Benny Hinn en vallen in de geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 jun 2004 17:00

surfer schreef:heb het een paar keer zijdelings meegemaakt, ook het spreken in tongen, en ik vindt het een beschamende vertoning.

Waarom zou je overigens onverstaanbaar gaan brabbelen terwijl je veel meer aan duidelijk Nederlands hebt?

Juist dat zijdelings meemaken, maakt je je sceptisch.

Een kennisje van me schopte tegen alles wat tongen spreken en vallen was, tot zij met Pinkster op een conferentie het Onze Vader aan het bidden was, en zonder aanleiding, plots in tongen over ging.

Zij is nu zo enthousiast, ze praat over niets anders, en zegt ook, dit is absoluut van de H.Geest.
Weest blij in de Heer !

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jun 2004 17:01

Voor mezelf vind ik beiden een eng idee als ik dat zelf zou meemaken maar aan de anderen kant bijvoorbeeld het spreken in tongen is iets waardoor je geestelijk opgebouwd
mij een raadsel hoe iemand daardoor geestelijk opgebouwd kan worden. Ikzelf werd er in ieder geval ernstig door ontsticht.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 28 jun 2004 17:54

surfer schreef:
Voor mezelf vind ik beiden een eng idee als ik dat zelf zou meemaken maar aan de anderen kant bijvoorbeeld het spreken in tongen is iets waardoor je geestelijk opgebouwd
mij een raadsel hoe iemand daardoor geestelijk opgebouwd kan worden. Ikzelf werd er in ieder geval ernstig door ontsticht.

Je wordt alleen gesticht als je zelf in tongen spreekt. Aldus Paulus. Heb er zelf geen ervaring mee.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 28 jun 2004 17:57

pugna schreef:
surfer schreef:

Je wordt alleen gesticht als je zelf in tongen spreekt. Aldus Paulus. Heb er zelf geen ervaring mee.

paulus zegt inderdaad dat je erzelf alleen door opgebouwd word. Als het in de gemeente gebeurt (het spreken in tongen) moet er volgens paulus iemand zijn die de gave heeft van het uitleggen der tongen. Iemand die het dus kan vertalen naar normaal nederlands. Op die manier kunnen anderen er dus ook wat aan hebben. Als dat niet het geval is zegt paulus dat je het lekker voor jezelf moet doen thuis en niet in de bijeenkomsten.
He died for me, I life for Him!

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 28 jun 2004 17:57

surfer schreef:heb het een paar keer zijdelings meegemaakt, ook het spreken in tongen, en ik vindt het een beschamende vertoning.

Waarom zou je overigens onverstaanbaar gaan brabbelen terwijl je veel meer aan duidelijk Nederlands hebt?

Met dat laatste ben ik het helemaal eens.

Vreemd, de 'pinksters' hebben kritiek op ons, want de SV en de psalmen zouden (voor buitenstaanders) onbegijpelijk zijn. En zelf spreken ze in de eredienst in tongen, wat geen mens verstaat.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 28 jun 2004 18:13

Er iszoals door mij reeds boven genoemd 1 voorbeeld in de Schrift:
En de kohaniem (priesters) konden niet staan om te dienen, vanwege de wolk; want de Heerlijkheid van HASJEM had het huis van HASJEM vervuld. (1 Kon.8:11, zie ook 2 Kron.5:14)

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 28 jun 2004 18:35

Taytelbaum schreef:Er iszoals door mij reeds boven genoemd 1 voorbeeld in de Schrift:
En de kohaniem (priesters) konden niet staan om te dienen, vanwege de wolk; want de Heerlijkheid van HASJEM had het huis van HASJEM vervuld. (1 Kon.8:11, zie ook 2 Kron.5:14)

Sam

Ook Johannes viel (voorover), zie openbaring. Maar kwam dat door de Heilige Geest of door de Heerlijkheid des Heeren.

In Handelingen lees ik niet dat de apostelen vielen toen de Geest over hen kwam.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 28 jun 2004 18:52

pugna schreef:In Handelingen lees ik niet dat de apostelen vielen toen de Geest over hen kwam.

Het is ook geen regel in de Schrift dat mensen zouden moeten vallen. Inhet geval van ! Koningen werd de Tempel gevuld, in aanwezigheid van een zo grote Koning moet je toch languit jezelf vernederen?! En ik vraag mij af of de kohaniem vielen, of zich moesten neigen.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 jun 2004 19:36

Ook Johannes viel (voorover), zie openbaring. Maar kwam dat door de Heilige Geest of door de Heerlijkheid des Heeren.

In Handelingen lees ik niet dat de apostelen vielen toen de Geest over hen kwam.[/quote]

Wat een bekrompen gedachte of de H.Geest beperkt is tot voorover vallen.

Staat er niet : De Geest waait waarheen Hij wil ?
Weest blij in de Heer !

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 28 jun 2004 19:58

wina schreef:
pugna schreef:Ook Johannes viel (voorover), zie openbaring. Maar kwam dat door de Heilige Geest of door de Heerlijkheid des Heeren.

In Handelingen lees ik niet dat de apostelen vielen toen de Geest over hen kwam.

Wat een bekrompen gedachte of de H.Geest beperkt is tot voorover vallen.

Staat er niet : De Geest waait waarheen Hij wil ?

Ik geloof in het geheel niet dat de Geest iemand laat vallen.
Johannes viel als dood neer door de Heerlijkheid van Christus, niet omdat de Geest op hem kwam.

Trouwens voorover vallen wijst op aanbidding, achter over.. daar zit iets in van 'weg van God', naar achteren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 20:01

En wat is het verschil tussen de heerlijkheid van Christus en de Geest dan? Ja tuurlijk is er verschil, maar in beide gevallen gaat het toch om een vervuld worden van (de heerlijkheid van) God.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 28 jun 2004 20:04

Trouwens voorover vallen wijst op aanbidding, achter over.. daar zit iets in van 'weg van God', naar achteren.

Sorry maar dit soort dingen vind ik zon onzin, wie maakt uit of je dichterbij God bent als je achterover valt of voorover. God is overal dus slaat naar mijn gevoel echt nergens op.
He died for me, I life for Him!

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 28 jun 2004 20:14

Aragorn schreef:En wat is het verschil tussen de heerlijkheid van Christus en de Geest dan? Ja tuurlijk is er verschil, maar in beide gevallen gaat het toch om een vervuld worden van (de heerlijkheid van) God.

Johannes zag de heerlijkheid van Christus werd er niet mee vervuld.
Lees openbaring.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 28 jun 2004 20:17

mirjamvandorp schreef:

Sorry maar dit soort dingen vind ik zon onzin, wie maakt uit of je dichterbij God bent als je achterover valt of voorover. God is overal dus slaat naar mijn gevoel echt nergens op.

Johannes zag Christus en viel aan zijn voeten.
De soldaten die Jezus gevangen namen, zagen Hem voor zich en vielen achterover.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 jun 2004 20:37

Johannes zag Christus en viel aan zijn voeten.
De soldaten die Jezus gevangen namen, zagen Hem voor zich en vielen achterover.[/quote]

Vergeet niet dat dit 2 voorbeelden zijn van voor de uitstorting van de H.Geest toen Jezus zelf nog op aarde was.

Jezus was hier om de wet te vervullen en het werk te volbrengen, en de H.Geest is gekomen om ons tot Jezus te leiden. Hij heeft een heel andere taak, dat kun je onderscheiden in 1 Cor 12
Weest blij in de Heer !

Terug naar “Archief”