geen kinderen egoïstisch??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 10 aug 2004 08:15

Lalage schreef:pfoe gelukkig wordt hier heel anders gesproken dan in het door joepie gedomineerde topic dat ik opende over waarom mensen kinderen willen

Je wilde toch graag weten waarom mensen kinderen willen? Moet je niet zeuren als daar een eerlijk antwoord op komt.
En ja, ik vind het egoistisch om te wachten omdat je er nog niet aan toe bent, of wat voor onzin reden dan ook.
Als je trouwt en gemeenschap met elkaar hebt weet je dat er kinderen kunnen komen. Als God het wil. En je hebt 9 maanden de tijd om er naar toe te groeien. Misschien een beetje meer vertrouwen dat God met de kinderen ook Zijn hulp daarbij geeft.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 08:20

joepie schreef: Misschien een beetje meer vertrouwen dat God met de kinderen ook Zijn hulp daarbij geeft.

Nou, je moet er zeker niet te licht over denken. Bij een van mijn kinderen heb ik al 27 jaar iedere dag zorgen en het zuigt energie uit je weg. Niet alle kinderen zijn gelijk, en bij niet alle kinderen gaat het voor de wind. En bij bovengenoemd kind denk ik wel eens: waar blijft God?

joepie

Berichtdoor joepie » 10 aug 2004 08:41

God is er wel degelijk bij. Misschien dat jij Hem niet zo ervaart.
Maar Hij weet wat maaksel wij zijn, en je hebt het al 27 jaar volgehouden.
Zou je dat zonder God gekund hebben?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 08:44

Nee, zonder God had ik al in een inrichting gezeten :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 09:50

Pim schreef:
Marnix schreef:Als je geen kinderen wil omdat je eerst carriere wil maken en je een dikke mercedes wil kunnen veroorloven ligt het denk ik anders.

Het lijkt mij meer een kwestie van prioriteiten stellen, waarbij het mij nog niet helemaal duidelijk is waarom de ene prioriteit per definitie beter zou zijn dan de andere.

Wat ik bedoel is: Wat bepaalt wat je doet in je leven, zoek en probeer je te doen wat God wil of wat jij graag wil? (daarbij zeg ik niet dat vroeg kinderen krijgen altijd Gods wil is of zo :D)

Je wilde toch graag weten waarom mensen kinderen willen? Moet je niet zeuren als daar een eerlijk antwoord op komt.
En ja, ik vind het egoistisch om te wachten omdat je er nog niet aan toe bent, of wat voor onzin reden dan ook.
Als je trouwt en gemeenschap met elkaar hebt weet je dat er kinderen kunnen komen. Als God het wil. En je hebt 9 maanden de tijd om er naar toe te groeien. Misschien een beetje meer vertrouwen dat God met de kinderen ook Zijn hulp daarbij geeft

Ik zie voorbehoedsmiddelen ook als iets van God hoor. Misschien heeft God die ook wel gegeven omdat er nu al 6 miljard wereldburgers zijn :) Ik vind dit: "Vroeger raakte je meestal zwanger als je sex had dus moet je nu als je sex hebt ook niets doen om dat in de weg te staan"-principe een beetje jammer.
Laatst gewijzigd door Marnix op 10 aug 2004 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 09:54

Ja, Marnix, zo zie ik het ook. Voorbehoedsmiddelen zijn zeker van God, alleen wordt het door de mens vaak misbruikt. Zo van: ik ga op stap met een pakje condooms, en ik zie wel bij welke vrouw ik wakker wordt. Zo is het niet bedoelt, maar wel zeker om niet nog meer mensen op aarde te laten komen. ook vind ik dat ze in Afrikaanse landen voorlichting zouden moeten geven, van het Westen uit, en condooms uit moesten delen, anders gaan al die mensen dood aan aids. Want daar nemen ze het woord "trouw" niet echt serieus.
Hoe primitiever de mens, hoe ongeremder. (met agressie en sex, etc)

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 10 aug 2004 10:02

Joepie schreef:En ja, ik vind het egoistisch om te wachten omdat je er nog niet aan toe bent, of wat voor onzin reden dan ook.

Joepie, ik begrijp nog steeds werkelijk niet wat daaraan nu egoistisch is. Kun je me dat uitleggen? Zoals ik eerder schreef in dit topic, is egoisme het bevoordelen van jezelf ten koste van een ander. Dit zou natuurlijk wel het geval zijn wanneer je bij het hebben van kinderen jezelf bevoordeelt ten koste van je kinderen. Maar zolang ik geen kinderen heb, kan ik mezelf ook niet ten koste van hen bevoordelen. En breder getrokken, is er iemand die er voordeel van heeft als ik nu een kind krijg in plaats van ermee wacht? Ik denk dat als ik nu op dit moment kinderen zou hebben, dat die het niet makkelijk zouden hebben. Ik onderken momenteel zelf het risico van slecht ouderschap bij mezelf. Moet ik dan volgens jou toch maar me openstellen voor het krijgen van kinderen? Momenteel weet ik zeker dat ik er nog niet aan toe ben.

Misschien dat ik over bepaalde tijd, als we het financieel breder hebben, als de studie af is en zo, wel denk toe te zijn aan kinderen, en verwacht die kinderen een goede liefdevolle opvoeding te kunnen geven. Maar nu kan dat gewoon niet, ik weet al bij voorbaat dat het niet goed zal gaan. Moet ik dan omwille van de voortplanting van eht menselijk ras toch kinderen krijgen, ook als ik weet dat ze geen gelukkige jeugd zullen hebben?

