Heilig Avondmaal voor ambtsdragers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 dec 2002 16:48

Nou.. als je geen deel hebt aan Jezus dood.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 16 dec 2002 16:54

Aan het avondmaal gaan schijnt een buitengewoon lastige zaak. En op zich vind ik dat ook heel goed, immers laten we ons geen oordeel aan drinken...

Echter staat het nogal scheef in verhouding met de mate waarin men de doop serieus neemt. Iedereen lijkt wel te dopen, en ook dat is een goede zaak omdat heirmee een teken van het verbond wordt gegeven. Maar dat verbond moet wel onderhouden worden en daarom is het zaak dat ook aan het andere sacrement deelgenomen wordt, zeker voor een ambtsdrager. Misschien niet elke keer, maar toch zeker eens.
Credo ergo sum

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 16:54

Acire: Nou.. als je geen deel hebt aan Jezus dood.

1) Wat is dat 'deelhebben aan Jezus dood'?
2) Waar staat dat je dan niet mag aangaan?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 dec 2002 16:56

In het formulier (dat ze bij ons lezen)

Sorry... ik weet ook niet alles!! Ben maar een leek!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 16:59

RPGtB: En op zich vind ik dat ook heel goed, immers laten we ons geen oordeel aan drinken...

En wanneer drink je jezelf een oordeel?

Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 dec 2002 17:20

Acire,

Je kunt geen ambtsdrager zijn en tegelijkertijd niet aan het avondmaal gaan. Dan kun je deze functie beter overlaten aan iemand die dat wel kan. Praktisch gezien, hoe moet je dan omgaan met gemeenteleden die wel aan het avondmaal gaan?
De situatie, dat 90 % van de kerkgangers zich onbekeerd acht en daar best mee leven kan, is absoluut niet gezond. De invulling van de ambten binnen de kerk mag daar absoluut niet op afgestemd worden.

Aan het avondmaal gaan schijnt een buitengewoon lastige zaak.
nee hoor, het is alleen erg ingewikkeld en krampachtig gemaakt.[/i]
Laatst gewijzigd door surfer op 16 dec 2002 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 16 dec 2002 17:22

En wanneer drink je jezelf een oordeel?

I korinthe 11:
34 Doch zo iemand hongert, dat hij tehuis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt. De overige dingen nu zal ik verordenen, als ik zal gekomen zijn.

Dit vers oa maakt, mijns inziens, duidelijk dat het avondmaal iets is dat serieus genomen dient te worden en dat er speels mee omgaan kwalijk kan zijn. Wanneer je aan het avondmaal gaat moet dat met "oprecht hart" (voor zover dat kan bij een zondig mens....) en met het juiste doel, nl het onderhouden en versterken van de band met de Zaligmaker.
Anderzijds moet het ook weer niet te hoogdrempelig worden........
Credo ergo sum

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 dec 2002 21:50

Soms heb je kleine gemeenten.
Die gemeenten kunnen soms niet alle ambten vervuld krijgen met mensen die ten avondmaal gaan.
Dan wordt er een scheiding aangehouden. Voor het ambt van ouderling wordt wel een avondmaalsgang en een leven met de Heere vereist. Dit ivm met redenen die anderen hiervoor ook al aandragen.
Voor het diaken zijn wordt die voorwaarde (helaas) dan niet meer gehanteerd. Wel moeten zij mannen van goed gedrag zijn, die zoekend zijn en hopen te vinden...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 dec 2002 21:57

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant als het zo'n kleine gemeente is zijn er ook maar heel weinig ambtsdragers nodig. Bovendien is er dan wel iets met een andere classisgemeente geregeld denk ik.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 dec 2002 22:46

BJ schreef:Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant als het zo'n kleine gemeente is zijn er ook maar heel weinig ambtsdragers nodig. Bovendien is er dan wel iets met een andere classisgemeente geregeld denk ik.

Nope, het betreft gemeenten waar niet automatisch ieder belijdend lid aan het avondmaal gaat...
Verder praat ik over 200 leden en toch in totaal zo'n 8 ambtsdragers.
Verder is niet elke avondmaalganger geschikt als ambtsdrager.
In de classis is er niets geregeld wat betreft uitwisseling van avondmaalsgangers ofzo.
Mogelijk bedoel je fusies van gemeente, maar soms is de afstand dermate groot (zelfs in de randstad) dat dat niet altijd kan.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 dec 2002 23:04

Night schreef:
BJ schreef:Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant als het zo'n kleine gemeente is zijn er ook maar heel weinig ambtsdragers nodig. Bovendien is er dan wel iets met een andere classisgemeente geregeld denk ik.

Nope, het betreft gemeenten waar niet automatisch ieder belijdend lid aan het avondmaal gaat...
Verder praat ik over 200 leden en toch in totaal zo'n 8 ambtsdragers.
Verder is niet elke avondmaalganger geschikt als ambtsdrager.
In de classis is er niets geregeld wat betreft uitwisseling van avondmaalsgangers ofzo.
Mogelijk bedoel je fusies van gemeente, maar soms is de afstand dermate groot (zelfs in de randstad) dat dat niet altijd kan.

Ja een fusie zou je aan kunnen denken, ik zat eigenlijk nog de positieve kant op te denken. In een plaats zijn een aantal leden die juist van wege de afstand een eigen gemeente willen starten. Een predikant van een zustergemeente is dan voorzitter of lid van die kerkenraad. En ook ouderlingen kunnen ondersteunen.

Ik had even niet nagedacht inderdaad over het niet automatisch mee doen met het avondmaal.

Ook dacht ik bij kleine gemeenten aan minder dan 100 leden. Wij hebben ongeveer 200 en totaal 10 ambtsdragers. 1 Predikant, 1 jeugdouderling, 4 wijk ouderlingen (waarvan 1 scriba) en 4 diakenen. Het is bij ons niet altijd makkelijk mensen te vinden. Maar dat wordt dan bijvoorbeeld soms opgelost door iemand een jaar langer te laten zitten. En i.p.v. twee jaar uit de kerkenraad slechts een jaar er uit.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 23:18

Night: Voor het ambt van ouderling wordt wel een avondmaalsgang en een leven met de Heere vereist.

Het lijkt me een uiterst ongezonde en absoluut onbijbelse oplossing, maar goed, ik kan me bij zo'n, uit nood geboren, onderscheid dan nog wel wat voorstellen. Ik ken echter ook gemeenten waar de dominee niet eens ging / gaat....

Klaas

joepie

Berichtdoor joepie » 17 dec 2002 10:23

Wat een belediging voor God!
Je wordt genodigt en je gaat niet!
Zoals de koning die een feest gaf, en de genodigden kwamen niet. Toen zond hij zijn bodes de straat op en haalde daar zijn gasten vandaan.......

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 17 dec 2002 13:44

Napoleon schreef:Ik vind dat een ambtsdrager zeker aan het avondmaal dient te gaan. overigens ben ik van mening dat als iemand belijdenis heeft gedaan, hij of zij aan het avondmaal dient te gaan, waaruit voortvloeit dat een ambtsdrager dat zeker moet doen. hoe kan een ouderling een gemeentelid erop aanspreken dat het betreffende lid niet aangaat, als hij dat zelf ook niet doet? of wijzen op de noodzaak van bekering, als hij laat zien dat hij dat zelf ook niet is?

Napoleon,

Is het zo dat als iemand een kerkelijk recht heeft (door belijdenis) hij gelijk ook een Goddelijk recht heeft. deze 2 zijn toch nodig om aan te mogen gaan aan het HA? Een ouderling kan m.i. vanuit zijn ambt iemand vermanen (wijzen op de bekering), ondanks het feit dat hij het zelf ook niet is.

greetz
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 dec 2002 14:33

Is het zo dat als iemand een kerkelijk recht heeft (door belijdenis)
Kerkelijk recht?? Belijdenis doe je van je geloof, en daaruit volgt dat je aan het avondmaal gaat. Er is geen scheiding tussen kerkelijk en Goddelijk recht.

Een ouderling kan m.i. vanuit zijn ambt iemand vermanen (wijzen op de bekering), ondanks het feit dat hij het zelf ook niet is.
dat kun je toch niet menen...

Terug naar “Archief”