Ik krijg het idee, dat er o.a. vanwege een vraag van mij een tweede onderwerp is opgedoken. Namelijk de vraag, hoe weet ik dat ik vergeving van zonden heb gekregen? In de Bijbel staat er dat wie zijn zonden belijdt en laat, dien zullen ze vergeven worden. Maar als ik ze nu belijdt, zijn ze dan al direct vergeven? En hoe weet ik dat dan?
De andere en oorspronkelijke topic-vraag is die van regeltjes. Als Jezus onze zonden vergeven heeft dan leven wij in de vrijheid, zo zegt Lalage eigenlijk. Waarom dan zoveel regeltjes? Persoonlijk denk ik dat de Bijbel duidelijk maakt dat een christen zich moet houden aan Gods wet. Daarbij maak ik al gelijk de fout door te zeggen 'moet houden'. Het moet zijn 'wil houden'. Immers het is de wet die vertelt wat God wil en hoe God wil dat wij zullen leven. Een christen zal zoeken zo te leven als God dat wil. DIe zal heilig willen zijn, want God is heilig. Een heilig leven bestaat daarin dat we wars zijn van alle mogelijke zonden en die proberen te vermijden. Uit het vermijden van die zonden of verleidingen tot zonde (in gedachten, woorden en werken) komen regels voort, voor onszelf en voor onze kinderen als we die mogen krijgen.