Lijkt me niet.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 10 aug 2004 10:12

surfer schreef:ik denk dat de meeste kinderen toch geboren worden omdat ouders dat zelf graag willen. Dus vanuit die optiek is het eerder egoistisch om kinderen te krijgen...

En ik vindt het heel vanzelfsprekend als getrouwden een paar jaar de tijd nemen om van elkaar te genieten. Wordt je ook meteen wat wijzer, en kan je als je dan kinderen krijgt ze beter opvoeden...

helemaal mee eens.
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 10:19

Ik denk dat Pim iemand is die op een volwassen manier de dingen overweegt. En zich niet zomaar blindelings ergens instort.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2004 10:41

Mariamagdalena schreef:Ik denk dat Pim iemand is die op een volwassen manier de dingen overweegt. En zich niet zomaar blindelings ergens instort.

Dan is het dus ook niet zo gek dat ik hier al over nadenk, ook al ben ik pas 22 en nog lang niet afgestudeerd/getrouwd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 11:01

Lalage schreef:
Mariamagdalena schreef:Ik denk dat Pim iemand is die op een volwassen manier de dingen overweegt. En zich niet zomaar blindelings ergens instort.

Dan is het dus ook niet zo gek dat ik hier al over nadenk, ook al ben ik pas 22 en nog lang niet afgestudeerd/getrouwd.

Nee, zeker niet, ik vind het juist heel verstandig dat je nadenkt. Misschien wil je je kinderen graag een goede toekomst bieden. En tegenwoordig kost alles erg veel geld. Scholen zijn ook heel erg duur geworden, en alles. Maar vroeger kon iedereen studeren, en jij wilt waarschijnlijk ook graag dat je kinderen alle kansen krijgen. Nou, als ik zie dat ik voor mijn jongste zoon op MBO al 3000 euro per jaar kwijt ben.
Nou, tegenwoordig is het anders dan vroeger. Alles wordt afgebroken, dus het beste is als je als vrouw ook een baan erbij hebt, zodat je ze alle kansen in het leven kunt geven.
Dus maak maar lekker je studie af, heel verstandig, moet wel in deze tijd.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 10 aug 2004 11:44

joepie schreef: Misschien een beetje meer vertrouwen dat God met de kinderen ook Zijn hulp daarbij geeft.

... dit is iets om over na te denken, ja... functioneert het voldoende onder gelovige ( a.s.) ouders?
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 10 aug 2004 11:57

Mariamagdalena schreef:
lalage schreef:Dan is het dus ook niet zo gek dat ik hier al over nadenk, ook al ben ik pas 22 en nog lang niet afgestudeerd/getrouwd.

Nee, zeker niet, ik vind het juist heel verstandig dat je nadenkt. Misschien wil je je kinderen graag een goede toekomst bieden. En tegenwoordig kost alles erg veel geld. Scholen zijn ook heel erg duur geworden, en alles. Maar vroeger kon iedereen studeren, en jij wilt waarschijnlijk ook graag dat je kinderen alle kansen krijgen. Nou, als ik zie dat ik voor mijn jongste zoon op MBO al 3000 euro per jaar kwijt ben.
Nou, tegenwoordig is het anders dan vroeger. Alles wordt afgebroken, dus het beste is als je als vrouw ook een baan erbij hebt, zodat je ze alle kansen in het leven kunt geven.

... wat dus weer niet wil zeggen dat mensen die direct na hun huwelijk openstaan voor de kinderzegen niet zouden nadenken. Er is juist in deze tijd veel moed voor nodig omdat je er beetje raar op aan gekeken wordt. Ik zei al: je moet toestemming vragen lijkt het.
Wat jij zegt MM over de vrouw met een baan erbij is helaas tegenwoordig zeker aan de orde. Erg dat mensen met 1 inkomen het haast niet kunnen bijten. (MM, jouw avator: een scheeeeet van een hond!)
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 aug 2004 12:27

Hoi, ik ben er ook niet voor om te werken als vouw, maar toen onze jongste 4 jaar was moest ik wel halve dagen in de thuiszorg gaan werken, omdat we het financieel niet trokken, anders......... helaas, maar als je gestudeerd hebt, dan hoef je als vrouw misschien maar 2 dagen per week te werken, en dan heb je toch veel geld, net zoveel of nog meer dan 5 hele dagen bij de thuiszorg.

En over die hond: wij hebben 3 honden en de oudste is een yorkshireterrier van 10 jaar, en die ziet er precies zo uit!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 12:54

tanteoranje schreef:
Mariamagdalena schreef:
lalage schreef:Dan is het dus ook niet zo gek dat ik hier al over nadenk, ook al ben ik pas 22 en nog lang niet afgestudeerd/getrouwd.

... wat dus weer niet wil zeggen dat mensen die direct na hun huwelijk openstaan voor de kinderzegen niet zouden nadenken. Er is juist in deze tijd veel moed voor nodig omdat je er beetje raar op aan gekeken wordt. Ik zei al: je moet toestemming vragen lijkt het.
Wat jij zegt MM over de vrouw met een baan erbij is helaas tegenwoordig zeker aan de orde. Erg dat mensen met 1 inkomen het haast niet kunnen bijten. (MM, jouw avator: een scheeeeet van een hond!)

Het is niet zo dat er maar 1 juist antwoord is, het hangt gewoon sterk van de situatie af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”