hoe weet ik dat mijn zonden vergeven zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 aug 2004 10:55

dus samengevat:

1. ik moet mijn zonden oprecht voor God belijden
2. ik moet er daarna op vertrouwen dat mij mijn zonden vergeven zijn
3. ik moet heilig voor God proberen te leven en mijn leven in Zijn dienst stellen

Heb ik het zo goed samengevat?
The one thing you can give and still keep is your word.

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 11:04

dus samengevat:

3. ik moet heilig voor God proberen te leven en mijn leven in Zijn dienst stellen

In Jezus (door de doop) én in Geest (ontvangen Geestesgaven door handoplegging); dan doe je precies wat Jezus vraagt/vertelt mbt de 10-bruidsmeisjes (met de Geestesgaven) en de Talenten (de Gaven inzetten).

En dan klopt wat je zegt... Natuurlijk dien je dan ook te weten wat zondigen is. En daarom begon ik te vertellen wat dat is.

Als je langere tijd zondigt tegen GOD's Wil en Wet groei je in de vrucht van de tegenstander; het vormt je dus. En sommigen verwarren de vrucht met de zonde. Snap je.

De zonde doet groeien in de vrucht. Doen wat GOD van je vraagt in Gebod en Geest doet je groeien in de vrucht van de Geest van GOD.

http://devrucht.groeit.nl

Josh

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 aug 2004 11:11

Josh schreef:
dus samengevat:

In Jezus (door de doop) én in Geest (ontvangen Geestesgaven door handoplegging); dan doe je precies wat Jezus vraagt/vertelt mbt de 10-bruidsmeisjes (met de Geestesgaven) en de Talenten (de Gaven inzetten).

En dan klopt wat je zegt... Natuurlijk dien je dan ook te weten wat zondigen is. En daarom begon ik te vertellen wat dat is.
Bedankt, hier wil ik later nog op terug komen, maar die reactie wil ik eerst goed kunnen formuleren.

Als je langere tijd zondigt tegen GOD's Wil en Wet groei je in de vrucht van de tegenstander; het vormt je dus. En sommigen verwarren de vrucht met de zonde. Snap je.

De zonde doet groeien in de vrucht. Doen wat GOD van je vraagt in Gebod en Geest doet je groeien in de vrucht van de Geest van GOD.

http://devrucht.groeit.nl

Josh
Ik begrijp dit niet goed. Ik vind het een beetje vaag. Wat bedoel je met: sommigen verwarren de vrucht met de zonde?

Hoe zie jij de christen dan? Natuurlijk is een christen iemand die de zonde probeert te laten, maar doet de christen dan helemaal geen zonde meer?

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 11:34

Ik begrijp dit niet goed. Ik vind het een beetje vaag. Wat bedoel je met: sommigen verwarren de vrucht met de zonde?

Hoe zie jij de christen dan? Natuurlijk is een christen iemand die de zonde probeert te laten, maar doet de christen dan helemaal geen zonde meer?

Maarten, ik bedoel simpelweg, dat er een verschil is tussen zondigen en hoe je daar zelf door veranderd. Blijvend zondigen je vormt tot een vrucht van de wereld.

Christenen kunnen nog steeds zondigen, maar zullen niet de zonde als uitgangspunt hebben in hun leven. En als ze zondigen zullen ze in oprechtheid bij Jezus voor vergeving aankloppen.

Het verhaal dat Jezus vertelt over de 10-bruidsmeisjes met de olielampjes en aansluitend het verhaal over de Talenten (=Geestesgaven) laat echter zien dat er nog meer is dan je eigen leven en doen wat God daarin van je vraagt: Jezus zegt dat je je ter ere van GOD en ten dienste van je naaste mét de Geest dient bezig te zijn.

Kortom: je houdt de olie in je lamp (=Geestesgaven/verbondenheid met de Geest) brandend als je je blijft inzetten (woekeren met de Talenten).
Onontbeerlijk is daarbij het ontvangen van de Geestesgaven natuurlijk. Ander heb je geheel geen 'olie' gehad!

Waarom wil jij eigenlijk terugkomen op doop en doop in de Geest?!

:!: :?:

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 aug 2004 11:42

Josh schreef:
Waarom wil jij eigenlijk terugkomen op doop en doop in de Geest?!

