Bidden is goed... maar niet bidden en vervolgens zelf met de armen over elkaar gaan zitten... Dan kun je bidden wat je wil.... maar vergeten we dat God door mensen heen wil werken.
Wat reclame maken betreft, heb ik dat gedaan? Was neit mijn bedoeling, lijkt me ook sterk aangezien mijn kerk helemaal niet vooruitstrevend is en vol met nieuwe snufjes zou zitten, integendeel
Toch denk ik dat het niet verkeerd zou zijn... Wat doen we als kerk naar de buitenwereld toe? We maken ons druk over dingen in de eigen gemeente.... En doen niks met al die mensen die op straat lopen zonder dat ze God kennen. We sluiten ons op in ons eigen wereldje en de rest van de wereld laten we doodbloeden... En dan maar afvragen hoe het komt dat het zo slecht gaat in Nederland en hard bidden of het allemaal goed mag komen? Dat mag... maar dan moeten we ook onze houding ten opzichte van de wereld veranderen. Anders ben je schijnheilig bezig... dan ben je als een boer die bidt voor mooi weer, maar ondertussen zijn akker niet omploegd en nauwelijks aandacht geeft.
En je hebt ongelijk als je beweert dat andere vormen de aandacht van de prediking alleen maar afleidt... In het onderwijs vertelde een leraar vroeger tijdenlang zijn verhaal... later kwam men er achter dat het heel moeilijk was om daar veel van de inhoud te onthouden... en door de opkomende beeldcultuur ook steeds moeilijker werd. Om te zorgen dat de leerlingen wel zouden leren van de lessen werden de lessen anders... tegenwoordig gebruiken leraren presentaties op een beamer, stukken video, audio, de lessen zijn interactiever geworden... en het blijkt te werken.
Leiden die dingen van de inhoud af? Integendeel, ze maken het gemakkelijker om de inhoud die naar je komt op te nemen, er van te leren, het blijft ook beter bij.
Als kerk spelen we vaak de een ouder koppige leraar die roept: We moeten niks veranderen, we moeten gewoon 45 minuten lestijd volpraten, veranderingen leiden leerlingen alleen maar af... We moeten zorgen dat het blijft zoals het was.