Meest aansprekende persoon uit de bijbel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 mei 2004 17:49

Natuurlijk bij mij ook op de eerste plaats Jezus, maar ik dacht dat dat voor iedereen hier zo was, dus ik dacht dat een ander behalve Jezus bedoelt werd, daarom zei ik Mariamagdalena..........
Want iedereen is hier toch Christen, dus dan komt vanzelfsprekend toch Jezus op de eerste plaats?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 17:59

Mariamagdalena schreef:Natuurlijk bij mij ook op de eerste plaats Jezus, maar ik dacht dat dat voor iedereen hier zo was, dus ik dacht dat een ander behalve Jezus bedoelt werd, daarom zei ik Mariamagdalena..........
Want iedereen is hier toch Christen, dus dan komt vanzelfsprekend toch Jezus op de eerste plaats?

Ok, maar ik denk dat het om de persoon na Jezus ging. Daarom koos ik voor Jonathan!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mei 2004 18:02

japijo schreef:
Aragorn schreef:Ja, Jezus was tegendraads. Hij ging in tegen bijna alle bestaande regels en structuren en schaamde Zich er niet voor anders te zijn en zich in te laten met mensen waar anderen de neus voor ophaalden.

Hij hield zich aan de wet staat er in de Bijbel. Hij ging mischien tegen de regeltjes van de farizeeen in, maar niet tegen de officiele wet.
maar lang niet altijd...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 18:05

surfer schreef:
japijo schreef:
Aragorn schreef:Ja, Jezus was tegendraads. Hij ging in tegen bijna alle bestaande regels en structuren en schaamde Zich er niet voor anders te zijn en zich in te laten met mensen waar anderen de neus voor ophaalden.

Hij hield zich aan de wet staat er in de Bijbel. Hij ging mischien tegen de regeltjes van de farizeeen in, maar niet tegen de officiele wet.
maar lang niet altijd...

Voorbeeldje??? :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 18:10

japijo schreef:

Dat klopt. Maar in die tijd waren de regeltjes van de farizeeen heel belangrijk en Hij ging daar tegen in. En Hij gaf ook een geheel nieuwe interpretatie aan de wet.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 18:12

Aragorn schreef:
japijo schreef:

Dat klopt. Maar in die tijd waren de regeltjes van de farizeeen heel belangrijk en Hij ging daar tegen in. En Hij gaf ook een geheel nieuwe interpretatie aan de wet.

idd, hij interpreteerde de wet heel anders. Dat was volgens de Farizeeen fout.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mei 2004 18:17

ehm...

* aren lezen op de sabbath? Volgens de wet uit het OT moesten mensen daarvoor gedood worden...

* De overspelige vrouw? Volgens de wet uit het OT moest ze gestenigd worden.

* Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen...etc.

Gebrek aan respect van Jezus voor zijn ouders:

Lukas 2:45 En als zij Hem niet vonden, keerden zij wederom naar Jeruzalem, Hem zoekende.
46 En het geschiedde, na drie dagen, dat zij Hem vonden in den tempel, zittende in het midden der leraren, hen horende, en hen ondervragende.
47 En allen, die Hem hoorden, ontzetten zich over Zijn verstand en antwoorden.
48 En zij, Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht.
49 En Hij zeide tot hen: Wat [is het], dat gij Mij gezocht hebt?
Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?

Johannes 2 4 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u [te doen?] Mijn ure is nog niet gekomen.

Mattheus 12: 47 En iemand zeide tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders staan [daar] buiten, zoekende U te spreken
48 Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem [dat] zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders?

Mattheus 8 21 En een ander uit Zijn discipelen zeide tot Hem: Heere! laat mij toe, dat ik eerst heenga, en mijn vader begrave.
22 Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.
Laatst gewijzigd door surfer op 27 mei 2004 18:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 18:18

Dat spreekt me ook aan aan Jezus, dat Hij door de regeltjes heenkeek en op zoek ging naar de essentie.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mei 2004 18:20

Hij door de regeltjes heenkeek
regeltjes? Dat was de wet door God gegeven, volgens de schrijvers van het OT.

De uitspraken van Jezus in de bovenstaande post zijn gewoon lomp.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 18:21

Ok surfer,
Leuk dat je er zo serieus op in ging, en er ook zoveel werk van gemaakt heb. Ik denk toch dat Jezus bij deze dingen de wet anders interpreteerde. En bij bijvoorbeeld die overspelige vrouw, was het zijn liefde die de vrouw vrijsprak. De liefde gaat boven de wet!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 18:23

Wat bedoel je? welke uitspraken?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 18:23

surfer schreef:

En ik vind ze toch interessanter dan die door God gegeven wet.. :D

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mei 2004 18:25

japijo schreef:Ok surfer,
Leuk dat je er zo serieus op in ging, en er ook zoveel werk van gemaakt heb. Ik denk toch dat Jezus bij deze dingen de wet anders interpreteerde. En bij bijvoorbeeld die overspelige vrouw, was het zijn liefde die de vrouw vrijsprak. De liefde gaat boven de wet!
nee Japijo, dat klopt niet.

Van de wet zou niet één titel of jota voorbijgaan, volgens Jezus zelf.

Lukas 16 17 En het is lichter, dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der wet valle.

Wat Jezus deed, ging wel even verder dan een andere interpretatie.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mei 2004 18:26

Aragorn schreef:
surfer schreef:

En ik vind ze toch interessanter dan die door God gegeven wet.. :D
interessant zijn ze zeker! Want ze ondergraven het beeld wat christenen van Jezus hebben. Jezus was soms gewoon grof tegen zijn ouders en tegen andere mensen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 18:28

surfer schreef:
japijo schreef:Ok surfer,
nee Japijo, dat klopt niet.

Van de wet zou niet één titel of jota voorbijgaan, volgens Jezus zelf.

Lukas 16 17 En het is lichter, dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der wet valle.

Wat Jezus deed, ging wel even verder dan een andere interpretatie.

Ja maar aan de andere kant staat er in de Bijbel: de liefde is de vervulling der wet. dus met de vrijspraak van de overspelige vrouw, vervulde hij de wet door zijn liefde. Ik ben daar juist erg verheugd over, want dat beschrijft de onbeschrijfelijke liefde van Christus hier al op aarde. Hoe zal hij dan in de hemel wel niet zijn?

Terug naar “Archief”