:!: :?:
omdat ik me afvraag of het allemaal wel zo Bijbels is wat jij zegt. Ik ben wat van de links die jij gegeven hebt aan het nalezen en daar heb ik zo mijn vragen bij.

Als je wilt kunnen we daar per mail over discussieren (jekan me een mail sturen, als het goed is, staat er een knop email onderaan dit bericht) het kan ook op het forum, maar datlijkt me we onhandig omdat het over grote lappen tekst gaat en reacties die niet 123 te geven zijn. Ik wil het wel op het forum hoor, maar lijkt mij gewoon niet praktisch. Laat het maar weten.

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 11:45

Nou Maarten,
Wat ik je vertel, komt letterlijk uit de Bijbel. De webpage die ik je gaf citeert letterlijk uit de Bijbel én legt ook de verbanden én laat verschillen in taken zien. Onderbouwd met zowel uitspraken van GOD als van Jezus.

Dat alles lijkt me zeer bijbels....

http://www.sign2god.com/folders/God-Jezus/God-Jezus.html

We kunnen daar ook verder over mailen hoor als je dat wilt. Ik dacht dat het beter was om op je gemak zelf te kunnen lezen. Vandaar dus!

Josh

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 aug 2004 08:51

Josh schreef:Nou Maarten,
Wat ik je vertel, komt letterlijk uit de Bijbel.

Dat zegt iedereen, dus dat op zich kan geen argument zijn. Het gaat om de hermeneutiek, de Schriftuitleg.
Wat vind jij goede regels voor Schriftuitleg?

Ik wil er wel een paar noemen die volgens mij belangrijk zijn:
- een uitleg van een bepaald bijbelgedeelte dient altijd in overeenstemming te zijn met de rest van de Schrift
- je moet altijd letten op de context van een bepaalde tekst (bijv. de plaats van de tekst in de heilshistorie, het verband waarin de tekst staat, wat wil de Bijbel in het algemeen zeggen in het Bijbelgedeelte waarin de tekst staat enz.)
- wat zegt de grondtekst precies (Hebreeuws, Grieks), woord voor woord vertaling.
- welke vooronderstellingen heb je als lezer en in hoeverre hou je er rekening mee dat die vooronderstellingen een goede bijbeluitleg in de weg staan
- zijn er alternatieve uitleggingen van de bijbeltekst voorhanden (bijv. op basis van verschillende toegestane vertalingen van een Hebreeuws of Grieks woord)? Zo ja, wat zijn de sterke punten en zwakke punten van die uitleggingen.

enz. enz.

Maar dit terzijde natuurlijk. :mrgreen:
Ik heb een apart topic over hermeneutiek aangemaakt.

Dit topic gaat over vergeving van zonden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 aug 2004 12:49

Maarten schreef:
hijwel schreef: Maar als je echt gelooft (vertrouwt) dat God de waarheid zegt in Zijn Woord. Dat Hij ook voor jou is gestorven. Dat hij is gekomen om jou te verlossen van je zonde. Dan zijn je zonde vergeven. En mag je dat ook zo voelen, en ervaren.
Waar staat in de Bijbel, dat Jezus voor MIJN (persoonlijk) zonden is gestorven?

Wat is voor jou de bijbel? Is het een boek voor jou waar sommige dingen voor jou bestemt zijn? Of is het een persoonlijke brief voor jou rechtstreeks uit de hemel? of iets anders natuurlijk..

Oke waar staat er in de bijbel dat God persoonlijk voor jou gestorven is?

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebben.

dit lees ik in mijn bijbel die persoonlijk voor mij geschreven is:
16: Want zo lief heb Ik (God) jou (hijwel) gehad, Dat ik mijn enige geboren zoon gegeven heb, opdat jij in Hem gaat geloven (als jou persoonlijke verlosser) zodat je niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heb.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 18 aug 2004 14:42

hijwel schreef:lees je bijbel. kijk wat God schrijf aan jou over vergeving van zonde..

En volg de opdracht: "geloof"

is het zo simpel?

