Hoe zou ik de zondag moeten zien?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dubbelfris
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dubbelfris » 26 jul 2004 12:14

natuurlijk is het goed om bijeenkomsten te bezoeken. maar er kan elke dag wel een dienst gehoudenworden, ben je dan ook verplicht om daar heen te gaan?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 26 jul 2004 12:57

jacobH schreef:Als je heel veel van de Heere houdt, dan moet je Hem opzoeken waar Hij te vinden is. En doorgaans is dat in de kerk.

Doorgaans ja, gelukkig is dat niet de enige plek waar je de Heer kunt ontmoeten. Zou een beetje jammer zijn als je die mogelijkheid maar een paar keer in de week hebt. Je kunt God overal ontmoeten, thuis, op de fiets, in je auto, noem maar op... Vind dat geen argument om twee (of hoeveel dan ook) keer naar de kerk te gaan. Misschien ben je je er in de kerk bewuster van dat je God ontmoet, maar dan lijkt het me juist zaak om je juist buiten de kerk ook bewust te worden van Gods aanwezigheid.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 jul 2004 13:52

chickie schreef: Misschien ben je je er in de kerk bewuster van dat je God ontmoet, maar dan lijkt het me juist zaak om je juist buiten de kerk ook bewust te worden van Gods aanwezigheid.

Het is goed (en wellicht ook Bijbels), om samen met anderen God te zoeken. Of dat dan op de zevende dag moet, (ik druk me voorzichtig uit) laat ik in het midden. In mijn werk kan ik niet beloven dat ik 's zondags vrij ben. Regelmatig komt het voor dat tijdens de kerkdienst m'n mobile gaat. En dus grijp ik dan op andere momenten terug op preken via het internet, (prekennet is favoriet) of andere media. Natuurlijk mis je dan het samenzijn met anderen, maar ja, dat is nu eenmaal zo.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jul 2004 13:58

chickie schreef:
jacobH schreef:Als je heel veel van de Heere houdt, dan moet je Hem opzoeken waar Hij te vinden is. En doorgaans is dat in de kerk.

Doorgaans ja, gelukkig is dat niet de enige plek waar je de Heer kunt ontmoeten. Zou een beetje jammer zijn als je die mogelijkheid maar een paar keer in de week hebt. Je kunt God overal ontmoeten, thuis, op de fiets, in je auto, noem maar op... Vind dat geen argument om twee (of hoeveel dan ook) keer naar de kerk te gaan. Misschien ben je je er in de kerk bewuster van dat je God ontmoet, maar dan lijkt het me juist zaak om je juist buiten de kerk ook bewust te worden van Gods aanwezigheid.

Ik hoorde eens iemand zeggen. Als je nat wilt worden moet je in de regen lopen.

als je bekeerd wilt worden moet je in de kerk zitten.

Het is doorgaans de manier hoe God wil werken. Natuurlijk kan het ook op andere plaatsen. Maar als je al weinig zin hebt om 2 maal naar de kerk te gaan, vrees ik dat er op andere plekker er ook niet zo veel van zal komen......
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Mijn beleving

Berichtdoor Fly29 » 26 jul 2004 18:28

Hoi allemaal,

Mijn beleving is dat ik God 24 uur ontmoeten kan. En de kerk is een hulpmiddel om Hem te vinden. Maar doorgaans kan ik Hem het best vinden in de stilte. Hoe dat komt weet ik niet maar zo ervaar ik het. De behoefte om twee keer naar de kerk te gaan is bij mij niet zo sterk. En trouwens... Op de wagen is God net zo dicht bij me als in de kerk. Ik bid gewoon eerst voor ik eten ga. En ook wanneer dingen tegen zitten dan bid ik om uitkomst en dank Hem ook wanneer het weer gaat. Nee, voor mij is het geloof 7 dagen van de week maar de zondag het meest. Een waar geloof is beter dan een gemaakt geloof.

met vriendelijke groet,

Fly29

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jul 2004 19:16

Wij moeten de genademiddelen gebruiken, en de prediking is zo'n middel. God wil door die middelen werken tot bekering.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 27 jul 2004 08:11

Op zichzelf is het prijzenswaardig dat Fly 29 7 dagen per week God ervaart. Als ik jouw relaas lees, komt het over dat je voluit recht doet aan het individuele aspect van geloven. Jij ervaart God, en uit jouw levensstijl, ook in de ‘binnenkamer’ (cabine), blijkt dat. Dat is een mooi gegeven!

