Voetbal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 12 mei 2004 11:11

Marnix schreef:Mag je als reformatorisch christen winkelen in een winkel die ook wel eens op zondag open is?

Mag je pinnen bij een bank die oko op zondag werkt?

Met een bus mee die ook op zondag rijdt?

Mag je bevriend zijn met mensen die op zondag werken?

Wat een vragen.... 1 ding weet ik wel.... als jij geen lid wordt zullen ze in elk geval op zondag blivjen spelen en vloeken als ze een makkelijke bal missen.

Dat je zelf niet op zondag wil voetballen kan ik me heel goed voorstellen. Zet je anderen ook mee aan het denken: Heej zondag voetballen? Nee, ik ga dan naar de kerk.... Maar of jij nou wel of geen lid bent van die club, de rest voetbalt wel op zondag hoor. Door geen lid te worden verander je
daar niks aan.

Precies!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 11:12

als jij geen lid wordt zullen ze in elk geval op zondag blivjen spelen en vloeken als ze een makkelijke bal missen.

Dat is geen argument.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 12 mei 2004 11:13

Het Weermannetje schreef:Dus Calvijn voetbalde ook op zondag???

Dit wel?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 11:15

Ik denk dat Calvijn als een voorbeeldfiguur kan dienen. Dat is idd ook niet echt een argument, maar gewoon om er even op te wijzen of ze dat vroeger ook deden. Ik denk van niet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 mei 2004 12:08

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat Calvijn als een voorbeeldfiguur kan dienen. Dat is idd ook niet echt een argument, maar gewoon om er even op te wijzen of ze dat vroeger ook deden. Ik denk van niet.

:?: logisch toen bestond de voetbalsport zoals ze nu is nog niet.

Reactie op stelling:
Van een voetbalclub die niet op zondag speelt zoals bij ons Be Fair vindt ik dat je wel lidt van kan zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 13:13

Het Weermannetje schreef:Dus Calvijn voetbalde ook op zondag???

Waar slaat dat nou weer op??!

Bovendien zou ik niet graag Calvijn als voorbeeldfiguur voor mijn handelen nemen... :roll: (Kheb nl. weinig zin om m'n oucumenische buurman te vermoorden..)

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 12 mei 2004 13:23

Misschien moet je juist lid zijn van een voetbalklub die op zondag voetbalt. (Gewaagde stelling, weet ik).
Dan kun je een voorbeeld stellen. Ik was ook een tijd lid van zoon klub die heel af en toe op zondag voetbalde. Enm dan wist gewoon iedereen dat ik er niet was dan. En dat vonden ze niet gek of zo, ze hadden er zelfs respect voor dat ik dat dee. Je kunt dus ook een voorbeeld stellen en daarmee je geloof onderstrepen voor de rest.
Maar als er een niet-op-zondag-voetbal-klub is is dat voor mij wel voordeel.

DoIoRoK

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mei 2004 13:26

zal dan gelijk een nieuwe stelling doen: aan de ene kant tegen zondagsport zijn, maar aan de andere kant wel lid willen zijn van een ploeg die doet aan zondagssport, kan dit?

is dit niet hypocriet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 13:43

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat Calvijn als een voorbeeldfiguur kan dienen. Dat is idd ook niet echt een argument, maar gewoon om er even op te wijzen of ze dat vroeger ook deden. Ik denk van niet.

Calvijn voetbalde niet op zondag... die sport bestond toen trouwens nog niet... als die wel bestond... zou hij vast geen problemen hebben met het lid worden van die club.. maar zou hij zelf op zondag niet voetballen. Lid zijn van een club is niet verkeerd.... op zondag voetballen zou ik echter niet zomaar doen.

zal dan gelijk een nieuwe stelling doen: aan de ene kant tegen zondagsport zijn, maar aan de andere kant wel lid willen zijn van een ploeg die doet aan zondagssport, kan dit?

is dit niet hypocriet?

Nee.. Ik heb een abonnement bij een busbedrijf die ook op zondag rijdt. Ben ik nou hypocriet omdat ik tegen werken op zondag ben?

Overigens, als mensen niet geloven in God vind ik het logisch dat ze op zondag gaan voetballen of andere dingen doen. Zou het zin hebben als ze dat niet zouden doen... maar ook niet in God zouden geloven? Nee wat mij betreft kunnen ze dan net zo goed gaan voetballen.... Je moet die mensen niet proberen te overtuigen dat ze niet mogen werken op zondga... je moet ze proberen te overtuigen van het bestaan van God!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mei 2004 13:52

nee dat niet, maar ik heb het over je eigen persoon. jij bent tegen zondagssport, waarom sponseer je dan wel een vereniging die op zondag sport?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 mei 2004 13:57

Ik ben al jaren lid van een club die alleen op zaterdag voetbalt. Dat is zo gegroeid en niet zo gekozen.

Ik vraag mij alleen af waar het wetticisme vandaan komt dan het sporten op zondag verbiedt.

Volgens mij staat alleen in de Thorah dat men de sabbath moet heiligen. De zondag is niet bepaald de sabbath. Tevens gebruikt men de wetten uit de Thorah erg selectief. Of we houden de hele wet, of niet.

Ik las ook argumenten dat rond het voetbalveld of in stadions erg gevloekt wordt, en dat klopt. In mijn team zitten ook mensen die vloeken, maar die staan altijd weer beteuterd te kijken als ik ze daarop aanspreek.

De mensen die lid zijn van een sportclub zijn enkel een afspiegeling van de maatschappij. Er wordt daar net zoveel gevloekt als buiten het sportveld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 15:15

johannes1 schreef:nee dat niet, maar ik heb het over je eigen persoon. jij bent tegen zondagssport, waarom sponseer je dan wel een vereniging die op zondag sport?

Omdat ik wil sporten, en graag met anderen voetbal? Daarom ben ik lid van die vereniging, niet omdat ze op zondag sporten. En nogmaals, daar draag je niet aan bij als je zelf niet op zondag sport.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mei 2004 15:31

je stemt er wel mee in

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2004 16:30

Geen idee, maar ik weet wel dat de PKN Predikant van Berkenwoude topscoorder is van het derde elftal van FC Perkouw (onze plaatselijke voetbaltrots). Tevens heeft hij het vloeken uit de kleedkamer verdreven. Wel is-ie al eens met rood van het veld gestuurd. Op mijn verzoek kwam hij daar in de preek op terug. Vond ik wel humor en dapper.

't Is ook "maar" een mens, zal ik maar zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 16:32

Optimatus schreef:Geen idee, maar ik weet wel dat de PKN Predikant van Berkenwoude topscoorder is van het derde elftal van FC Perkouw (onze plaatselijke voetbaltrots). Tevens heeft hij het vloeken uit de kleedkamer verdreven. Wel is-ie al eens met rood van het veld gestuurd. Op mijn verzoek kwam hij daar in de preek op terug. Vond ik wel humor en dapper.

't Is ook "maar" een mens, zal ik maar zeggen.

Gaaf! Vooral dattie topscorer is... :D

Terug naar “Archief”