drie-eenheid en twee naturen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 aug 2004 11:28

Rene Z schreef:
jacobH schreef:
De 3-eenheid is ook niet te begrijpen. Het gaat zoieso al helemaal buiten ons voorstellingsvermogen. Maar het grote probleem is dat als je de personen gaat scheiden je van die rare dwalingen gaat krijgen.

Is de Heilige Geest dan ook een persoon? Ik heb dat (nog) nergens kunnen lezen.

Groet Rene

Misschien zou je hier eens kunnen kijken (en ook het stukje verderop)? http://ic.net/~erasmus/RAZ99.HTM#V.%20THE%20HOLY%20SPIRIT%20IS%20A%20PERSON:%20FORTY%20PERSONAL

Aan de Heilige Geest worden persoonlijke eigenschappen toegeschreven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 aug 2004 11:37

Op zich is de kwestie rond 1 Joh.5:7&8 trouwens wel interessant in het licht van de beweringen van Josh. Door geleerden die menen dat de betreffende zinsnede later is toegevoegd (en dat zijn er aardig wat) wordt nogal eens beweerd dat dit gebeurd is om de leer van de Drie-eenheid van wat helderder bijbelse argumenten te kunnen verdedigen. Op zich zou Josh dat wellicht een mooie verklaring vinden.

Het is echter zo dat de kerkvader Cyprianus reeds naar dit gedeelte verwijst. Deze beste man leefde ongeveer van 200 - 258 na Christus. Blijkbaar was de verdediging van de drie-eenheid dus reeds in die tijd een hot item. Zozeer zelfs dat men wellicht de bijbel ervoor aanpaste (of van een toelichting voorzag). Als dat zo is dan kun je echter niet tegelijikertijd beweren dat de leer van de Drie-eenheid een uitvinding van van de RK-kerk, het concilie van Nicea of van Constantijn....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 aug 2004 12:35

Rene Z schreef:
jacobH schreef:
De 3-eenheid is ook niet te begrijpen. Het gaat zoieso al helemaal buiten ons voorstellingsvermogen. Maar het grote probleem is dat als je de personen gaat scheiden je van die rare dwalingen gaat krijgen.

Is de Heilige Geest dan ook een persoon? Ik heb dat (nog) nergens kunnen lezen.

Groet Rene

ja dat is hij. De Heere Jezus zegt bij Zijn afscheid van de dicipelen namelijk dit; Johannes 16:7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

Jezus spreekt hier duidelijk over een persoon.

De Geest zelf is in het geloofsleven niet zo heel duidelijk te bemerken. Maar de Heilige Geest ken je vooral door zijn daden. Zie het een beetje als een kerk.

om een kerk heen staan allemaal lampen. Al die lampen zijn gericht op deze kerk. Hierdoor komt de kerk volledig in het licht te staan.

Nou zie de kerk als CHristus en de lampen als de Heilige Geest.

groeten

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 18 aug 2004 14:30

jacobH schreef:
Rene Z schreef:
jacobH schreef:

ja dat is hij. De Heere Jezus zegt bij Zijn afscheid van de dicipelen namelijk dit; Johannes 16:7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

Dit stuk heb ik dus de meeste moeite mee, want op het moment dat je gelooft is de Heilige Geest in je, en dat zie ik dus echt als de werkende kracht van God. Jezus zegt niet dat hij als persoon zal komen maar alleen maar dat de de Trooster komt. (als werkzame kracht?)

Groet Rene

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 18 aug 2004 15:06

Rene Z schreef:
jacobH schreef:
Rene Z schreef:
jacobH schreef:

Dit stuk heb ik dus de meeste moeite mee, want op het moment dat je gelooft is de Heilige Geest in je, en dat zie ik dus echt als de werkende kracht van God. Jezus zegt niet dat hij als persoon zal komen maar alleen maar dat de de Trooster komt. (als werkzame kracht?)

Groet Rene

Toch lijkt het me voor een Kracht ietwat moeilijk om iemand te troosten, om bedroefd te worden enz. Verder is er in het gedeelte in Handelingen dat over Ananias en Saffira gaat een heel interessante parallellie tussen twee teksten, nl vers 3 en vers 4b:
Handelingen 5:3 En Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij de Heilige Geest liegen zoudt, en onttrekken van de prijs van het land?
Handelingen 5:4b Gij hebt niet tegen de mensen gelogen, maar tegen God.

