Kunnen gelovigen 'afvallen'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 16:31

Yael schreef:Judas denk ik, leek allemaal heel mooi maar uiteindelijk was hij diegene die Jezus veraadde.

Is dus ook nooit een kind van God geweest.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 16:35

japijo schreef:
Yael schreef:Judas denk ik, leek allemaal heel mooi maar uiteindelijk was hij diegene die Jezus veraadde.

Dat is dus juist de vraag. Kun je ook beargumenteren waarom je dat denkt?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 16:43

Aragorn schreef:
japijo schreef:

Dat is dus juist de vraag. Kun je ook beargumenteren waarom je dat denkt?

Omdat waar je ook over hem leest in de Bijbel, er nooit liefde van hem uitgaat naar Christus!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 16:44

Hij ging na zijn verraad niet terug naar Jezus, maar hing zichzelf op. Hij geloofde niet dat de Heere hem weer in genade aan zou willen nemen, zoals bij Petrus wel gebeurd is.
Blijkbaar strookte het beeld van Jezus als de Messias niet met zijn Joodse Messias verwachting en viel Jezus hem tegen, en zag daardoor aan de kern voorbij waarvoor Jezus kwam, om te lijden en te sterven voor de zonden, wat ook pas de andere discipelen pas achteraf zagen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 16:53

Maar als hij niet omgekomen zou zijn, was hij misschien wel teruggegaan. Kan dat volgens jullie, en dan niet in het specifieke geval van Judas. Dat iemand die niet meer zo'n overtuigd christen is en op dat moment doodgaat het dus nooit geweest is?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 17:32

Dat weet ik niet, maar als diegene tot Jezus de toevlucht heeft genomen in zijn/haar leven geloof ik dat diegene behouden is. Dat is niet afhankelijk van jou zelf, dan hoor je bij Jezus en die laat je niet meer uit Zijn handen glippen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 17:41

Yael schreef:Dat weet ik niet, maar als diegene tot Jezus de toevlucht heeft genomen in zijn/haar leven geloof ik dat diegene behouden is. Dat is niet afhankelijk van jou zelf, dan hoor je bij Jezus en die laat je niet meer uit Zijn handen glippen.

Ja oke, dat denk ik ook wel. Maar kan iemand die bij Jezus hoort hier vanuit zichzelf gezien wel 'los van komen'? Dus dat hij niet meer gelooft in God ofzo.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 18:02

Ik denk wel dat zo iemand zou kunnen twijfelen aan het bestaan van God, maar echt helemaal loskomen van God kun je denk ik niet.
Ik denk dus niet dat God toe zou laten dat 1 van Zijn kinderen helemaal ongelovig zou worden. Daar zorgt de Heilige Geest wel voor die bidt in je hart met onuitsprekelijke zuchtingen zegt de Bijbel.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 19:22

Van Petrus Datheen is het bekend dat hij een poos geleefd heeft ver van God vandaan. Een verkeerde leer aanhing, enz. Gelukkig heeft de Heere hem terechtgebracht.
Laat ons vooral heeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig zijn om niet te gaan zitten oordelen.
Zelfs niet over Judas natuurlijk. Ik zeg nix............ :mrgreen: :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 01 jun 2004 19:34

Yael schreef:Ik denk wel dat zo iemand zou kunnen twijfelen aan het bestaan van God, maar echt helemaal loskomen van God kun je denk ik niet.
Ik denk dus niet dat God toe zou laten dat 1 van Zijn kinderen helemaal ongelovig zou worden. Daar zorgt de Heilige Geest wel voor die bidt in je hart met onuitsprekelijke zuchtingen zegt de Bijbel.

Daarom denk ik ook niet dat het Gods schuld is als er iemand afvallig wordt, maar dat hij zich zelf helemaal van God afgekeerd heeft en ook niet meer terug wil, maar ik sluit de kans zeker niet uit.
En idd in dat voorbeeld van hebreeen 6 gaat het erover dat Paulus oproept dat afvalligen zich weer opnieuw moeten bekeren? Kun je hieruit dan niet concluderen dat als ze dat niet zouden doen zij idd afvallig geworden zijn en geen christenen meer zijn? (wat ze vroeger wel waren)
Voor de rest ben ik het met Bookman eens.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 jun 2004 13:51

Een broer van een vriend van mij was heel enthousiast christen. Hij organiseerde praiseavonden, en was heel erg actief met geloven enzo.
Maar op gegeven moment.. ineens, was het over. Hij vond het ineens grote onzin, en dat is niet meer over gegaan. Hij gelooft niet in God, niet in gevoelens niet in emoties, nergens meer in!!!

Wat moet je daar van denken? Ik vind het echt supermoeilijk. Als God in Hem begonnen is, zal hij het voleinden. (Die tekst haalde Hijwel ook aan).
Moet er dan weer een terug keer komen naar God, of kan het ook zijn dat hij zo, met deze gedachten, sterft, en toch bij God is?
Ik weet het niet.... iemand n idee?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 13:53

Acire schreef:Een broer van een vriend van mij was heel enthousiast christen. Hij organiseerde praiseavonden, en was heel erg actief met geloven enzo.
Maar op gegeven moment.. ineens, was het over. Hij vond het ineens grote onzin, en dat is niet meer over gegaan. Hij gelooft niet in God, niet in gevoelens niet in emoties, nergens meer in!!!

Wat moet je daar van denken? Ik vind het echt supermoeilijk. Als God in Hem begonnen is, zal hij het voleinden. (Die tekst haalde Hijwel ook aan).
Moet er dan weer een terug keer komen naar God, of kan het ook zijn dat hij zo, met deze gedachten, sterft, en toch bij God is?
Ik weet het niet.... iemand n idee?

Het kan ook zijn, dat hij nooit echt geloofd heeft!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 14:17

Ja, maar dat is dus lastig. Want als hijzelf wel echt dacht te geloven en dat ook liet zien, hoe kan het dan uiteindelijk niks zijn?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 14:24

Aragorn schreef:Ja, maar dat is dus lastig. Want als hijzelf wel echt dacht te geloven en dat ook liet zien, hoe kan het dan uiteindelijk niks zijn?

Dat zal dan zichzelf wijzen. Als iemand bekeerd is, zal hij altijd tot God terugkomen, anders was het geen oprechte bekering.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 14:36

japijo schreef:
Aragorn schreef:Ja, maar dat is dus lastig. Want als hijzelf wel echt dacht te geloven en dat ook liet zien, hoe kan het dan uiteindelijk niks zijn?

Dat zal dan zichzelf wijzen. Als iemand bekeerd is, zal hij altijd tot God terugkomen, anders was het geen oprechte bekering.

En wat als hij nou tussendoor doodgaat? Ik zou dan niet durven zeggen dat het niet echt was.

Terug naar “Archief”