Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 05 dec 2002 23:08

Wanneer je belijdenis opvat als louter een binding tussen jou en God dan was het criterium "te weten in Christus deelachtig te zijn" meer dan voldoende. Echter met je belijdenis bindt je je ook aan een bepaald kerkgenootschap..... en da's misschien wat lastiger, want hoe weet je nu zeker bij welk genootschap je wilt horen? kerken en mensen zijn immers aan veranderingen onder hevig........
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3144
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 dec 2002 23:11

RPGtB zegt:
Echter met je belijdenis bindt je je ook aan een bepaald kerkgenootschap.


is het niet beter dat je je bindt aan de Kerk met een hoofdletter K?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2002 10:05

RPGtB schreef:Wanneer je belijdenis opvat als louter een binding tussen jou en God dan was het criterium "te weten in Christus deelachtig te zijn" meer dan voldoende. Echter met je belijdenis bindt je je ook aan een bepaald kerkgenootschap..... en da's misschien wat lastiger, want hoe weet je nu zeker bij welk genootschap je wilt horen? kerken en mensen zijn immers aan veranderingen onder hevig........


Dat ligt eraan in welke kerk je belijdenis doet. In de 'zwaardere' kerken beloof je inderdaad dat je bij dat genootschap blijft horen, maar toen ik belijdenis deed, beloofde ik dat ik me in zou zetten voor mijn medechristenen en naar mijn mening hoeft dat niet eens perse via een kerk. Iemand die in een bestuur van een christelijke studentenvereniging zit, hoeft toch niet perse ook nog wat in z'n plaatselijke gemeente te doen. Bovendien, iedereen werkt mee voor zover hij kan. Dus als je nou ziek bent ofzo, dan kan je gewoon niet zoveel.

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2002 15:47
Contacteer:

Berichtdoor Ellisss » 06 dec 2002 14:29

RPGtB schreef:Wanneer je belijdenis opvat als louter een binding tussen jou en God dan was het criterium "te weten in Christus deelachtig te zijn" meer dan voldoende. Echter met je belijdenis bindt je je ook aan een bepaald kerkgenootschap..... en da's misschien wat lastiger, want hoe weet je nu zeker bij welk genootschap je wilt horen? kerken en mensen zijn immers aan veranderingen onder hevig........


Ik denk dat je niet zelf mag beslissen tot welke kerkgenootschap je wilt horen. God heeft jou een plaats gegeven in de kerk waar je ouders zitten. Er staat in de Bijbel: Gij zult uw onderlinge bijeenkomsten niet nalaten..'

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 06 dec 2002 14:33

Ik denk dat je niet zelf mag beslissen tot welke kerkgenootschap je wilt horen. God heeft jou een plaats gegeven in de kerk waar je ouders zitten. Er staat in de Bijbel: Gij zult uw onderlinge bijeenkomsten niet nalaten..'


Daar ben ik het dus ehlemaal niet mee eens.

Mijn ouders zitten in een kerk waarik het helemaal niet mee eens ben. Ik ben daar dus weggegaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2002 14:36

Ellisss schreef:Ik denk dat je niet zelf mag beslissen tot welke kerkgenootschap je wilt horen. God heeft jou een plaats gegeven in de kerk waar je ouders zitten. Er staat in de Bijbel: Gij zult uw onderlinge bijeenkomsten niet nalaten..'


Waar haal je deze onzin vandaan?

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 06 dec 2002 15:02

Ik ben het er ook niet mee eens. Een ieder dient geen bijeenkomst te verzuimen bij de kerk waar hij of zij zich thuisvoelt. Het maakt niet uit bij welke kerk je zit, het gaat erom dat je in Hem gelooft en bij wat voor kerk je dat doet maakt voor mij op zich niet uit. Zolang men maar kan zeggen met een oprecht hard dat je niet zonder Hem door het leven kunt gaan.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2002 15:47
Contacteer:

Berichtdoor Ellisss » 06 dec 2002 15:07

Ik kom aan ''die onzin'' uit de Bijbel!!
Ten eerste staat daar dat je je onderlinge bijeenkomsten niet na mag laten. Ook staat er dat de gemeente 1 lichaam is. Alle gemeenteleden vormen zich tot 1 lichaam! Dus als jij uit die kerk weggaat wordt dat lichaam geamputeerd.
Wat denken jullie dan? Dat God je zomaaar in een bepaalde kerk plaatst? Dat Hij er daar Zijn bedoelingen niet mee heeft?

Moppie, ik heb het stukje v die site uitgeprint. Ik ga het zo lezen, dank je in ieder geval!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2002 15:23

Ellisss schreef:Ik kom aan ''die onzin'' uit de Bijbel!!
Ten eerste staat daar dat je je onderlinge bijeenkomsten niet na mag laten. Ook staat er dat de gemeente 1 lichaam is. Alle gemeenteleden vormen zich tot 1 lichaam! Dus als jij uit die kerk weggaat wordt dat lichaam geamputeerd.
Wat denken jullie dan? Dat God je zomaaar in een bepaalde kerk plaatst? Dat Hij er daar Zijn bedoelingen niet mee heeft?


