belijdenis des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:03

thespiritisinsideus schreef:das makkelijk, van die formulieren waarin staat hoe je een boek van dik 1000 pagina's dik moet uitleggen. Wees toch wijzer, die mensen hebben 1 uitleg, ik een andere en een volgende weer een andere. Ze zijn dan gebaseerd op de bijbel, maar pikken er wel bepaalde zaken uit en laten anderen onberoerd, selectief mensenwerk dus en daar weiger ik me aan te conformeren

het is helemaal niet logisch dat je belijdenis van de leer doet, daarmee geef je dus aan dat jouw kerk van de vele honderden degene is die weet hoe god de bijbel bedoeld heeft en het gelijk in pacht heeft, de gruwelijke arrogantie!
en je bent toch geen moslim? die opmerking is zo ontzettend raar dat ik er bijna sprakeloos van ben het gaat hier niet om je geloof, maar om een interpretatie
[/quote]

ik ben in iedergeval zo wijs om niet naar jou te luisteren. Je hebt nauwlijks kennis van de bijbel. (althans dat laat je niet blijken op dit forum, schoppen kan je destebeter zie ik)

Er is maar een waarheid. En ik weet wel daar wil je niet aan. Ik wil niet zeggen dat de belijdenis geschriften onfeilbaar zijn. Mensen kunnen zich vergissen. Maar het is een fantastische fabel van de duivel dat de bijbel multi interpretabel zou zijn. Pure kolder!

ook praktisch gezien is het wel gemakkelijk. Dat er eenheid in het geloof is. En dat de ketterijen worden buitengesloten. Staat allemaal in de bijbel. Die ken je toch wel?

he zou je sieren om God met een hoofdletter te schrijven. Staat wel zo eerbiedig.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 jun 2004 10:15

Ik ben het niet helemaal eens met jouw posting, jacobH. Tenminste, jouw verhaal sluit niet aan bij de huidige realiteit.

Natuurlijk is het zo dat er eigenlijk maar één Waarheid is, maar de verschillende kerken leggen dingen nogal anders uit. Dat hoef ik niet verder te motiveren. Hierin is de bijbel multi-interpretabel.

Persoonlijk denk ik dat wij ons niet zo druk hoeven te maken over uitverkiezing, kinderdoop, aanbod van genade, etc. Deze theologische kwesties kan ik ook niet terug vinden in de bijbel. Het woord uitverkiezing al helemaal niet.

Waar het hier om gaat is belijdenis doen. Ik kan geen bijbelse gronden vinden die de belijdenis onderbouwen.

In de tijd van de bijbel liet men zich dopen als men tot geloof kwam. Dit deed men met het hele huis. Kinderen en slaven werden gelijk betrokken in het geloof van de diegene die zijn geloof had beleden en zich liet dopen.

Ik vind het nogal bevreemdend dat men pas belijdenis mag doen als men bekeerd is. Soms moet men zelfs de belijdenisgeschriften ondertekeken voordat men belijdenis mag doen. Ik vind dat er een aantal dingen in de belijdenisgeschriften staan die ik niet kan ondertekenen. Ik denk bijv. aan art. 36 van de NGB.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:25

goed, je hoeft ook helemaal niet naar mij te luisteren, dat is je goed recht, ik luister wel naar jou, maar neem het aan en doe er niks mee, denk niet dat het mijn leven naar een hoger vlak tilt.

ik heb niet zo'n behoefte om met quotes te gaan gooien, omdat het zinloos is, er is voor iedere mening wel een quote te vinden en ik vind het een verkrachting van gods woord om overal zomaar een bijbeltekst die je utikomt onder te plakken

schoppen doe ik alleen als ik daar een reden voor heb, meestal is die reden hier dat mensen vast zitten in ongefundeerde dogma's die ziochzelf in stand houden

en als je de belijdenisgeschriften mogelijk feilbaar vindt, waarom gebruik je ze dan, en leuk dat jij vindt dat de multi-interpretabele bijbel een fabel van de duivel is, maar waarom vind je dat

ook praktisch gezien is het wel gemakkelijk. Dat er eenheid in het geloof is. En dat de ketterijen worden buitengesloten. Staat allemaal in de bijbel. Die ken je toch wel?

