Onderstrepen in de Bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 11:58

Je kunt bij christelijke boekhandels dacht ik gewoon echte studiebijbels kopen... ik zag laatst bij mijn zusje zo'n ding thuis staan... het is een wat groter formaat bijbel met alleen telkens 1 bijbelblad en daarnaast een leeg blad voor notities etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 07 sep 2004 12:01

O, nooit gezien.. Ik ken wel de bijschrijfbijbel van het NBG.
heb je die bijbels ook in statenvertaling? En zijn ze ook nog een beetje handzaam?

cornelis
Kapitein
Kapitein

Onderstrepen in je Bijbel.

Berichtdoor cornelis » 07 sep 2004 12:27

Beste allemaal.
Nog even een aanvulling,het onderstrepen,doe ik altijd met potlood,dit om doordrukken te voorkomen.
In mijn kleine Bijbeltje is er vaak geen ruimte,dan zet ik bijv,boven bijv 42:1.
Is het oneerbieding,nee,als het altijd maar netjes gebeurd,want het is en blijft het Woord van God.
Dat ik mag gebruiken als compas in het leven.
En alles is makkelijk terug te vinden.
Dit wilde ik nog even kwijt.
Wederom een hartelijke groet van Cornelis 50.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 sep 2004 13:39

Heel soms schrijf ik iets in de kantlijn van mn bijbel, een paar woordjes. niet vaak, maar echt soms wanneer ik iets wil onthouden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 14:09

sparow schreef:O, nooit gezien.. Ik ken wel de bijschrijfbijbel van het NBG.
heb je die bijbels ook in statenvertaling? En zijn ze ook nog een beetje handzaam?

Ik weet het niet... Moeten ze wel veel bijschrijfruimte hebben... kun je gelijk een te begrijpen vertaling van al die moeilijke woorden er neer gaan zetten :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 12:31

je kunt het beste met potlood of balpen in je Bijbel strepen (of evt schrijven in de kantlijn) omdat je in veel Bijbels geen 'natte pennen' zoals vulpen, fineliner, markeerstift kan gebruiken: het papier is daar te dun voor en zal gaan bobbelen en uitlopen. maar dat hangt dus deels van de papiersoort af. je kunt dan idd. het beste een wat makkelijk rollende balpen gebruiken omdat het niet de bedoeling is om je pen bij genesis op het papier te zetten waarna hij er bij openbaringen er weer uitkomt...

...dus streep met beleid :)

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 10 sep 2004 12:36

Dus ze hadden het vroeger niet slecht bekeken met hun kleitabletten :mrgreen:

Maar wat voor bijbel gebruik jij bijvoorbeeld?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 12:55

ik gebruik van alles... maar onderstrepen doe ik alleen in de statenvertaling die ik bij het afscheid van de lagere school kreeg. die is jarenlang meegaan in m'n schooltas naar middelbare school dus is een beetje aan slijtage onderhevig geraakt. dus daarin 'durfde' ik wel te schrijven :-)

maar verder gebruik ik ook wel eens NBG en Het Boek. of af en toe een buitenlands exemplaar.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 sep 2004 13:00

Socrates schreef:...dus streep met beleid :)

En misschien ook met lineaal (of is het 'liniaal'?). Dat maakt het wellicht wat overzichtelijker.

Of alleen het tekstnummer met markeerstift.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 13:04

ik heb een vaste hand... :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 10 sep 2004 13:05

caprice schreef:

En misschien ook met lineaal (of is het 'liniaal'?). Dat maakt het wellicht wat overzichtelijker.

Markeerstift werkt niet. Dat gaat er door heen.
Dus echt met pen of potlood. En een lineaal is misschien wel handig maar dan moet je die altijd in je tas hebben naar de kerk. Maar goed, zou kunnen, een kleintje.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 sep 2004 13:10

joepie schreef:
caprice schreef:

Markeerstift werkt niet. Dat gaat er door heen.
Dus echt met pen of potlood. En een lineaal is misschien wel handig maar dan moet je die altijd in je tas hebben naar de kerk. Maar goed, zou kunnen, een kleintje.

Die ene tekst kun je wel even onthouden of ergens opschrijven om het dan thuis netjes te doen.

Misschien is het voor de papiersoort beter om een grote Bijbel te nemen, bijv. de driedelige serie Bijbel met kanttekeningen. Ik weet niet zeker op wat voor papier de Statenvertaling met kanttekeningen van de GBS wordt gedrukt die in oktober/november uitkomt, maar volgens mij is dat ook stevig papier.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 sep 2004 13:16

Tjonge, ik heb bij zulke dingen werkelijk nog nooit stilgestaan. Ik streep al zolang ik de Bijbel voor mezelf lees, maar met wat voor pen en op wat voor papier.. 'k heb geen idee eigenlijk, dat wisselt nogal eens. :)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

caprice

Berichtdoor caprice » 10 sep 2004 13:18

windekind schreef:Tjonge, ik heb bij zulke dingen werkelijk nog nooit stilgestaan. Ik streep al zolang ik de Bijbel voor mezelf lees, maar met wat voor pen en op wat voor papier.. 'k heb geen idee eigenlijk, dat wisselt nogal eens. :)

Ik deed het tot nu toe niet, maar ben wel van plan het te gaan doen. En dan in een Bijbel die heel je leven meegaat.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 sep 2004 13:19

Het werkt goed, dingen blijven je bij. Ik heb een NBG-bijbel die na een jaar of vier intensief lezen al bijna uit elkaar valt, maar ik zou 'm niet willen missen. Ik heb wel een andere, maar daarin kan ik niets vinden. Terwijl het dezelfde uitgave is.. :)
Een Bijbel is een kostbaar bezit, laten we ook denken aan degenen die er geen hebben, of die niet kunnen lezen!
Laatst gewijzigd door windekind op 10 sep 2004 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Terug naar “Archief”