Moderator: Moderafo's
Atheisten moeten dingen zeggen die zonneklaar zijn. Welnu, het is helemaal niet zonneklaar dat de geest stoffelijk is.
Maja de Bij schreef:surfer schreef:Ofwel: voor onze geboorte 'was onze geest dood'.
Als we voor onze geboorte dood waren, zijn we dus volgens jou bij de geboorte uit de dood opgestaan.
elbert schreef:Als ik het onderwerp van het topic zo lees, dan denk ik dat die verkeerd gekozen is. Het onderwerp draait (als ik de vraag van surfer goed lees) namelijk niet om de vraag of we eeuwig leven hebben voor de geboorte, maar of we die hebben na de dood en of je, uitgaande van de stelling van surfer dat de geest voor de geboorte niet bestond er redelijkerwijze niet vanuit moet gaan dat die na de dood ook niet meer bestaat.
surfer schreef:Het meest logische uitgangspunt is steeds dat iets niet bestaat, TENZIJ aangetoond wordt dat het bestaat.
Preexistence of the Soul. Origen's argument for the preexistence and eternity of the soul is heavily dependent on Platonism. He argues that God had made other worlds before this one, and would make more in the future (De Prinicipiis, 2.5.3). In creation, "we are to suppose that God created so great a number of rational or intellectual creatures (or by whatever name they are to be called), which have formerly termed understandings, as he foresaw would be sufficient" (De Prinicipiis, 2.9.1).
To deny the eternality of the soul was to do no less than deny God's omnipotence, he believed. The soul must be preexistent and eternal because, "as no one can be a Father without having a son, nor a master without possessing a servant, so even God cannot be called omnipotent unless there exist those over whom he may exercise his power; and therefore, that God may be shown to be almighty, it is necessary that all things should exist." Did he gain more power as he created more people? Rather, "He must always have had those over whom He exercised power, and which were governed by Him either as king or prince" (De Prinicipiis, 1.2.10).
Finally, Origen argues that "If the soul of a man, which is certainly inferior while it remains the soul of a man, was not formed along with his body, but is proved to have been implanted strictly from without, much more must this be the case with those living beings which are called heavenly." Furthermore, "How could his soul and its images be formed along with his body, who, before he was created in the womb, is said to be known by God, and was sanctified by Him before his birth?" (De Prinicipiis, 1.7.4).
joepie schreef:Voor mijn bestaan was mijn Geest er niet. Helemaal nergens. Die was er nadat God mijn leven schiep, de enige die van eeuwigheid tot eeuwigheid is, is God.
joepie schreef:Gen. 2:7 toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.
Invincible schreef:
Hoogst interessante tekst:Pred 12:7
Wederkeren kan alleen als het er al geweest is. De geest kan alleen terugkeren als hij al eens bij G.d is geweest
"...en dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft."
.
tjeerdo schreef:Invincible schreef:Hoogst interessante tekst:Pred 12:7
Wederkeren kan alleen als het er al geweest is. De geest kan alleen terugkeren als hij al eens bij G.d is geweest
"...en dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft."
Als ik dit laat lezen aan een Hindoestaan zegt hij of zij: "" Dit is reincarnatie". Probeer je dit met dit stuk duidelijk te maken. Geloof je zelf in reincarnatie
joepie schreef:Als ik iets maak en dat vervolgens aan iemand geef, en na verloop van tijd krijg ik het terug, wil dat dan zeggen dat het al bestaan heeft voor ik het gemaakt heb?
joepie schreef:God geeft mij mijn geest bij het scheppen van mijn leven. Als ik sterf gaat die geest weer terug naar de gever. Mijn geest zal daar blijven leven tot aan de wederkomst waar het weer verenigt wordt met mijn vernieuwde lichaam.
joepie schreef:Ik zie mijn ziel en geest als één trouwens.
joepie schreef:.
Ik zie mijn ziel en geest als één trouwens.
aquila schreef:lichaam dat deel dat contact heeft met deze wereld.
geest dat deel dat contact heeft met God.
dood = geen contact meer.
mens zondigt -> gaat dood = geestelijk geen contact meer met God, wedergeboorte nodig
later lichamelijk dood-> geen contact meer met deze wereld.
ziel verlaat het lichaam bij de lich. dood en gaat naar sheol/hades. De gelovige ziel gaat naar het paradijs, dat is de hemel, maar nog niet het Vaderhuis (?)
ziel gaat bij de tweede dood naar gehenna, dat is de hel (sheol en hades worden ook wel met hel vertaald, is verwarrend)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten