Motormuis schreef:Zal de bijbel dit letterlijk bedoelen, tien procent van je inkomen weg te geven aan je noodlijdende naaste? En mag je dan je belastinggeld wat betaald wordt van je inkomen, er al bij insluiten? Met dat belastinggeld wordt immers (oa.) betaald aan werklozen, arbeidsongeschikten, weduwen, etc. etc. Ik vind dat altijd een moeilijk punt.
Ik heb al meerdere malen over dit onderwerp nagedacht en volgens mij ben ik eruit. Belastinggeld moet niet m.i. niet gerekend worden bij inkomen geven aan het goede doel. Je hebt namelijk helemaal niet te kiezen of je dit geeft omdat het verplicht is. Zouden we het geld ook weggeven als dit niet verplicht zou zijn? Ik denk namelijk dat het figuurlijk bedoeld is en dat het geld moet zijn dat je zelf zou kunnen gebruiken maar dat niet doet om je naasten te helpen. Geld wat je af moet staan aan de belastingdienst is geld waar je geen recht op hebt. De Heere Jezus geeft ‘om niet’ Wij zouden dat ook zo moeten doen en dit niet onder de tien procent schuiven want dan geven we omdat het moet.
Zelf werk ik op een afdeling waar verslaafden komen afkicken van alcohol, heroine, cocaine, cannabis, benzodiazepines (kalmerende tabletten)etc. en kom ik veel in aanraking met zwervers, prostituees, criminelen etc.
Ik moest vandaag ook werken en ik had gister de topic gelezen dus ik dacht gelijk, kom dat ga ik eens navragen. Hoe ervaren jullie die hulp nu op straat als je op straat zit. Een voorheen zwervende vrouw zei tegen me: “wanneer ik om geld vroeg kon ik een heel mooi verhaal verzinnen. Maar ik heb nog nooit van het geld eten gekocht want het ging altijd op aan de dope”.
Een aan man zei: “wanneer ik aan het scoren ben dan denk ik echt niet aan eten hoor, ik moet gewoon spul”.
Kortom, ik ben er zeer op tegen om een zwerver geld te geven. Het is bekend dat de meeste daklozen figuren verslaafd zijn. Daarom dat iemand zomaar 50 euro geeft vind ik echt heel onverstandig. Kan je weer een paar gram cocaine van kopen of halve liters bier. Eten geven is een heel goed plan maar er zijn gewoon dingen waar je om denken moet. Gewoon maar een paar puntjes:
· Deze groep mensen leeft misschien al jaren aan de rand van de maatschappij. Worden echt door alles en iedereen uitgekotst met als resultaat dat men wel eens argwanend of ondankbaar wordt als je hulp aanbied. Door hulp te accepteren kan je jezelf in een hoek gedrukt voelen en men wil vaak niet zielig zijn.
· Onder de groep mensen zijn er ontzettend veel zieken. De meeste mensen hebben een psychiatrisch ziektebeeld waardoor ze niet zo reageren zoals jij dit zou willen. Vooral onder de zwervers is het ziektebeeld schizofrenie ontzettend hoog. Plus dat afhankelijkheid van een middel ook een psychische stoornis is. Je moet dus voorzichtig zijn en niet zomaar klakkeloos iedereen je hulp gaan aanbieden. Mensen kunnen agressief zijn, niet in de realiteit leven, vreselijk onbeschoft zijn.
Wat wij als christenen moeten doen is uiteraard proberen hulp te bieden waar dit mogelijk is maar verwacht bij deze groep niet zomaar heel veel. Vertrouwen opbouwen is echt een kernwoord. Ik zie mijn werk wel gewoon als werk maar ik kan er ook een stuk in kwijt wanneer het gaat om naastenliefde. Wij als christenen kennen wel de kracht van het gebed en dat moeten we voorop stellen denk ik zelf.
Verder is het kicken om mensen blij te maken werd gezegd. Absoluut! Maar wanneer mensen ondankbaar zijn of wat dan ook probeer dan ook gewoon blij te blijven. Natuurlijk weet ik wel dat onbeschoftheid mij ook wel pissig zou maken maar ja, iedere situatie staat natuurlijk op zich.
Ze laten afkicken is ook kicken