Er zijn genoeg mensen die van zichzelf wel kunnen geloven, maar het is toch Gods gave?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 18 aug 2004 14:56

hijwel schreef:
Maarten schreef:
hijwel schreef:dit lees ik in mijn bijbel die persoonlijk voor mij geschreven is:
16: Want zo lief heb Ik (God) jou (hijwel) gehad, Dat ik mijn enige geboren zoon gegeven heb, opdat jij in Hem gaat geloven (als jou persoonlijke verlosser) zodat je niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heb.

Prachtig :D

Groet Rene

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 aug 2004 16:23

caprice schreef:
hijwel schreef:lees je bijbel. kijk wat God schrijf aan jou over vergeving van zonde..

is het zo simpel?

Er zijn genoeg mensen die van zichzelf wel kunnen geloven, maar het is toch Gods gave?

jep helemaal juist.

"Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;" Dit is een terug kijkende blik, God roept iedereen op om te geloven. Dat is het enige wat iedereen moet doen is geloven/ jezelf aan Hem toevertrouwen. En later kun je terug kijken dat zelfs dat vertrouwen op Hem niet uit jezelf komt maar door God gewerkt wordt. (want van nature, is er niemand die God zoekt).

zo denk ik het ongeveer. Als je het er niet mee eens bent hoor ik het wel. Welkom terug carpice! we hebben je gemist
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 aug 2004 21:01

oeps...gevonden :oops:
Nou ja, m'n antwoord staat bij vrijheid-regels
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2004 23:03

Maarten schreef:dus samengevat:

Ik mis nog 1 belangrijk Woord.

Jezus.

Je mag geloven dat je zonden vergeven worden omdat Hij ze droeg :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 19 aug 2004 05:05

hijwel schreef:
caprice schreef:

is het zo simpel?

jep helemaal juist.

"Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;" Dit is een terug kijkende blik, God roept iedereen op om te geloven. Dat is het enige wat iedereen moet doen is geloven/ jezelf aan Hem toevertrouwen. En later kun je terug kijken dat zelfs dat vertrouwen op Hem niet uit jezelf komt maar door God gewerkt wordt. (want van nature, is er niemand die God zoekt).

zo denk ik het ongeveer. Als je het er niet mee eens bent hoor ik het wel. Welkom terug carpice! we hebben je gemist

Je hebt zo wel gelijk. Alleen dat geloven kan zo moeilijk zijn. Het moet echt door God gegeven zijn, want anders valt ook nog te vrezen dat je jezelf bedriegt.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 aug 2004 06:14

iemand van een ander forum waar ik wel eens kom :), heeft dit stukje vertaald:

Een paar jaar geleden, nadat ik op een conferentie gesproken had, kwam een prachtige jonge dame naar mij toe op het podium. Het was duidelijk dat zij mij wilde spreken en op het ogenblik dat ik mij naar haar toe keerde, liepen haar ogen vol tranen. Wij gingen naar een kamertje waar wij elkaar onder vier ogen konden spreken. Ik zag duidelijk dat zij gevoelig was en in grote nood. Zij snikte het uit terwijl zij mij het volgende verhaal vertelde.
Jaren geleden, waren zij en haar verloofde (met wie zij nu getrouwd was) jeugd werkers geweest bij een grote behoudende gemeente. Zij waren een welbekend stel en hadden een buitengewoon overwicht bij de jongeren. Iedereen keek naar hen op en ze werden heel erg bewonderd. Een paar maanden voordat ze trouwden begonnen ze aan een seksuele relatie. Ze voelden zich wel behoorlijk schuldig en hypocriet. Maar toen ontdekte ze dat ze zwanger was. “U kunt zich niet voorstellen wat het voor gevolgen zou gehad hebben als wij dit in onze gemeente zouden beleden hebben,” zei ze. “Om te belijden dat wij het ene voorhielden en het andere uitleefden zou onuitstaanbaar geweest zijn. De gemeente was zo behoudend, en was nog nooit door zoiets schandaligs in beroering gebracht. Wij vonden dat zij het niet aan zouden kunnen als zij onze situatie door zouden krijgen. Ook konden wij de vernedering niet aan.

