deel je eigen meditatie met anderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 aug 2004 12:42

Ik heb ooit een nieuwjaarsmeditatie geschreven, misschien kan iemand er iets mee :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 06 aug 2004 19:00

[/quote]

Ik heb wel belangstelling voor Gods Geest en je lichaam.

Alvast bedankt.

Die van Prediker vind ik trouwens erg mooi en duidelijk! (daar had ik anders ook om gevraagd :)[/quote]

Deze is niet zo heel erg lang.....

Gods Geest en je lichaam:

De Bijbel spreekt in veel verzen over het feit dat je lichaam een tempel van de Heilige Geest is.

1 Korintiers 3:16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest
Gods in u woont ?

1 Korintiers 6:19-20 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel van is
van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en
dat gij niet van uzelf zijt ? Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt
dan God met uw lichaam.

1 Korintiers 10:31 Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles
ter ere Gods.

2 Timoteus 1:14 Bewaar door de Heilige Geest, die in ons woont, het
goede, dat u is toevertrouwd.

2 Korintiers 6:16 Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel
Gods met afgoden ? Wij toch zijn de de tempel van de levende God,
gelijk God gesproken heeft: Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik
zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.

Stel jezelf de vraag met welke dingen in je leven je God wel of juist niet eert
(Matteus 5:16). Ik wens je er veel wijsheid bij toe.

Tom

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 06 aug 2004 19:03

Gershwin schreef:Ik heb ooit een nieuwjaarsmeditatie geschreven, misschien kan iemand er iets mee :D

Ik stak toch al jaaaaaaaren geen vuurwerk meer af :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 aug 2004 00:47

Ik heb wel wat inleidingen geschreven, maar die zijn vrij lang (ongeveer 3 A4-tjes...) Als iemand er 1 geplaatst wil zien: Ik verneem het wel.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 aug 2004 01:08

graag race205, ik will er best een lezen
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 aug 2004 15:40

2 Korinthe 1:1-11

1. Paulus, een apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Timotheus, de broeder, aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, met al de heiligen, die in geheel Achaje zijn:
2. Genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.

Al gelijk wenst Paulus de gemeente van Korinthe het allerbeste toe. Hij wacht daarmee niet tot het einde van zijn brief zoals wij dat gewend zijn. Hij wenst hen alle geestelijke en lichamelijke welstand toe.
Ik moet denken aan de kerkdienst. De kerkdienst begint met het votum en de groet. Ook in de kerk beginnen we met elkaar ‘het allerbeste’ toe te wensen. Dit mooie gebruik laat ook iets zien van de geestelijke eenheid van de gemeente. De leden van de gemeente zorgen voor elkaar en hebben het beste met elkaar voor. Daarom is het zo erg om in de kerk te zitten terwijl een eindje verder iemand zit die we haten.

3. Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden, en de God aller vertroosting;
4. Die ons vertroost in al onze verdrukking, opdat wij zouden kunnen vertroosten degenen, die in allerlei verdrukking zijn, door de vertroosting, met welke wij zelven van God vertroost worden.
5. Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig.
6. Doch hetzij dat wij verdrukt worden, het is tot uw vertroosting en zaligheid, die gewrocht wordt in de lijdzaamheid van hetzelfde lijden, hetwelk wij ook lijden; hetzij dat wij vertroost worden, het is tot uw vertroosting en zaligheid;

De bron van alle vertroosting is God de Vader. De wijze waarop Hij vertroost is wel wonderlijk. In vers 4 lezen we dat de voorgangers vertroost worden, opdat zij op hun beurt weer anderen vertroosten zullen. De vertroosting die we zelf in verdrukkingen ontvangen mogen we gebruiken om andere christenen te vertroosten. Dat lijkt zelfs het doel te zijn van de vertroostingen die we ontvangen.

Paulus heeft veel geleden om Christus wil en ook veel vertroosting gehad. In vers 6 geeft Paulus dan aan dat de verdrukkingen die hem overkomen, hem overkomen opdat hij zelf de gemeenten kan vertroosten. In Romeinen 5:3,4 schrijft Paulus zelfs dat hij roemt in de verdrukkingen, omdat hij weet dat de verdrukking leert te wachten op God (lijdzaamheid). En als God dan komt dan bevindt hij Gods liefde en trouw in het vervullen van Zijn beloften, zodat hij ook weer hoop heeft voor de toekomst dat God Zijn beloften zal vervullen.

7. En onze hoop van u is vast, als die weten, dat, gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden, gij ook alzo gemeenschap hebt aan de vertroosting.
8. Want wij willen niet, broeders, dat gij onwetende zijt van onze verdrukking, die ons in Azie overkomen is, dat wij uitnemend zeer bezwaard zijn geweest boven onze macht, alzo dat wij zeer in twijfel waren, ook van het leven.
9. Ja, wij hadden al zelven in onszelven het vonnis des doods, opdat wij niet op onszelven vertrouwen zouden, maar op God, Die de doden verwekt;
10. Die ons uit zo groten dood verlost heeft, en nog verlost; op Welken wij hopen, dat Hij ons ook nog verlossen zal.
11.Alzo gijlieden ook medearbeidt voor ons door het gebed, opdat over de gave, door vele personen aan ons teweeggebracht ook voor ons dankzegging door velen gedaan worde.

Er is nog een reden waarom de verdrukking ons kan overkomen. Paulus maakt dit duidelijk door het voorgaande maar gelijk in praktijk te brengen. Hij verhaalt van zijn verdrukking in Azië waarin hij vreesde het leven te zullen laten. Hij moest leren op God te vertrouwen. Paulus leed verdrukkingen om dingen te leren. En de lessen die Paulus had geleerd mag hij op zijn beurt weer doorgeven aan de verdrukte gemeente. In vers 10 spreekt Paulus de hoop en de verwahting uit dat God hem ook in de toekomst zal verlossen uit grote nood, zoals God hem ook uit de grote nood in Azië verlost heeft. In vers 11 wijst Paulus erop dat de gemeente heeft meegeholpen in de verlossing door voor hem te bidden. Nu vraagt ij ook van de gemeente de dankzegging voor de verlossing. Dit wijst ons op de taak die er liegt om te bidden voor de verdrukten om verlossing en bevrijding en dankzegging te doen tot eer van God over de verhoring van deze gebeden.

Vragen die we onszelf nu kunnen stellen zijn:
- Welke verdrukkingen ervaren wij? En welke bevinding van Gods liefde en trouw in onze verdrukkingen kunnen wij gebruiken om anderen te vertroosten?
- Welke lessen hebben wij in de verdrukking geleerd? Helpen wij onze medechristenen met de lessen die wij geleerd hebben of houden we deze lessen voor onszelf?
- Bidden wij voor de verdrukte christenen?
The one thing you can give and still keep is your word.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2004 23:52

columbus schreef:graag race205, ik will er best een lezen

Op de site wordt het echt een heeeeeeel laaaangggggg verhaal.... Via PB mag ook...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 aug 2004 00:44

Race406 schreef:
columbus schreef:graag race205, ik will er best een lezen

Op de site wordt het echt een heeeeeeel laaaangggggg verhaal.... Via PB mag ook...

stuur maar op Race807, het is trouwens geen lichte kost hé? :mrgreen:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”