hoe machtig is God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 29 jun 2004 08:11

Het begrip almacht is een moeilijk begrip, maar ik denk dat in dit begrip vooral je moet kijken naar de verhoudingen in macht tussen satan en God, God is almachtig en satan is machtig. Dit wil zeggen dat God de daden van satan kan 'over-rulen' (sorry weet ff geen nederlands woord).

Ik trek deze conclusie op basis van Job 1: 12

Statenvertaling schreef:12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.

Op de vraag of satan alle macht op aarde heeft, is mijn antwoord nee. Dat blijkt ook uit bovenstaand stuk, maar ook uit de vrije wil. Want satan is erg slim (en lijkt minder macht te hebben dan hij ons wil doen geloven) en maakt geheel naar zijn macht misbruik van deze situatie. Omdat hij uit de hemel geschopt werd, ging hij zn heil op aarde zoeken. En claimt daardoor dat hij de overste der wereld is en eigenlijk is dat wel zo, maar God is overste der hemelen en in de geestelijke wereld is de overste der wereld ondergeschikt aan de overste der hemelen.

In de almacht denk ik zeker dat de vrije wil een grote rol speelt, zoals aragorn al zei...
Laat je leiden door Hem!

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 29 jun 2004 12:59

God kan alles, maar Hij geeft ons een bepaalde mate van vrijheid en Hij geeft ook de Satan een bepaalde mate van vrijheid.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 29 jun 2004 16:43

caesar schreef:De Vader kan ieder moment een eind maken aan de zooi op deze wereld, als Hij dat tenminste wil... Maar dat betekent misschien ook dat jij en ik van deze wereld af moeten, omdat wij ook deel uitmaken van die zooi! De duivel is ahw. hoofdverantwoordelijk voor die zooi, maar wij mensen doen er net zo goed aan mee.

Gelukkig leven we nu nog in de tijd van de genade... er is één Uitweg! Maar er komt eens een moment dat God zegt: 'Het is genoeg!'. Dan verliest de Satan prompt al zijn macht en claimt Christus zijn overwinning!

&
caesar schreef:God kan alles, maar Hij geeft ons een bepaalde mate van vrijheid en Hij geeft ook de Satan een bepaalde mate van vrijheid.

Tuurlijk.......vind ie leuk zeker om te doen? Lekker een spelletje 'mensen pesten'. En wanneer zegt god dat het genoeg is? bij een gemiddelde van x% ellende per mens per jaar ofzo. Ik snap wel dat jullie je op de bijbel baseren, maar vind je het zelf ook niet een beetje een raar verhaal zoals je dat hierboven neerzet?
heiden 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 19:30

Nee, Hij vond het alleen leuk om mensen met een vrije wil te scheppen die uit vrije wil Hem zouden eren. Maar toen ze daar toch niet zo veel zin in hadden liep het zaakje uit de hand en zitten we met de gebakken peren. Alhoewel daar ook wat aan te doen schijnt te zijn. :wink:

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 29 jun 2004 19:35

En is Gods beleid, in dit opzicht, nastrevenswaardig?
Moeten mensen afzijdig blijven als ze zien dat een kind onder een lawine bedolven dreigt te worden? God doet dat tenslotte ook, en "in Hem is geen onrecht".
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 19:38

Nee, mensen moeten juist niet afzijdig blijven, want zij hebben een vrije wil om het goede en het kwade te doen. Dus doen!

Of Gods beleid nastrevenswaardig is? Hm, het is wel pedagogisch verantwoord. 8)

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 29 jun 2004 20:18

Als de mens een vrije wil heeft, betekent dat dus ook dat God niet almachtig is. Als God kan beschikken over de wil van een man, is deze wil niet geheel vrij. En als de wil wel vrij is is hij dus niet almachtig.

Overigens geloof ik in niet in de vrije wil van de mens, ik geloof wel dat God allemachtig is.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 jun 2004 20:33

Frost schreef:En is Gods beleid, in dit opzicht, nastrevenswaardig?
Moeten mensen afzijdig blijven als ze zien dat een kind onder een lawine bedolven dreigt te worden? God doet dat tenslotte ook, en "in Hem is geen onrecht".

