Geloven zonder kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2004 14:57

Nee, maar volgens mij betekent het wel dat je als een gemeente op moet komen om Hem te eren.

Wanneer ben je 'een gemeente'?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 15:01

Klaas schreef:
Nee, maar volgens mij betekent het wel dat je als een gemeente op moet komen om Hem te eren.

Wanneer ben je 'een gemeente'?

Klaas

Ik denk als je met een groep mensen hetzelfde doel nastreeft: God te eren in een samenkomst.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 jun 2004 15:01

japijo schreef:
Aragorn schreef:
japijo schreef:Hoe zie jij de tekst: "De onderlinge bijeenkomsten niet nalaten", dan

Dat zie je toch in zijn stuk? Samenkomen hoeft niet perse binnen een kerk te zijn, maar is wel het meest logisch. En wanneer is een samenkomst eigenlijk een kerk?

De tekst betekend gewoon dat je de samenkomst niet na moet laten. Dat is iets anders als je moet lid zijn van kerk... Dat samenkomsten eigenlijk altijd kerdiensten zijn is eigenlijk wel logisch. Maar als iemand anders bijvoorbeeld zegt dat jongerenavonden, gospelconcerten en de eo-jongerendag ook samenkomsten zijn zou je kunnen stellen dat deze persoon ook een invulling geeft aan deze tekst zonder dat hij of zij lid is van een kerk...

Nogmaals, dat lijkt mij niet logisch (mede ook door andere argumenten eerder genoemd), maar ik zou ook niet willen stellen dat een gelovige verplicht lid moet zijn van een kerk ofzo...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2004 15:59

ik ben momenteel niet actief lid van een kerk, maar wel van een christelijke studentenvereniging. Ik ga op zondag naar verschillende kerken in verschillende plaatsen.

Ben ik nu zondig? Lijkt me niet he ;) niet omdat ik op zondag naar de kerk ga, maar omdat ik me wel inzet voor christelijke samenkomsten, ook al is dat geen kerkdienst.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 16:33

Lalage schreef:ik ben momenteel niet actief lid van een kerk, maar wel van een christelijke studentenvereniging. Ik ga op zondag naar verschillende kerken in verschillende plaatsen.

Ben ik nu zondig? Lijkt me niet he ;) niet omdat ik op zondag naar de kerk ga, maar omdat ik me wel inzet voor christelijke samenkomsten, ook al is dat geen kerkdienst.

Waarom zou je daarom zondig zijn Lalage?
Jij gaat toch op Zondag naar de onderlinge bijeenkomsten?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 21:18

Martien schreef:
Het is volgens mij wel zo dat we alleen bekeerde mensen in de kerk vinden. (...............)Bekeerde mensen die niet naar de kerk gaan heb ik enorme vraagtekens bij!

Ik ken mensen die thuislezen waar ik meer genade en Godsvrucht bij zie, dan dan dat ik ooit in heel kerkelijk Nederland ben tegengekomen. Een dichter leven bij de Heere, een zeer nauwe omgang met Hem. Of de Heere afhankelijk zou zijn van kerkelijk Nederland. Ik vind het 2 zeer kortzichtige opmerkingen. En sorry, maar ik heb meer vraagtekens bij je uitspraak dan bij die mensen...
Vraag je eens af waarom ze niet meer gaan.......... :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 22:13

Bookman schreef:Martien schreef:
Het is volgens mij wel zo dat we alleen bekeerde mensen in de kerk vinden. (...............)Bekeerde mensen die niet naar de kerk gaan heb ik enorme vraagtekens bij!

Ik ken mensen die thuislezen waar ik meer genade en Godsvrucht bij zie, dan dan dat ik ooit in heel kerkelijk Nederland ben tegengekomen. Een dichter leven bij de Heere, een zeer nauwe omgang met Hem. Of de Heere afhankelijk zou zijn van kerkelijk Nederland. Ik vind het 2 zeer kortzichtige opmerkingen. En sorry, maar ik heb meer vraagtekens bij je uitspraak dan bij die mensen...
Vraag je eens af waarom ze niet meer gaan.......... :roll:

Toch denk ik dat als je thuisleest wel een beetje dwaalt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 22:22

Wat is dwalen? Iedereen dwaalt en niemand weet het juiste pad (altijd) te vinden..

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 22:23

Aragorn schreef:Wat is dwalen? Iedereen dwaalt en niemand weet het juiste pad (altijd) te vinden..

Nee, maar volgens mij ga je wel aan de bijbelse opdracht voorbij om de onderlinge bijeenkomsten te bezoeken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2004 22:28

japijo schreef:
Lalage schreef:ik ben momenteel niet actief lid van een kerk, maar wel van een christelijke studentenvereniging. Ik ga op zondag naar verschillende kerken in verschillende plaatsen.

Ik vind ook niet dat ik wat dat betreft zondig ben. Maar als je zegt dat je perse lid van een kerk moet zijn en de samenkomsten daarvan niet mag verzuimen wel. Ik ga namelijk helemaal niet vaak naar de kerk waar ik lid van ben. Snappie?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 22:31

Lalage schreef:
japijo schreef:

Ik vind ook niet dat ik wat dat betreft zondig ben. Maar als je zegt dat je perse lid van een kerk moet zijn en de samenkomsten daarvan niet mag verzuimen wel. Ik ga namelijk helemaal niet vaak naar de kerk waar ik lid van ben. Snappie?

Volgens mij is dat ook niet echt belangrijk. Als je maar samenkomt onder het woord.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 22:52

Ach Japijo, wie dwaalt niet tegenwoordig?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 23:03

Bookman schreef:Ach Japijo, wie dwaalt niet tegenwoordig?

En vroeger.. het is gewoon amper te bepalen wie dwaalt en wie niet. We zijn allemaal zoekende en of je in alles het juiste gevonden hebt zal pas blijken aan het einde van de rit.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 23:09

Aragorn schreef:

En vroeger.. het is gewoon amper te bepalen wie dwaalt en wie niet. We zijn allemaal zoekende en of je in alles het juiste gevonden hebt zal pas blijken aan het einde van de rit.

Ok, maar je moet niet blijven in je dwaling.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 23:12

japijo schreef:
Aragorn schreef:

Ok, maar je moet niet blijven in je dwaling.

Als je weet dat je dwaalt niet nee. Maar dat is vaak zo moeilijk te bepalen..

Terug naar “Archief”