Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jun 2004 17:26

DAt blijf je toch altijd houden? Verschil?
EEn stads gemeente is nu eenmaal anders dan een dorpsgemeente, de leer is toch gewoon hetzelfde.
En dominees die andere dominees bekritiseren vind ik ongeloofwaardig.
Ik kom zelf ook uit de GERgem en ik heb ook eens iemand iets vervelends over onze gemeente horen zeggen, dattie te licht was ofzoiets. Ik was zwaar verbijsterd, dan vraag ik me echt af of die mensen begrijpen waarom ze leven.
Net als ik me afraag hoe predikanten er toe kunnen komen andere predikanten van de eigen gemeente te bekritiseren vanaf de kansel. Echt ziek en zwaar onchristelijk. Kijk, natuurlijk mag je je jouw punt maken als je ergen zorgen ommaakt, maar bespreek dat onderling op de wijze zoals Paulus dat opdraagt.

En mensen die roddelen over andere gemeentes omdat het daar te ''licht'' zou zijn (wat dat woord dan ook mogen inhouden) raad ik aan om hun tijd beter te besteden en vrijwilligerswerk te gaan doen bij het Leger des Heils ofzo (onee, dat is niet reformatorisch) of zinnige gesprekken te gaan voeren: mensen in sores te bemoedigen, iets aardigs zeggen tegen iemand die verdrietig is, een probleem voor iemand oplossen, goed spreken over de naasten, getuigen van God.

''Jezus volgen'' iedereen praat erover, maar doen, ho maar. Hoezo staan christenen bij veel mensen als hypocriet bekend.. ....
*steekt hand ook in eigen boezem*

Ik hoop dat ik er voor bewaard blijf om daar aan mee te doen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

wh
Mineur
Mineur

Re: Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

Berichtdoor wh » 10 jun 2004 19:38

Bookman schreef:Voordat er in alle topics over geschreven wordt, dacht ik misschien een idee om er een aparte topic over te openen.
Er is veel verschil onderling. Terneuzen verschilt iets van Barneveld, denk ik................. :lol:
En hoe lang kan dit nog doorgaan??
Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is.....
En dat is het. Vorig jaar waren er mensen uit Terneuzen in Barneveld in de kerk, toen werd hun eigen GG dominee door de plaatselijke predikant bekritiseerd vanaf de kansel.............En maar bidden om eenheid. :mrgreen: Dat bedoel ik. Hoe lossen we het op? Weer een scheuring??????? Of zou er nog verzoening mogelijk zijn? Ik hoop en bid het. :cry:

Soms een verhaal van horen vertellen??
Is op zich niets mis mee.
Maar is het niet een beetje een magere reden om deze discussie hier te voeren, er zijn natuurlijk verschillende manieren van kritiek leveren.
Ik zal postitief beginnen, wat denk je van opbouwende kritiek :?:
Laten we niet gelijk van het negatieve in de mens uitgaan!!
Maar ik zal ook realistische blijven dat zal het wel niet geweest zijn.(mening)
Een ding vraag ik me af.
Kan jij met zekerheid zeggen dat het geen Bijbels onderbouwde kritiek is geweest.
Zo ja, ga dan gewoon door met deze discussie!!
Zo nee, laten we er de dan maar snel mee stoppen. :!: :!:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 jun 2004 19:52

Kan jij met zekerheid zeggen dat het geen Bijbels onderbouwde kritiek is geweest.
Zo ja, ga dan gewoon door met deze discussie!!
Zo nee, laten we er de dan maar snel mee stoppen.

Aangezien die dominee tegen de boeken van Ds.C. Harinck aan het schoppen was, durf ik te zeggen dat het geen bijbels onderbouwde kritiek was. Als er één is die zijn boeken schriftuurlijk onderbouwt dan is het Ds. C. Harinck wel. Maar laat ik duidelijk zijn, ik geloof dat het verschil toch wel duidelijk is, ook zonder de anecdote Hogchem-Harinck....... :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 10 jun 2004 20:41

Gaarne weer ontopic.
Er is al een topic waarin dit behandeld / besproken is.
Maybe die weer even opzoeken en ophalen...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

Berichtdoor japijo » 10 jun 2004 22:03

Aragorn schreef:
japijo schreef:
Aragorn schreef:
japijo schreef:MMM, Barneveld. Is dat niet die kerk waar ze K vd Zwaag geweigerd hebben aan het avondmaal?

Wat? Waarom? Heeft hij een onchristelijke en zedeloze levenswandel dan?

HIIII, Hij heeft zo'n dik boek geschreven. De Gergem voelde zich aangesproken, en vondt dat hij tweedracht in de gemeente zaaide, dus mocht hij niet meer komen.

Aha, dus tweedracht zaaien=zonde=geen avondmaal. Ik zou gezonde aanzet tot discussie geen tweedracht willen noemen eigenlijk, dat lijkt me meer gelegen aan de reacties van de uitgedaagden, maar goed.

Hoe ging dat dan? Er kwam gewoon een ouderling die zei: "he terug jij!" ofzo?

Nee, hij was van tevoren gewaarschuwd dat hij geweigerd zou worden. Heeft zelfs nog in de krant gestaan.

Volgens mij is het gewoon een gezonde discussie opwekken ja, maar sommigen schijnen er anders over te denken.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 jun 2004 22:09

Japijo schreef:
Nee, hij was van tevoren gewaarschuwd dat hij geweigerd zou worden. Heeft zelfs nog in de krant gestaan.

Volgens mij is het gewoon een gezonde discussie opwekken ja, maar sommigen schijnen er anders over te denken.

Zucht.........daarom denk ik wel eens, worden we weer Rooms?
In elk geval heeft het boek bijgedragen aan de openbaring van een grote verscheidenheid binnen onze gemeenten. Ik denk dat dat duidelijk is. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 10 jun 2004 22:21

Lees "Vader, ik klaag u aan" maar eens van Hegger, die denkt daar ook zo over. We worden inderdaad steeds roomser. Er zijn een paar kerkleiders die exact weten hoe de vork in de steel zit, de leken (kerkmensen) moeten vooral hun mond houden en alles voor zoete koek slikken.

Bizar...............
Geen commentaar

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 jun 2004 09:41

Motormuis schreef:Lees "Vader, ik klaag u aan" maar eens van Hegger, die denkt daar ook zo over. We worden inderdaad steeds roomser. Er zijn een paar kerkleiders die exact weten hoe de vork in de steel zit, de leken (kerkmensen) moeten vooral hun mond houden en alles voor zoete koek slikken.

Bizar...............

Is Hegger ook de schrijver van: Terug naar een levende Christus?
Ligt me iets van bij. Dat boek heeft me uitgelegd waar het werkelijk om draait, en me wakkergeschudt na dat ik ingedommeld was als een passieve netjesiederezondagtweekeernaardekerkgaand toeschouwster.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 jun 2004 11:29

Ff off-topic:

Aragorn schreef:Aha, dus tweedracht zaaien=zonde=geen avondmaal. Ik zou gezonde aanzet tot discussie geen tweedracht willen noemen eigenlijk, dat lijkt me meer gelegen aan de reacties van de uitgedaagden, maar goed.

Hoe ging dat dan? Er kwam gewoon een ouderling die zei: "he terug jij!" ofzo?

Check de door SDG op pag.1 genoemde site. Ze zijn een paar dagen voor het avondmaal bij hem langsgegaan en hebben hem duidelijk gemaakt dat hij afgehouden zou worden.
Edit: link

@ Mes: dat is dezelfde, idd. Heel off-topic: heb gisteren met zijn zoon gepraat (Eleos-psychotherapeut) :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 11 jun 2004 14:54

Als je op destructieve wijze kritiek geeft over een ander, zegt dat vaak meer over jezelf dan over die ander.

Waarom zou die ene dominee die andere openlijk bekritiseren? (als ik een collega niet zou mogen, zou ik dat onder vier ogen bespreken en nog niet zo snel hardop zeggen) Volgens mij zitten daar puur menselijke motieven achter. Ik weet alleen niet precies welke...
* macht?
* jaloezie?
* angst?

Dat wat er met Van der Zwaag gebeurd is, is echt bizar. Ik heb een aantal artikelen uit de Saambinder doorgenomen. Mijn conclusie: in de Ger Gem-top zitten een paar mensen die niet weten hoe ze met kritiek moeten omgaan. Ze proberen alles krampachtig bij elkaar te houden en van mensen als Blauwendraad en Van der Zwaag maken ze een soort afschrikwekkende voorbeelden die ze uit de kerk kikken.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 11 jun 2004 15:07

caesar schreef:Als je op destructieve wijze kritiek geeft over een ander, zegt dat vaak meer over jezelf dan over die ander.

Waarom zou die ene dominee die andere openlijk bekritiseren? (als ik een collega niet zou mogen, zou ik dat onder vier ogen bespreken en nog niet zo snel hardop zeggen) Volgens mij zitten daar puur menselijke motieven achter. Ik weet alleen niet precies welke...
* macht?
* jaloezie?
* angst?

Dat wat er met Van der Zwaag gebeurd is, is echt bizar. Ik heb een aantal artikelen uit de Saambinder doorgenomen. Mijn conclusie: in de Ger Gem-top zitten een paar mensen die niet weten hoe ze met kritiek moeten omgaan. Ze proberen alles krampachtig bij elkaar te houden en van mensen als Blauwendraad en Van der Zwaag maken ze een soort afschrikwekkende voorbeelden die ze uit de kerk kikken.

Als ze dat zouden willen hadden ze hem dan niet op censuur gezet?

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 11 jun 2004 15:22

Avondmaalsweigering vind ik een vorm van censuur. De ban (of afsnijding van de gemeente) wordt lastig, omdat dat tegenwoordig niet zo vaak meer wordt toegepast. Maar of er nou een ouderling langskomt, of dat het in de kerk gebeurt met een banformulier, in beide gevallen mag je niet aan het avondmaal.

Op den duur heeft Van der Zwaag ook niet zoveel leven meer in de GerGem en dan gaat ie waarschijnlijk net zoals Blauwendraad naar een ander kerkverband... terwijl het volgens mij heel jammer is dat dat gebeurt, omdat hij juist een taak heeft binnen de gergem.

Als de 'linksen' vertrekken, 'verrechtst' het kerkverband in de loop van de tijd steeds meer.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 11 jun 2004 16:32

caesar schreef:Avondmaalsweigering vind ik een vorm van censuur. De ban (of afsnijding van de gemeente) wordt lastig, omdat dat tegenwoordig niet zo vaak meer wordt toegepast. Maar of er nou een ouderling langskomt, of dat het in de kerk gebeurt met een banformulier, in beide gevallen mag je niet aan het avondmaal.

Op den duur heeft Van der Zwaag ook niet zoveel leven meer in de GerGem en dan gaat ie waarschijnlijk net zoals Blauwendraad naar een ander kerkverband... terwijl het volgens mij heel jammer is dat dat gebeurt, omdat hij juist een taak heeft binnen de gergem.

Als de 'linksen' vertrekken, 'verrechtst' het kerkverband in de loop van de tijd steeds meer.

Maar censuur heeft als het goed is niet ales doel om iemand in de
ban te doen, maar om iemand te vermanen terug te keren naar de
opvatingen van een gemeente, classis of kerkverband.
En laten we hopen dat dit Bijbelsgronden zijn.
Over wie of welke zaak het dan ook mogen gaan.
Als we denken dat dit geen Bijbelsgronden zijn is de vraag of we nog in
het juiste kerkverband zitten.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 11 jun 2004 19:37

Volgens mij is censuur en ban hetzelfde volgens de dordse kerkorde. ben er niet helemaal zeker van. de ban heeft een veel zwaardere lading in klank.

ondanks dat ik het vergaande absolutie niet met het besluit eens ben heeft de kerkraad van Barneveld het recht om van der Zwaag van het avondmaal te weren als ze letten op het volgende aspect van het formulier: allen die tweedracht sekten en muiterij plegen. ik geloof niet dat hij dat doet. Toch.... voor de kerkraad kan dit ( ik ben heel voorzichtig omdat ik het motief niet weet) een stok zijn om de "waak"hond te slaan. En... als we waakhonden gaan slaan kunnen ze harder gaan blaffen of stoppen. dat laatste is een vreselijke werkelijkheid als dat in reformatorisch Nederland gaat gebeuren.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 11 jun 2004 20:19

Hein schreef:Volgens mij is censuur en ban hetzelfde volgens de dordse kerkorde. ben er niet helemaal zeker van. de ban heeft een veel zwaardere lading in klank.

....

Het heeft wel met elkaar te maken, maar het is niet het zelfde.

Censuur wordt eerst toegepast, in de hoop dat de zondaar daardoor tot bezinning komt en zich bekeert. Mocht dat niet helpen, kan daarna de ban worden gebruikt om iemand uit de gemeente te zetten.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Terug naar “Archief”