Wat mij bij vragen oproept, is de tegenstelling die je creëert tussen jouw individueel geloofsleven, en de christelijke gemeente waar je deel van uitmaakt, of die je in het buitenland kan opzoeken. Als je die tegenstelling neerhaalt, ga je vanzelf op zoek naar een gemeente die, net als jij, God wil dienen. Immers, geloven doe je niet in je eentje; dat doe je samen met de gemeente. Ik twijfel geen millimeter aan de oprechtheid en kracht van jouw geloof op dit moment. Maar ik weet voor 99% zeker dat je dat in je eentje niet levenslang volhoudt. Dat is geen schande; ik zou dat ook niet volhouden. Maar God geeft elke gelovige ook een gemeente om samen het geloof te delen, en samen in de eredienst als zijn plaatselijk volk Hem te eren.

Daarnaast kan een gemeente je helpen om met elkaar geloofsvragen te bespreken. Die heb jij toch ook? En zelfs als je die niet hebt, dan nog heb je wellicht een taak om anderen bij hun geloofsvragen te helpen.

En onderschat niet het feit dat het erg inspirerend kan zijn om in het buitenland een Bijbelgetrouwe christelijke gemeente te ontmoeten. Wij waren eens op vakantie in Warchau. Wellicht weet je dat Polen voor 99% RK is. In de evangelisch-gereformeerde gemeente die wij bezochten (toen de enige protestante gemeente in Warchau), begon iemand na de dienst over de… Dordtse Leerregels…! En dat in Polen van (toen) 1990!! Deze leerregels waren voor hun ook, net als voor ons, een van de belijdenisgeschriften.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 27 jul 2004 10:24

Ik zeg niet dat je geen gemeente nodig hebt om te geloven, ik zeg niet dat je niet naar de kerk hoeft. Het enige punt wat ik wil maken is dat de kerk niet de enige plek is waar je God kan ontmoeten. That's all...

charlie
Mineur
Mineur

sdfsdf

Berichtdoor charlie » 27 jul 2004 11:06

chickie schreef:Ik zeg niet dat je geen gemeente nodig hebt om te geloven, ik zeg niet dat je niet naar de kerk hoeft. Het enige punt wat ik wil maken is dat de kerk niet de enige plek is waar je God kan ontmoeten. That's all...

eej lui, laten we ff proberen op elkaar antwoord te geven, ik heb het idee dathet maar een beetje geroep is (mag hoor, maar helpt fly29 niet echt denk ik)
sommigen dingen worden vaak herhaald, soms niet onderbouwd enzo.
;)
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 28 jul 2004 18:32

Samenvattend krijg ik weer diverse antwoorden. Ik blijf bij mijn standpunt en die is dat ik meer voor mijn gevoel dingen wil doen. er zijn momenten dat ik liever in stilte wil verkeren. Het zal een beetje aan mijn karakter ook liggen. Ik ben niet altijd zo meegaand. Toch heb ik de ervaring dat de momenten waarop ik liever buiten ben niet als verkeerd ervaar. Ik ervaar dingen verkeerd wanneer ik opstandig ben. Het lijkt mij erg moeilijk als je opstandig en boos de kerk binnen loopt. Voor mij is God iemand die Heilig is en smetloos. Hoe kan ik dan met een verduisterd hart de kerk binnen gaan? Ik houd er van om blijmoedig Hem te ontmoeten. Daar kan ik Hem veel meer plezier mee geven dan wanneer ik boos en tegen de draad in ben. Ik wil niet de kerk uitlopen maar ik vind 2 keer vaak iets teveel. God is ook te vinden in stilte. En het is misschien wel goed om eens ook in andere kerken te kijken. Weliswaar zou ik dan eerst mijn drempelvrees wat moeten overwinnen. Echt overwogen om dat samen met mijn vriendin te doen heb ik nog niet. Het is haar huiskerk dus dan wil ik daar ook weer niet teveel aan tornen.

Goed..

Met vriendelijke groet,

Fly29

kiekerdepiekske
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kiekerdepiekske » 28 jul 2004 19:54

jacobH schreef:ALs je heel veel van je vrouw houdt, wil je zoveel mogelijk bij haar zijn. Als je heel veel van de Heere houdt, dan moet je Hem opzoeken waar Hij te vinden is. En doorgaans is dat in de kerk.

Als je van God houdt dan is hij altijd bij je. Daarvoor hoef je helemaal niet naar de kerk te gaan m.i. Voor mij heeft naar de kerk gaan een hele andere functie. Een rustmoment, een leermoment, en een moment voor fellowshipping. Mijn familie en vriendennetwerk zijn niet echt gelovig dus in dat opzicht voel ik dat het van belang is om een 'kerkfamilie' te hebben.

