Kanselruil tussen GG en CGK?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jul 2004 12:20

Motormuis schreef:
Christa schreef:Lijkt me wel een goed plan. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de GG hier niet mee in zal stemmen, maar ik zal het zeker doen... De kerkmuren zullen dan eindelijk wegvallen. Er is tenslotte maar 1 Kerk. WE zijn een in Christus. Laten we niet kijken naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten.

Kom op zeg, wat een oecumenisch geneuzel. Verschillen zijn er en die verschillen moet je handhaven.

zal k corinthe maar weer eens een keertje aanhalen :roll:
Wat doe je hier mee?

10 Maar ik bid u,22) broeders, door den Naam23) van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt24), en dat onder u geen scheuringen zijn,25) maar dat gij samengevoegd zijt in een zelfden zin, en in27) een zelfde gevoelen.
11 Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn.
12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos;30) en ik van Cefas;31) en ik van Christus.32)
13 Is Christus33) gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus'34) naam gedoopt?
14 Ik dank God, dat ik niemand van ulieden gedoopt heb, dan Krispus en Gajus;

ik probeer het even in onze tijd over te zetten:

Maar ik bid u, broeder, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat jullie (christelijk nederland) allen hetzelfde spreekt, ean dat onder u (christelijk nederland) geen schuringen zijn. Maar dat jullie allemaal het zelfde doel op het oog hebben, en het zelfde gevoelen.
Wat ik heb gehoord christelijk nederland dat er twistingen zijn onder jullie. De ene zegt; ik ben christelijk gerefomeerd, de andere ik ben ger. gemmer weer een andere zegt ik ben een oud ger gemmer buitenverband, weer een ander zegt ik ben baptist. Maar ik zeg u (paulus) ik ben van Christus (geen kerkverband).
Is Christus gedeelt?

Nu de oproep van Jezus in de bijbel:
Ik wil dat jullie 1 Zijn gelijk ik 1 ben (zoiets geloof ik)

Ik denk dat dit al genoeg reden is om dominees uit te wisselen! Of denkt de ger. gem dat ze de volmaakte leer hebben en niks meer kunnen leren van hun medebroeders in Jezus Christus?

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:21

Yael schreef:
Motormuis schreef:Die mag je ff uitleggen.....Wat zie je als uitvloeisel van de vervangingsleer en waarom?

God heeft verbond gesloten met Israel in feite zeg je met de 2 of 3 verbondenleer dat dat verbond niet meer geldig is en dat dit alleen geld voor de uitverkorenen of voor degene die op het erf van het verbond geboren zijn. Voor Israel is dan geen plaats dat is in mijn ogen fout.
Net als iemand eerder zei denk ik dat de verbonden die God heeft gemaakt niet vervallen dus toen God met Abraham Izaak en Jacob een verbond maakte maakte Hij dat met Israel, niet zo zeer met de kerk.
Misschien ben je alleen als gelovige in Jezus Christus deel aan het verbond.

(Momenteel kan ik het iig nog niet zo super goed uitleggen, omdat ik het nog een beetje aan het bestuderen ben zeg maar. :wink: )

Okay, als je het echt snap, dan moet je het me maar pb-en :wink:

Volgens mij is er een werkverbond en een genadeverbond. Maar goed, vind het niet echt relevant. Laten we er maar over ophouden. Ons focussen op de kanselruil. Anders komtie er nooit, als we blijven navelstaren....
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:23

hijwel schreef:Is Christus gedeelt? Nu de oproep van Jezus in de bijbel:

Ik denk dat dit al genoeg reden is om dominees uit te wisselen! Of denkt de ger. gem dat ze de volmaakte leer hebben en niks meer kunnen leren van hun medebroeders in Jezus Christus?

Ja hijwel, wij hebben de volmaakte leer. Als jullie wat willen leren, willen we wel een cursus geven hoor :wink:
Geen commentaar

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jul 2004 12:23

:wink: is goed. ja beter idd niet beginnen over de 2 en 3 verbonden :| dan gaan we aan het topic voorbij.

Ja van mij mogen we best kanselruil doen met gg dominees, lijkt me heel interressant. :)
mis soms de geleerde preken van ds hkvrt wel :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jul 2004 12:27

Motormuis schreef:

Ja hijwel, wij hebben de volmaakte leer. Als jullie wat willen leren, willen we wel een cursus geven hoor :wink:

tuurlijk altijd welkom, onderzoekt alle dingen en behoud het goede toch? :wink:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:29

hijwel schreef:
Motormuis schreef:

tuurlijk altijd welkom, onderzoekt alle dingen en behoud het goede toch? :wink:

Goed zo hijwel, heel bijbels :wink:

Maar goed, as. zondag preekt in Houten dominee Kater en in CGK Zeist preekt ds. van der Net.

Goed plan???

Uitstekend plan!!!!!!!!!!!
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 jul 2004 12:30

Yael schreef::wink: is goed. ja beter idd niet beginnen over de 2 en 3 verbonden :| dan gaan we aan het topic voorbij.

Ja van mij mogen we best kanselruil doen met gg dominees, lijkt me heel interressant. :)

Waren die preken dan zo geleerd? Ik heb hier niet echt een beeld bij. Kun je dat eens uitleggen?
Je kunt het ook zo doen: Join GG, en je kunt weer volop genieten! (Of er moet kanselruil plaats gaan vinden natuurlijk...!) :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:32

Race406 schreef:
Yael schreef::wink: is goed. ja beter idd niet beginnen over de 2 en 3 verbonden :| dan gaan we aan het topic voorbij.

Waren die preken dan zo geleerd? Ik heb hier niet echt een beeld bij. Kun je dat eens uitleggen?
Je kunt het ook zo doen: Join GG, en je kunt weer volop genieten! (Of er moet kanselruil plaats gaan vinden natuurlijk...!) :mrgreen: :mrgreen:

Precies Race, het is nou niet de tijd om mensen te gaan oproepen om van kerk te veranderen, dan ondermijn je onze doelstelling. :roll:
Geen commentaar

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 jul 2004 12:36

kanselruil tussen CGK enGG. Ik vind het geen slecht idee, maar bij ons zie ik het niet zitten. Wij hebben zelfs nog geen kanselruil met de GKV en de NGK. Ik denk voor een kanselruil tussen onze (plaatselijk CGK) kerk en de GG teveel verschillen zijn omdat doel te halen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jul 2004 12:38

ik denk ook niet dat je bij kanselruil moet beginnen.. maar wel bij gezamelijke bijbelstudies, gezamelijke evangelisatie acties, gezamelijke bidstonden enz

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:39

mw schreef:kanselruil tussen CGK enGG. Ik vind het geen slecht idee, maar bij ons zie ik het niet zitten. Wij hebben zelfs nog geen kanselruil met de GKV en de NGK. Ik denk voor een kanselruil tussen onze (plaatselijk CGK) kerk en de GG teveel verschillen zijn omdat doel te halen.

Tsja, Urk of niet :mrgreen: ?
Geen commentaar

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 jul 2004 12:39

ja, maar is dat anders dan andere plaatsen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 jul 2004 12:40

By the way is het aanbieden van een trouwbijbel door een GG predikant in een CG kerkdienst ook vorm van oecumene?

(Als dat waar is dan zijn ds. Hoghem en ds. Sonneveld al SOW met de CGK) :lol:

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 14 jul 2004 12:41

Zolang kerkenraden de autonomie hebben predikanten te vragen en we nog steeds het fenomeen kerk-visitatie hebben, zou het van mij mogen. Graag zelfs!

Situatie: de kerkenraad van een gemeente beslist of ze een CGK-er uitnodigt. Wil je dit als kerkenraad niet, nou dan doe je het toch niet? En als een kerkenraad iets te linkse CGK-ers uit aan het nodigen is krijgen ze een uitbrander van de visitatie-commissie.

Dichtgespijkerd, toch?

En voor de CGK geldt hetzelfde natuurlijk.
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:41

mw schreef:ja, maar is dat anders dan andere plaatsen?

Grapje mw, ik weet hoe fel jij gaat reageren, kon het ff niet laten :wink:
Geen commentaar

Terug naar “Archief”