De wonderlijke geschiedenis van de martelaar Polycarpus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 aug 2004 20:55

caprice schreef:Het leven op het spel staan is nu misschien toch wat te zwaarmoedig uitgedrukt.

Ja, oké, ik bedoel in ieder geval als je gestraft wordt omdat je voor je christen-zijn uitkomt.

Maar er is er toch Eén die je moed, kracht en wijsheid kan geven? Daarom hoeven we niet te wanhopen.

Dat is waar. Maar daar moet je wel op vertrouwen. Ik denk dat je in zulke situaties pas echt ziet hoe (on)diep je geloof is.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 17 aug 2004 20:59

bloempie20 schreef:
caprice schreef:Maar er is er toch Eén die je moed, kracht en wijsheid kan geven? Daarom hoeven we niet te wanhopen.

Dat is waar. Maar daar moet je wel op vertrouwen. Ik denk dat je in zulke situaties pas echt ziet hoe (on)diep je geloof is.

Als er geloof is. Dat is bepalend. Niet de hoeveelheid, maar het soort geloof, het ware zaligmakende geloof. God geeft altijd genoeg, en je wilt voor Hem sterven. Zijn zaak en eer is dan dierbaarder dan je eigen leven.

De grootste schreeuwers kunnen dan afvallen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 aug 2004 21:01

Petrus was ook een schreeuwer hoor :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 18 aug 2004 04:51

Yael schreef:Petrus was ook een schreeuwer hoor :wink:

Dat is waar, maar ik zei ook niet dat alle schreeuwers afvallen.

Er zijn mensen die altijd geloven kunnen, zolang het goed gaat, maar er zijn er ook die het ook niet altijd weten. Petrus was er ook niet altijd zeker van.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 aug 2004 07:31

caprice schreef:Er zijn mensen die altijd geloven kunnen, zolang het goed gaat, maar er zijn er ook die het ook niet altijd weten. Petrus was er ook niet altijd zeker van.

Waar vind je dat laatste ?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 aug 2004 09:28

Soms verbaast het me dat wij hier nog in vrijheid christen mogen zijn, als je ziet hoe de christelijke gemeenschap onderling met elkaar omgaat! Hoe belangrijk het materialisme is, terwijl er zoveel armen zijn.
Hoe er stampij gemaakt wordt over de kleinste dogmatische verschillen, terwijl men de vraag die God aan ieder van ons zal stellen, lijkt te vergeten: Wat heeft u voor de minste van Mijn broeders gedaan?
Dat God ons nog genadig is.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 18 aug 2004 14:05

Maja de Bij schreef:
caprice schreef:Er zijn mensen die altijd geloven kunnen, zolang het goed gaat, maar er zijn er ook die het ook niet altijd weten. Petrus was er ook niet altijd zeker van.

Johannes 18.

Ik denk dat in dit verband Johannes de Doper ook wel genoemd kan worden, die in de gevangenis zat en liet vragen aan Jezus: 'Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?'
(Mattheus 11 vers 3).

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 aug 2004 18:21

Maja de Bij schreef:

als ik een voorbeeld mag geven, Petrus twijfelde terwijl hij over het water liep naar Jezus toe en promt toen hij begon te twijfelen zakte hij het water in. er zijn nog meer voorbeelden te vinden over Petrus
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 18 aug 2004 21:55

De bijdrage van Meschiana vind ik zinvol, om over na te denken. Bedankt!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 aug 2004 23:00

bloempie20 schreef:Als ik kijk naar de tijd dat Nederland nog een christelijk land werd genoemd en nu, dan moet ik zeggen dat ik vind dat nederland in een korte tijd heel hard van het christelijk geloof is afgegleden. Als dat nog 30 jaar zo door gaat, dan geloof ik zeker dat nederland een land wordt waar christenen vervolgd zullen worden.

Waarom zou er dan vervolging zijn? Vervolging komt volgens mij voort uit een anti-houding tegen christenen, maar dat ligt niet aan hoe groot hun aantal is. En als het nog 30 jaar zo doorgaat zijn er niet eens christenen meer over om te vervolgen.. :wink:

caprice schreef:Het is duidelijk te bemerken dat we in de eindtijd leven. Evangelisatie werpt weinig vruchten af. De zending daarentegen wordt vaak rijk gezegend.

