verzoening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 mei 2004 11:50

Dat kan wel waar zijn en dat is waar, maar is dat is een vanzelfsheid, het kan niet anders. Als je weet dat God jou lief heeft, dan kan het niet anders dan dat je God lieft krijgt. Net zoals een bruid verlangt naar haar bruidegom, verlangt een de bruid van de Messias naar Hem die door Zijn verzoenend werk het alles heeft volbracht.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 mei 2004 12:57

Ik weet niet of God alle mensen liefheeft. Er staat niets voor niets Jacob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat.

Ik vind het tevens nogal vreemd dat dan veel mensen zich niet om God bekommeren en een leven leiden zonder Hem.

Dit gaat misschien op voor mensen die in met het geloof in aanraking zijn gekomen, maar voor anderen geldt dit geenszins.

Voor een rationeel ingesteld persoon als ik ben gaat dit ook niet automatisch op. Ik kan niet zeggen dat ik veel zie van de liefde van God.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2004 13:47

Sabra schreef:Ik weet niet of God alle mensen liefheeft. Er staat niets voor niets Jacob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat.

Ik vind het tevens nogal vreemd dat dan veel mensen zich niet om God bekommeren en een leven leiden zonder Hem.

Dit gaat misschien op voor mensen die in met het geloof in aanraking zijn gekomen, maar voor anderen geldt dit geenszins.

Voor een rationeel ingesteld persoon als ik ben gaat dit ook niet automatisch op. Ik kan niet zeggen dat ik veel zie van de liefde van God.

vrede op aarde in de mensen een welbehagen.
komt tot mij alle gij einden der aarde en ik zal u rust geven

God houd wel van iedereen!

Waarom zou God wel van mij houden en niet van de rest hier op aarde?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 14:06

hijwel schreef:
Sabra schreef:Ik weet niet of God alle mensen liefheeft. Er staat niets voor niets Jacob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat.

Mensen die God bewust bespotten en haten, die zeg maar de zonde tegen de Heilige Geest gedan hebben, die kan God niet meer liefhebben. God heeft Ezau gehaat. dat staat idd in de Bijbel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2004 15:08

japijo schreef:
hijwel schreef:

Mensen die God bewust bespotten en haten, die zeg maar de zonde tegen de Heilige Geest gedan hebben, die kan God niet meer liefhebben. God heeft Ezau gehaat. dat staat idd in de Bijbel.

ja maar dat is niet aan ons.. God weet wie de zonde tegen de HG doet.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 16:23

Precies, en dat weet jij zelf ook of je dat gedaan hebt. Voor ieder die weet dat hij het niet gedaan heeft geld het volgende:
God heeft je dus lief!

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 26 mei 2004 16:56

Is dat 'haten' wel haten zoals wij dat kennen? In Semitische talen worden dingen vaak sterk uitgedruikt, om iets duidelijker te maken.

Er staat ook dat Jacob Leah haatte, Jacob haatte Leah niet, hij hield minder van haar dan van Rachel.
Misschien is dat bij Jacob en Ezau ook het geval.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 17:17

windekind schreef:Is dat 'haten' wel haten zoals wij dat kennen? In Semitische talen worden dingen vaak sterk uitgedruikt, om iets duidelijker te maken.

Er staat ook dat Jacob Leah haatte, Jacob haatte Leah niet, hij hield minder van haar dan van Rachel.
Misschien is dat bij Jacob en Ezau ook het geval.

Ja dat denk ik ook. Ik denk niet dat Ezau de zonde tegen de Geest gedaan had. Maar het haatten wat ik net uitdruktte bedoel ik wel echt haten.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 mei 2004 19:21

Iets over het woord haten: Lucas 14:26 "Indien iemand tot mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja, zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn".
Dan vraag ik jullie, eist God van ons dat wij al deze mensen haten, ook ons zelf haten? Dan zou de bijbel in tegenspraak met zichzelf zijn. Het woord haten wil hier zeggen, op de tweede plaats stellen. Dat wordt ook zo bedoeld met de tekst "Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat"

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 mei 2004 22:56

Het woord haten heeft inderdaad niets met het haten te betekenen zoals wij dat gebruiken.

Het is namelijk meer een rangorde aan brengen in de dingen des levens. Het stuk uit Lukas is mijns inziens dat ook louter een opdracht om God op de eerste plaats in je leven te stellen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 23:02

Sabra schreef:Het woord haten heeft inderdaad niets met het haten te betekenen zoals wij dat gebruiken.

Het is namelijk meer een rangorde aan brengen in de dingen des levens. Het stuk uit Lukas is mijns inziens dat ook louter een opdracht om God op de eerste plaats in je leven te stellen.

Dat denk ik ook ja. Het zou anders een hoop ruzie in de familie geven als je God dient!

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 27 mei 2004 09:07

japijo schreef:
Sabra schreef:Het woord haten heeft inderdaad niets met het haten te betekenen zoals wij dat gebruiken.

Dat denk ik ook ja. Het zou anders een hoop ruzie in de familie geven als je God dient!

Dat kan heel goed hoor, ook al haat jij je familie niet. Als jij gelooft en de rest van het gezin niet? Reken maar dat dat ruzies oplevert. Maar dat daaar dan ook direct haat bij komt kijken? Ik denk het niet.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 16:38

japijo schreef:Precies, en dat weet jij zelf ook of je dat gedaan hebt. Voor ieder die weet dat hij het niet gedaan heeft geld het volgende:
God heeft je dus lief!

*eens*

maar back on topic:

hoe komt het weer goed tussen jou en God? of zit het al goed tussen jou en God? Hoe is het goed gekomen?

Terug naar “Archief”