parsifal schreef:
Kunnen wij achteraf oordelen? Bij de meeting afgelopen vrijdag was er iemand die over iemand anders beweerde dat hij in WOII met zwarte laarzen voorop zou marcheren. Ik vroeg toen "wie niet?" Met de gedachte in het achterhoofd dat ik bang ben dat ik het zelf ook zou doen. Nu wordt er gepraat over de Jodenvervolging, maar als het nu eens alleen de Zigeuners en homoseksuelen waren geweest die vervolgd waren hadden we dan ook zo hard geroepen? Ik wil niets van de fouten die gemaakt zijn bagataliseren, maar het voornaamste wat ik er mee zou willen doen is schuldbeleiden en kijken hoe wij een situatie kunnen beoordelen op zichzelf? En ook hoe theologen, zonder de centrale boodschap van het Evangelie naar de zijlijn te schuiven een standpunt kunnen innemen tegen maatschappelijke misstanden, ook als het kerkvolk meegaat in deze misstanden. Hoe kun je staan als Karl Barth of Bonhoeffer?
Vaya con Dios,
parsifal
zeker mogen wij hierover nadenken, opdat het nooit meer zal gebeuren.
wie ontkent dat de kerk op grote schaal gefaald heeft in de wo2 heeft oogkleppen voor. bv. de Roomse kerk wat heeft die gedaan? toen die opkwam voor de gehandicapten is dat gestopt. maar voor de Joden zijn ze niet opgekomen. zelfs na de wo2 hebben ze nazi's helpen ontsnappen.

ik vindt dat altijd een beetje raar als mensen beweren achteraf dat ze met zwarte laarzen vooraan hadden gelopen...
inderdaad is schuldbelijdenen nodig, en we mogen als kerken ons ook wel vreselijk schamen voor de weinige hulp en het egoisme. gelukkig waren er mensen zoals Johannes Post, Marinus Post, ds.Slomp en vele meer die hun christenplicht vervuld hebben.
overigens waarom zou je niet mogen oordelen over de kerk? we moeten er iedergeval van leren. en ik denk dat als het er op aan komt we net zo fatalistisch zijn als in wo2. God verhoede het.