Stoppen met ketterij!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 apr 2005 12:19

Daarnaast is er ook nog het woord "ketterijen" - 1 Kor. 11:19, Gal. 5:20, 2 Petr. 2:1.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 23 apr 2005 09:44

elbert schreef:Dat klinkt aantrekkelijk.
Alleen, hoe maken we dan 10 eeuwen kerkgeschiedenis ongedaan?
M.a.w. hoe overtuig je die vele kerken daarvan? :?

De overtuiging kan deze zijn zo wel zeker;De Heilige Liturgie vieren, de Heilige Sacramenten vieren niet als een symbool , maar als een Eeuwige Realiteit, De Heilige Mis/Eredienst/kerkdienst de Heilige dienst laten zijn voluit in alle rijkdom, en niet een christelijk uurtje waar we zo gezellig samen zijn , en waar ook de krant nog is uit gelegd wordt.

De Dienst zal een Heilige Dienst moeten zijn van aanbidding en toewijding, waar de Heilsfeiten echt gevierd en geloofd worden, waar als mensen binnen komen stil is voor God en zich voorbereid(dus geen gepraat en gesnoep in de kerk) in gebed en meditatie gaan, en de Zondag als het hoogtepunt van de week zien , de eerste dag der week .De Zondag waar wij het Pasen vieren .

De Kerktradities die dat doen in alle zuiverheid en Genade die groeien als kool . zodals de Kerk wereldwijd explosief aan het groeien is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2005 11:43

Lichtzwaard. schreef:
elbert schreef:Dat klinkt aantrekkelijk.
Alleen, hoe maken we dan 10 eeuwen kerkgeschiedenis ongedaan?
M.a.w. hoe overtuig je die vele kerken daarvan? :?

De overtuiging kan deze zijn zo wel zeker;De Heilige Liturgie vieren, de Heilige Sacramenten vieren niet als een symbool , maar als een Eeuwige Realiteit, De Heilige Mis/Eredienst/kerkdienst de Heilige dienst laten zijn voluit in alle rijkdom, en niet een christelijk uurtje waar we zo gezellig samen zijn , en waar ook de krant nog is uit gelegd wordt.

De Dienst zal een Heilige Dienst moeten zijn van aanbidding en toewijding, waar de Heilsfeiten echt gevierd en geloofd worden, waar als mensen binnen komen stil is voor God en zich voorbereid(dus geen gepraat en gesnoep in de kerk) in gebed en meditatie gaan, en de Zondag als het hoogtepunt van de week zien , de eerste dag der week .De Zondag waar wij het Pasen vieren .

De Kerktradities die dat doen in alle zuiverheid en Genade die groeien als kool . zodals de Kerk wereldwijd explosief aan het groeien is.

Dat begin klinkt nogal verheven, maar het lijkt me tegelijk een overschatting van de liturgie. De liturgie is iets wat wij doen, wat wij ervan maken. Het lijkt mij niet een hoogheilige traditie die rechtstreeks vanuit de hemel aan ons gegeven is.
Eerbied in de liturgie is goed. Op de krant uitgelegd krijgen zit ik ook niet te wachten. De Bijbel moet in de eerste plaats open gaan, en de boodschap daarvan moet helder klinken. Maar dan heb ik het wel even over andere zaken dan ikonenmystiek en sacramentsmagie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”