”Dus hebben wij een van de verschrikkelijkste besluiten die ik ooit genomen heb, gemaakt. Ik heb abortus laten doen. Mijn trouwdag was de vreselijkste dag van mij hele leven. Iedereen in de kerk glimlachte tegen me, en dacht dat ik een bruid was die straalde van onschuld. Maar weet u wat er door mijn hoofd maalde toen ik het gangpad naar voren liep? Alles wat ik kon denken was, ‘Je bent een moordenares. Je was zo trots dat je de schande en de vernedering van het openbaren van wat je echt was niet kon verdragen. Maar ik weet wie je bent en God ook. Je hebt een onschuldige baby vermoord. “

Zij huilde zo dat ze niet meer kon spreken. Toen ik mijn armen om haar heen legde kwam er heel sterk een gedachte bij me op. Maar ik was bang om die uit te spreken. Ik wist dat het heel vernietigend zou kunnen zijn als het niet van God kwam. Ik bad dus stilletjes om de wijsheid om haar te kunnen helpen.

Zij ging verder. “Ik kan het gewoon niet geloven dat ik zoiets ergs zou kunnen doen. Hoe kon ik een onschuldig leven vermoorden? Hoe is het mogelijk dat ik tot zoiets in staat was? Ik houd van mijn man. Wij hebben vier prachtige kinderen. Ik weet dat er in de Bijbel staat dat God al onze zonden vergeeft. Maar ik kan mezelf niet vergeven! Ik heb deze zonde al duizend keer beleden en nog voel ik zo’n schaamte en verdriet. Wat mij het meest achtervolgt is, hoe kon ik een onschuldig leven vermoorden?

Ik zuchtte diep en sprak de gedachte die ik gehad had uit. “Ik weet niet waarom je zo verbaasd bent Dit is niet de eerste keer dat jouw zonde tot de dood geleid heeft, maar de tweede keer. ”Zij keek mij in uiterste verbazing aan. “Lieve meid,” vervolgde ik, als je naar het kruis kijkt, zijn wij allemaal kruis beulen. Vroom of niet vroom, goed of slecht, abortusplegers of niet, wij zijn met z’n allen verantwoordelijk voor de dood van de enige onschuldige die ooit geleefd heeft. Jezus is voor al onze zonden gestorven – van het verleden, het heden en de toekomst. Denk je dat er zonden van jou bij zijn waarvoor Jezus niet voor hoefde te sterven? Diezelfde zonde van trots die jou je kind liet vernietigen, heeft Christus ook gedood. Het maakt niet uit dat je er twee duizend jaar gelede niet bij was. Wij hebben hem er met z’n allen heen gestuurd. Luther zei dat wij allemaal eigenlijk zijn spijkers op zak hebben. Dus, als je het eerder hebt kunnen doen, waarom zou je het dan niet nog een keer kunnen?

Zij hield op met huilen. Ze keek mij recht in mijn ogen aan en zei, “je hebt helemaal gelijk. Ik heb iets veel erger gedaan dan het doden van mijn ongeboren baby. Het was mijn zonde die Hem naar het kruis gestuurd heeft. Het maakt niet uit dat ik er niet zelf bij was om de spijkers erin te slaan. Ik ben toch verantwoordelijk voor Zijn sterven. Weet je hoe belangrijk dit wat je me nu vertelt is, Becky? Ik kwam naar jou toe en zei dat ik het ergste wat je je maar kon voorstellen gedaan had. En nu vertel je mij dat ik iets nog veel erger gedaan hebt.”

Ik trok met mijn gezicht want ik wist dat het waar was. ( Ik ben er niet van overtuigd dat mijn aanpak voor een juiste pastorale werkwijzen zou doorgaan!) Toen zei ze, “Maar, Becky, als het kruis mij laat zien dat het veel erger met me gesteld is dat ik maar had kunnen bedenken, laat het ook zien dat mijn slechtheid geabsorbeerd en vergeven is. Als het ergste wat een mens kan doen het doden van God’s Zoon is, en dat vergeven kan worden, hoe kan dan al het andere - zelfs mijn abortus – niet vergeven worden.

Ik zal de blik in haar ogen nooit vergeten toen ze in verwondering terug zakte en zachtjes zei: En dan hebben we het over onuitsprekelijke genade.” Nu huilde ze niet van verdriet maar van opluchting en dankbaarheid. Ik heb gezien hoe een vrouw letterlijk een gedaantewisseling onderging door een correct begrijpen van het kruis.
door Rebecca Pippert verteld in “Hope Has Its Reasons” (1989)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”