Zijn die twee dingen dan kenmerk van de eindtijd? En hoe zouden ze daar in landen waar het christendom juist tot bloei komt dan over denken? Trouwens, de eerste christenen dachten ook dat ze in de eindtijd leefden en dat ze waarschijnlijk de wederkomst nog wel mee zouden maken als ze niet voortijdig doodgemarteld werden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2004 14:12

caprice schreef:Dat mag je zeker afvragen. Dan heb ik het nog niet eens over de anti-christelijke houding in Nederland.

Je zou nog schrikken als je ging zoeken op internet.

(zoek eens op 'anti-SGP' op google bijv.)

Tja, die anti-bewegingen zijn meestal niet anti-christelijk... maar tegen discriminatie van vrouwen bijvoorbeeld... dat roept anti-bewegingen op, niet het feit dat het om christenen gaat... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spiff

Berichtdoor Spiff » 19 aug 2004 14:50

onwetendheid is heel gevaarlijk. Vaak wordt een religie, of dat nou het christendom, de islam of het hindoeïsme is, op een verkeerde manier bekeken. En dat zorgt weer voor veel misverstanden die in anti-bewegingen uitmonden.

flierefluiter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor flierefluiter » 19 aug 2004 17:50

Toevallig heb ik net van de week een scriptie van een goede vriend zitten vertalen over de eindtijd; er wordt nogal eens beweerd (in ieder geval in evangelische kringen) dat er een opname van de gemeente is voor de grote verdrukking. Die scriptie was daar een kritiek op, omdat uit allerlei bronnen eerder blijkt dat ook de vroege kerkvaders leerden en geloofden dat de kerk de eindtijd mee zou maken, en dat de kerk ook stand zou houden tegen het beest. De vervolgingen en verdrukkingen zijn nodig, schrijven ze, om de kerk te zuiveren en te heiligen; om het 'kaft van de koren te scheiden', zodat alleen de ware christenen en een zuivere, heilige kerk overblijft.

Ik denk dat wij hier in Nederland ook nog wel te maken zullen gaan krijgen met vervolging en verdrukking, maar dat wij daar niet bang voor hoeven te zijn omdat God aan onze kant staat.
Alles is relatief...

www.werkgroepzinloosgewandel.tk

André

Berichtdoor André » 19 aug 2004 18:19

Tot er zo'n 144.000 overblijven?(grapje)
Maar ik denk idd wel dat de kerken nog wel heel wat zitplaatsen leeg zullen krijgen.(helaas)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 19 aug 2004 20:06

[
quote="flierefluiter"]Toevallig heb ik net van de week een scriptie van een goede vriend zitten vertalen over de eindtijd; er wordt nogal eens beweerd (in ieder geval in evangelische kringen) dat er een opname van de gemeente is voor de grote verdrukking. Die scriptie was daar een kritiek op, omdat uit allerlei bronnen eerder blijkt dat ook de vroege kerkvaders leerden en geloofden dat de kerk de eindtijd mee zou maken, en dat de kerk ook stand zou houden tegen het beest. De vervolgingen en verdrukkingen zijn nodig, schrijven ze, om de kerk te zuiveren en te heiligen; om het 'kaft van de koren te scheiden', zodat alleen de ware christenen en een zuivere, heilige kerk overblijft.

Ik denk dat wij hier in Nederland ook nog wel te maken zullen gaan krijgen met vervolging en verdrukking, maar dat wij daar niet bang voor hoeven te zijn omdat God aan onze kant staat.

Maar niet alleen in evenagelische kringen geloven ze in een opname voor de grote verdrukking hoor!
Heel in het kort waarom ik denk dat die er wel is. In de eerste plaats heeft de grote verdrukking niet alleen met vervolging van christenen te maken, maar juist met Gods vreselijke oordelen over de mensheid. En juist hiervoor (dus niet voor verdrukking in het algemeen) bewaart God zijn kinderen (Openbaring 3:10!)
Er waren overigens ook oudvaders in de eerste eeuwen die wel in de opname voor de grote verdukking geloofden, het is echt niet begonnen met MacPherson!
Veel uitgebreider hierover schrijft LaHaye in zijn 'de Here tegemoet'.
Graag ter lezing aanbevolen, want het is een goede theologische onderbouwing, itt zijn serie 'de laatste bazuin'.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Terug naar “Archief”