samen in oecumene en kerkachtergrond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 23:16

Josh:
Dus...als jij zegt dat 'de wereld maar een Josh-wereld moet worden' dan ben jij niet zaken op mij aan het projekteren?!

Je moet de kern van de zaak nooit verwarren met een terloopse opmerking.

Josh:
En als kerken besprenkelen ipv dopen, als kerken de zondag heiligen ipv de Sabbat, als kerken geen handoplegging onderwijzen en doen, etc etc etc dan is dat slechts 'een interpretatie-probleem'....

Ja.

Josh:
Jij bent grappig zeg...

Helaas kan ik dat van jou niet zeggen.

Josh:
Zou zondigen tegen GOD ook simpelweg een interpretatie-probleem zijn en zou het ook niet uitmaken omdat 'alles goed is'....?

Niet alles is goed, maar als je iets oprecht doet scheelt dat een hoop ;-)

Josh:
Voor jouw interpretatie hebben ze ook een andere naam: New Age. Doe-het-lekker-zelf-en-word-je-eigen-god-en-doe-je-eigen-wil.

Mag ik mijn projektor terug?

Josh:
Ik ben echter opzoek naar oprechte Christenen die wel een boodschap hebben aan wat GOD ons vraagt door Zijn Woord en Geest.

Dan ben je bij mij aan het goede adres. Nou nog leren luisteren. Of nadenken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 05 jul 2004 23:19

Komop jongens!

Doe eens lief tegen elkaar!!

dingo

Berichtdoor dingo » 05 jul 2004 23:23

Josh schreef:Ik ben echter opzoek naar oprechte Christenen die wel een boodschap hebben aan wat GOD ons vraagt door Zijn Woord en Geest.

Ik ben een en al oor voor wat GOD van me vraagt door Zijn Woord en Geest. Ik heb alleen geen boodschap aan jou en je verwijzingen naar alles behalve oprechte websites.

Josh

Berichtdoor Josh » 06 jul 2004 07:19

Het is zeer teleurstellend om te moeten vernemen -en nu dus al met twee mensen- dat mensen niet meer in staat zijn om te zien wat Bijbels en Christelijk is en wat niet.

Mensen die al lang in de kerk vertoeven, zien vaak niet meer wat ze doen en dat wat ze doen, strijdig is met Gods Woord. Beter nog: ze willen er geheel niet over nadenken en worden boos en vertoornd op iedereen die ze erop wijst....

Ik ben blij dat ik jullie daar op mag wijzen en dat de webpages waar ik jullie op gewezen heb, bestaan. Op die wijze kan je namelijk zien dat zowel de achtergronden van kerken als wat ze hun leden laten doen niet kloppen met wat God van Zijn Kinderen vraagt.

Fijn dat ik even op jullie deur mag kloppen!

Misschien dat er ook anderen zijn die meelezen? Voor hen nogmaals de volgende vraag:

Is het de bedoeling dat we doen wat God van ons vraagt door Zijn Woord en Geest en dat dit dus ook in de kerken zichtbaar zal moeten zijn in fundamenten, handelen en uitgaan?

Dit bijbelse handelen in Jezus en Geest dient tot de groei van een vrucht; in welke vrucht groei jij????

http://devrucht.groeit.nl

Josh :!:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jul 2004 08:41

Josh,

Wat ben jij toch ontzettend zeker van je eigen gelijk. Is het wel eens bij je opgekomen dat jij het ook wel eens bij het verkeerde eind kunt hebben? Kun je me vertellen (serieuze vraag) hoe je toch zo zeker weet dat jouw interpretatie van de bijbel de juiste is?

Ik ben er 100% voor om te kijken wat de bijbel over een bepaalde zaak te zeggen heeft. Ik doe dat ook geregeld samen met andere christenen. Daarbij komen we geregeld tot verschillende conclusies. Ik ben bevriend met mensen die voor de volwassendoop zijn maar ook kidnerdopers behoren tot mijn vrienden (en familie-) kring. Ik ken handopleggers en mensen die dat niet doen. Ik ken mensen die de Sabbat onderhouden en mensen die op zondag samenkomen. Door de contacten die ik met die mensen heb heb ik gezien dat we, ondanks alle verschillen, één zijn in Christus. Ik heb leren zien dat mensen waar je het wellicht absoluut niet mee eens bent toch oprecht God willen dienen. Ik voel verbondenheid met hen door de liefde voor God die we gemeen hebben.