Hier wordt dus eerst tegen Ananias gezegd dat hij tegen de Heilige Geest liegt (en liegen doe je over het algemeen gesproken tegen een persoon en niet tegen een kracht) en maar heel iets later dat hij tegen God liegt. Hier worden dus de Heilige Geest en God als het ware gelijk gesteld.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 18 aug 2004 15:40

Als Jezus niet God is kan hij nooit aan het kruis voor onze zonden gestorven zijn. En dus gaan wij allemaal naar de hel. Leuk idee maar niet heus.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 18 aug 2004 15:48

[quote="FV
Hier wordt dus eerst tegen Ananias gezegd dat hij tegen de Heilige Geest liegt (en liegen doe je over het algemeen gesproken tegen een persoon en niet tegen een kracht) en maar heel iets later dat hij tegen God liegt. Hier worden dus de Heilige Geest en God als het ware gelijk gesteld.[/quote]

De Heilige Geest zie ook wel als God, alleen dan als Zijn werkzame kracht. Ik voel het zo dat de Heilige Geest werkzaam IN mij is, en dat lijkt mij wat lastig als het een persoon zou zijn. :wink: Joh 20,22
En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest.

Groet Rene

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 aug 2004 15:55

Rene Z schreef:[quote="FV
Hier wordt dus eerst tegen Ananias gezegd dat hij tegen de Heilige Geest liegt (en liegen doe je over het algemeen gesproken tegen een persoon en niet tegen een kracht) en maar heel iets later dat hij tegen God liegt. Hier worden dus de Heilige Geest en God als het ware gelijk gesteld.

De Heilige Geest zie ook wel als God, alleen dan als Zijn werkzame kracht. Ik voel het zo dat de Heilige Geest werkzaam IN mij is, en dat lijkt mij wat lastig als het een persoon zou zijn. :wink: Joh 20,22
En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest.

Groet Rene[/quote]

Ik moet er een beetje om glimlachen. NIet vervelend bedoeld dan wel te verstaan.

Aan de ene kant heb je natuurlijk helemaal gelijk dat het allemaal niet zo duidelijk verschillend is. Ik ben het ook met je eens dat de de Heilige Geest in het bijzonder als kracht ervaart. DAt is namelijk ook zo. Hij zet Christus in het licht. Maar de bijbel spreekt er vrij duideljk over dat het hierr gaat om een persoon, dat is meer dan een kracht.
De Heilige Geest is God net zoals Christus dat is en God de Vader.

Ik wil je ook nog ergens voor waarschuwen. HEt proberen te doorgronden wat God in de 3-eenheid voorstelt is per definitie niet mogelijk. Je zal niet de eerste zijn die in ernstige crisus is geraakt bij het doorgronden van God.

Een ding is u nodig te weten. Wie in Hem (dat is Christus als Zaligmaker) gelooft zal leven.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 18 aug 2004 16:11

[quote="jacobH Maar de bijbel spreekt er vrij duideljk over dat het hierr gaat om een persoon, dat is meer dan een kracht.

Kun je mij die tekstplaatsen laten zien?

Ik wil je ook nog ergens voor waarschuwen. HEt proberen te doorgronden wat God in de 3-eenheid voorstelt is per definitie niet mogelijk. Je zal niet de eerste zijn die in ernstige crisus is geraakt bij het doorgronden van God.

Iemand heeft dit toch doorgrond en het als leer verheven? Ik denk dat de bijbel redelijk simpel is en er veel dingen veel te moeilijk worden gemaakt. Idereen moet dit boek toch kunnen begrijpen, en niet alleen de "schriftgeleerden" ?

Een ding is u nodig te weten. Wie in Hem (dat is Christus als Zaligmaker) gelooft zal leven.

Helemaal mee eens :D .

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 aug 2004 16:41

Rene Z schreef:
[quote="jacobH Maar de bijbel spreekt er vrij duideljk over dat het hierr gaat om een persoon, dat is meer dan een kracht.

Kun je mij die tekstplaatsen laten zien?

Iemand heeft dit toch doorgrond en het als leer verheven? Ik denk dat de bijbel redelijk simpel is en er veel dingen veel te moeilijk worden gemaakt. Idereen moet dit boek toch kunnen begrijpen, en niet alleen de "schriftgeleerden" ?

