Is God wel liefde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 aug 2004 13:21

Mesch, hier kan een slotje op, Kurt denkt er aardig het zelfde over als ik... uhm... hoe moet ik het zeggen, ik ben weer wat gesterkt door jullie filosofieen ga me er weer wat in verdiepen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Is God wel liefde?

Berichtdoor hijwel » 27 aug 2004 19:30

hijwel schreef:brrr... ik krijg hier rillingen van. God IS liefde staat er in de bijbel.
en ik krijg de rillingen omdat ik niet zie dat God enkel liefde is...

en wat als ik bijbels aan kan tonen dat het wel zo is?
1 Johannes 8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God IS liefde.

Als je wilt zien wie God echt is.. Kijk dan naar Jezus.
Als je wil zien hoe God is moet je kijken naar Jezus.. Jezus is God.
Jezus die met innelijke ontverming bewogen was..

Er staat ook in de Bijbel dat God spijt had dat Hij de mensen gemaakt had omdat ze hem zo'n pijn deden, hoe kun je dat rijmen als hij en wist dat de mens zou vallen en dat Hij gezegt heeft dat het goed was?

Hoe kan ik dat rijmen? Ik geloof niet aleen dat God pijn had omdat wij Hem pijn deden/doen. Maar ik weet zeker dat hij pijn heeft omdat wij in verkeerde handen zijn. (van de duivel). hoe ik dit verklaar? Ik weet zeker dat God niet heeft geweten bij het scheppen van de mens dat hij in de handen van de duivel zou vallen. Zo schets God zichzelf in de bijbel: en zie Ik zag dat het goed was! en daarna is Hij boos op de duivel die zijn kind heeft afgepakt! Daarna heeft God spijt. Hoe kan je nou spijt hebben als je van te voren weet dat het gaat gebeuren, hoe kan je nou zeggen: en zie het was Goed als je weet dat de mens zou gaan zondigen? Dit kan niet.. en dus lijkt mij de meest voor de hand liggende optie dat God het niet heeft geweten bij het maken van de mens of dat de eeuwigheid een hele vreemde indeling is qua tijd. of tijdloos. het is iig niet goed te begrijpen, maar je kan zie dat God ons duidelijk maakt in de bijbel dat Hij het beste met iedereen voor heeft.

Ik heb ook niet gezegt dat er in God kwaad zat maar dat Hij de mogelijkheid heeft gecreeerd waarin dit kon gebeuren... dan is Hij dus in mijn ogen ook medeverantwoordelijk...

stiekem zeg je dat wel, en veroordeel je God op zijn daden. Jezus was ook eerlijk met zijn emoties, en dat mag jij ook doen. iemand die medeverantwoordlijk is is toch ook schuldig en heeft toch ook kwaat gedaan?

Dat vind ik dan echt heel jammer voor je.. jij geloofd dat God jou Vader is, dan is Hij dat, ik geloof dat momenteel niet, ik vind wel rust in de Bijbel, maar ik vind het erg frustrerend om God als Vader te zien, Hij had de mogelijkheid om mijn vriendin nog te laten leven, Hij had het allemaal tegen kunnen houden.. bijvoorbeeld nu mijn vriendin zwaar depressief is.. waarom gebeurd dit? dit gebeurd met Zijn toestemming, ik moet nu toezien hoe mijn vriendin kapot gaat aan alles wat God toelaat... zou jij de leraar die het pesten van jou beste vriendin willen accepteren als vader... ik niet).

moeilijk.. ik wil dr best over praten en je antwoorden proberen te geven op die vragen, moet je even mailen of pben.
Ik heb zelf ook met zulke vragen gezeten.

ja dat was een foutje van mij... toch liet Hij toe dat de duivel viel? had God dat niet tegen kunnen houden? nee? dan is Hij niet almachtig...

phoe.. Gods almacht.. ik vindt het moeilijk.. ik heb er zelf een topic over geopent. Ik ben er nog steeds niet uit! Ik hoop dat ik wijsheid mag krijgen om te zien wie God echt is.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 aug 2004 23:40

hoi Raido

misschien klinkt het raar wat ik nu schrijft maar uit je posting en reacties komt 'ik' en 'mijn' sterk naar voren. Als je nu je eigen 'ik' eens weg laat als je bid of met vragen zit. God is liefde, dat is zo alleen je ziet het niet en dat kan komen omdat je eigen ik in de weg staat.
Het is goed bedoeld hoor. En heel herkenbaar ook.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”