag... maar dan moeten we ook onze houding ten opzichte van de wereld veranderen. Anders ben je schijnheilig bezig... dan ben je als een boer die bidt voor mooi weer, maar ondertussen zijn akker niet omploegd en nauwelijks aandacht geeft.

En je hebt ongelijk als je beweert dat andere vormen de aandacht van de prediking alleen maar afleidt... In het onderwijs vertelde een leraar vroeger tijdenlang zijn verhaal... later kwam men er achter dat het heel moeilijk was om daar veel van de inhoud te onthouden... en door de opkomende beeldcultuur ook steeds moeilijker werd. Om te zorgen dat de leerlingen wel zouden leren van de lessen werden de lessen anders... tegenwoordig gebruiken leraren presentaties op een beamer, stukken video, audio, de lessen zijn interactiever geworden... en het blijkt te werken.

Leiden die dingen van de inhoud af? Integendeel, ze maken het gemakkelijker om de inhoud die naar je komt op te nemen, er van te leren, het blijft ook beter bij.

Als kerk spelen we vaak de een ouder koppige leraar die roept: We moeten niks veranderen, we moeten gewoon 45 minuten lestijd volpraten, veranderingen leiden leerlingen alleen maar af... We moeten zorgen dat het blijft zoals het was.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”