Helemaal mee eens :D .

Die Schriftplaatsen zijn voldoende hieronder aan aangegeven. Er Wordt over de Geest gesproken. Niet over een krachtige eigenschap van Christus.

Dat het tot een leer is gemaakt klopt natuurlijk. Maar of de mensen dit ook ooit hebben kunnen doorgronden durf ik te betwijfelen. Het is gewoon niet te begrijpen voor stoffelijke mensen die aan plaats, tijd en afstand zijn gebonden. Dingen die God zelf geschapen heeft. We zijn dus nogal nietig tov God.

We kunnen alleen weten wat geopenbaard is. En als God dan zegt in Zijn Woord dat hij is God de Vader, en de Zoon en de Heilige Geest dan geloof ik dat. Begrijp ik dat ook? nee ik snap er eigenlijk niks van. Maar ik geloof het. En dan houdt het redeneren op. Lekker makkelijk misschien? idd geloven als een kind.

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 18 aug 2004 16:55

Josh, hoe vat jij Johannes 17 dan op?

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 19 aug 2004 19:21

De moeilijkheid is dat er over de Heilige Geest gesproken wordt als over een Kracht, maar dat Hem ook persoonlijke eigenschappen toegekend heb (over bedroeven, tegen Hem liegen ed).

Ik hoorde laatst een voorbeeld dat gebruikt werd om een dergelijke situatie duidelijk te maken, namelijk de essentie van licht. Toen men begon met het uitzoeken van wat licht nu eigenlijk is, waren er twee kampen. Het ene kamp beweerde dat licht uit golven bestond, en de experimenten wezen daar ook op. Het andere kamp beweerde dat licht uit deeltjes bestond, en de experimenten wezen dáár ook op!!
Tja, toen hadden de geleerden een probleem, en uiteindelijk hebben ze toch een oplossing gevonden: licht bestaat uit fotonen, die soms hun deeltjeskarakter laten zien en soms hun golfkarakter.

Wat ik hier mee zeggen wil is dat wij soms van de ene en soms van de andere kant ergens tegen aan kunnen kijken en die twee kanten niet kunnen combineren, maar dat ze toch allebei waar zijn, zoals het deeltjes- en het golfkarakter van licht. Misschien is het wel zo dat we soms meer de kracht van de Heilige Geest ervaren, en soms meer Zijn persoonlijke kant. Misschien is Hij inderdaad een Persoon (en ik geloof dat Hij dat is), maar merk je soms niets anders dan zijn kracht...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 20 aug 2004 19:17

De drieëenheid is er absoluut. Dat geloof ik. En God zelf overtuigd mij daarvan in een aantal opzichten. Deze hebben te maken met de schepping naar Gods beeld. Want de drieëenheid is in Gods schepping ook terug te vinden.

1. Ik sta als mens tussen een drieëenheid in, waarbinnen God mij een plaats geeft om mijn evenwicht te zoeken: God-mens-natuur.
2. Ik ben als mens een drieëenheid. Ik omvat lichaam, ziel en geest.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Josh

Berichtdoor Josh » 20 aug 2004 22:27

HENK G....

De Bijbel zegt dat wij ook deel kunnen uitmaken van hetgeen de eenheid vormt tussen God en de Zoon van God...

Hoe zie jij dat dan in een 3-eenheid... Wordt dat dan een 4-eenheid met jou erbij?

Worden wij ook God of Jezus als we deelnemen aan die eenheid?

Josh :?:

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 22:32

Josh schreef:HENK G....

De Bijbel zegt dat wij ook deel kunnen uitmaken van hetgeen de eenheid vormt tussen God en de Zoon van God...

Hoe zie jij dat dan in een 3-eenheid... Wordt dat dan een 4-eenheid met jou erbij?

Worden wij ook God of Jezus als we deelnemen aan die eenheid?

Josh :?:

Bedoel je als iemand in Christus is? Dat 'in Christus zijn' zegt al genoeg. Geen extra persoon dus. Zo'n schepseltje als de mens kun je toch niet gelijkstellen aan God? Daar is de hoogmoed van de mens ook aanleiding geweest tot zonde in het paradijs. Zij wilden als God zijn.

Terug naar “Archief”