Gr.,
Angelique

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 jul 2004 22:07

Fly29 schreef:Samenvattend krijg ik weer diverse antwoorden. Ik blijf bij mijn standpunt en die is dat ik meer voor mijn gevoel dingen wil doen. er zijn momenten dat ik liever in stilte wil verkeren. Het zal een beetje aan mijn karakter ook liggen. Ik ben niet altijd zo meegaand. Toch heb ik de ervaring dat de momenten waarop ik liever buiten ben niet als verkeerd ervaar. Ik ervaar dingen verkeerd wanneer ik opstandig ben. Het lijkt mij erg moeilijk als je opstandig en boos de kerk binnen loopt. Voor mij is God iemand die Heilig is en smetloos. Hoe kan ik dan met een verduisterd hart de kerk binnen gaan? Ik houd er van om blijmoedig Hem te ontmoeten. Daar kan ik Hem veel meer plezier mee geven dan wanneer ik boos en tegen de draad in ben. Ik wil niet de kerk uitlopen maar ik vind 2 keer vaak iets teveel. God is ook te vinden in stilte. En het is misschien wel goed om eens ook in andere kerken te kijken. Weliswaar zou ik dan eerst mijn drempelvrees wat moeten overwinnen. Echt overwogen om dat samen met mijn vriendin te doen heb ik nog niet. Het is haar huiskerk dus dan wil ik daar ook weer niet teveel aan tornen.

Goed..

Met vriendelijke groet,

Fly29

Heet dit nou recht praten wat gewoon krom is? Je stapt simpel in je conclusie over het feit heen dat God je gebiedt in Zijn wegen te wandelen. Dus de bijeenkomsten niet te laten zijn voor wat ze zijn. Waar uw schat is, daar is ook uw hart. Is dat zondags smorgen in bed, of is dat in de kerk.....

Hou je nog rekening met prekenweb.nl?

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 jul 2004 22:11

kiekerdepiekske schreef:
jacobH schreef:ALs je heel veel van je vrouw houdt, wil je zoveel mogelijk bij haar zijn. Als je heel veel van de Heere houdt, dan moet je Hem opzoeken waar Hij te vinden is. En doorgaans is dat in de kerk.

Als je van God houdt dan is hij altijd bij je. Daarvoor hoef je helemaal niet naar de kerk te gaan m.i. Voor mij heeft naar de kerk gaan een hele andere functie. Een rustmoment, een leermoment, en een moment voor fellowshipping. Mijn familie en vriendennetwerk zijn niet echt gelovig dus in dat opzicht voel ik dat het van belang is om een 'kerkfamilie' te hebben.

Gr.,
Angelique

Weet je dat wel zeker? De functie die jij de kerk toe bedeelt hoeft nog niet de bijbelse functie van de kerk te zijn. De Heere is een God van orde. Hij wenst te werken waar het Woord verkondigd wordt. En dat is niet overal. Zeker niet overal.

Waarom moet er nou altijd die vervelende engelse taal worden gebruikt. Is daar niet gewoon een normaal nederlands woord voor?

André

Berichtdoor André » 28 jul 2004 23:06

jacobH schreef:Waarom moet er nou altijd die vervelende engelse taal worden gebruikt. Is daar niet gewoon een normaal nederlands woord voor?

kHeb een woordenboek in de kast staan werkt misschien verhelderend?

-- Kameraadschappelijke omgang, collegialiteit

André

Berichtdoor André » 28 jul 2004 23:27

jacobH schreef:
Ik hoorde eens iemand zeggen. Als je nat wilt worden moet je in de regen lopen.

als je bekeerd wilt worden moet je in de kerk zitten.

Het is doorgaans de manier hoe God wil werken. Natuurlijk kan het ook op andere plaatsen. Maar als je al weinig zin hebt om 2 maal naar de kerk te gaan, vrees ik dat er op andere plekker er ook niet zo veel van zal komen......

Dat vrees ik ook.....

Wat ik zo hier en daar ook lees is van ik moet dit, en moet ik dan etc.
Volgens mij maak je zelf een keuze om wel of niet naar een kerkdienst te gaan.
Ik zou liever spreken van ik wil graag naar een kerkdienst.
En ik ben God dankbaar dat ik in een vrij land leef en naar een dienst kan.
Of, ik ben God dankbaar dat mijn gezondheid het toelaat om te gaan.
Jacobh, ik voel me persoonlijk beter thuis bij de volgende omschrijving;
Of het nu regend of droog is, Ik wil graag naar de kerkdienst om God beter te leren kennen, want ik heb mij bekeerd tot Hem, en Hem als mij Redder en Heiland aangenomen.

Terug naar “Archief”