Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 aug 2004 14:19

johannes1 schreef:als je het goed bekijkt is de pkn erg onduidelijk. hier mag je trouwen daar niet, daar mag je het ene verkondigen elders niet. 1 kerk met verschillende standpunten die op verschillende punten zo ver uit elkaar liggen dat je kan spreken van een onduidelijk standpunt die ze mijns inziens over enkele jaren zo duidelijk gaan maken dat je als kerkmens moet buigen onder zaken die indruisen tegen jou geloof.

Kom op Johannes1, dit gaat niet op, want dit kon onder de vroegere Ned. Hervormde Kerk ook al gebeuren. Als je dit vindt, had je al eerder moeten vertrekken en is de fusie voor je slechts een stok om de hond te slaan.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2004 14:20

Arjanopurk schreef:Op welke termijn denk je Johannes1??? Kunnen we het tegen die tijd ff bekijken... :wink:

dit was geen serieuse reactie van jou. :wink:

ik denk dat dit gaat gebeuren ja, maar wanneer en hoe de tijd zal het leren
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2004 14:22

Maja de Bij schreef:
johannes1 schreef:als je het goed bekijkt is de pkn erg onduidelijk. hier mag je trouwen daar niet, daar mag je het ene verkondigen elders niet. 1 kerk met verschillende standpunten die op verschillende punten zo ver uit elkaar liggen dat je kan spreken van een onduidelijk standpunt die ze mijns inziens over enkele jaren zo duidelijk gaan maken dat je als kerkmens moet buigen onder zaken die indruisen tegen jou geloof.

Kom op Johannes1, dit gaat niet op, want dit kon onder de vroegere Ned. Hervormde Kerk ook al gebeuren. Als je dit vindt, had je al eerder moeten vertrekken en is de fusie voor je slechts een stok om de hond te slaan.

in de vroegere hervormde kerk gebeurde het ook daar heb je gelijk in, maar stond het niet in de kerkorde dat het toegestaan was. ik ben overigens niet vertrokken, want ik zit nog steeds in de hervormde kerk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 06 aug 2004 14:32

Ff denken.... is dit de discussie wie is er hervormd?? HNHK, PKN of zijn allebei hervormd... Dat zou ook nog kunnen natuurlijk... Eigenlijk ben ik het wel met Maja eens. Er zijn naar mijn mening te vaak stokken gezocht... Trouwens met de kerkorde van 1951 zullen de HNHK het ook niet eens zijn, maar om de een of andere reden houden ze die wel vast.... Zal wel weer wat juridisch zijn, kun je me dat uitleggen Johannes1??

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2004 14:45

ik heb ooit gehoord dat de hervormde gemeentes de kerkorde van 1951 vasthouden omdat ze aan de hand van de kerkorde van 1951 een nieuwe kerkorde willen maken of dit waar is weet ik niet, maar het behoort tot een mogelijkheid, omdat je toch een richtlijn moet hebben.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 aug 2004 16:21

Maja de Bij schreef:

Kom op Johannes1, dit gaat niet op, want dit kon onder de vroegere Ned. Hervormde Kerk ook al gebeuren.

Dat is ook gebeurd. Ds. L.G.C. Ledeboer is er ook zomaar uitgezet, omdat hij weer terugkeerde naar de prediking die gebaseerd was op Gods Woord. De Hervormde kerk was al een eind heen naar het Remonstrantisme.

Ds. Ledeboer zegt zelf overigens nooit afgescheiden te zijn geweest.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2004 16:23

kan ie ook niet zeggen omdat ze hem buiten de kerk hebben gezet.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 aug 2004 16:24

johannes1 schreef:

kan ie ook niet zeggen omdat ze hem buiten de kerk hebben gezet.

Er was een groep die zei wel afgescheiden te zijn geweest, maar Ds. Ledeboer zei:

'De Hervormde kerk is afgescheiden (van de waarheid).'

Zo kun je het natuurlijk ook bekijken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 aug 2004 16:34

Ja maar is ook realistisch wat ds Ledeboer zei? Officieel was ie dus afgescheiden of ie het nu fijn vond of niet. :?
Net zoiest als een dominee die zn ambt neerlegt maar toch de titel dominee blijft voeren. :|

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 aug 2004 16:57

Ach, zo zie je maar de geschiedenis herhaalt zich. Maar in de tijd van ds. Ledeboer heette de PKN nog gewoon Ned. Hervormde Kerk.
En je geeft nu dus zelf aan dat het toen ook al mis was met die kerk.

Dan ik alleen maar concluderen dat er niet zo veel veranderd is. Waarom dan niet gewoon PKN-lid zijn ?

En nu zie ik op m'n thermometertje dat het meer dan 31 graden is buiten in de schaduw. Dus ...dat wordt laven geblazen...op naar de koelkast!!!!!!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 06 aug 2004 17:18

Ben nog steeds lid van de PKN. Op dit moment is er zoveel rumoer dat ik voorlopig maar stil blijf zitten. Ik zou het liefst met een aantal mensen wekelijks bij elkaar willen komen zonder grote organisatie.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2004 17:20

Dan ik alleen maar concluderen dat er niet zo veel veranderd is. Waarom dan niet gewoon PKN-lid zijn ?

omdat ik nu niet achter dingen kan staan die in de pkn gelden

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 aug 2004 19:01

johannes1 schreef:ik heb ooit gehoord dat de hervormde gemeentes de kerkorde van 1951 vasthouden omdat ze aan de hand van de kerkorde van 1951 een nieuwe kerkorde willen maken of dit waar is weet ik niet, maar het behoort tot een mogelijkheid, omdat je toch een richtlijn moet hebben.
\

de enige reden dat veel HNHK de orde van 1951 vasthouden is omdat ze anders onmogelijk vol kunnen houden dat ze de voortzetting van de hervormde kerk zijn. zij beweren namelijk dat ze de hervormde kerk willen voortzetten, en als ze de orde van 1951 de deur uitdoen, geven ze daarmee blijk dat ze die ook al niet zo geweldig vonden, waardoor ze dus eigenlijk zeggen dat ze de hervormde kerk toch niet voort willen zetten. veel mensen zijn niet zo heel blij met de orde van 1951, maar ja, ze kunnen er niet vanaf zonder hun eigen ongelijk toe te geven....
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2004 19:51

zo bekijk jij het napoleon, maar hoe het echt zit met de 1951 weet je niet, net zomin als ik

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 aug 2004 22:34

johannes1 schreef:zo bekijk jij het napoleon, maar hoe het echt zit met de 1951 weet je niet, net zomin als ik

zo zie ik het, en het lijkt mij ook erg logisch. destijds werd er op de orde van 51 nogal afwijzend gereageerd door de mensen die nu grofweg in de HNHK zitten. twee mogelijkheden: of ze zijn het er intussen wel mee eens (wat volgens mij niet is), of ze moeten het wel aanhouden vanwege de door mij genoemde reden. anders zie ik geen reden om de orde van 51 in de armen te sluiten.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Terug naar “Archief”