Zorg over reformatorische jongeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 09 jun 2004 12:56

Marnix schreef:Omdat het begrijpelijk is.

Ik ben het volledig eens met Bookman. Altijd is er niets aan de hand geweest en is de kerk een spil in de samenleving geweest. Na de jaren 60 is de secularisatie begonnen en zijn de kerken leeg gaan stromen. Denk je nu echt dat als er moderne muziek gedraaid wordt, en de Bijbel anders uitgelegd wordt, dat er dan meer jongeren in de kerk komen? Maak dat de kat maar wijs. De praktijk bewijst het tegenovergestelde. Kerken waar dit soort dingen gebeuren, en ik ken ze, stromen juist leeg, omdat zij die het echte evangelie willen horen zonder rompslomp zich er niet meer thuisvoelen, en de jongeren die daardoor getrokken moeten worden blijven gewoon thuis omdat ze die muziek ook thuis wel kunnen horen. Dat trekt echt geen jongeren meer aan. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Het is heel logisch... mensen zoals jij en bookman graven zich in met het standpunt: Ja maar vroeger ging het zo ook goed... Het probleem is dat de tijden veranderen... maar de kerken stil blijven staan. Daardoor verliezen jongeren steeds meer de aansluiting met de kerk, ze zijn in een hele andere tijd opgegroeid dan de oudere mensen... en zijn de vormen helemaal niet gewend, daarom spreken ze niet aan. Nogmaals, dan kun je zeggen: Ze passen zich maar aan of raken God kwijt.... Maar als je zo redeneert raak je ze ook werkelijk kwijt... het lijkt alleen dat sommigen hier totaal niet mee zitten.

Verder ga je gelijk moderne vormen tegenover de zuivere boodschap, het evangelie zetten... Alsof je die boodschap niet zou kunnen brengen met moderne vormen, dat het een altijd ten koste van het ander gaat. En leuk om te zien hoe je feiten gaat verdraaien om je mening te onderbouwen... Zoals @mic al zegt, opwekking, meer dan 10000 mensen... de jongerendag... 30000 kaarten in minder dan 3 weken verkocht. Jeugdkerken: 15000 bezoekers per maand. Weet je waarom? Omdat die jongeren graag het evangelie willen horen... op zo'n manier dat ze het ook begrijpen. En dat doet niks af aan de boodschap.

Nogmaals... leg je het initiatief bij de jongeren.... en laat je ze stikken? Of kom je ze tegemoet. Wat vind je belangrijker, dat het in je kerk lekker vertrouwd ouderwets blijft? Of die jongeren die God kwijt dreigen te raken? Denk je aan jezelf of aan die ander? Ik vind het prima dus het moet zo blijven? Of anderen vinden het niet prima dus we moeten hen helpen, hun bij de kerk proberen te houden?

Japijo, als ik zie wat er in de jeugdkerken aan de gang is gezet, hoe randkerkelijke jongeren en ongelovigen God weer vinden en weer door Hem worden gevonden, hoe ze radicaal veranderen en hun leven totaal veranderen en voor God zich gaan inzetten... weet ik dat je ongelijk hebt.

Prima, leuk verhaal. Laten ze die jeugdkerken dan wel buiten de zondagse erediensten houden, want er zijn genoeg mensen die zondags gewoon op een normale manier het evangelie willen horen, zonder moderne muziek, enz. die de gewone liturgie willen blijven aanhouden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 13:09

Ik wil niet naar een jeugdkerk, ik wil naar een gemeente die elke week een dienst houdt en waar ik actief lid van kan zijn.
Verder ben ik denk ik al te oud voor een jeugdkerk, ben weleens naar Heartbeat in Amersfoort geweest en daar waren voor miepjes van rond de 15 jaar.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 09 jun 2004 13:11

Lalage schreef:Ik wil niet naar een jeugdkerk, ik wil naar een gemeente die elke week een dienst houdt en waar ik actief lid van kan zijn.
Verder ben ik denk ik al te oud voor een jeugdkerk, ben weleens naar Heartbeat in Amersfoort geweest en daar waren voor miepjes van rond de 15 jaar.

Een ideetje: bezoek eens een CAMA gemeente (www.cama.nl).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 13:12

Petertje schreef:
Lalage schreef:Ik wil niet naar een jeugdkerk, ik wil naar een gemeente die elke week een dienst houdt en waar ik actief lid van kan zijn.

Een ideetje: bezoek eens een CAMA gemeente (www.cama.nl).

oja! die zit hier vlakbij, goed dat je me eraan herinnert ;)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 09 jun 2004 13:13

Voor mensen die graag de gewone liturgie willen houden: je zou een test kunnen doen. Neem je vriend of vriendin eens mee naar jouw kerk en kijk eens of ze echt het evangelie gehoord hebben, maw echt aangesproken zijn zodat ze op zijn minst over de bijbel na gaan denken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jun 2004 13:37

Bookman schreef:Wat was eerst de kip of het ei???? Waarom moet het Woord altijd aangepast worden? Waarom kunnen wij ons niet aanpassen aan het Woord? Onbegrijpelijke bijbelteksten??? Als men een boek over sexualiteit, en dan druk ik het voorzichtig uit, zou uitdelen aan de jeugd in het oud-Nederlands, dan weet ik zeker dat de taal opeens geen barriëre meer is. :mrgreen: ( Voor de duidelijkheid, ik heb het over een boek zonder plaatjes, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) Het ligt dus niet aan de taal. Maar men wil geen moeite meer doen om de taal eigen te worden. Dat is het probleem. Enne als genade niet meer 'iets' is waarvan je moet of mag hopen dat je het krijgt, dan heet het geen genade meer.
En idd, er zijn kringen waar teveel op hel en verdoemenis gehamerd wordt, en te weinig of niet op de genade. Maar dat hoort bij de identiteit van sommige groepen. :wink:

Wie heeft het over aanpassing van het Woord? Alleen de vertaling van dat Woord hoeft maar geupdate te worden...

En de vergelijking met een boek over seks vind ik maar flauw. Je begrijpt zelf ook wel dat een filosofisch-theologische uiteenzetting zoals de Hebreeenbrief van zichzelf al moeilijk te begrijpen is, laat staan in oud taalgebruik. Overigens, een erg technisch-biologisch boek over seks lijkt me ook niet eenvoudig.

De manier waarop je conclusies trekt vind ik zeer gewaagd, en dat is eufemistisch uitgedrukt. Eerst geef je een voorbeeld, daarna voorspel je zelf wat er zou gebeuren en trek je de conclusie: DUS ligt het niet aan de taal. Klinkt leuk, maar heeft geen enkele relatie met de empirie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jun 2004 13:38

Frost schreef:Gelukkig gaat het met de refo-ouderen nog steeds goed.
Toch?

Haha, is dat zo? Ik neig eerder naar de gedachte dat het daarmee nooit goed geweest is en dat het nu eindelijk bij de jongeren een beetje goed begint te komen. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 17:08

Hm baptistengemeente is wel wat gematigd evangelisch... of idd een evangelische gemeente bezoeken... Of is dat weer wat de happy en zo allemaal?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 17:11

Prima, leuk verhaal. Laten ze die jeugdkerken dan wel buiten de zondagse erediensten houden, want er zijn genoeg mensen die zondags gewoon op een normale manier het evangelie willen horen, zonder moderne muziek, enz. die de gewone liturgie willen blijven aanhouden.

Hehe... je bedoelt: Op een voor wat oudere mensen die er aan gewend, normale manier... :) Leuk om te zien hoe mensen altijd zullen proberen om wat ze zelf gewoon vinden ook als algemeen normaal te bestempelen :)

Overigens zijn de jeugdkerken allemaal op zondagavond.... dus de jongeren willen allemaal vast ontzettend graag naast het bezoek aan de jeugdkerk ook beide normale kerkdiensten aanspreken, aangezien daar het evangelie tenminste normaal wordt gebracht.. Zo niet, dan denken jongeren misschien op dat punt wel ietsje anders erover dan jij ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 21:12

Aragorn schreef:
Bookman schreef:Wat was eerst de kip of het ei???? Waarom moet het Woord altijd aangepast worden? Waarom kunnen wij ons niet aanpassen aan het Woord? Onbegrijpelijke bijbelteksten??? Als men een boek over sexualiteit, en dan druk ik het voorzichtig uit, zou uitdelen aan de jeugd in het oud-Nederlands, dan weet ik zeker dat de taal opeens geen barriëre meer is. :mrgreen: ( Voor de duidelijkheid, ik heb het over een boek zonder plaatjes, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) Het ligt dus niet aan de taal. Maar men wil geen moeite meer doen om de taal eigen te worden. Dat is het probleem. Enne als genade niet meer 'iets' is waarvan je moet of mag hopen dat je het krijgt, dan heet het geen genade meer.
En idd, er zijn kringen waar teveel op hel en verdoemenis gehamerd wordt, en te weinig of niet op de genade. Maar dat hoort bij de identiteit van sommige groepen. :wink:

Wie heeft het over aanpassing van het Woord? Alleen de vertaling van dat Woord hoeft maar geupdate te worden...

