Rijke mensen in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 01 jul 2004 12:18

columbus schreef:toch kan het heel goed samengaan, aardse rijkdom en toch God dienen.
David had een groot geloof en werd ook gezegend met rijkdom en dat ging niet ten koste van zijn geloof.
God had door de kracht van Zijn Genade zijn hart losgeweekt van alles hierbeneden. Hij had hem de ijdelheden en de leegte daarvan laten zien.
in Psalm 131 zingt David daarover
Was er toen al zoveel armoede? Of althans zoveel armoede waar niets aan gedaan werd? Misschien werden toen de wetten betreft de sabbatsjaren e.d. wel nageleefd (Zou trouwens fijn zijn voor Lalage, niet? Gewoon in je zevende jaar afstuderen en weg is de studieschuld.), er bestond waarschijnlijk veel minder armoede dan nu. In deze tijd is het m.i. onverantwoord overdadig te leven, als je weet dat een paar duizend kilometer verder mensen creperen van de honger..
Je kunt er inderdaad niets aan doen dat je in een welvarend land geboren bent, maar dat betekent niet dat je genoegen moet nemen met de welvaartsverdeling op aarde.
Bob Goudswaard heeft een aantal heel lezenswaardige boeken geschreven over christendom en derdewereldproblematiek. Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.timetoturn.nl/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=16&pid=7&forcetheme=.

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jul 2004 12:27

windekind schreef:
columbus schreef:toch kan het heel goed samengaan, aardse rijkdom en toch God dienen.
David had een groot geloof en werd ook gezegend met rijkdom en dat ging niet ten koste van zijn geloof.
God had door de kracht van Zijn Genade zijn hart losgeweekt van alles hierbeneden. Hij had hem de ijdelheden en de leegte daarvan laten zien.
in Psalm 131 zingt David daarover
Was er toen al zoveel armoede? Of althans zoveel armoede waar niets aan gedaan werd? Misschien werden toen de wetten betreft de sabbatsjaren e.d. wel nageleefd (Zou trouwens fijn zijn voor Lalage, niet? Gewoon in je zevende jaar afstuderen en weg is de studieschuld.), er bestond waarschijnlijk veel minder armoede dan nu. In deze tijd is het m.i. onverantwoord overdadig te leven, als je weet dat een paar duizend kilometer verder mensen creperen van de honger..
Je kunt er inderdaad niets aan doen dat je in een welvarend land geboren bent, maar dat betekent niet dat je genoegen moet nemen met de welvaartsverdeling op aarde.
Bob Goudswaard heeft een aantal heel lezenswaardige boeken geschreven over christendom en derdewereldproblematiek. Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.timetoturn.nl/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=16&pid=7&forcetheme=.

Windekind

armoede is van alle eeuwen, inkomensongelijkheid ook.
ook nu zijn er veel rijke mensen die hun rijkdom delen met arme mensen, op welke manier dan ook. van Bill Gates, toch een van de rijkste mensen ter wereld, is ook bekend dat hij veel geld aan goede doelen schenkt. zo zijn er nog veel meer voorbeelden op te noemen.
vaak worden rijke mensen over één kam gescheerd maar men vergeet vaak dat zij niet in de publiciteit willen komen en op de achtergrond hun steentje bijdragen. uitzonderingen zijn er altijd, er zijn ook rijken die alles zelf willen houden en egoistisch zijn. net zoals er arme mensen zijn die egoistisch zijn.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2004 15:21

Fantastisch idee windekind! Ik hoop in zes jaar af te studeren :)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: Rijke mensen in de bijbel

Berichtdoor Jannoek » 15 jul 2004 15:14

Maja de Bij schreef:
Lalage schreef:[i]24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg. ...

Wat denk jij als je zo'n stukje leest?

Tsja, toch maar letterlijk nemen denk ik. Dat zie je ook in de maatschappij om ons heen. Rijke mensen, een rijke maatschappij, missen troost, missen een doel in hun leven. En daarom wordt bijvoorbeeld de voetbal zo belangrijk. En wensen ze de bondscoach een verschrikkelijke dood toe, want hij laat het belangrijkste van hun leven mislukken.
Het is ook over m'n eigen leven een oordeel. Rijkdom slaat de haringen van m'n levenstent ver in de grond.

Ben het hier niet mee eens, ligt er aan, zoals anderen ook al gezegd hebben, hoe je met je rijkdom omgaat, als jij op een christelijke manier met je rijkdom om kan gaan, dan is er volgens mij niks op tegen. In de Bijbel komen ook genoeg rijke (bekeerde) mensen voor!

André

Berichtdoor André » 17 jul 2004 19:18

Lalage schreef:En als je nou zelf moet lenen om rond te komen? Ik vind het lastig hoor...

Zeer wsl komen er ook wel weer tijden dat je wel weer tienden en kwarten etc. kunt weggeven.
Ik denk dat je daar ff niet mee moet zitten.
Tis gewoon, nu ff niet!!

Volgens mij geeft Jezus zelf ergens in de evangelien ook wel voorbeelden van juist rentmeesterschap.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 aug 2004 17:27

Koning David heeft ook pittige paleisjes laten zetten, zelfs een gebedshuis voor zichzelf, hoorde ik eens.

Je ziet hoeveel hij, door zijn macht en rijkdom, in verleiding is gekomen: Hij had de macht een man indirect te vermoorden zonder dat hij de dader was. Hij had de macht een prachtige vrouw te verleiden.
Wat een verschil toen hij nog een eenvoudige schaapsherder was!
Ik denk zeker dat wij rijke christenen groter gevaar lopen om lauw te worden....maar ik denk niet dat we per definitie zonden doen door rijk te zijn. Je kan wel zonden doen door de wijze waarop je met je geld omgaat.

Ik kan behoorlijk jaloers zijn op de afhankelijkheid en het vertrouwen op God waarmee bv straatarme koreaanse christenen leven.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 07 aug 2004 20:46

Denk eens aan de rijke jongeling. Hij had veel geld, maar had het liever dan Jezus.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 aug 2004 21:03

meschianza schreef:Ik kan behoorlijk jaloers zijn op de afhankelijkheid en het vertrouwen op God waarmee bv straatarme koreaanse christenen leven.

In principe kun je die afhankelijkheid hier ook hebben die zij hebben.
Als je alles met de Heere doet hoef je daarvoor toch niet perse een straatarme koreaan te zijn. :wink:

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 aug 2004 22:38

ongetwijfeld is de mamon een heel gevaarlijke afgod.

Hij velt zijn miljoenen.

Rijkdom kan een zegen zijn van de Heere, maar het kan ook een grote verhindering zijn om God te zoeken.

Om nog een tekst te noemen

Mattheus 19:24 En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.
Markus 10:25 Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga.
Lukas 18:25 Want het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga.

De tekst komt 3 maal voor in de bijbel.

lijkt me een niet geringe waarschuwing

Daarom

19 ¶ Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
20 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;
21 Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 aug 2004 17:06

Yael schreef:Ik kan behoorlijk jaloers zijn op de afhankelijkheid en het vertrouwen op God waarmee bv straatarme koreaanse christenen leven.

In principe kun je die afhankelijkheid hier ook hebben die zij hebben.
Als je alles met de Heere doet hoef je daarvoor toch niet perse een straatarme koreaan te zijn. :wink:[/quote]

Weet ik....als ik zou willen....
Maar eht is voor ons wel moeilijker om in afhankelijkheid van God te leven zolang de koelkast nog iedere dag gevuld is.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”