Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:37

thespiritisinsideus schreef:dan moet de vrouw toch ook thuis als ze bidt iets op dr hoofd zetten, op deze manier is het dus alleen voor de buitenwereld

Er zijn ook heel principiele vrouwen die dat doen, wel eens van gehoord. Maar ja, ik denk dat je gelijk hebt. Als je het in de kerk doet, dan ook thuis als vrouwen bidden.

Maar je moet het dan natuurlijk weer niet gaan omdraaien, zo van: "Omdat je het thuis niet doet, hoeft het in de kerk ook niet"
Geen commentaar

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 08 jun 2004 09:38

jawel, dat kan je dus wel omdraaien, als je het thuis niet doet vind je het gebod blijkbaar cultuur gerelateerd, achterhaald oid, dan moet je consequent zijn en het ook niet in de kerk doen

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:48

thespiritisinsideus schreef:jawel, dat kan je dus wel omdraaien, als je het thuis niet doet vind je het gebod blijkbaar cultuur gerelateerd, achterhaald oid, dan moet je consequent zijn en het ook niet in de kerk doen

Ja ja ja, dit is te makkelijk (zo redeneren SP-ers altijd :mrgreen: ). Als vrouwen het in de kerk wel doen (hoedje dragen bedoel ik....) en thuis niet, betekent dat niet dat men het gebod "blijkbaar cultuur gerelateerd, achterhaald oid" vindt. Dat is te simpel geredeneerd.
Geen commentaar

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2004 14:36

Volgens de bijbel heeft het nog een andere reden, hoewel ik die totaal niet begrijp:

9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

Gelukkig hebben we ook nog vers 16:

16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 09 jun 2004 07:55

japijo schreef:
kurtyo schreef:Nog steeds eens met Peter. En wij zijn sowieso sexy Peter, ik heb de foto's gezien :mrgreen:

Maar over de vergelijking: die raakt natuurlijk kant nog wal beste Anette. Het feit dat Maxima een hoed draagt rechtvaardigt niet dat men in bepaalde kerken verlangt dat je als vrouw een hoed draagt. En dat geldt ook voor pakken, moet ik een pak dragen om dat Willem Alexander er een draagt of is het gerecthvaardigt dat men dat van mij verlangt omdat Jan Peter er ook een draagt?

Nee, maar dat zegt Annet ook niet. Ze heeft het over dat refo's altijd uitgelachen worden als ze met een hoed oplopen, maar maxima enz. worden niet uitgelachen als ze het ook doen. Het is dan alleen in een andere sfeer, maar dat neemt niet weg dat het belachelijk is als je iemand uitlacht als die naar de kerk met een hoed opgaat. Ik vind dat echt zo onnozel dat mensen daarom lachen. Belachelijk gewoon.

Voor de duidelijkheid: mensen daarom uitlachen vind ik natuurlijk ook onnozel. Dat ben ik eens met Annet. Maar daarmee gaat de vergelijking nog niet op.
The Lord is the Potter, not Harry!!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 09 jun 2004 08:29

Peter L schreef:
japijo schreef:
kurtyo schreef:Nog steeds eens met Peter. En wij zijn sowieso sexy Peter, ik heb de foto's gezien :mrgreen:

Maar over de vergelijking: die raakt natuurlijk kant nog wal beste Anette. Het feit dat Maxima een hoed draagt rechtvaardigt niet dat men in bepaalde kerken verlangt dat je als vrouw een hoed draagt. En dat geldt ook voor pakken, moet ik een pak dragen om dat Willem Alexander er een draagt of is het gerecthvaardigt dat men dat van mij verlangt omdat Jan Peter er ook een draagt?

Nee, maar dat zegt Annet ook niet. Ze heeft het over dat refo's altijd uitgelachen worden als ze met een hoed oplopen, maar maxima enz. worden niet uitgelachen als ze het ook doen. Het is dan alleen in een andere sfeer, maar dat neemt niet weg dat het belachelijk is als je iemand uitlacht als die naar de kerk met een hoed opgaat. Ik vind dat echt zo onnozel dat mensen daarom lachen. Belachelijk gewoon.

Voor de duidelijkheid: mensen daarom uitlachen vind ik natuurlijk ook onnozel. Dat ben ik eens met Annet. Maar daarmee gaat de vergelijking nog niet op.

*zucht* hoed is toch hoed. Het is een feit dat het een andere gelegenheid is, maar dat maakt in deze vergelijking geen re*t uit.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 09 jun 2004 11:13

goed, met die hoed kan ik nog wel ten dele meegaan, al is dar ook een flink verschil, maar ze vergeleek een galajurk met een rok en dat vond ik onzin.

thespiritisinsideus schreef:
jawel, dat kan je dus wel omdraaien, als je het thuis niet doet vind je het gebod blijkbaar cultuur gerelateerd, achterhaald oid, dan moet je consequent zijn en het ook niet in de kerk doen

Ja ja ja, dit is te makkelijk (zo redeneren SP-ers altijd ). Als vrouwen het in de kerk wel doen (hoedje dragen bedoel ik....) en thuis niet, betekent dat niet dat men het gebod "blijkbaar cultuur gerelateerd, achterhaald oid" vindt. Dat is te simpel geredeneerd.

nee nee, dus niet, waarom dragen mensen in de kerk dan wel een hoedje? Ik heb niet gezegd dat ze het daarom laten, maar dat ze een hoedje opdoen voor de buitenwereld, want binnenshuis als niemand ze ziet doen ze t niet, doet me n btje denken aan de tv in de dekenkist

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 09 jun 2004 12:16

japijo schreef:
thespiritisinsideus schreef:dan moet de vrouw toch ook thuis als ze bidt iets op dr hoofd zetten, op deze manier is het dus alleen voor de buitenwereld

Ja. Ik denk echter dat je als vrouw geen lang haar hebt, dit gebod wel voor je geldt.

staat volgens mij in korinthe 11 ja,

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 13:00

nee nee, dus niet, waarom dragen mensen in de kerk dan wel een hoedje? Ik heb niet gezegd dat ze het daarom laten, maar dat ze een hoedje opdoen voor de buitenwereld, want binnenshuis als niemand ze ziet doen ze t niet, doet me n btje denken aan de tv in de dekenkist

Zo raar is dat nou ook weer niet hoor... Thuis loop je ook wel eens in je ondergoed... maar als je over straat loopt doe je dat niet :)

Beetje het idee van "geen aanstoot geven".... daarbij doe je iets niet om een ander... en niet om jezelf... Daarom vind ik dat op zich niet zo'n probleem... wel is de vraag waarom ze een hoed op hebben. Heeft dit nog betekenis of is het een gewoonte geworden. In dat geval heeft het namelijk weinig zin...

Volgens mij was lang haar gewoon sexy (een sieraad zegt 1 Korinthe 11)in Korinthe... En was het hoedje om de mannen niet teveel af te leiden... In deze tijd heeft het haar niet meer zo sterk die functie... maar is het doel nog hetzelfde... een vrouw (geldt trouwens ook voor mannen) moet n de kerk zich dus niet uitdagend kleden... lage heupbroeken, topjes met blote navel incl. piercing... witte strakke broek met string eronder etc....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 09 jun 2004 21:37

Mijn oog viel laatst ook op het bijbelgedeelte dat al eerder aangehaald is hier (1 korinthe 11). Ik vind het persoonlijk best moeilijk en moest ook wel even slikken toen ik het las (had het wel eerder gelezen, maar opeens moest ik erover twijfelen). Ik ga zondags tweemaal naar de kerk en beide keren draag ik geen hoed. Nooit gedaan ook. Daarnaast heb ik ook nog eens (redelijk) kort haar. Ben ik nou niet bijbels bezig, alhoewel er in 1 korinthe 11 vers 6 staat: Want indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen... maar daar meteen achteraan wordt geschreven Doch indien het een schande is voor een vrouw, als zij het haar laat afknippen of zich kaal laat scheren, dan moet zij zich dekken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van snap... ben ik mezelf nou ten schande (eigenlijk dus tot tweemaal toe??! kort haar en ik draag geen hoed)? Ik ben me er zeker niet van bewust? En hoe zit het met de andere vrouwen hier? ik geloof dat de meesten van jullie wel een hoed dragen naar de kerk, maar hebben jullie allemaal lang haar?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 jun 2004 21:58

Ik draag elke zondag een hoed en heb net geen kort haar meer. Is weer es onderweg naar lang. Maar er zijn ook velen die zeggen dat lang haar mij niet staat. Dan denk ik: moet ik er maar "niet uit zien" en lang haar hebben?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jun 2004 23:17

rosekapje schreef:Mijn oog viel laatst ook op het bijbelgedeelte dat al eerder aangehaald is hier (1 korinthe 11). Ik vind het persoonlijk best moeilijk en moest ook wel even slikken toen ik het las (had het wel eerder gelezen, maar opeens moest ik erover twijfelen). Ik ga zondags tweemaal naar de kerk en beide keren draag ik geen hoed. Nooit gedaan ook. Daarnaast heb ik ook nog eens (redelijk) kort haar. Ben ik nou niet bijbels bezig, alhoewel er in 1 korinthe 11 vers 6 staat: Want indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen... maar daar meteen achteraan wordt geschreven Doch indien het een schande is voor een vrouw, als zij het haar laat afknippen of zich kaal laat scheren, dan moet zij zich dekken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van snap... ben ik mezelf nou ten schande (eigenlijk dus tot tweemaal toe??! kort haar en ik draag geen hoed)? Ik ben me er zeker niet van bewust? En hoe zit het met de andere vrouwen hier? ik geloof dat de meesten van jullie wel een hoed dragen naar de kerk, maar hebben jullie allemaal lang haar?

Ik zie weinig principieel verschil tussen dat stuk en de opmerking in Timotheus(?) dat je geen vlechten zou mogen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2004 10:26

Ik zie het als cultuurgebonden.... Een regel heeft een doel en voor de corinthiers had die dat duidelijk, omdat het haar in die tijd een hele adnere dfunctie had en dingen uitbeelde.... als je kort haar had werd je daar vreemd aangekeken... en om te voorkomen dat je in de kerk vreemd aan zou worden gekeken droeg je een hoed... dat heet: Geen aanstoot geven.

Rosekapje, als jij met je kapsel iemand aanstoot geeft zou ik een hoed gaan dragen.... ;) ZO niet, vraag je dan eens af wat tegenwoordig de functie van haar nog is... en wat het verschil zou zijn tussen of je kort of lang haar hebt. God geeft regels namelijk niet zonder reden... en als er geen redenen zijn lijkt me de regel ook niet nuttig :) Geen aanstoot geven, daar ging deze tregel om... kijk dus of de lengte van je haar nu nog bepalend is of je aanstoot geeft of niet ;)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 jun 2004 13:02

Nou, ik vind dit wel heel erg streng hoor. Ik draag ook best vaak een hoedje, maar een leuk hoedje omdat ik dat zelf wil. En ik weet niet hoe ik er leuker uitzie: met of zonder hoedje. Kinderen die bij mij over de vloer komen (pubers) vinden mij er juist "vet cool" uitzien met mijn hoedje op. Het is een simpel leren cowboyhoedje, klein, bescheiden. Maar met een lange wijde rok erbij vinden ze mij net een cowboyvrouw.
Dus "vet cool" , en dan denk ik weer: misschien is het met hoedje veel aanstootgevender dan zonder hoedje..............
Wat moet ik nou? :roll: :wink:

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 10 jun 2004 19:56

ff op de vraag van rosekapje. ik draag s zondags geen hoed, en heb ook kort haar, en ben me ook van geen kwaad bewust.

maar je moet korinthe ook wel ff in de context lezen. het was inderdaad zoals Marnix zei, en sierraad als de vrouw lang haar had. wanneer had een vrouw kort haar of was ze kaalgeschoren? dat was bij de hoeren. dus dan vind ik het wel logisch dat lang haar dan eerbaar is.

maar is dat allemaal heel anders en zijn er denk ik genoeg hoeren met lang haar :wink: dus dat speelt allemaal niet meer. (mijns inziens) in elk geval vind ik het niet belangrijk voor mijn relatie met God.

Terug naar “Archief”