[
quote="flierefluiter"]Toevallig heb ik net van de week een scriptie van een goede vriend zitten vertalen over de eindtijd; er wordt nogal eens beweerd (in ieder geval in evangelische kringen) dat er een opname van de gemeente is voor de grote verdrukking. Die scriptie was daar een kritiek op, omdat uit allerlei bronnen eerder blijkt dat ook de vroege kerkvaders leerden en geloofden dat de kerk de eindtijd mee zou maken, en dat de kerk ook stand zou houden tegen het beest. De vervolgingen en verdrukkingen zijn nodig, schrijven ze, om de kerk te zuiveren en te heiligen; om het 'kaft van de koren te scheiden', zodat alleen de ware christenen en een zuivere, heilige kerk overblijft.
Ik denk dat wij hier in Nederland ook nog wel te maken zullen gaan krijgen met vervolging en verdrukking, maar dat wij daar niet bang voor hoeven te zijn omdat God aan onze kant staat.
Maar niet alleen in evenagelische kringen geloven ze in een opname voor de grote verdrukking hoor!
Heel in het kort waarom ik denk dat die er wel is. In de eerste plaats heeft de grote verdrukking niet alleen met vervolging van christenen te maken, maar juist met Gods vreselijke oordelen over de mensheid. En juist hiervoor (dus niet voor verdrukking in het algemeen) bewaart God zijn kinderen (Openbaring 3:10!)
Er waren overigens ook oudvaders in de eerste eeuwen die wel in de opname voor de grote verdukking geloofden, het is echt niet begonnen met MacPherson!
Veel uitgebreider hierover schrijft LaHaye in zijn 'de Here tegemoet'.
Graag ter lezing aanbevolen, want het is een goede theologische onderbouwing, itt zijn serie 'de laatste bazuin'.