Rene Z schreef:[quote="FV
Hier wordt dus eerst tegen Ananias gezegd dat hij tegen de Heilige Geest liegt (en liegen doe je over het algemeen gesproken tegen een persoon en niet tegen een kracht) en maar heel iets later dat hij tegen God liegt. Hier worden dus de Heilige Geest en God als het ware gelijk gesteld.
De Heilige Geest zie ook wel als God, alleen dan als Zijn werkzame kracht. Ik voel het zo dat de Heilige Geest werkzaam IN mij is, en dat lijkt mij wat lastig als het een persoon zou zijn.

Joh 20,22
En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest.
Groet Rene[/quote]
Ik moet er een beetje om glimlachen. NIet vervelend bedoeld dan wel te verstaan.
Aan de ene kant heb je natuurlijk helemaal gelijk dat het allemaal niet zo duidelijk verschillend is. Ik ben het ook met je eens dat de de Heilige Geest in het bijzonder als kracht ervaart. DAt is namelijk ook zo. Hij zet Christus in het licht. Maar de bijbel spreekt er vrij duideljk over dat het hierr gaat om een persoon, dat is meer dan een kracht.
De Heilige Geest is God net zoals Christus dat is en God de Vader.
Ik wil je ook nog ergens voor waarschuwen. HEt proberen te doorgronden wat God in de 3-eenheid voorstelt is per definitie niet mogelijk. Je zal niet de eerste zijn die in ernstige crisus is geraakt bij het doorgronden van God.
Een ding is u nodig te weten. Wie in Hem (dat is Christus als Zaligmaker) gelooft zal leven.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.