he zou je sieren om God met een hoofdletter te schrijven. Staat wel zo eerbiedig.

het zou jou sieren om als je geirriteerd bent niet op zo'n flauwe manier te gaan debatteren. je vraagt zo namelijk om antwoorden waar minder respect uit blijkt dan waar je om vraagt en wat je ook wel verdient, want op jouw manier ben je wel heel bewust met je geloof bezig en ergens (wel heel ver weg) waardeer ik dat wel

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:39

thespiritisinsideus schreef:goed, je hoeft ook helemaal niet naar mij te luisteren, dat is je goed recht, ik luister wel naar jou, maar neem het aan en doe er niks mee, denk niet dat het mijn leven naar een hoger vlak tilt.

ik heb niet zo'n behoefte om met quotes te gaan gooien, omdat het zinloos is, er is voor iedere mening wel een quote te vinden en ik vind het een verkrachting van gods woord om overal zomaar een bijbeltekst die je utikomt onder te plakken

schoppen doe ik alleen als ik daar een reden voor heb, meestal is die reden hier dat mensen vast zitten in ongefundeerde dogma's die ziochzelf in stand houden

en als je de belijdenisgeschriften mogelijk feilbaar vindt, waarom gebruik je ze dan, en leuk dat jij vindt dat de multi-interpretabele bijbel een fabel van de duivel is, maar waarom vind je dat

het zou jou sieren om als je geirriteerd bent niet op zo'n flauwe manier te gaan debatteren. je vraagt zo namelijk om antwoorden waar minder respect uit blijkt dan waar je om vraagt en wat je ook wel verdient, want op jouw manier ben je wel heel bewust met je geloof bezig en ergens (wel heel ver weg) waardeer ik dat wel

ik vind het echt kwetsend dat je Zijn naam zo schrijft. Dat is niet om flauw te doen.

Het gaat er niet om wat ik verdien. Ik verdien nameljk niks. Echt niet. Ook als lijk ik zo arrogant over te komen. Ik zou niets liever willen hoewel ik je nauwelijk ken, dat je samen met mij straks eenmaal in de hemel zal zitten. Dat drijft me, niets anders.

Sabra,

als je het niet erg vind, deze discussie hebben we al eerder gevoerd. We weten beide hoe we er over denken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:47

sure, als jij ermee geholpen bent zal ik proberen eraan te denken

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 15 jun 2004 10:51

jacobH schreef:ik ben in iedergeval zo wijs om niet naar jou te luisteren. Je hebt nauwlijks kennis van de bijbel. (althans dat laat je niet blijken op dit forum, schoppen kan je destebeter zie ik)

Er is maar een waarheid. En ik weet wel daar wil je niet aan. Ik wil niet zeggen dat de belijdenis geschriften onfeilbaar zijn. Mensen kunnen zich vergissen. Maar het is een fantastische fabel van de duivel dat de bijbel multi interpretabel zou zijn. Pure kolder!

as if people who don't read their bible that much shouldn't be taken seriously...

zkr, d'r is 1 waarheid. maar de bijbel leent zich voor multipele interpretaties, dat is niet duivels, dat is gewoon zo, net zoals een gedicht meerdere interpretaties kan hebben. wat dat betreft kan je eigenlijk aan alles multipele interpretaties toedichten. maar wat de bijbel betreft zou het mooi zijn als we slechts 1 interpretatie hadden. toch lukt het ons domweg niet.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 11:04

Cuore di Leone schreef:
jacobH schreef:ik ben in iedergeval zo wijs om niet naar jou te luisteren. Je hebt nauwlijks kennis van de bijbel. (althans dat laat je niet blijken op dit forum, schoppen kan je destebeter zie ik)

as if people who don't read their bible that much shouldn't be taken seriously...

zkr, d'r is 1 waarheid. maar de bijbel leent zich voor multipele interpretaties, dat is niet duivels, dat is gewoon zo, net zoals een gedicht meerdere interpretaties kan hebben. wat dat betreft kan je eigenlijk aan alles multipele interpretaties toedichten. maar wat de bijbel betreft zou het mooi zijn als we slechts 1 interpretatie hadden. toch lukt het ons domweg niet.

zolang dit niet concreet word gemaakt is dit zinloos. maar goed ik bedoel er dit mee

1 Timotheus 1:15 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.

dit is wat mij betreft de kern.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 15 jun 2004 11:09

de kern van...?

en goed, al heb je de kern, je kunt er niet aan ontkomen dat de bijbel multi-interpreteerbaar is.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jun 2004 11:24

jacobH schreef:1 Timotheus 1:15 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.

Jij bent de voornaamste? Gaan we hoogmoedig doen of snap ik het weer eens niet?

Jacob, je moet echt uitkijken dat je geen moeilijke woorden gebruikt, ik snap refojargon vaak niet...

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 15 jun 2004 11:31

voornaamste der zondaars lieverd :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2004 11:46

Doe dan belijdenis in een kerk waar je de leer niet perse hoeft te um hoe zeg je dat? beamen?
Ik heb belijdenis gedaan in de SoW-kerk en dat ging echt alleen over m'n geloof.

Ik heb belijdenis gedaan in de vrijgemaakte kerk maar zie het puur als een ja zeggen tegen God, en het verlossende evangelie... ik ben het niet met elk detail van de vrijgemaakte leer eens.

hou nou eens op met dat stigmatiseren van de formulieren. De formulieren geven niets anders aan dan hoe de bijbel dient te worden uitgelegd. Ze zijn gebaseerd op de bijbel en ze vertellen je niets nieuws wat al in de bijbel staat.

En verder is het logisch dat je ook belijdenis van de leer doet. Je bent toch geen moslim. Nou dat moet dan ook gewoon duidelijk zijn. Je mag best weten WAARVAN je belijdenis doet.

Het is een uitleg van de bijbel. Op veel punten ben ik het hier mee eens, maar bepaalde dingen zijn volgens mij bijbels gezien niet helemaal juist.
Gelukkig zijn dit bijzaken... En daarvan ga ik geen belijdenis doen. Mijn belijdenis houdt in dat ik geloof dat God zoveel van mij houdt dat Hij Zijn eniggeboren Zoon voor me heeft laten sterven, en dat ik daardoor gered mag worden.

En niet dat de leer in mijn kerk tot in de puntjes geperfectioneerd is... en dat naast de bijbel ook de belijdenisgeschriften onfeilbaar zijn. Ik dacht dat er in de reformatorische kerken nadruk werd gelegd op het feit dat de mens zondig is en tot niets goeds in staat.... Hoe hebben een aantal van die mensen het dan wel voor elkaar gekregen een perfecte, feilloze geloofsbelijdenis, cathechismus en leerregels te maken?

Idd als het slechts bij de kerkleer blijft is het een droevige zaak. Je hoeft geen ja op Gods keuze te zeggen. (je wilt niet anders meer als het zover komt) God werkt onwederstandelijk. Wie zegt dat God jou verkiest? We mogen daar niet zondermeer vanuit gaan. Daar is strijdt voor nodig. En die mis ik hier zeer regelmatig. God is geen afhaal chinees waar je Christus even kan gaan halen!

Ik lees in de bijbel dat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. En dat als je met je hart gelooft dat Jezus Heer is en met de mond blijdt dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, je behouden zal worden. Bijbels gezien heb ik dus alle reden dat ik door God gekozen ben en dat Hij belooft me te zullen redden. God is geen afhaalchinees nee.... Maar het geloof is ook geen loterij... waarbij je maar af moet wachten of je toevallig het winnende lot hebt.

ik vind het echt kwetsend dat je Zijn naam zo schrijft. Dat is niet om flauw te doen.

Wist je dat er in de oorspronkelijke vertaling bijvoorbeeld geen hoofdletters worden gebruikt bij Hij, Hem etc? Hoe het met het woord God zit weet ik niet... Namen zoals Jahwe worden wel met hoofdletters geschreven... Maar goed Spirit, zou je onder het motto "geen aanstoot geven aan anderen" hoofdletters willen gebruiken?

De bijbel is multi-interpretabel... Dat is een feit... waarom zijn er anders zoveel kerken en zoveel leren... waarom is er anders een volwassendoop en een kinderdoop? Beide leren zijn op de bijbel gebaseerd... Uiteindelijk klopt maar 1 van beiden, daar ben ik het wel mee eens. Maar zou je redding afhangen van het feit of je als kind of als volwassene bent gedoopt? Nee, er is maar 1 waarheid, inderdaad, Jezus Christus en die gekruisigd. Dat is de reddende waarheid.... en daar zeg ik graag ja op... maar over onbelangrijke bijzaken doe ik geen belijdenis... alsof dat me zou redden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 jun 2004 12:05

Marnix schreef:
Wist je dat er in de oorspronkelijke vertaling bijvoorbeeld geen hoofdletters worden gebruikt bij Hij, Hem etc? Hoe het met het woord God zit weet ik niet... Namen zoals Jahwe worden wel met hoofdletters geschreven... Maar goed Spirit, zou je onder het motto "geen aanstoot geven aan anderen" hoofdletters willen gebruiken?

Dat is ook niet zo gek, Marnix, omdat het Hebreeuws geen hoofdletters kent. Het Grieks daarentegen wel.

Dus als je de Hebreeuwse bijbel zou lezen zie je dat er niets met een hoofdletter staat.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 15 jun 2004 12:13

Ik heb ook belijdenis afgelegd van het geloof. Net zo als Marnix ben ik het ook niet met alle details eens van de belijdensisgeschriften (bij mij dan) van de chrtistelijk gereformeerde kerk. Bij mij was het een volmondig ja zeggen tegen God.
Bij ons is het niet verplicht om belijdenis te hebben gedaan of in dat jaar erop te doen, om in de kerk een Zegen over het huwelijk te vragen. Ik denk ook niet dat dat een goede 'verplichting' is. Dan ga je twee dingen door elkaar halen, wnat warom gaan de genen dan belijdenis doen?? omdat het moet, of het zo hoort of omdat ze het willen?
(en ook al heb je geen belijdenis gedaan, kan je best een levend geloof hebben! Wie is dan de kerkenraad (of de kerkorde) om te zeggen dat je dan geen Zegen over je huwelijk mag vragen in de kerk).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 15 jun 2004 23:58

Lalage schreef:
jacobH schreef:1 Timotheus 1:15 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.

Jij bent de voornaamste? Gaan we hoogmoedig doen of snap ik het weer eens niet?

Dat ik de voornaamste van de zondaars ben!

Jacob, je moet echt uitkijken dat je geen moeilijke woorden gebruikt, ik snap refojargon vaak niet...

Nou lijkt me dat je je daar eens in moet verdiepen hoor! Je zit op refoweb!!!! er mag wel verwachte worden dat je wat refojargon kent. J

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 jun 2004 00:00

rosekapje schreef:Ik heb ook belijdenis afgelegd van het geloof. Net zo als Marnix ben ik het ook niet met alle details eens van de belijdensisgeschriften (bij mij dan) van de chrtistelijk gereformeerde kerk. Bij mij was het een volmondig ja zeggen tegen God.
Bij ons is het niet verplicht om belijdenis te hebben gedaan of in dat jaar erop te doen, om in de kerk een Zegen over het huwelijk te vragen. Ik denk ook niet dat dat een goede 'verplichting' is. Dan ga je twee dingen door elkaar halen, wnat warom gaan de genen dan belijdenis doen?? omdat het moet, of het zo hoort of omdat ze het willen?
(en ook al heb je geen belijdenis gedaan, kan je best een levend geloof hebben! Wie is dan de kerkenraad (of de kerkorde) om te zeggen dat je dan geen Zegen over je huwelijk mag vragen in de kerk).

Als je een levend geloof heb wil je dat toch door de belijdenis aan God en Zijn gemeente laten zien?

Terug naar “Archief”