Dan ontstaat er een kloof met niet-gelovigen en zul je hen moeilijk kunnen bereiken. Daarnaast blijkt dat veel mensen, vooral jongeren maar ook anderen door school, werk, vrienden, sport etc. toch wel meegaan in de hedendaagse cultuur... Met hen dreig je dan ook aansluiting te verliezen... Je merkt nu in de kerk ook dat er een kloof ontstaat tussen jong en (beh)oud(end)... Maar Jezus vraagt niet van onsbuiten de wereld te gaan staan, hij ztuurt ons juist de wereld in...
Nou ja, in mijn post heb ik me vooral gericht op liturgische veranderingen alleen, daar red je het volgens mij niet mee. Het gaat om de verstaanbaarheid van het Evangelie. Als daarvoor vernieuwingen nodig zijn, prima. Zelf ben ik al tevreden als een predikant in een preek uit de schat van het Evangelie nieuwe en oude dingen voortbrengt. (Math. 13:52). Maar misschien willen andere mensen ook andere dingen (zoals de liturgische invulling van de dienst) veranderen en da's weer een kwestie van cultuursmaak. Ach, en Augustinus heeft al eens gezegd dat zingen twee keer bidden is, dus kan ik er ook niet zoveel moeite mee hebben natuurlijk als mensen een extra gezang o.i.d. willen zingen.
Klopt maar liturgische verandereringen zjin ook alleen goed als ze het doel hebben om de boodschap van het Evangelie voor mensen verstaanbaarder te maken... Je moet liturgische veranderingen niet als iets los zien inderdaad... liturgie is een vorm en vorm kun je nooit loskoppelen van inhoud. En Augustinus heeft dat mooi gezegd... maar als je niet begrijpt wat je zingt heb je er nog niks aan... dan is zingen 2x abacadabra praten.