En de vergelijking met een boek over seks vind ik maar flauw. Je begrijpt zelf ook wel dat een filosofisch-theologische uiteenzetting zoals de Hebreeenbrief van zichzelf al moeilijk te begrijpen is, laat staan in oud taalgebruik. Overigens, een erg technisch-biologisch boek over seks lijkt me ook niet eenvoudig.

De manier waarop je conclusies trekt vind ik zeer gewaagd, en dat is eufemistisch uitgedrukt. Eerst geef je een voorbeeld, daarna voorspel je zelf wat er zou gebeuren en trek je de conclusie: DUS ligt het niet aan de taal. Klinkt leuk, maar heeft geen enkele relatie met de empirie.

Dat over seks klopt, want laatst in de chat gebruikte iemand het woord coitus en toen snapte niet iedereen wat daarmee bedoeld werd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 21:13

Marnix schreef:

Hm baptistengemeente is wel wat gematigd evangelisch... of idd een evangelische gemeente bezoeken... Of is dat weer wat de happy en zo allemaal?

Ik vind baptisten te fel over de doop, ik hecht wel waarde aan mijn doop als kind en belijdenis, dus wil me niet laten overdopen.
Te happy kan niet zo gauw, maar kan me wel voorstellen dat je dat niet wil als je depri bent.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 jun 2004 08:23

De kerk moet 'hipper' worden en zich aanpassen aan de muziek en de cultuur van deze tijd om de jongeren te houden.... ik weet niet hoor.

Ik was laatst bij een belijdenisdienst in de vrijgemaakte kerk in Delft. Er stond gewoon een orgel, de mensen zongen gewoon psalmen en gezangen (en nog een enkel lied ertussendoor uit de eigen liedbundel), en er werd uit de - nog relatief lastig te lezen - NBG gelezen.

Maar er zat heel veel jeugd in de kerk, de mensen hadden er plezier in en zongen hard mee, sommige psalmen werden vierstemmig gezongen (!), er deed iemand belijdenis die niet-gelovig was opgevoed, tot geloof was gekomen en zich desondanks toch thuis voelde in die kerk ( :-) ), het leek of alle gemeenteleden elkaar kenden (iedereen dronk met iedereen koffie na de dienst)...

Ik denk dat je als gemeente niet met alle geweld moet proberen 'hip' te zijn. Het 'op elkaar letten en aansporen tot goede werken' zoals dat zo mooi in de bijbel staat, het zijn van één grote familie met elkaar, is denk ik de kern van het zijn van een levende gemeente.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2004 10:20

Dat is een ander, maar inderdaad ook belangrijk aspect. Goed dat je dat erbij haalt... het gemeente zijn is ook heel belangrijk... samen kerk zijn. Zo te horen was dat in Delft heel duidelijk zichtbaar. Ik ken ook gemeenten waar je juist groepsvorming hebt, en dan komt dat minder tot uitdrukking. Toch denk ik niet dat dat het enige is... je kunt in een hele fijne gemeente zitten... en een hele goede band met elkaar hebben, maar toch in je band met God totaal geen groei hebben.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 jun 2004 11:10

Dan wordt het in die gemeente hoog tijd voor mentorschap!

(het begint al een aardig stokpaardje te worden... *hihi*)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 10 jun 2004 11:22

TheEdge schreef:Dan wordt het in die gemeente hoog tijd voor mentorschap!

(het begint al een aardig stokpaardje te worden... *hihi*)

Het gewraakte interview dat staatssecretaris Nijs uiteindelijk de kop heeft gekost, had ze ook gegeven na ruggespraak met- en dus met instemming van haar persoonlijke coach / mentor.
Kijk maar uit met je stokpaardje, Edge, overal zit ook wel een schaduwkant aan :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”