joris schreef:t kan mij allemaal geen reet schelen.
Zo kennen we je weer joris.......dank voor je fijne bijdrage aan de discussie.
Moderator: Moderafo's
Brion schreef:jas schreef:[Ga jij nu maar eens bewijzen waarom het volgens jou het tegendeel is, en hou anders gewoon op om deze misselijke leugen verder te verspreiden.
Volgens mij heeft Optimatus wel degelijk gelijk hoor. Maar natuurlijk ga ik jou niet van misselijke leugens beschuldigen. Want dat is zo flauw. Kun je bewijzen dat het verhaal niet klopt? Bronnen, links op het internet, boeken?
Brion schreef:jas schreef:[Ga jij nu maar eens bewijzen waarom het volgens jou het tegendeel is, en hou anders gewoon op om deze misselijke leugen verder te verspreiden.
Volgens mij heeft Optimatus wel degelijk gelijk hoor. Maar natuurlijk ga ik jou niet van misselijke leugens beschuldigen. Want dat is zo flauw. Kun je bewijzen dat het verhaal niet klopt? Bronnen, links op het internet, boeken?
jas schreef:Brion schreef:jas schreef:[Ga jij nu maar eens bewijzen waarom het volgens jou het tegendeel is, en hou anders gewoon op om deze misselijke leugen verder te verspreiden.
Maar voor jou nog maar een keer dan:
HET GENEEFSE PSALTER
Een hardnekkige legende over de melodieën van het Geneefse psalter is dat zij gebaseerd zouden zijn op populaire volksliedjes.
-knip-
Zie voor meer info: http://home.versateladsl.be/vt607832/psalmen.htm
Brion schreef:jas schreef:Brion schreef:jas schreef:[Ga jij nu maar eens bewijzen waarom het volgens jou het tegendeel is, en hou anders gewoon op om deze misselijke leugen verder te verspreiden.
HET GENEEFSE PSALTER
Een hardnekkige legende over de melodieën van het Geneefse psalter is dat zij gebaseerd zouden zijn op populaire volksliedjes.
-knip-
1. Dat is inderdaad een prima link. Er valt heel wat te lezen
2. Of alle informatie die je kunt vinden op internetsites nou ook driekt een "bewijs" zijn, vraag ik me af.
3. De site is van dominee Dick Wursten, en zijn artikelen over muziek worden ondertekend met "muziekamateur".
4. Als hij zijn artikel begint met "hardnekkige legende" dan vraag ik me af hoe het komt dat die legende zo "hardnekkig" is, en ik houd de mogelijkheid open dat ook hij zich kan vergissen.
Kortom: niks kwaads over de site van de dominee, maar ik zou de andere kant ook wel eens willen horen. Ik weet dus niet wie er gelijk heeft.
jas schreef:Marnix schreef:Alles aan de Geneefse psalmen ademt dus de geest van de ‘hoge cultuur’ voluit renaissancistisch en zeer beschaafd en in het gebruik van de kerktoonsoorten zelfs conservatief. Ze klinken meestal 'voornaam', zeker als ze éénstemmig gezongen.
Daarom zijn die psalmen vaak ook zo afstandelijk (en dan heb ik het nog niet eens over oude berijmingen)... In die tijd was dat de cultuur, nu is de cultuur heel anders... alleen willen we graag in de tijd stil blijven staan.
Daar gaat het nu helemaal niet over. Het gaat er om een oud misverstand uit de weg te ruimen dat de psalmen op oude volksmelodietjes gebaseerd zouden zijn, hetgeen niet waar is.
En als je graag je minachting toont voor de psalmen, ga gerust je gang hoor. Ik verwacht van jou niet anders.
Dan heb jij die Psalmen nog nooit beleefd. Ik ben het er absoluut niet mee eens.
joris schreef:ik zou die psalmen voor de zekerheid nooit meer zingen. Direct overstappen op de opwekkingsbundel.
Marnix schreef:Dan heb jij die Psalmen nog nooit beleefd. Ik ben het er absoluut niet mee eens.
Ik zeg "daarom zijn psalmen VAAK zo afstandelijk. Ik doel daarmee niet in de eerste plaats op mezelf, hoewel ik soms wel eens denk: Wat zing ik? en ook wel eens: Waarom zing ik met een strak gezicht en stijf lichaam hoe blij en dankbaar ik ben?
De inhoud van psalmen is heel mooi... maar de vormen (muziek, melodie en taal) zorgen zo vaak dat ik dat mooie in die psalmen niet ervaar.joris schreef:ik zou die psalmen voor de zekerheid nooit meer zingen. Direct overstappen op de opwekkingsbundel.
Hehe. Niet helemaal met je eens... Psalmen hebben naast opwekkende gedeelten ook minder opwekkende gedeelten... daar vind je in de opwekkingsbundel niet zoveel van terug... er zijn voor mijn gevoel (wat ook niet alles zegt) situaties waarin je beter een psalm kan zingen dan een opwekkingslied... alleen zouden ze die tekst dan eens moeten herschrijven![]()
Zelf ben ik voor het zingen van psalmen die qua taal en muziek zijn aangepast aan deze tijd, en daarnaast opwekking wat al is geschreven in de taal en muziek van deze tijd
jas schreef:Brion schreef:jas schreef:Brion schreef:jas schreef:[Ga jij nu maar eens bewijzen waarom het volgens jou het tegendeel is, en hou anders gewoon op om deze misselijke leugen verder te verspreiden.
HET GENEEFSE PSALTER
-knip-
1. Dat is inderdaad een prima link. Er valt heel wat te lezen
2. Of alle informatie die je kunt vinden op internetsites nou ook driekt een "bewijs" zijn, vraag ik me af.
3. De site is van dominee Dick Wursten, en zijn artikelen over muziek worden ondertekend met "muziekamateur".
4. Als hij zijn artikel begint met "hardnekkige legende" dan vraag ik me af hoe het komt dat die legende zo "hardnekkig" is, en ik houd de mogelijkheid open dat ook hij zich kan vergissen.
Kortom: niks kwaads over de site van de dominee, maar ik zou de andere kant ook wel eens willen horen. Ik weet dus niet wie er gelijk heeft.
Het staat tegenwoordig ook gewoon in de vakliteratuur hoor. Als je op "geneefse psalmen" zoekt op internet, krijg je ook wel aardig wat info.
Volgens mij kun je ook lezen waarom de legende zo hardnekkig is. De autheur die dit verzonnen heeft was een authoriteit op gebied van liturgiek, wat hij zei of schreef werd klakkeloos overgenomen. Wellicht onopzettelijk heeft hij deze vergissing neergeschreven. Het is later onder de ingewijden in de kerkmuziek ook allemaal weer opgehelder, maar het kwaad was reeds geschied en woekert nog steeds voort. Jammer hoor. Overigens zou het me ook niet zoveel uitmaken als het wel zo was, ik vind het gewoon mooie melodiëen, maar het wordt nu als oneigenlijk argument gebruikt om allerhande muziek de kerk in te brengen, en dat vind ik niet terecht.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten