Ds. Paauwe

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 14:52

japijo schreef:De ggn zegt toch ook dat ze de enige ware kerk zijn?

Dat heb ik nog nooit een gergeminnedder horen zeggen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 14:58

Aragorn schreef:

Ik heb het zelfs een keer door een gergeminned dominee horen zeggen in een boekje. Dat boekje ging over kerken. Het was een dominee die was sigarendraaier en na een periode van ... jaar leertijd bij een dominee ineens dominee geworden. Heeft dus geen opleiding genoten. Ik weet helaas de naam niet van die beste man. Misschien dat een van de ggn'ers mij daarbij kan helpen.

Hij zei dat er buiten de Gergem in Ned. enkele schapen van de kudde ronddolen in andere kerken. Als ze bekeerd zijn kunnen ze daar niet blijven en zullen ze naar de gergem in ned komen.

Heel vreemd maar waar!!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 15:20

Stond dat niet in het boek van Rik Valkenburg: wat wij geloven?

Met allerlei interviews met dominees zoals ds R Kok en Ds Mallan?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 15:33

Er bestaat een topic over de Rechtvaardigmaking van eeuwigheid.
Dat was de dwaling waar Ds. Paauwe tegen streed. Dat was een goed werk van hem. Hij leerde de recht. door het geloof alleen. Hij wist dat deze leer in geen andere kerken geleerd wordt.
Hij had daarin gelijk.
Enkele N.H. predikanten, enkele gergemmers en wat CGK predikanten leren het als Paauwe.
Verder zijn de kerkverbanden CGK, GG, GGinNed, NH ihv,OGG besmet met deze Comriaanse dwaling. Omdat de ouden altijd leerden dat wanneer de leer der Rechtvaardiging niet zuiver gepreekt werd, de kerk ophoudt te bestaan, daarom zitten deze mensen thuis. Wat Paauwe betreft:
Hij dwaalde zelf door te zeggen dat er na hem geen predikant meer zou zijn. zijn navolgers zitten met een bandje en een boekje in een hoekje.
Echte Paauweanen zijnniet te overtuigen. Hun kinderen zijn overigens minder standvastig. En ook daar begint het aardig te verwateren.
Dus Bookman is het absoluut niet met het geïsoleerde leven van deze mensen eens, maar in de leer was Ds Paauwe zeer zuiver. Het was te hopen dat alle predikanten de Rechtvaardiging zo preekten. :idea:
En die ds. die sigarendraaier geweest was, is Ds Verhoeks geweest. Ik weet niet in welke context dat hij dat schreef. Hij was juist zeer liefdevol. En ook wel tolerant. Paar voorbeelden:
Preekte in de kerk van de Gergem in Middelburg, en deed daar zeer positieve uitspraken richting Gergem.
Heeft samen met Ds R. Boogaard zijn eigen moeder begraven in Leiderdorp.
Preekte in staphorst in de NH kerk. bij opening schooljaar
Bookman heeft deze predikant vele, vele malen gehoord en het was een man die ontzettend veel liefde uitstraalde. Hij had hart voor de jeugd. En dat er bepaalde dingen niet in zijn preken voorkwamen dat tolereerde je gemakkelijker, misschien niet goed, maar wel verklarbaar want deze man was één brok liefde. De GGN heeft in deze predikant veel verloren.
En Weermannetje maar volhouden dat ik wrok heb richting GGN.
Overigens leren ze daar wel dat ze enige ware kerk zijn. En dat heb ik zelf gelezen van LMP, en ook Ds Mallan doet vaak uitspraken die zeker die kant opgaan. Om je ervan te overtuigen dat ze zo leren moet je eens lezen:
De waarheid hogelijk geboden.
Maar hou je spuugemmer gereed.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2004 15:57

Verder zijn de kerkverbanden CGK, GG, GGinNed, NH ihv,OGG besmet met deze Comriaanse dwaling.

Mijn ervaring binnen CGK en NH is dat dit niet geleerd wordt. Besmet met moet je wellicht niet al te zwaar opvatten.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 16:00

LMP = Scholten?

Als je de spuugemmer dan al moet pakken kun je wel blijven kotsen. Ik bespeur ook bij gergemmers de gedachte dat zij dan wel niet de enige ware kerk zijn, maar toch wel de minst slechte. Tenminste niet zo extreem als de ggn enzo, en ook weer niet zo licht als de evangelischen, nou wat wil je nog meer? :roll:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jun 2004 16:31

ds.Pauwe was idd heel zuiver in de leer en hij wees heel sterk op de verantwoordelijk van de mens. ook het zien op Christus kwam heel sterk naar voren in zijn prediking.

dat zijn volgelingen, de Pauwerianen', ook zijn kledingkeuze tot standaard verhieven is weer iets dat eigenlijk niets met de prediking te maken had. al was een sober leven wel belangrijk en schijnbaar heeft dat ook met de kledingkeuze van doen. :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 08:16

japijo schreef:
Aragorn schreef:

Ik heb het zelfs een keer door een gergeminned dominee horen zeggen in een boekje. Dat boekje ging over kerken. Het was een dominee die was sigarendraaier en na een periode van ... jaar leertijd bij een dominee ineens dominee geworden. Heeft dus geen opleiding genoten. Ik weet helaas de naam niet van die beste man. Misschien dat een van de ggn'ers mij daarbij kan helpen.

Hij zei dat er buiten de Gergem in Ned. enkele schapen van de kudde ronddolen in andere kerken. Als ze bekeerd zijn kunnen ze daar niet blijven en zullen ze naar de gergem in ned komen.

Heel vreemd maar waar!!

Welke dominee? Iig bij ons wordt dat echt niet gedacht.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 10:03

Het kan best dat er mensen in de ggn zijn die hun kerk als de enige ware zien, maar die mensen zul je overal tegen kunnen komen.

Het gaat erom dat het niet de officiele leer van het kerkverband is.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 10:16

Precies en dominee Paauwe vond dus, dat in de kerken niet meer de waarheid werd gebracht.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2004 10:17

Het kan best dat er mensen in de ggn zijn die hun kerk als de enige ware zien, maar die mensen zul je overal tegen kunnen komen.

Er zijn bijzonder weinig mensen in de evangelische kerken die menen dat de ggn de enige ware kerk is.

:wink:
Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 10:18

Klaas schreef:

Er zijn bijzonder weinig mensen in de evangelische kerken die menen dat de ggn de enige ware kerk is.

Volgens mij is uit mijn post niet af te leiden dat ik bedoelde dat je overal mensen tegen zult komen die de ggn als de ware kerk zien. :wink:
Wel dat er overal mensen zijn die hun eigen kerk als de ware zien.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2004 10:21

Als je bewust leest wat er niet staat worden de discussies veel interessanter.

Ik heb overigens het idee dat veel mensen vooral lezen wat er niet staat ;-)

Klaas

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 10:23

Dan kan ik veel bedenken hoor... :wink:

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 08 jun 2004 10:46

Aragorn schreef:Het kan best dat er mensen in de ggn zijn die hun kerk als de enige ware zien, maar die mensen zul je overal tegen kunnen komen.

Het gaat erom dat het niet de officiele leer van het kerkverband is.

Heb onze dominee nog nooit horen zeggen dat onze kerk de enige ware is. Volgens hem bestaat de ware kerk hier op aarde niet. Hoewel ze er (terecht) naar streven om zo 'waar' mogelijk te zijn, zeggen ze echt niet dat ze de enige 'ware' zijn.

Terug naar “Archief”