Marnix schreef:Omdat het begrijpelijk is.Ik ben het volledig eens met Bookman. Altijd is er niets aan de hand geweest en is de kerk een spil in de samenleving geweest. Na de jaren 60 is de secularisatie begonnen en zijn de kerken leeg gaan stromen. Denk je nu echt dat als er moderne muziek gedraaid wordt, en de Bijbel anders uitgelegd wordt, dat er dan meer jongeren in de kerk komen? Maak dat de kat maar wijs. De praktijk bewijst het tegenovergestelde. Kerken waar dit soort dingen gebeuren, en ik ken ze, stromen juist leeg, omdat zij die het echte evangelie willen horen zonder rompslomp zich er niet meer thuisvoelen, en de jongeren die daardoor getrokken moeten worden blijven gewoon thuis omdat ze die muziek ook thuis wel kunnen horen. Dat trekt echt geen jongeren meer aan. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Het is heel logisch... mensen zoals jij en bookman graven zich in met het standpunt: Ja maar vroeger ging het zo ook goed... Het probleem is dat de tijden veranderen... maar de kerken stil blijven staan. Daardoor verliezen jongeren steeds meer de aansluiting met de kerk, ze zijn in een hele andere tijd opgegroeid dan de oudere mensen... en zijn de vormen helemaal niet gewend, daarom spreken ze niet aan. Nogmaals, dan kun je zeggen: Ze passen zich maar aan of raken God kwijt.... Maar als je zo redeneert raak je ze ook werkelijk kwijt... het lijkt alleen dat sommigen hier totaal niet mee zitten.
Verder ga je gelijk moderne vormen tegenover de zuivere boodschap, het evangelie zetten... Alsof je die boodschap niet zou kunnen brengen met moderne vormen, dat het een altijd ten koste van het ander gaat. En leuk om te zien hoe je feiten gaat verdraaien om je mening te onderbouwen... Zoals @mic al zegt, opwekking, meer dan 10000 mensen... de jongerendag... 30000 kaarten in minder dan 3 weken verkocht. Jeugdkerken: 15000 bezoekers per maand. Weet je waarom? Omdat die jongeren graag het evangelie willen horen... op zo'n manier dat ze het ook begrijpen. En dat doet niks af aan de boodschap.
Nogmaals... leg je het initiatief bij de jongeren.... en laat je ze stikken? Of kom je ze tegemoet. Wat vind je belangrijker, dat het in je kerk lekker vertrouwd ouderwets blijft? Of die jongeren die God kwijt dreigen te raken? Denk je aan jezelf of aan die ander? Ik vind het prima dus het moet zo blijven? Of anderen vinden het niet prima dus we moeten hen helpen, hun bij de kerk proberen te houden?
Japijo, als ik zie wat er in de jeugdkerken aan de gang is gezet, hoe randkerkelijke jongeren en ongelovigen God weer vinden en weer door Hem worden gevonden, hoe ze radicaal veranderen en hun leven totaal veranderen en voor God zich gaan inzetten... weet ik dat je ongelijk hebt.
Prima, leuk verhaal. Laten ze die jeugdkerken dan wel buiten de zondagse erediensten houden, want er zijn genoeg mensen die zondags gewoon op een normale manier het evangelie willen horen, zonder moderne muziek, enz. die de gewone liturgie willen blijven aanhouden.