Ik zie er dan ook absoluut geen heil in om mede-christenen (of hun kerken) af te schrijven op basis van de verschillen zoals die op de door jou genoemde site genoemd worden. Er zijn onnoemelijk veel zaken waar we als christenen domweg niet uitkomen. We kunnen over en weer met bijbelteksten gaan gooien maar ook dat zal niet helpen. Je kunt er dan voor kiezen om elkaar te verketteren, maar ik zoek liever naar de overeenkomsten. Ondanks alles zijn en blijven we samen 1 lichaam.

Durf jij je open te stellen voor de mening van andere christenen? Durf je samen na te denken over datgene wat de bijbel ons te zeggen heeft? Alleen dan zullen we komen tot wat Paulus in Ef.3: 17-19 beschrijft:

17 Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt;
18 Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij,
19 En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jul 2004 09:38

Josh schreef:Het is zeer teleurstellend om te moeten vernemen -en nu dus al met twee mensen- dat mensen niet meer in staat zijn om te zien wat Bijbels en Christelijk is en wat niet.

Mensen die al lang in de kerk vertoeven, zien vaak niet meer wat ze doen en dat wat ze doen, strijdig is met Gods Woord. Beter nog: ze willen er geheel niet over nadenken en worden boos en vertoornd op iedereen die ze erop wijst....

Ik ben blij dat ik jullie daar op mag wijzen en dat de webpages waar ik jullie op gewezen heb, bestaan. Op die wijze kan je namelijk zien dat zowel de achtergronden van kerken als wat ze hun leden laten doen niet kloppen met wat God van Zijn Kinderen vraagt.

Fijn dat ik even op jullie deur mag kloppen!

Misschien dat er ook anderen zijn die meelezen? Voor hen nogmaals de volgende vraag:

Is het de bedoeling dat we doen wat God van ons vraagt door Zijn Woord en Geest en dat dit dus ook in de kerken zichtbaar zal moeten zijn in fundamenten, handelen en uitgaan?

Dit bijbelse handelen in Jezus en Geest dient tot de groei van een vrucht; in welke vrucht groei jij????

http://devrucht.groeit.nl

Josh :!:

Het is zeker de bedoeling dat we doen wat God van ons vraagt door Zijn Woord en Geest en dit moet inderdaad ook zichtbaar zijn in de kerken. Tot hiertoe is er denk ik geen probleem. Het is ook een uitgemaakte zaak dat er in de kerken heel wat mis is en dat de kerken gereformeerd moeten worden (daarmee bedoel ik dus niet het kerkgenootschap, maar gereformeerd in de oorspronkelijke betekenis van het woord). We hebben er dus niks aan als je geloof in God en Zijn Zoon Jezus Christus en het lidmaatschap van een kerk tegenover elkaar zet. Als het goed is, is je lidmaatschap van een kerk uitdrukking van je geloof in die God en zet je je binnen je gemeente in om Hem te volgen, zodat Zijn Kerk (met hoofdletter!) gebouwd wordt. De Kerk (onzichtbaar) is inderdaad wel iets anders dan een kerk (zichtbaar), maar je mag een kerk niet afschrijven omdat zij fouten heeft. Ik proef een beetje in jouw posts dat je een soort Ware Kerk hier op aarde wil vestigen. Dat is aan deze kant van de eeuwigheid eenvoudigweg niet mogelijk, maar wordt pas gerealiseerd bij de terugkomst van Jezus Christus, als Hij Zijn bruid komt ophalen.

Overigens kom ik op de website die je noemt ook een aantal arminiaanse trekjes tegen. Is de doop inderdaad vooral mensenwerk? Of is het de verzegeling van Gods belofte? Voorstanders van de volwassendoop zeggen het eerste, voorstanders van de kinderdoop zullen op het tweede de nadruk leggen.

Josh

Berichtdoor Josh » 06 jul 2004 10:30

Heren toch, wat een gekrakeel en wat een bitterheid....

Waarom ik zo zeker ben van wat ik uit Gods Woord vertel? Gewoon omdat ik lees uit Gods Woord.

En als daarin staat: 'Heilig de Sabbat' dan staat er niet 'hou de zondag'. Zeker niet als de Bijbel tevens zegt, dat Jezus de Heer van de Sabbat is.

En als het verhaal van de Ehtiopische Kamerheer bijvoorbeeld vertelt dat zodra de Kamerheer wist wat hij geloofde, hij gedoopt kon worden en ze het water inliepen waar het diep is; dus geen kinderbesprenkeling en/of volwassenbelijdenis, maar doop [=onderdompeling mét geloof én geloofskennis!]

Als Paulus uitlegt in de Bijbel dat naast de doop ook de handoplegging een bijbelse grondslag is én als ik lees, dat na de doop handen opgelegd wordt, dan vertrouw ik dat. Kerken rusten tegenwoordig alleen ambtsdragers toe en dat is dus een misdaad tegen de eigen leden!!

Als de Bijbel zegt: 'ga uit en verkondig het evangelie, doop, onderwijs, drijf geesten uit en genees etc. dan is dat wat GOD van ons vraagt, dus niet om in de kerk te blijven zitten knikkebollen op een dag die niet van de Heer is!

En zo zijn er dus meer dingen die de kerken niet doen en dus rechtstreeks ingaan tegen Gods Woord, Wil en Wet. Simpelweg door te lezen, weet je wat GOD van je vraagt.

En wat de achtergronden van de RK-kerk en het Vaticaan: daar zijn ze zelf erg trots op en alles wat ze doen in de RK-kerk heeft daar letterlijk betrekking op: verering va Baal, Astarte en Tammuz!

Denk je nu echt dat Babylon dood is? Waarom denk je dat de Bijbel dan zegt, dat Gods volk in de eindtijd uit Babylon moet komen...omdat het er niet meer zou zijn????

Jullie vertrouwen niet op Gods Woord! Misschien is het tijd dat jullie de juiste fundamenten gaan leggen in jullie leven om te gaan zien waar jullie nu blind zijn...

Josh

Klaas
    Kolonel
    Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jul 2004 10:33

OK, je bent dus niet bereid om te luisteren en een gewoon gesprek te voeren. Ook goed.

Ik schud het stof wel van m'n schoenen.

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 06 jul 2004 10:39

Volgens mij vertel ik uit Gods Woord; volgens mij is het juist dan heel goed om te luisteren!

Maar Klaas...als jij liever kerken steunt die niet doen wat GOD verlangt, dan kan je misschien ook beter verdergaan. Er zijn immers al genoeg mensen die God ontkennen en liever hun eigen gang gaan.

Ik probeer juist mensen duidelijk te maken dat het belangrijk is om Gods Woord ter harte te nemen en dat vele kerken dat dus niet meer doen; al tijden niet meer.

Daarom nogmaals de vraag: vind jij ook niet dat we voorzichtig moeten omspringen met wie we in eenheid samengaan; zeker als het kerken betreft. En dat we moeten toetsen of kerken wel doen wat GOD van hen verlangt????

Achtergronden en wegen van kerken misschien wel héél belangrijk; meer lezen daarover:

http://devrucht.groeit.nl (in welke vrucht groei jij?)
    http://www.sign2God.com/folders/vaticaan/vaticaan.html (achtergronden Vaticaan/RK-kerk)

Klaas
    Kolonel
    Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jul 2004 11:05

Maar Klaas...als jij liever kerken steunt die niet doen wat GOD verlangt, dan kan je misschien ook beter verdergaan. Er zijn immers al genoeg mensen die God ontkennen en liever hun eigen gang gaan.

Als je dat wilt geloven ga dan vooral je gang.

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 06 jul 2004 11:12

Klaas, wat ik vertel heeft met Gods Woord te maken en met de tegengestelde realiteit die zich in de kerken afspeelt. Simpel.

Niet 'wat ik geloof' dus...maar wat er geschreven staat in de Bijbel en letterlijk wat kerken dus doen en nalaten.

Jij wilt dat niet horen. Prima.

Ik wil met mensen praten die het wel belangrijk vinden dat kerken Bijbelgetrouw zijn, dito bezigzijn etc. Daarom ben ik immers dit topic gestart!
    Josh

Josh

Berichtdoor Josh » 06 jul 2004 11:14

Terug naar topic

Hoi allemaal,
    Het is misschien een diepzinnige vraag, maar ik stel 'm toch, omdat ik hier steeds meer over lees...

Iedereen heeft het tegenwoordig over eenheid en samendoen en oecumene, maar niemand heeft het over de achtergronden van met wie we samendoen en wat die anderen dan doen waarmee we samendoen en of dat wel bijbels is.

Kortom: zou het niet verstandiger zijn om te checken met wie je een eenheid vormt en of die kerk wel een kerk is met bijbelse fundamenten?

Zo las ik recentelijk het volgende over de RK-kerk:
    http://www.sign2God.com/folders/vaticaan/vaticaan.html

Maar ik las op een andere webpage ook het volgende over veel andere kerken:
    http://devrucht.groeit.nl/Kerken/Kerken.html

Kortom: als je dergelijke kerken met dergelijke werkwijzen samensmelt in een eenheid....wie dient die eenheid dan????

Maak jij je er ook zorgen over, zie jij het ook en vraag jij je ook dit soort dingen af???

Josh

Klaas
    Kolonel
    Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jul 2004 11:16

Josh,

Je hebt overduidelijk aangetoond dat je alleen wilt luisteren naar mensen die het met je eens zijn. Als iemand het niet met je eens is maak je hem uit voor iemand die niet naar de bijbel wil luisteren en bewust Gods wil negeert.

Ik zeg dan: dankjewel en tot ziens.

Klaas

Optimatus
    Maarschalk
    Maarschalk
    Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jul 2004 11:37

Ik heb geen vertrouwen in dergelijke sectarische websites. Iedereen kan wel een beetje goochelen met teksten. Ik ben dan ook blij dat de "mainstream" kerken zich niet door dergelijke betweterij (zoals ook de Jehovah's Getuigen aan de dag leggen) laten leiden maar gewoon doen wat hen is gevraagd: zorg dragen voor de schepping. Het gaat niet altijd goed, maar zonder de Kerk zou de wereld er een stuk slechter voorstaan.
    Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
    Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jul 2004 12:12

Josh schreef:Terug naar topic

Hoi allemaal,
    Het is misschien een diepzinnige vraag, maar ik stel 'm toch, omdat ik hier steeds meer over lees...

Iedereen heeft het tegenwoordig over eenheid en samendoen en oecumene, maar niemand heeft het over de achtergronden van met wie we samendoen en wat die anderen dan doen waarmee we samendoen en of dat wel bijbels is.

Kortom: zou het niet verstandiger zijn om te checken met wie je een eenheid vormt en of die kerk wel een kerk is met bijbelse fundamenten?

Zo las ik recentelijk het volgende over de RK-kerk:
    http://www.sign2God.com/folders/vaticaan/vaticaan.html

Maar ik las op een andere webpage ook het volgende over veel andere kerken:
    http://devrucht.groeit.nl/Kerken/Kerken.html

Kortom: als je dergelijke kerken met dergelijke werkwijzen samensmelt in een eenheid....wie dient die eenheid dan????

Maak jij je er ook zorgen over, zie jij het ook en vraag jij je ook dit soort dingen af???

Josh

Josh,

ik wil best jouw vragen beantwoorden hoor. Ik maak me ook zorgen over het verval in de kerken en er zijn ook stromingen binnen kerken of ook hele kerken waar ik het op grond van Gods Woord niet mee eens kan zijn. Dat geeft me tevens de opdracht om binnen die kerken/stromingen te getuigen van Gods Woord. Echter wil ik dat wel doen vanuit het besef dat ik van nature geneigd ben om te dwalen. Daarom heb ik ook steeds de Heilige Geest nodig om mij de goede weg te wijzen. Dat maakt wel bescheiden, want ik ben in alles afhankelijk van Zijn leiding. Teveel op eigen inzichten vertrouwen is gevaarlijk, want daarmee loop je God voor de voeten. Daar komt nog eens bij dat kinderen van God tot uiteenlopende conclusies op basis van de Bijbel kunnen komen (zie bijv. de hele discussies over kinderdoop/volwassendoop). Daarom zijn er ook verschillende kerken en stromingen gekomen. Het is een teken van de gebrokenheid in deze wereld en de onvolkomenheid van ons geloof. Dat zou ons tot bescheidenheid moeten brengen en het gebed tot God om meer inzicht.

Als ik jouw verhaal goed begrijp zou ik dus lid moeten worden van jouw kerk? Of zou ik op zijn minst mijn kerk moeten vergelijken met jouw kerk en ik zou dan tot de conclusie moeten komen dat jouw kerk beter is? En als ik tot een andere conclusie kom (bijvoorbeeld omdat jouw kerk misschien ook niet geheel smetteloos is), wat dan? Luister ik dan blijkbaar niet naar Gods Woord? Vereenzelvig je je eigen mening/kerk dan niet teveel met Gods Woord? Misschien kun je daar iets meer over zeggen. Ik bedoel dus niet te reageren op elk punt dat je aandraagt, maar ik wil je wel vragen of je van mening bent dat je bij een absoluut zuivere kerk zou moeten behoren en of dat mogelijk is.

Groeten,
    Elbert

Terug naar “Archief”