Aleen al door de bijbel te lezen zie je dat het Gods beleid is dat wij mensen helpen waar we kunnen.
Ik wou dat meer mensen dat deden, ook zij die God beschuldigen van onrecht.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 29 jun 2004 21:05

Tuurlijk.......vind ie leuk zeker om te doen? Lekker een spelletje 'mensen pesten'. En wanneer zegt god dat het genoeg is? bij een gemiddelde van x% ellende per mens per jaar ofzo. Ik snap wel dat jullie je op de bijbel baseren, maar vind je het zelf ook niet een beetje een raar verhaal zoals je dat hierboven neerzet?
heiden

Nee, Hij pest niet. Hij komt juist als mens naar ons toe om mee te maken hoe het is om mens te zijn. Om verdriet te hebben, om pijn te lijden, om zelfs te sterven... Zoveel houdt Ie nu van ons. Hij lijdt mee en weet hoe het hier op aarde is.

Nogmaals... als God alle vuiligheid, ellende en pijn nu direct van de wereld zou halen, dan zou er geen mens meer op de wereld zijn. Jij en ik ook niet!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jun 2004 21:27

caesar schreef:God kan alles, maar Hij geeft ons een bepaalde mate van vrijheid en Hij geeft ook de Satan een bepaalde mate van vrijheid.

op basis waarvan zeg je dit?

een korte vraag:
God wil dat iedereen Hem gaat dienen, waarom gebeurt dat dan niet? God kan toch alles? of toch niet helemaal...

Tijn, kbent wel aardig met je eens...
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jun 2004 21:31

Frost schreef:En is Gods beleid, in dit opzicht, nastrevenswaardig?

frost? waar baseer je dat op dat God zich afzeidig houd van een kind die onder de lawine bedolven wordt.. En wat vindt je er van als God zegt: "ik ben heilig(doe niks verkeerd)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jun 2004 21:36

caesar schreef:Nee, Hij pest niet. Hij komt juist als mens naar ons toe om mee te maken hoe het is om mens te zijn. Om verdriet te hebben, om pijn te lijden, om zelfs te sterven... Zoveel houdt Ie nu van ons. Hij lijdt mee en weet hoe het hier op aarde is.

Nogmaals... als God alle vuiligheid, ellende en pijn nu direct van de wereld zou halen, dan zou er geen mens meer op de wereld zijn. Jij en ik ook niet!

eerste gedeelte ben ik helemaal met je eens! God komt naar ons toe in onze pijn, hij vertroost ons. Hij helpt ons door alles heen (ik vermag alle dingen door Jezus Christus die mij kracht geeft) (hij doet alles medewerken ten goede, voor hen die Hem lief hebben). Jezus heeft ons verdriet gedragen opdat wij nooit meer verdrietig hoeven te zijn.

2e gedeelte snap ik niet.. Jij verondersteld dat God alles kan, maar je geeft wel een beperking aan in Gods almacht. Dat God persee heel de aarde moet weg doen. Als Hij alle zooi op aarde wil weg doen.. Dat is toch beperkt? Kan God niet alleen de rotzooi weg doen op aarde, zodat Hij een mooie aarde over houd?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 29 jun 2004 21:39

Hoe je het ook wend of keert, een mens heeft toch een of andere manier van een vrije wil, we zijn geen stokken of blokken. Die vrije wil was er bij Adam en Eva. Je kunt toch niet zeggen als de één de ander vermoord dat God dat wil?
Ik vind het best moeilijk, God is goed en Hij is liefde en toch is er het kwaad. Maar ik troost mezelf er maar mee, dat we zeer beperkte mensen zijn en het in deze bedeling niet zullen verstaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jun 2004 21:40

zoals jullie mischien merken schommel ik nog aardig rondt. en weet nog niet echt wat ik bij de almacht van God moet denken..

een aantal vragen die bij mij nu naar binnen schieten

Kan God alles doen op aarde?
Is God almachtig over Zijn Koningkrijk?
Is God almachting over het koningkrijk van de duivel?
Gebeurt er iets buiten de wil om van God hier op aarde?
Als je alle macht hebt, is het dan heel simpel om alles volgens je eigen wil te doen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 22:50

Hein schreef:Als de mens een vrije wil heeft, betekent dat dus ook dat God niet almachtig is. Als God kan beschikken over de wil van een man, is deze wil niet geheel vrij. En als de wil wel vrij is is hij dus niet almachtig.

Overigens geloof ik in niet in de vrije wil van de mens, ik geloof wel dat God allemachtig is.

Inderdaad, mooi beknopt gezegd Hein! Alleen jammer dat je het er zelf niet mee eens bent.. :wink: Ik sluit me hierin aan bij waarnemer.

Terug naar “Archief”