verschil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2004 09:50

gerswhin schreef:Daarin verschilt hij wel van zijn niet-christelijke buurman.
Klopt het dat je vooral de wereldgelijkvormigheid onder christenen aan wilt kaarten?

me buurman wil geen orgelmuziek luisteren, dat is een verschil. maar je laatste zin klopt ja.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 09:51

Ok, dan is de vraag dus: op welke punten zouden christenen en niet-christenen niet door een deur moeten kunnen, waar ze dat wel doen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 jul 2004 09:54

Als je het over wereldgelijkvormigheid hebt ben ik het van ganser harte met je eens.
Met wat ik nu ga zeggen krijg ik uiteraard de nodige commentaar, maar toch ben ik er van overtuigd da wij wel degelijk moeten verschillen van onze niet kerkelijke medemens, qua innerlijk maar ook zeker qua uiterlijk, ik vind echt dat wij niet alles kunnen doen wat onze buurman ook doet.
Neem het muziek luister waar het eerder overging, TV kijken, naar voetbalwedstrijden toe, waar het publiek de spelers toejuicht! Juichen we ook zo voor God? Zo zijn er verschillende dingen waarvan ik zeg, dat kan echt niet, ik geloof niet dat God dit zo bedoeld in Zijn woord.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2004 09:55

ik denk het ook niet, maar toch hobbelen we achter aan
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 jul 2004 09:59

Ja inderdaad heel veel mensen wel ja en dat kom ik hier op refoweb ook heel veel tegen, waarvan de massa zegt JA dat kan allemaal en roepen op het hardst dat het niet om uiterlijk vertoon gaat en een klein groepje mensen zeggen NEE.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 10:17

Ikke21 schreef:Neem het muziek luister waar het eerder overging, TV kijken, naar voetbalwedstrijden toe, waar het publiek de spelers toejuicht! Juichen we ook zo voor God?

Hahaha :D als je zo voor God juicht wordt je voor gek of voor ketter verklaard. Het zgn. 'juichend christendom'. Juichen mag in de refo-wereld sowieso niet, geloof ik, en als je niet voor God mag juichen ga je je vreugde op een andere manier uiten, wat o.a. in voetbal-enthousiasme van sommige refo's tot uiting komt. Leuk hoor, psychologie :D

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 10:22

Om even inhoudelijk te reageren: er is heel veel afhankelijk van de [b]manier[/i] waarop je iets doet. Er is verschil tussen gewoon naar een voetbalwedstrijd kijken omdat je het leuk vindt om te zien en kijken omdat bepaalde spelers in je gedachtenwereld tot half-god verheven zijn. Dezelfde vergelijking valt ook op veel andere omstreden gebieden te maken. Maar het is zeker wel zo dat we af en toe wel iets kritischer naar onze culturele keuzes zouden mogen kijken (waarmee ik dus o.a. films, muziek, etc. bedoel). De middelen op zich hoeft niets mis mee te zijn, maar de vraag hoe ze ingevuld worden is wel uiterst relevant en wordt denk ik vaak niet serieus genoeg genomen.

Goodbye.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 jul 2004 10:23

Ik heb het ook niet over het juichen zoals op het voetbalveld, ik wilde er eigenlijk mee zeggen, hebben we God ook zo lief?!
Ik ben het ook niet met je eens als je zegt dat er in de refowereld niet gejuicht mag worden, tuurlijk het is niet hallelula prijs God enz enz, maar het is natuurlijk onzin als je zegt dan moet je het ergens anders zoeken.
Het is nergens anders te vinden alleen bij God kunnen we het vinden, dus laten we het ook zoeken bij Hem, maar wel op onze knieen en niet al swingend en springend op de muziek

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 10:42

:D sorry, maar ben het echt niet met je eens. Waarom was David dan voor de ark aan het rondhuppelen? Je kan echt niet beweren dat het verkeerd vertaald is ofzo, want het staat ook in de Statenvertaling :wink:
2 Samuel 6 schreef:14 En David huppelde met alle macht voor het aangezicht des HEEREN; en David was omgord met een linnen lijfrok.

Dat ging er toch echt beduidend minder rustig aan toe dan in de gemiddelde reformatorische kerk.
Dit is eigenlijk een zijspoor, maar zo'n discussie kun je over de meeste 'wereldgelijkvormigheids'-kwesties voeren. Daarop drijft het hele religie-forum :wink:

Goodbye.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 jul 2004 10:44

Was toen de cultuur ook niet heel anders? Mannen liepen toen ook in lange jurken/gewaaden, nu toch ook niet meer.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 11:31

Ja, dus? in deze cultuur is dansen ook normaal, alleen niet onder refo's. Je zou dus ook kunnen zeggen dat David wereldgelijkvormig was :wink:

Goodbye.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 jul 2004 12:05

Pieter schreef:Johannes,

Waarin verschilt jouw leven van dat van je niet-kerkelijke buurman?

johannes1 schreef:om eerlijk te zijn. in niks

Ligt dat aan jou, of aan de (schijnbare) goedheid van je buurman?

Het gaat niet om het perse anders zijn dan niet gelovigen, maar om jou leven en of jij kunt zeggen G.ds wil te hebben gezocht. En als die wil inhoud dat je iedere middag je hond uitlaat en iedere week je gras maait, net als je buurman, en daar G.d mee verheerlijkt, dan zij dat zo.
..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 jul 2004 16:22

Beschamend weinig... maar hoe zou je dan iig onbesmet van de wereld kunnen leven dat is toch bijna niet mogelijk??

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 jul 2004 16:47

Ikke21 schreef:Was toen de cultuur ook niet heel anders? Mannen liepen toen ook in lange jurken/gewaaden, nu toch ook niet meer.

En hiermee komen we gelijk bij het topic van Napoleon over refo-cultuur.. :D

Met Gershwin zeg ik: Ja, dus? Sinds wanneer is het verboden elementen uit andere culturen over te nemen in je eigen cultuur?

Dit argument heb ik al vaak horen gebruiken en ik vind het wel het zwakste wat je kunt bedenken, het spijt me.. :wink:

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 03 aug 2004 09:48

Ik denk dat er toch wel degelijk verschil is tussen kerkelijke en niet kerkelijke mensen. Er is natuurlijk wel een verschil tussen opstinate kerkjeugd en echte gelovigen. Want in in de vraag van Johannes1 spreekt hij over "wij kerkelijke mensen"maar je hebt natuurlijk kerkelijke en kerkelijke mensen.

Maar als het goed is loopt je geloof als een rode draad door je leven heen en uit zich dat niet alleen op zondag, maar in alles wat je doet en laat.
Uterlijk is het verschil misschien niet eens altijd zo groot, maar in je denkwereld, moeten er grote verschillen zijn.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Terug naar “Archief”