Moderator: Moderafo's
nee hoor, het is alleen erg ingewikkeld en krampachtig gemaakt.[/i]Aan het avondmaal gaan schijnt een buitengewoon lastige zaak.
En wanneer drink je jezelf een oordeel?
34 Doch zo iemand hongert, dat hij tehuis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt. De overige dingen nu zal ik verordenen, als ik zal gekomen zijn.
BJ schreef:Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant als het zo'n kleine gemeente is zijn er ook maar heel weinig ambtsdragers nodig. Bovendien is er dan wel iets met een andere classisgemeente geregeld denk ik.
Night schreef:BJ schreef:Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant als het zo'n kleine gemeente is zijn er ook maar heel weinig ambtsdragers nodig. Bovendien is er dan wel iets met een andere classisgemeente geregeld denk ik.
Nope, het betreft gemeenten waar niet automatisch ieder belijdend lid aan het avondmaal gaat...
Verder praat ik over 200 leden en toch in totaal zo'n 8 ambtsdragers.
Verder is niet elke avondmaalganger geschikt als ambtsdrager.
In de classis is er niets geregeld wat betreft uitwisseling van avondmaalsgangers ofzo.
Mogelijk bedoel je fusies van gemeente, maar soms is de afstand dermate groot (zelfs in de randstad) dat dat niet altijd kan.
Napoleon schreef:Ik vind dat een ambtsdrager zeker aan het avondmaal dient te gaan. overigens ben ik van mening dat als iemand belijdenis heeft gedaan, hij of zij aan het avondmaal dient te gaan, waaruit voortvloeit dat een ambtsdrager dat zeker moet doen. hoe kan een ouderling een gemeentelid erop aanspreken dat het betreffende lid niet aangaat, als hij dat zelf ook niet doet? of wijzen op de noodzaak van bekering, als hij laat zien dat hij dat zelf ook niet is?
Kerkelijk recht?? Belijdenis doe je van je geloof, en daaruit volgt dat je aan het avondmaal gaat. Er is geen scheiding tussen kerkelijk en Goddelijk recht.Is het zo dat als iemand een kerkelijk recht heeft (door belijdenis)
dat kun je toch niet menen...Een ouderling kan m.i. vanuit zijn ambt iemand vermanen (wijzen op de bekering), ondanks het feit dat hij het zelf ook niet is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten