De doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 18:13

Als het werkverbond er niet was, dan zou dat betekenen dat God niet van ons eiste dat we de wet vervullen moeten. Dat kunnen we niet, daarom is er zonde. Wat moet Christus in je leven als je geen zonde hebt?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 sep 2004 18:15

alex leusink schreef:Als je niet gelooft dat er twee verbonden zijn, is er ook geen zonde meer, en dan is verlossing dus onnodig

ik ben geen twee verbonder maar een drie verbonder.

je begrijpt niet wat ik aan wil geven: Jezus is de Weg.
niks anders, voorwaarden zijn er niet en die hoef jij dan ook niet te maken.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 18:19

Ik maak geen voorwaarden. God eist van ons dat wij Zijn wet houden, dat is geen zelfverzonnen voorwaarde, maar de bijbelse weg van bekering, dat je jezelf leert kennen als iemand die de wet voor geen millimeter houden kan, en dan in je nood de Zaligmaker leert kennen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2004 18:29

en nu weer doop:

de volgende link is wel uitgebreid :)
http://monergism.com/thethreshold/artic ... btism.html
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 29 sep 2004 18:41

Ik zie de doop als een verbond met God, het zondige mens dat je bent (bij geboorte) wordt weggewassen en je word opgenomen in zijn verbond.

Stel je bent voor de geloofsdoop, wat voor leeftijd moet een kind hebben om gedoopt te worden?

Groet Rene

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 29 sep 2004 19:07

Interessant, die vasthoudende viesie die doop en verbond verbindt, maar deze visie is meer op traditie dan op de Schrift gestoeld m.i.
Blijkbaar is de traditie dieper ingesleten dan het Woord?

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 sep 2004 19:07

alex leusink schreef:Ik maak geen voorwaarden. God eist van ons dat wij Zijn wet houden, dat is geen zelfverzonnen voorwaarde, maar de bijbelse weg van bekering, dat je jezelf leert kennen als iemand die de wet voor geen millimeter houden kan, en dan in je nood de Zaligmaker leert kennen.

oke maar daar moet je dan niet betrekken op 2 of 3 verbondenleer mi.
dat daar je zaligheid van afhangt.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 29 sep 2004 19:42

Sabra heeft ons wat gevraagd, en wij zijn zo weer van het onderwerp af. Wij hebben het over twee of drie verbonden. dat is al zo vaak aan de orde geweest laten we terug gaan wat Sabra ons vroeg. Ik heb dat geprobeerd en over Matth. 28 een vraag gesteld. Ik wacht noch op een antwoord, als wij het daar over eens zijn kunnen we verder gaan.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 sep 2004 22:10

In Mattheus 28 stelt Jezus de doop in:

Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Dit is de instelling van de doop. Jezus deed dit in verband met de grote opdracht die Hij mee gaf om het evangelie te verkondingen en discipelen te maken. In Marcus 16:15-16 staat deze opdracht ook.

Ik zie niet in dat Jezus enkel de opdracht heeft gegeven om heel het volk te onderwijzen en niet alle volken. Hij zelf geeft toch ook toe na lang aandringen van de vrouw, die zichzelf vergelijkt met een hond die de kruimeltjes opeet.

Als Jezus wel deze opdracht had gegeven, wat is dan de waarde van o.a. Paulus en latere apostelen? Ik denk dus niet dat een mogelijke tweede betekenis van dat griekse woord van belang is in deze.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 01:07

Ik geloof in twee verbonden, het werkverbond en het genadeverbond.

Ik geloof in het zangverbond, het bidverbond, het preekverbond, het gaasverbond, het noodverbond en het maandverbond :?

Vreemd dat je overal het woordje verbond achter zet... In de bijbel zijn er ook 2 verbonden... en oud en een nieuw verbond, het laatste is op ons van toepassing, het eerste is puur historisch. Blijft er 1 verbond voor ons over...

De woorden genadeverbond en werkverbond staan nergens in de bijbel. Nogmaals, er is 1 verbond... Dit verbond wordt gekenmerkt door genade van God en werken van God en van de mens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 01 okt 2004 16:00

Voor mij is de doop het volgende:

De mens is in zonde ontvangen en geboren, dat hebben we allemaal geleerd.
De doop geeft voor mij aan dat de zonden worden afgewassen en het kind is opgenomen in het Verbond dat God sloot met Abraham.

Let wel: God sloot een verbond met Abraham - Abraham zelf deed niets, hij sliep... Dus is een verbond met God altijd eenzijdig - van God uit...

"Hij gedenkt voor eeuwig aan Zijn verbond,
- het woord dat Hij gebood aan duizend geslachten -
dat Hij met Abraham sloot"... (Psalm 105: 8,9)

en in de berijming ervan zingen we:
't Verbond met Abraham zijn vrind,
bevestigt Hij van kind tot kind..."

In Jezus is het Nieuwe Verbond en dat geeft aan die afwassing van zonden een nog veel diepere betekenis...

Riska

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 01:28

Jezus roept wel op om je te laten dopen, maar noemt de doop niet als voorwaarde op behouden te worden. Dat blijkt mijns inziens duidelijk uit het onderstaande vers.

Marcus 16:16

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft zal veroordeeld worden.

Is de doop dan zo belangrijk, als Jezus zelf stelt dat de doop niet noodzakelijk is om behouden te worden?

Verder valt het me op, dat er niet over de betekenis van de doop wordt gepraat, maar enkel over verbonden etc.

De doop is een teken en zegel dat de gedoopte verbonden is met Christus en deel heeft aan de gerechtigheid van Christus. Het is een teken en zegel dat al zijn zonden afgewassen zijn.

Het is opvallend dat in de meeste kerkgenootschappen er meer aandacht is voor het teken, dan voor de betekenis van dat teken. Discussie over kinder- en geloofsdoop en de manier van dopen; onderdompeling of besprenkeling, vindt gretiger aftrek dan het besef van betekenis van het teken, de doop.

De reden dat ik dit topic heb geopend is dus ook een poging om de betekenis van het teken (de doop) weer centraal te krijgen, en niet te verzanden in oeverloze discussies over het wanneer en hoe. In de bijbel staat nergens opgetekend hoe en wanneer er gedoopt dient te worden, maar wel heel veel over de betekenis ervan. Het stelt mij teleur dat er hier nog niemand is geweest die hier op is ingegaan. Of heeft men niets te vertellen over de doop?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2004 08:22

Precies. En romeinen 10:9 geeft als voorwaarde voor behoud niet de doop aan... zelfde geldt voor Joh 3:16... niet de doop maakt rechtvaardig maar het geloof. Wel wil je navolger van Chrisus zijn en doen wat Hij doet, als Hij je oproept je te laten dopen kun je het dus niet simpel negeren met de gedachte: Ach het gaat om het geloof. Het is dus goed te zoeken naar Zijn wil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 04 okt 2004 13:41

Sabra schreef:Jezus roept wel op om je te laten dopen, maar noemt de doop niet als voorwaarde op behouden te worden. Dat blijkt mijns inziens duidelijk uit het onderstaande vers.

Marcus 16:16

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft zal veroordeeld worden.

Is de doop dan zo belangrijk, als Jezus zelf stelt dat de doop niet noodzakelijk is om behouden te worden?

:| Uh? Deze tekst lijkt me juist een argument voor het belang van de doop, of ligt dat aan mij? Er staat:

A] Je wordt behouden als je en gelooft en gedoopt bent
B] Maar als je niet gelooft zal je niet behouden worden.

Dat is net zoiets als:
A] Je bent een dobbelsteen als je en een kubus bent en stippen hebt
B] Maar als je geen kubus bent ben je geen dobbelsteen.

Mij lijkt dat die stippen nog steeds voorwaarden zijn om dobbelsteen te zijn.
..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2004 14:29

Sorry, maar jouw vergelijking slaat nergens op.

Jezus zegt dat als je gelooft en gedoopt wordt je behouden wordt, en als je niet gelooft je niet behouden zult worden. In deze laatste zin staat dus niet dat je als je niet gedoopt bent niet behouden zult worden.

Terug naar “Archief”