Huh? Dat vind ik wel een erg rare bijbeluitleg.
Het ene lichaam, daartoe behoren alle christenen uit de hele wereld, maakt niet uit welke kerk. Ik durf zelfs te beweren dat christenen die tot geen enkele kerk behoren, toch bij het lichaam horen, terwijl er ook genoeg kerkleden zijn die er niet bij horen, helaas. Als je uit de kerk weggaat, blijf je vast nog wel christen (als je dat al was tenminste), dus dan blijf je wel tot het lichaam behoren. Als je op jezelf gaat wonen, blijf je toch ook nog steeds een kind van je ouders?

joepie

Berichtdoor joepie » 06 dec 2002 15:29

Misschien is het goed om te zeggen waar het in de Bijbel staat zodat ieder het op kan zoeken.

Bij ons in de kerk kun je aan de Ds. te kennen geven dat je naar de belijdenis cath wilt. Dan volgt er een gesprek met de Ds.
Vervolgens ga je dat jaar naar de belijdenis cath. En dan krijg je tussendoor bezoek van de ouderling. Twee die samen een soort huisbezoek brengen om te praten met je beweegredenen waarom je belijdenis wilt doen. Dan volgt er aan het eind van het jaar ook nog een gesprek met de Ds en dan onderzoek met de ouderlingen.

Maar als je belijdenis doet dan vraag je toegang tot het Heilig avondmaal, dus ga je in het vervolg naar het avond maal.
Je zegt dat je de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofdbelijdenis is samengevat en HIER in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer der verlossing is. dus niet in een andere kerk dan waar je dan staat, maar in die kerk waar je belijdenis doet. Dat wil niet zeggen dat er in andere kerken niet ook de ware leer verkondigt wordt, maar je doet nu eenmaal in die kerk belijdenis.

Je zegt dat je jezelf zult onderwerpen aan de kerkelijke vermaningen en tucht. Dus ook in de kerk waar je belijdenis doet!

En je verklaard dat je begeerd God de Here lief te hebben en te dienen naar zijn Woord, te breken met de wereldse begeerten, je oude natuur te doden en godvrezend te leven.

Daar zeg je dus Ja op als je belijdenis doet.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 06 dec 2002 15:39

het is maar wat je verstaat onder : ONDERLINGE SAMENKOMSTEN.

Dat daar oa kerk meebedoeld wordt geloof ik wel. Maar ik denk niet dat je dan kunt stellen de kerk waar je fam kerkt.

Hoe zit het dan idd als iemand gaat trouwen?? Of verhuizen???

Als ik het niet eens ben met de leer dan is het denk ik zelfs mijn plicht een kerk te zoeken waar de rechte waarheid gepreekt wordt

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 06 dec 2002 15:44

Ik denk dat je deze tekst bedoel;

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert. (Hebreeën 10:25)


Kanttekeningen: 27) bijeenkomst niet nalaten,
Namelijk in de Christelijke vergaderingen, die tot gehoor van Gods woord, algemene gebeden, en gebruik der heilige sacramenten aangericht zijn.

Er staat dus samenkomsten over het algemeeen en niet bewust over de kerk waar je opgegroeid bent

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 06 dec 2002 17:24

is het niet beter dat je je bindt aan de Kerk met een hoofdletter K?




Natuurlijk Johannes, maar je wilt toch niet zeggen dat je wanneer je belijdenis doet je ook niet min of meer aan een genootschap verbind?

Je binden aan het genootschap waar je ouders vandaan komen lijkt logisch, maar dat is toch niet in alle gevallen zo.
1.Je hebt bijvoorbeeld een groep mensen zonder gelovige ouders.....
2.JE hebt mensen die zijn geemigreerd. In veel delen van de wereld zul je echt niet zo makkelijk een refo-kerk vinden. In Bangkok bijvoorbeeld, een miljoenenstad maar niet 1 protestantse kerk, alleen een paar katholieke....
3. Het lijkt mij beter dat je Godvruchtig bent in een nieuwe kerk dan dat je met tegenzin naar de kerk van je ouders gaat.
4. Een beetje pluriformiteit kan volgens mij ook geen kwaad......
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2002 17:58

God koos eerst voor jou. Bij je belijdenis kies je ook voor God, je bent dankbaar dat hij voor jou heeft gekozen en je wil daarom ook echt voor hem gaan in het leven. Als je zelf die keus kunt maken er ook echt achter staat vind ik dat je belijdenis kunt doen. Ik ben zelf gereformeerd vrijgemaakt en daar doen de meeste mensen belijdenis rond hun 18e. De gedachte daarbij is dat je ook dingen moet weten over God, en die dingen leer je onder andere op cathechesatie, daarna doe je belijdenis. Ik vind zelf dat dat ook eerder moet kunnen, hoewel het wel goed is om kennis op te doen zodat je echt weet waar je je keuze voor maakt.

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 06 dec 2002 20:55

Naar mijn idee mág je gewoon belijdenis doen als jíj dat wilt!
Ik heb zelf belijdenis gedaan toen ik 17 was, ik merkte steeds vaker dat het geloof belangrijk voor me is. Verglijk het met het groeien van een boom, zo groeide mijn geloof gewoon. En ik had toen ineens de drang om belijdenis te doen. Mijn ouders waren er heel gelukkig mee. Ik krijg soms ook rare reacties, dan zeggen mensen; ZO JONG al?! beetje raar...
Dus, dat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten