Ik vind het een 'must' voor een dominee dat hij universitair niveau heeft. Ik vind dat een dominee theologiestudenten moet kunnen begeleiden en weten wat er allemaal afspeelt binnen de theologische wereld en welke visies er in de maatschappij zijn.
Moderator: Moderafo's
Tabitha schreef:Natuurlijk mag een timmerman ook dominee worden (maar dan wel nadat hij een universitaire studie heeft gevolgd).
Ik vind het een 'must' voor een dominee dat hij universitair niveau heeft. Ik vind dat een dominee theologiestudenten moet kunnen begeleiden en weten wat er allemaal afspeelt binnen de theologische wereld en welke visies er in de maatschappij zijn.
Aragorn schreef:Of het hun werk makkelijker maakt of niet vind ik niet eens zo belangrijk. Maar wel dat ze competent moeten zijn om de gemeente te leren en te leiden, om kunnen gaan met theologische vragen van soms een hoog niveau (want de meeste gemeenteleden van tegenwoordig zijn ook niet achterlijk) en geen inconsistente of dwaalleer verkondigen.
En natuurlijk goed met mensen om kunnen gaan, maar daar is niet perse academisch niveau voor nodig.
wh schreef:Aragorn schreef:Of het hun werk makkelijker maakt of niet vind ik niet eens zo belangrijk. Maar wel dat ze competent moeten zijn om de gemeente te leren en te leiden, om kunnen gaan met theologische vragen van soms een hoog niveau (want de meeste gemeenteleden van tegenwoordig zijn ook niet achterlijk) en geen inconsistente of dwaalleer verkondigen.
En natuurlijk goed met mensen om kunnen gaan, maar daar is niet perse academisch niveau voor nodig.
Lees maar gewoon even 1 Kor 1 vers 17 t/m 19
zegt genoeg denk ik.
joris schreef:Tis nog altijd de Geest die de waarheid laat zien, en dat is niet voorbehouden aan universitair geschoolde mensen.
Tijn schreef:Wat ik altijd een kwalijk punt vind van dominees is dat ze altijd een universitaire/hbo studie gedaan moeten hebben. Waarom kan een timmerman geen dominee worden???
Zareb schreef:Ja, daar sluit ik mij bij aan.
Een zekere mate van studie naar de Bijbelse grondtalen, de cultuur waarin deze geschreven is en iets afweten van de algemene kerkgeschiedenis lijkt me overigens niet overbodig.
De discipelen die later de grootste predikers werden hadden ook geen theologische opleidingen. Maar ze werden van God geleerd.
Ik ben van mening dat als iemand iemand werkelijk door God word geroepen om het Woord te verkondigen, God er ook voor zal zorgen dat hij de bekwaamheid krijgt om dit te kunnen doen.
En dan is worstelen met God op je knieën om uitleg van een tekst misschien wel veel leerzamer dan worstelen met Grieks en Latijn.
Lalage schreef:Bedoel je dan een studie aan een universiteit of mag 't ook zelfstudie zijn? Aan een universiteit kan je ook makkelijk je geloof kwijtraken, omdat er zo kritisch wordt gekeken naar dingen. Kijk maar naar Kuitert bijvoorbeeld...
sanderious schreef:Overigens werden zij wel de grootste predikers? Ze waren ook maar gewoon mensen.
Zareb schreef:n dan is worstelen met God op je knieën om uitleg van een tekst misschien wel veel leerzamer dan worstelen met Grieks en Latijn.
joris schreef:Aragorn schreef:Tijn schreef:Wat ik altijd een kwalijk punt vind van dominees is dat ze altijd een universitaire/hbo studie gedaan moeten hebben. Waarom kan een timmerman geen dominee worden???
Omdat dominee een professioneel beroep is. Hij is zielzorger en moet dus het een en ander afweten van de menselijke psyche, hij moet gemeenteleden wijs antwoord kunnen geven op prangende (theologische) vragen, hij moet de bijbel op de juiste manier uit kunnen leggen en dus goede kennis vd grondtalen hebben, etc.
Als je weleens een dominee die niet gestudeerd hebt gehad hebt weet je waarom het zo belangrijk is.. je verliest ook nog eens al je geloofwaardigheid als je in je preken inconsistente en domme opmerkingen maakt.
Dit pleit dus voor een hbo opleiding.
Ik vind het een grote fout dat de universiteiten niet meer gewoon theologische hogescholen zijn zoals vroeger lang geleden. Aan een theoloog hebben we in de kerken niet zoveel, net als aan een politicoloog in de tweede kamer.
WE hebben mensen nodig die door Gods Geest vervld zijn en de theorie aan de praktijk kan koppelen en vooral erg menselijk kan zijn.
joris schreef:ik heb liever dat de theologie de praktijk van het dchristelijk geloof volgt en niet andersom. Net als de politicologie doet; terugblikken, tendensen tekenene, voorspellingen doen.
Eentheoloog moeten wehebben in de universiteiten of in een eigen thoelogieburo die de bijbel na pluizen, vertaalwerk doen, verklaarwerk doen. Tendensen in de praktijk volgen en kijken hoe bibels ze zijn of juist niet.
Een dominee kan die info dan weer gebruiken in de praktijk van alle dag.
Ik ben zelf hbo-er n mijn collega is een universitair geschoold iemand. De moeilijke zaken schuift ze naar mij omdat ze zegt dat ik ervaring en inzicht heb in situaties. Zij weet alleen hoe het hoort en kan voorspellingen doen.
wh schreef:Tabitha schreef:Natuurlijk mag een timmerman ook dominee worden (maar dan wel nadat hij een universitaire studie heeft gevolgd).
Waarom een must???
God zal ze zelf bevestigen en schragen.
Daar hebben ze echt geen universitaire studie voor nodig,
het kan hun werk natuurlijk wel makkelijker maken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten