Invincible:
Ik vind het persoonlijk niet de sterkste tekst voor een opname, maar ter verdediging ga ik er wel even van uit.
Het is de enige tekst waarin letterlijk over een opname gesproken wordt en je komt hem in de literatuur geregeld tegen als fundament voor de opnametheorie. Vandaar dat ik daar maar begon.
Inincible:
Vanwaar de conclusie dat ze (Dag des Heren en verschining van Christus, KT) gelijk worden gesteld? Daar zit m betreft dit argument de kneep.
Omdat Paulus het in 1 Thess. 5:2 over die Dag des Heren heeft?
In het laatste deel van 1 Thes. 4 beschrijft Paulus de gang van zaken t.a.v. de opstanding bij de verschijning van Christus. In 1 Thes.5:1 (en bedenk dat die indeling van later datum is) gaat hij hier direct op door: de gang van zaken heeft hij uit de doeken gedaan maar wat betreft de 'tijden en gelegenheden' behoeft hij zijn lezers niets te vertellen. Ze weten immers dat de Dag des Heren zal komen als een dief in de nacht (vs2)?
Volgens mij is de enige logische conclusie dat dat terugslaat op hoofdstuk 4. Het 'hoe' van de Dag des Heren heeft hij toegelicht. Het 'wanneer' van de Dag des Heren is bekend. Als je de term 'Dag des Heren' op een andere gebeurtenis wilt laten slaan dan de verschijning van Christus dan doe je de tekst geen recht.
Op zich is het gegeven van die Dag des Heren trouwens al problematisch in het licht van een opname. Dat die Dag des Heren verbonden is met Gods oordeel zal je, neem ik aan, niet willen ontkennen. Opvallend is dat de gemeente gewaarschuwd wordt waakzaam te zijn t.a.v. deze dag zodat deze hen niet als een verrassing zal overvkomen. Daaruit volgt logischerwijs dat de gelovigen deze Dag zullen meemaken. Dat past echter niet in het plaatje van een opgenomen gemeente die, na de grote verdrukking, met Christus naar de aarde komt voor het oordeel. Als de dag van het oordeel komt zouden de gelovigen volgens die theorie al lang en breed bij Christus zijn en is opmerkzaamheid niet meer relevant...
Invincible:
Dit is geen argument tegen de opname, maar tegen de uitleg als bijv in de LB(LaatsteBazuin)-boekenreeks.
Daarin heb je gelijk. Zo'n plotselinge, stille verdwijning is echter wel de meest voorkomende beschrijving van de opname.
Invincible:
Grote vraag dan natuurlijk: hoe lang duurt die escorte? Lang genoeg om de GV mis te houden/te omzeilen? En dus zowel een escape als een escorte?
Welke grote verdrukking? Spreekt Paulus in dit gedeelte over een grote verdrukking? Ik begrijp wel wat je bedoelt maar dat is toch helemaal niet waar Paulus het hier over heeft?
Maar goed, als ik je goed begrijp suggereer je dus dat de gelovigen met Christus zo'n 7 jaar (of vooruit 3,5 jaar) onderweg zijn? Deed Jezus er bij Zijn hemelvaart ook zo lang over? Ik hoop dat je zelf ook inziet dat dat niet al te geloofwaardig is

Invincible:
Een opname van 5 minuten met een retourtje van 1 kilometer (letterlijk) op en neer vind ik dan ook weer een beetje.. ehm.. duff klinken
Tja, als je dit soort zaken in puur letterlijke, menselijke termen gaat beschrijven kun je de zaken makkelijk in het belachelijke trekken. Het gaat om de essentie: de overwinnaar tegemoet en dan met hem/ Hem naar de stad / aarde.
Kritische noot betreft deze tekst: In Matth 24:31 wordt ook over een bazuin gesproken. Ervanuitgaand dat dit hoofdstuk in chronologische volgorde staat betreft het een bazuin na de GV, de grote wereldrampen en de (grote) wederkomst. Als het diezelfde bazuin is, gaat 1Thess. dus niet om een vroege opname.
Nee, dat is nou net wat ik betoog

Invincible:
Al blijken er in Openbaringen veel bazuinen te klinken, maar zullen die ook wereldwijd hoorbaar zijn, net als in Matth en Thess..?
Persoonlijk vind ik dat een iets te letterlijke interpretatie van die bazuinen. Het beeld van een wereldwijd hoorbaar luid getoeter komt me niet al te realistisch over. Alsof we het geluid van een bazuin zullen horen, zoals we nu maandelijks de sirenes horen en dan zullen weten: er is weer een nieuwe fase in de eindtijd begonnen. Als dat bedoeld was dan had er niet moeten staan "let op de tekenen der tijden" maar "wacht op het fluitsignaal"...

Klaas